26.10.2021

Käyttötesti käytetyllä: sytytystulppien vaihto on tavallisesti halpaa ja helppoa

käytetty ford mondeo

Sytytystulppien vaihtaminen on yleensä yksinkertainen ja edullinen tehtävä, niin myös Moottorin käytetyn Mondeon tapauksessa. Vaihtotyössä tulee kuitenkin muistaa tulppien kiertämisen lisäksi pari muutakin simppeliä työvaihetta.

Kun Moottorin käytetyn Mondeon varsinaiset viat oli saatu korjattua, päätimme samalla kertaa tehdä myös pari muutakin huoltoa – koska kuten sarjan ensimmäisessä osassa mainitsimme, niitä ei oltu pariin viime vuoteen juurikaan tehty. Autolle suositeltu tulpanvaihtoväli on 60 000 km / 3 vuotta, ja huoltokirjan mukaan edellisestä vaihdosta oli kulunut jo vähintään 5 vuotta ja kilometrejäkin toimenpiteen jälkeen oli kertynyt 90 000 Huolto-ohjelma löytyi suhteellisen kivuttomasti Fordin ETIS-palvelusta.

Fordin ETIS-palvelu oli varsin yksinkertainen palvelu käyttää – ja ennen kaikkea ilmainen.

Aloitimme sytytystulppien vaihdosta. Sytytystulpalla on autossa yksinkertainen tehtävä: tuottaa sylinteriin kipinä, joka sytyttää sylinterissä olevan polttoaine-ilmaseoksen. Kuitenkin vanhetessaan tulpatkin kuluvat, ja ne saattavat esimerkiksi kerätä karstaa, tai niiden kipinän synnyttävä elektrodi voi olla kulunut tai vioittunut.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mikä on se oikea?

Sytytystulppia on rutkasti erilaisia, ja niistä on tärkeää valita oikeanlaiset. Usein oikeanlaisen tulpan tyyppi selviää omistajan käsikirjasta, mutta Mondeomme tapauksessa opuksessa ei puhuttu halaistua sanaa koko osasta.

Omistajan käsikirja on usein hyödyllinen opas, mutta tällä kertaa siitä ei ollut juuri iloa.

Yleensä varaosaliikkeet löytävät kuitenkin järjestelmästään oikeanlaisen tulpan tyypin auton rekisteritunnuksella, mutta jos haluaa tilata osat esimerkiksi netistä, niin se ei tietty lämmitä mieltä. Jos auto on kuitenkin toiminut oikein, on siellä paikallaan todennäköisesti oikeanlaiset tulpat, joten niissäkin näkyvästä koodista voi tarkistaa mitä ostoskoriinsa laittaa.

Tulpanvalmistajien sivut ovat myös hyviä tietolähteitä. Kunkin valmistajan kyseiseen autoon sopivan tulpan voi saada selville valitsemalla valmistajan sivuilta oikean automallin. Yleisimpiä valmistajia ovat Bosch, NGK, Denso ja Champion. Myös nettivaraosaliikkeiden haut osaavat usein tarjota jotain tiettyä tulppaa rekkarin perusteella, mutta takuuvarmaksi niiden tarkkuutta ei voi luvata. Itse valitsimme autoon halvimmat käypäset osat, ja neljälle Boschin tulpalle kertyi hintaa 39,6 euroa. Jos autossa on useampi sylinteri ja siinä käytetään erikoisempia osia, voi hinta luonnollisesti olla huomattavasti suurempi.

Vaihda vain viileään

Ennen sytytystulppien vaihtoa on syytä odottaa lämpimän moottorin hieman viilenevän, etenkin alumiinikantisissa koneissa. Lämpimänä tiukkaan jämähtäneet tulpat irtoavat helpommin, mutta myös riski siihen, että sylinterinkannen kierteet lähtevät tulpan mukaan kasvaa.

sytytystulppien vaihtaminen

Sytytystulpat sijaitsivat moottorin päällä muovisuojan alla. Tulppien päältä irrotettiin tulpan johdot vetämällä. Ennen itse tulppien irrotusta on hyvä puhdistaa tulpanrei’istä ylimääräinen lika puhaltamalla sinne paineilmaa – muuten kaikki kolossa oleva ryönä voi valua sylinteriin, ja se ei todellakaan ole suotavaa.

Sytytystulpan irrottamiseen käytetään siihen tarkoitettua tulppa-avainta, joita on myös olemassa eri kokoisina. Mondeoon passeliks osoittautui koon 16 avain. Tulpat tuntuivat selvästi olevan tiukassa, mutta ne aukesivat kuitenkin ilman kummempia hampaiden kiristelyä. Tulppa-avaimissa on joskus kiinteä magneetti, joka ottaa irrotetut tulpat mukaansa, mutta jos tällaista ei ole, kannattaa tulpat nostella pois erillisellä magneetilla.

Kiri korrektisti

Mondeon tulpat eivät näyttäneet vaurioituneilta, eikä autossa myöskään ollut siihen viittaavia oireita. Kertyneestä lian määrästä on kuitenkin helppo uskoa huoltokirjaa siitä, ettei tulppia oltu aivan hetkeen vaihdettu.

Ennen uuden tulpan paikalleen kiertämistä tulee tarkastaa sen elektrodien kärkiväli. Usein tulpassa valmiina oleva kärkiväli on sellaisenaan sopiva autoon, mutta poikkeuksiakin löytyy, ja aivan pielessä oleva kärkiväli saattaa aiheuttaa esimerkiksi käyntihäiriöitä.

sytytystulppien vaihtaminen

Ongelmaksi Mondeon kohdalla aiheutui oikean kärkivälin löytäminen, sillä omistajan oppaasta ei ollut vieläkään hyötyä. Nettikeskusteluiden perusteella tehtaan suosittelema väli vaikutti kuitenkin olevan 1,3 mm, mutta osa taas kertoi auton toimineen paremmin hieman pienemmällä välillä. Jätimme kuitenkin kärkiväliksi uusien osien alkuperäisen 1,3 mm.

sytytystulppien vaihtaminen

Tulpat tulee asettaa paikalleen varovaisesti, mieluiten magneettihylsyllä. Tämän jälkeen ne kierretään paikalleen. Tulpat tulisi vielä kiriä momenttiavaimella oikeaan tiukkuuteen, joka Mondeolle oli 12 Newtonmetriä.

Kun uudet tulpat ovat paikallaan, irrotetut osat kasataan käänteisessä järjestyksessä ja auto on taas valmis tien päälle.

Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Tekninen avustus: Petteri Niskanen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia