26.10.2021 Ajoneuvot Käyttötesti käytetyllä: sytytystulppien vaihto on tavallisesti halpaa ja helppoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sytytystulppien vaihtaminen on yleensä yksinkertainen ja edullinen tehtävä, niin myös Moottorin käytetyn Mondeon tapauksessa. Vaihtotyössä tulee kuitenkin muistaa tulppien kiertämisen lisäksi pari muutakin simppeliä työvaihetta. Kun Moottorin käytetyn Mondeon varsinaiset viat oli saatu korjattua, päätimme samalla kertaa tehdä myös pari muutakin huoltoa – koska kuten sarjan ensimmäisessä osassa mainitsimme, niitä ei oltu pariin viime vuoteen juurikaan tehty. Autolle suositeltu tulpanvaihtoväli on 60 000 km / 3 vuotta, ja huoltokirjan mukaan edellisestä vaihdosta oli kulunut jo vähintään 5 vuotta ja kilometrejäkin toimenpiteen jälkeen oli kertynyt 90 000 Huolto-ohjelma löytyi suhteellisen kivuttomasti Fordin ETIS-palvelusta.Fordin ETIS-palvelu oli varsin yksinkertainen palvelu käyttää – ja ennen kaikkea ilmainen.Aloitimme sytytystulppien vaihdosta. Sytytystulpalla on autossa yksinkertainen tehtävä: tuottaa sylinteriin kipinä, joka sytyttää sylinterissä olevan polttoaine-ilmaseoksen. Kuitenkin vanhetessaan tulpatkin kuluvat, ja ne saattavat esimerkiksi kerätä karstaa, tai niiden kipinän synnyttävä elektrodi voi olla kulunut tai vioittunut.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMikä on se oikea?Sytytystulppia on rutkasti erilaisia, ja niistä on tärkeää valita oikeanlaiset. Usein oikeanlaisen tulpan tyyppi selviää omistajan käsikirjasta, mutta Mondeomme tapauksessa opuksessa ei puhuttu halaistua sanaa koko osasta.Omistajan käsikirja on usein hyödyllinen opas, mutta tällä kertaa siitä ei ollut juuri iloa.Yleensä varaosaliikkeet löytävät kuitenkin järjestelmästään oikeanlaisen tulpan tyypin auton rekisteritunnuksella, mutta jos haluaa tilata osat esimerkiksi netistä, niin se ei tietty lämmitä mieltä. Jos auto on kuitenkin toiminut oikein, on siellä paikallaan todennäköisesti oikeanlaiset tulpat, joten niissäkin näkyvästä koodista voi tarkistaa mitä ostoskoriinsa laittaa.Tulpanvalmistajien sivut ovat myös hyviä tietolähteitä. Kunkin valmistajan kyseiseen autoon sopivan tulpan voi saada selville valitsemalla valmistajan sivuilta oikean automallin. Yleisimpiä valmistajia ovat Bosch, NGK, Denso ja Champion. Myös nettivaraosaliikkeiden haut osaavat usein tarjota jotain tiettyä tulppaa rekkarin perusteella, mutta takuuvarmaksi niiden tarkkuutta ei voi luvata. Itse valitsimme autoon halvimmat käypäset osat, ja neljälle Boschin tulpalle kertyi hintaa 39,6 euroa. Jos autossa on useampi sylinteri ja siinä käytetään erikoisempia osia, voi hinta luonnollisesti olla huomattavasti suurempi.Vaihda vain viileäänEnnen sytytystulppien vaihtoa on syytä odottaa lämpimän moottorin hieman viilenevän, etenkin alumiinikantisissa koneissa. Lämpimänä tiukkaan jämähtäneet tulpat irtoavat helpommin, mutta myös riski siihen, että sylinterinkannen kierteet lähtevät tulpan mukaan kasvaa.Sytytystulpat sijaitsivat moottorin päällä muovisuojan alla. Tulppien päältä irrotettiin tulpan johdot vetämällä. Ennen itse tulppien irrotusta on hyvä puhdistaa tulpanrei’istä ylimääräinen lika puhaltamalla sinne paineilmaa – muuten kaikki kolossa oleva ryönä voi valua sylinteriin, ja se ei todellakaan ole suotavaa.Sytytystulpan irrottamiseen käytetään siihen tarkoitettua tulppa-avainta, joita on myös olemassa eri kokoisina. Mondeoon passeliks osoittautui koon 16 avain. Tulpat tuntuivat selvästi olevan tiukassa, mutta ne aukesivat kuitenkin ilman kummempia hampaiden kiristelyä. Tulppa-avaimissa on joskus kiinteä magneetti, joka ottaa irrotetut tulpat mukaansa, mutta jos tällaista ei ole, kannattaa tulpat nostella pois erillisellä magneetilla.Kiri korrektistiMondeon tulpat eivät näyttäneet vaurioituneilta, eikä autossa myöskään ollut siihen viittaavia oireita. Kertyneestä lian määrästä on kuitenkin helppo uskoa huoltokirjaa siitä, ettei tulppia oltu aivan hetkeen vaihdettu.Ennen uuden tulpan paikalleen kiertämistä tulee tarkastaa sen elektrodien kärkiväli. Usein tulpassa valmiina oleva kärkiväli on sellaisenaan sopiva autoon, mutta poikkeuksiakin löytyy, ja aivan pielessä oleva kärkiväli saattaa aiheuttaa esimerkiksi käyntihäiriöitä.Ongelmaksi Mondeon kohdalla aiheutui oikean kärkivälin löytäminen, sillä omistajan oppaasta ei ollut vieläkään hyötyä. Nettikeskusteluiden perusteella tehtaan suosittelema väli vaikutti kuitenkin olevan 1,3 mm, mutta osa taas kertoi auton toimineen paremmin hieman pienemmällä välillä. Jätimme kuitenkin kärkiväliksi uusien osien alkuperäisen 1,3 mm.Tulpat tulee asettaa paikalleen varovaisesti, mieluiten magneettihylsyllä. Tämän jälkeen ne kierretään paikalleen. Tulpat tulisi vielä kiriä momenttiavaimella oikeaan tiukkuuteen, joka Mondeolle oli 12 Newtonmetriä.Kun uudet tulpat ovat paikallaan, irrotetut osat kasataan käänteisessä järjestyksessä ja auto on taas valmis tien päälle.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Tekninen avustus: Petteri NiskanenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaAuton myyminen – hyvät myyntikuvat ei vaadi huippukalustoa, katso Moottorin ohjeet DSG-vaihteisto: mitä vikoja niissä on ja onko jotkin versiot parempia kuin toiset? Käyttötesti käytetyllä: apua, Golf ei käynnisty Käyttötesti käytetyllä: miten valmistelimme Golfia parivertailuun uutta vastaan? Käyttötesti käytetyllä: Mondeon jarruongelmat ja käyntihäiriöt kuriin Käyttötesti käytetyllä: moottoriöljyn vaihdon aika – paljonko säästimme rahaa tekemällä työn itse? Lue lisää Kaikki artikkelit 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla – avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät 2.10.2024 Uutinen Syyskuu oli surkea kuukausi – autojen ensirekisteröinnit suorastaan romahtivat 1.10.2024 Uutinen Corollan kori ostoskoriin? – Alibabasta mahdollista ostaa legendaarisen AE86:n kori 1.10.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Raswaa koneeseen – huolenpitoa Mercedes-Benz S124:n kattoluukulle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 9.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Nissan Patrol, josta Mitsubishi olisi kovasti halunnut tehdä upouuden Pajeron 9.10.2024 Koeajo Koeajo: Seres 5 – uutuusmerkki luksusjahdissa 9.10.2024 Uutinen Voiko taksikyyti maksaa vain 8,5 euroa? 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon