26.10.2021 Ajoneuvot Käyttötesti käytetyllä: sytytystulppien vaihto on tavallisesti halpaa ja helppoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sytytystulppien vaihtaminen on yleensä yksinkertainen ja edullinen tehtävä, niin myös Moottorin käytetyn Mondeon tapauksessa. Vaihtotyössä tulee kuitenkin muistaa tulppien kiertämisen lisäksi pari muutakin simppeliä työvaihetta. Kun Moottorin käytetyn Mondeon varsinaiset viat oli saatu korjattua, päätimme samalla kertaa tehdä myös pari muutakin huoltoa – koska kuten sarjan ensimmäisessä osassa mainitsimme, niitä ei oltu pariin viime vuoteen juurikaan tehty. Autolle suositeltu tulpanvaihtoväli on 60 000 km / 3 vuotta, ja huoltokirjan mukaan edellisestä vaihdosta oli kulunut jo vähintään 5 vuotta ja kilometrejäkin toimenpiteen jälkeen oli kertynyt 90 000 Huolto-ohjelma löytyi suhteellisen kivuttomasti Fordin ETIS-palvelusta.Fordin ETIS-palvelu oli varsin yksinkertainen palvelu käyttää – ja ennen kaikkea ilmainen.Aloitimme sytytystulppien vaihdosta. Sytytystulpalla on autossa yksinkertainen tehtävä: tuottaa sylinteriin kipinä, joka sytyttää sylinterissä olevan polttoaine-ilmaseoksen. Kuitenkin vanhetessaan tulpatkin kuluvat, ja ne saattavat esimerkiksi kerätä karstaa, tai niiden kipinän synnyttävä elektrodi voi olla kulunut tai vioittunut.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMikä on se oikea?Sytytystulppia on rutkasti erilaisia, ja niistä on tärkeää valita oikeanlaiset. Usein oikeanlaisen tulpan tyyppi selviää omistajan käsikirjasta, mutta Mondeomme tapauksessa opuksessa ei puhuttu halaistua sanaa koko osasta.Omistajan käsikirja on usein hyödyllinen opas, mutta tällä kertaa siitä ei ollut juuri iloa.Yleensä varaosaliikkeet löytävät kuitenkin järjestelmästään oikeanlaisen tulpan tyypin auton rekisteritunnuksella, mutta jos haluaa tilata osat esimerkiksi netistä, niin se ei tietty lämmitä mieltä. Jos auto on kuitenkin toiminut oikein, on siellä paikallaan todennäköisesti oikeanlaiset tulpat, joten niissäkin näkyvästä koodista voi tarkistaa mitä ostoskoriinsa laittaa.Tulpanvalmistajien sivut ovat myös hyviä tietolähteitä. Kunkin valmistajan kyseiseen autoon sopivan tulpan voi saada selville valitsemalla valmistajan sivuilta oikean automallin. Yleisimpiä valmistajia ovat Bosch, NGK, Denso ja Champion. Myös nettivaraosaliikkeiden haut osaavat usein tarjota jotain tiettyä tulppaa rekkarin perusteella, mutta takuuvarmaksi niiden tarkkuutta ei voi luvata. Itse valitsimme autoon halvimmat käypäset osat, ja neljälle Boschin tulpalle kertyi hintaa 39,6 euroa. Jos autossa on useampi sylinteri ja siinä käytetään erikoisempia osia, voi hinta luonnollisesti olla huomattavasti suurempi.Vaihda vain viileäänEnnen sytytystulppien vaihtoa on syytä odottaa lämpimän moottorin hieman viilenevän, etenkin alumiinikantisissa koneissa. Lämpimänä tiukkaan jämähtäneet tulpat irtoavat helpommin, mutta myös riski siihen, että sylinterinkannen kierteet lähtevät tulpan mukaan kasvaa.Sytytystulpat sijaitsivat moottorin päällä muovisuojan alla. Tulppien päältä irrotettiin tulpan johdot vetämällä. Ennen itse tulppien irrotusta on hyvä puhdistaa tulpanrei’istä ylimääräinen lika puhaltamalla sinne paineilmaa – muuten kaikki kolossa oleva ryönä voi valua sylinteriin, ja se ei todellakaan ole suotavaa.Sytytystulpan irrottamiseen käytetään siihen tarkoitettua tulppa-avainta, joita on myös olemassa eri kokoisina. Mondeoon passeliks osoittautui koon 16 avain. Tulpat tuntuivat selvästi olevan tiukassa, mutta ne aukesivat kuitenkin ilman kummempia hampaiden kiristelyä. Tulppa-avaimissa on joskus kiinteä magneetti, joka ottaa irrotetut tulpat mukaansa, mutta jos tällaista ei ole, kannattaa tulpat nostella pois erillisellä magneetilla.Kiri korrektistiMondeon tulpat eivät näyttäneet vaurioituneilta, eikä autossa myöskään ollut siihen viittaavia oireita. Kertyneestä lian määrästä on kuitenkin helppo uskoa huoltokirjaa siitä, ettei tulppia oltu aivan hetkeen vaihdettu.Ennen uuden tulpan paikalleen kiertämistä tulee tarkastaa sen elektrodien kärkiväli. Usein tulpassa valmiina oleva kärkiväli on sellaisenaan sopiva autoon, mutta poikkeuksiakin löytyy, ja aivan pielessä oleva kärkiväli saattaa aiheuttaa esimerkiksi käyntihäiriöitä.Ongelmaksi Mondeon kohdalla aiheutui oikean kärkivälin löytäminen, sillä omistajan oppaasta ei ollut vieläkään hyötyä. Nettikeskusteluiden perusteella tehtaan suosittelema väli vaikutti kuitenkin olevan 1,3 mm, mutta osa taas kertoi auton toimineen paremmin hieman pienemmällä välillä. Jätimme kuitenkin kärkiväliksi uusien osien alkuperäisen 1,3 mm.Tulpat tulee asettaa paikalleen varovaisesti, mieluiten magneettihylsyllä. Tämän jälkeen ne kierretään paikalleen. Tulpat tulisi vielä kiriä momenttiavaimella oikeaan tiukkuuteen, joka Mondeolle oli 12 Newtonmetriä.Kun uudet tulpat ovat paikallaan, irrotetut osat kasataan käänteisessä järjestyksessä ja auto on taas valmis tien päälle.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Tekninen avustus: Petteri NiskanenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaAuton myyminen – hyvät myyntikuvat ei vaadi huippukalustoa, katso Moottorin ohjeet DSG-vaihteisto: mitä vikoja niissä on ja onko jotkin versiot parempia kuin toiset? Käyttötesti käytetyllä: apua, Golf ei käynnisty Käyttötesti käytetyllä: miten valmistelimme Golfia parivertailuun uutta vastaan? Käyttötesti käytetyllä: Mondeon jarruongelmat ja käyntihäiriöt kuriin Käyttötesti käytetyllä: moottoriöljyn vaihdon aika – paljonko säästimme rahaa tekemällä työn itse? Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen