19.7.2022

Loppuraportti: Ford Mondeon tasapaksu tylsyys jaksoi ilahduttaa päivittäin

Käytetty Mondeo loppuraportti

Käytetyn Ford Mondeon loppuraportin ensimmäisessä osassa perehdyimme polttoainekuluihin, eikä jutun sävy ollut järin positiivinen. Nyt on vuoro hehkuttaa Mondeon parhaita puolia, eli sen tasapaksua mukavuutta.

Hankimme Mondeon melko tarkkaan vuosi sitten eli viime vuoden heinäkuun alussa, jolloin olimme juuri luopuneet ensimmäisestä käytetystä käyttötestiautostamme, vuosimallin 2009 Volkswagen Golfista. Golf oli kaikkien Moottorin toimituksen jäsenten mielestä positiivinen kokemus, jolle riitti halukkaita kuljettajia lähes koko käyttötestin ajan. Toisaalta käyttökokemusta varjosti DSG-vaihteiston kallis korjaus, joka olisi keskihintaisen suomalaisen auton kohdalla saattanut monelta jäädä tekemättä.

Mondeo ei herättänyt aivan samanlaista yksimielisyyttä toimituksessa kuin Golf teki. Osalla oli automallista omakohtaisia kokemuksia, ja tästä porukasta kaikki puolsivat Mondeon hankintaa. Osa puolestaan vähän ihmetteli valintaa ja muisteli, että vanhemmat Mondeot olisivat olleet hieman ”köykäisempiä” autoja kuin esimerkiksi juuri käyttötestaamamme Golf.

Vaikka tämä ylemmän keskiluokan Ford on jäänyt Suomen rekisteröintitilastoissa vuosien saatossa esimerkiksi Škoda Octavian ja Toyota Avensiksen taakse, kiinnosti Mondeon hankkiminen senkin vuoksi, että olimme muutamaa kuukautta aiemmin kuulleet sen valmistuksen loppumisesta. Halusimme siis päästä vielä kerran muistelemaan Ford Sierran seuraajan taivalta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jälkikäyntiä

Jälkikäteen tarkasteltuna erinäisitä väliraporteista pikkukorjauksineen liian vähälle huomiolle artikkeleissa jäi auton jokapäiväinen erinomaisuus. Hieman kökköä manuaali-ilmastoinnin käyttöä lukuun ottamatta autossa ei ärsyttänyt oikeastaan mikään, ja autolla lähti aina mielellään hoitamaan arkiasioita.

Varusteisiin kaipasi lähinnä bluetooth-äänentoistoa (joka olisi ratkennut jälkiasenteisella soittimella), vakionopeudensäädintä, lastenistuinten Isofix-kiinnikkeitä ja automaatti-ilmastointia. Ajettavuudessa nuhteita voi antaa ainoastaan hieman puhdittoman tuntuiselle moottorille, jolla kuitenkin pärjäsi arkikäytössä oikein hyvin.

Mondeo korjaamo

Muuten autosta on lähinnä hyvää sanottavaa: ohjaus on nykyautoihin verrattuna erinomaisen tunnokas, alustan liikkeet luontevia ja kulku huonommallakin tiellä mukavaa. Etenkin talvella automaailman kehitys korostui, kun Mondeon jälkeen moni uusi auto tuntui syrjäteillä etäiseltä ja ikään kuin leijuvalta ajettavalta.

Hyvä ja halpa

Myös tilaa autossa oli riittämiin, viistoperäisen korin sisuksiin mahtui tavaraa paljon enemmän kuin ulkokuoresta voisi päätellä. Nykyään vastaavan ulkomitan omaavissa autoissa samanlaisista tiloista voi lähinnä haaveilla – toisaalta vastineeksi niissä tarjotaan entistä parempaa turvallisuutta.

Käytetty Mondeo loppuraportti

Niinpä ainoat kerrat, kun autoa manattiin, liittyivät jutussa aiemmin mainittuihin vikoihin. Ja mikä parasta, tämä kaikki on tarjolla todella edulliseen hankintahintaan. Enemmän ajavan kannattaa etsiä käsiinsä Mondeon turbodiesel-versio, joka paitsi kuluttaa huomattavasti bensiinikonetta vähemmän, on myös selvästi mukavampi ajaa.

Loppujen lopuksi Mondeo vaikutti olevan sellainen kuin muistelimmekin, eli auto edustaa perusvarmaa ja varsin yksinkertaista tekniikkaa. Olematon huoltohistoria ajoi meidät kuitenkin tekemään huoltoja useampaan otteeseen, mutta kuten sanottua, ne olivat onneksi kohtuuhintaisia. Näihin pureudutaan tarkemmin seuraavassa ja viimeisessä loppuraportin osassa.

Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat