3.8.2021

Loppuraportti: 17 000 kilometriä käytetyllä Golfilla osoitti, että autosta huolehtiminen kannattaa

Kaytetty Golf

Käyttötesti käytetyllä ’’mediaaniautolla’’ muistutti Moottorin toimitusta muun muassa auton huolehtimisen tärkeydestä, sekä dieselautolla ajamisen edullisuudesta.

Diesel-Golf sai kunnian olla Moottorin ensimmäinen käytetty käyttötestiauto. Auto hankittiin toimitukseen viime marraskuussa, ja tämän jutun kirjoitushetkellä eli heinäkuun puolivälissä olimme ajaneet autolla tarkalleen 17 179 kilometriä. Se on huomattavasti enemmän kuin etukäteen uskoimme mittariin kertyvän.

Muita suuria yllätyksiä emme reilun puolen vuoden aikana sitten kokeneetkaan, ellei sellaiseksi voida laskea Golfin hyvää kuntoa. Varsin nopeasti kävi nimittäin ilmi, että autosta oli pidetty hyvää huolta, joten häiriöitä ei juuri esiintynyt. Keväällä vaivannut ilmamassamittarin vikakoodikin jäi historiaan mittarin puhdistuksen ja ilmanputsarin vaihdon jälkeen.

DSG-vaihteiston korjauksen ja toukokuussa uusitun katsastusleiman myötä autoon ei jää juuri mitään kummittelemaan seuraavalle omistajalle: ainoa vika, jonka olemme havainneet, on ajotietokoneen toimintamatkaennusteen oma sielunelämä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tonnien kuluerä

Kaikkiaan käyttötestin aikana ropaamiseen, ihmettelyyn ja auton ympärillä seisoskeluun kului arviolta viitisentoista tuntia. Suurin osa ajasta meni ilmamassamittarin vikavalon aiheuttajan etsimiseen, vaikka lopulta syy olikin simppelissä paikassa. Tuntimäärään ei ole laskettu vaihteistokorjaukseen ja renkaiden asennukseen mennyttä aikaa, vaan ainoastaan itse tekemämme toimenpiteet. Kaikkiaan Golf ei siis työllistänyt meitä juuri lainkaan.

PvmKmHinta €ToimenpideVälttämätön vai ei?
19.11.202019174041,79öljyt + öljynsuodatin + öljyproppukyllä
6.12.2020193415480,00nastarenkaat Nordman 7ei
22.12.202019545913,90ajovalopoltinkyllä
12.2.202119997199,75polttoainesuodatin, takaluukun kaasujouset ja takaheijastinei
8.4.202120320221,89ilmamassamittarin puhdistus, imuvuodon tutkiminen ja yleistarkastuskyllä
9.4.2021203821345,00kesärenkaat Hankook Ventus Prime 3kyllä
18.5.202120728319,90ilmansuodattimen vaihto ja imuvuodon tutkimistakyllä
21.6.20212080142000,00DSG-tarkistus ja korjauskyllä

Rahaa auton huoltoja korjaustoimenpiteisiin paloi 3 022 euroa, mikä on todella paljon ajettuihin kilometreihin nähden. Tästä toki kaksi tonnia selittyy DSG-remontilla, mutta mukana on muitakin toimenpiteitä, jotka pihimpi olisi jättänyt tekemättä. Näitä olivat talvirenkaat – edelliset olivat vielä ajettavat, mutta viimetalvista peräkärrytestiä varten tarvitsimme uudet – sekä takaluukun kaasujouset.

Jos huoltojen laskelmista jätettäisiin pois vaihteisto ja ei-välttämättömät huollot, kuluja olisi jäänyt enää 517 euroa – ja tästäkin 345 euroa meni siis renkaisiin.

Parhaimmillaan pihi

Kulutus vaihteli testin mittaan erilaisten ajotilanteiden ja olosuhteiden mukaan varsin reilulla haitarilla, mutta joutuuhan autoja oikeastikin käyttämään optimitilanteiden ulkopuolella. Erityisen korkeaksi kulutus kohosi, kun Golfilla käytiin peräkärryn kanssa Lapissa – sekä käyttötestin loppupäässä ajamiemme ’’testiajojen’’ kohdalla, kun yritimme selvittää, mikä ilmamassamittarin vikakoodin tosiasiassa sytyttää. Oma kulutuslisänsä tuli tietysti myös parivertailussa uutta Golfia vastaan.

Käytetty Golf Lappi

5,8 litran keskikulutus sataa kilometriä kohden ei siis kerro koko totuutta. Parhaimmillaan pääsimme maantiepainotteisessa ajossa kolme tankkausta peräkkäin alle viiden litran keskikulutuksella – ja kuten aiemmin olemme maininneet, tällä mallilla yllettäisiin manuaalivaihteiston kanssa vielä matalampiin lukemiin.

KuluHinta €
Polttoaine1440,24
Huollot ja korjaukset3022,23
Vakuutukset1459,00
Verot405,20
Yhteensä6326,67

Usein puhutaan, että dieselautolla täytyy ajaa todella paljon, jotta se olisi kannattavaa. Golfin verot kustantavat yhteensä 603,71 euroa vuodessa. Kirjoitushetken omistusajalta (245 päivältä) se tekee 405,20 euroa, kun bensiinimallin vastaava veromäärä samalta ajalta on noin 180 euroa. Keskimääräisillä polttoaineen hinnoilla tämä tarkoittaisi, että jos bensiiniauto kuluttaisi 15 prosenttia dieselmallia enemmän, olisi dieselillä ajaminen ollut tällä ajanjaksolla lähes 300 euroa halvempaa.

Käyttötesti käytetyllä

Kaikkiaan käytetystä Golfista jäi oikein hyvä maku. Kyseinen yksilö oli omiaan muistuttamaan uusilla autoilla ajavia siitä, miten hyviä autoja Suomessakin voi saada jo muutamalla tonnilla – ja toisaalta siitäkin, miten kalliiksi hankinta voi huonolla tuurilla käydä.

Elokuun aikana Golf huutokaupataan seuraavalle omistajalle. Tarkempi ajankohta ilmoitetaan hieman myöhemmin.

Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Moottorin arkisto

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat