28.9.2021 Ajoneuvot Käyttötesti käytetyllä: Lapin matkalla selkä kipeytyi ja porokolari oli lähellä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lähdimme käytetyllä Mondeolla huolettomin mielin Lappiin, mutta auton ikä näyttäytyi matkalla muun muassa huonontuneena ergonomiana ja polttoainekuluissa. Ostamamme Ford Mondeo vm. 2007 pääsi heti alkajaisiksi nielemään kunnolla kilometrejä, sillä pienten huoltotoimenpiteiden jälkeen lähdimme autolla pyörähtämään Lapissa. Jo ennen huoltoja olimme ehtineet ajaa autolla muutaman sata kilometriä eikä jarrujen kitinää lukuun ottamatta se tuntunut oireilevan, joten reissuun lähteminen ei stressannut lainkaan. Huoltojen yhteydessä ostimme myös kesärenkaiden virkaa toimittavien kitkojen tilalle halvemman pään Tracmax X Privilo TX3 -kesärenkaat. Kuten Moottorissa on aiemminkin toitotettu: kitkarengas ei sovi huonon märkäpitonsa vuoksi kesärenkaaksi, joten halpakin kesärengas on turvallisempi ratkaisu. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tavarat kyytiin ja lopulta turvaistuinkin Lapsiperhelomalle lähdettäessä liftback-korisen mondeon suuri tavaratila tulee tarpeeseen. Konttiin mahtuu vajaan kahden viikon mittaisen reissun tarpeet matkarattaineen hyvin pienen tetriksen jälkeen. Sen sijaan turvaistuimen asentaminen menee mönkään. Vuodesta 2014 alkaen Isofix-kiinnikkeet ovat olleet pakollisia uusissa autoissa, eikä kiinnikkeet ole erityisen harvinaisia huomattavasti vanhemmissakaan autoissa. Mondeostamme ne kuitenkin puuttuvat, ja tietenkin käytössä olevasta istuimesta puuttuu kokonaan mahdollisuus vyökiinnitykseen. Keskustelupalstat ja muutamat Youtube-videot kuitenkin paljastavat, että joissain Mondeon istuimissa on piilotetut Isofix-kiinnikkeet. Esimerkiksi alla olevalla videolla näytetään miltä kohtaa rautakoukut saattaisivat löytyä, jonka jälkeen täytyisi vain tökätä Moralla aukko verhoiluun ja ’’lisävarusteen asennus’’ olisi tehty. Harmi kyllä Moottorin Mondeossa kiskoja ei tunnu ainakaan käsikopelolla. Ahdistus reissuun lähtemisen lykkääntymisestä saa puukottamaan reiän siihen kohtaan jossa koukut saattaisivat olla, vaikka lopputulos olikin jo oikeastaan tiedossa. Onneksi reikä on kuitenkin sellaisessa paikkaa, ettei se näy lainkaan kun penkki on paikallaan. Lasta Mondeolla ei kuitenkaan tarvitse vieläkään kuskata. Keskustelupalstoilla mainitaan, että kiinnityskoukut voi hankkia myös merkkiliikkeeltä. Harmi kyllä viesti on 15-vuotta vanha, joten tämän päivän tilanne selviäisi vain soittamalla, mutta ainoa kohtuullisen matkan päässä oleva merkkiliike on sunnuntaina kiinni. Onneksi ongelma ratkeaa puolison edullisesti löytämällä vyökiinnitteisellä turvaistuimella, jonka myötä matka voi alkaa. Isofix-kiinnitys helpottaa kuitenkin elämää siinä määrin, että se on hankittava autoon jossain vaiheessa käyttötestiä. Tankilla kaipaa nykyaikaa Mondeo on vielä 14 vuoden iässäkin mukava matkapeli. Vetelyä ei ilmene, ohjaus on erinomaisen tunnokas, melutaso hyvä ja hallintalaitteet helposti käytettävissä. Ajoittain 1,8-litraisen bensiinimoottorin nuhapumppumaisuus puhalluttaa, mutta onneksi lomalla ei tunnetusti ole kiire. Nykyajan moottoritekniikkaa osaa kuitenkin arvostaa taas piirun verran enemmän, etenkin kun välitankkaukset paljastavat kulutuksen liikkuvan 8,5 l/100 km tienoilla. Ensimmäisen useamman sadan kilometrin matkapäivän aikana myös selkää alkaa jomottaa – kuljettajan penkki on nimittäin parhaat päivänsä nähdyt ja kaukana ryhdikkäästä. Uusi jakkarakin menee siis hankintalistan jatkoksi, mikäli sellaisen jostain löytää kohtuulliseen hintaan. Myös vakionopeuden säädintä osaa arvostaa kun se puuttuu. Onneksi ilmastointi sentään toimii täydellisesti. Poro säikäyttää Jokainen poronhoitoalueella autoillut tietää, että poro osaa silloin tällöin yllättää autoilijan verkkaisesta liikkumistahdistaan huolimatta. Niin käy myös meidän reissullamme, ja kesken äkkijarrutuksen tilannetta säikähtää vielä enemmän kovaksi jämähtäneen jarrupolkimen vuoksi. Onneksi auto kuitenkin pysähtyy normaalisti kun pedaalia polkaisee voimalla ja kolarilta vältytään. Konepellin avaamisen jälkeen vika myös paikantuu nopeasti, nimittäin jarrutehostimesta kuuluu hervotonta suhinaa. Tien päällä tehdään väliaikaiskorjaus jeesusteipillä jonka jälkeen jarru tuntuu toimivan taas normaalisti, mutta paluumatkalla tulee ajeltua huomattavasti normaalia varovaisemmin. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää aiheesta Käyttötesti käytetyllä: ostimme Ford Mondeon, joka ei varsinaisesti säväytä kunnollaan Käyttötesti käytetyllä: moottoriöljyn vaihdon aika – paljonko säästimme rahaa tekemällä työn itse? Käyttötesti käytetyllä: uusi juttusarja alkaa — ostimme 200 000 km ajetun Volkswagen Golf dieselin Käyttötesti käytetyllä: bensaa öljyn seassa ja jarrut loppu Käyttötesti käytetyllä: DSG-vaihteisto oli kuin olikin hajalla Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa 9.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124:n trippimittarin elvytys Mersuforumin ohjein Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?