22.3.2022 Ajoneuvot Maailman suurin sähköautotesti: Pikalataustehot koetuksella pakkaskelissä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautomarkkinoilla kilpaillaan pyhällä kolminaisuudella: kiihtyvyydellä, toimintamatkalla ja latausnopeudella. Lupaukset ovat kovilla pakkaskelissä ja toimintamatkan lisäksi hyytyvät latausnopeudet. Norjalainen NAF ja sikäläinen Motor-lehti testaavat markkinoilla olevat sähköautot maailman suurimmassa sähköautotestissä. Autoliitto toimii testin yhteistyökumppanina ja julkaisee kaksi kertaa vuodessa tehtävän testin tulokset Suomessa.Testissä ovat mukana kaikki markkinoilla olevat uudet sähköautot. 31 auton toimintaa talviolosuhteissa testattiin Norjassa tammikuussa 2022. Testissä selvitettiin toimintamatkat, latausajat ja -tehot. Tässä jutussa käsittelyssä ovat lataustehot.Ennen latauskoetta autoilla ajettiin vähintään kaksi tuntia moottoritieajoa. Lisäksi akun esilämmitystä käytettiin autoissa, joissa tämä toiminto on. Autot ajettiin suoraan latausasemalle ilman jonotusta tai paikallaan seisottamista. Lataus lopetettiin, kun akun varaus saavutti 80 prosentin rajan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAudi ja Porsche piikkipaikallaTesti osoitti, että sisarmallit Audi e-tron GT ja Porsche Taycan Cross Turismo ovat sekä latausaikojen että latauksen enimmäistehojen osalta omassa luokassaan. Molemmat latautuivat noin 20 minuutissa, kiitos esilämmitetyn akun. Keskimääräinen latausnopeus on kaksikolla 200 kW:n tuntumassa.Myös BMW ja varsinkin Mercedes-Benz parantavat jatkuvasti suorituksiaan. Mercedes on lyhentänyt latausajan noin puoleen tuntiin kaikissa testiin osallistuneissa kolmessa mallissaan, eli EQA:ssa, EQB:ssa ja EQS:ssa. BMW jää hieman Mercedeksestä: iX xDrive50:n akun nettoteho on 105,2 kWh, ja sen lataaminen 80 prosenttiin vie noin 45 minuuttia.Molemmat Tesla Model 3 -versiot saavuttivat kokeessa varsin hyvät luvut: pienempiakkuisen Standard Rangen lataus kesti 26 minuuttia ja suuremman akun omaavan Long Rangen 33 minuuttia. Uudella Model Y -tilamallilla lataus sen sijaan kestää matalampia sisariaan kauemmin, noin 40 minuuttia.Myös Polestarin ja Volvon latausluvut ovat parantuneet esilämmitysteknologian ansiosta. Polestar 2 Long Range Dual Motorin akun lataus 80 prosenttiin vei 43 minuuttia, lataustehon ollessa keskimäärin 91 kW.Korealaiset säikähtävät pakkasiaHyundai ja Kia toivat viime vuonna markkinoille ainutlaatuisilla latausnopeuksilla varustetut Ioniq 5:n ja EV6:n. Viime kesänä suoritetussa testissä Ioniq 5 latautuikin yhtä nopeasti kuin testin voittaja Audi e-tron GT, eli alle 20 minuutissa.Kylmemmällä säällä asiat ovat valitettavasti aivan toisin. Ioniq 5:n ja EV6:n saavuttamat latausajat 32 ja 35 minuuttia jäävät luvatusta selvästi. Samanlaisia tuloksia saimme myös kolmen erihintaisen sähköauton vertailussa. Molemmat korealaismerkit valmistelevat päivitystä akun esilämmitykseen.Kiinalaiset kehittelevät akkurintamalla runsaasti jännittäviä asioita, mutta testeissämme on kuitenkin saatu kokea jatkuvia pettymyksiä. Tällä kertaa vain yhden mallin luvut jättivät runsaasti toivomisen varaa: Xpeng P7:n yli tunnin mittainen oleskelu latauspisteessä on hätkähdyttävän huono tulos.P7 saavutti parhaimmillaan 65 kilowatin lataustehon, mikä on kokeen pienin lukema ja jopa alhaisempi kuin testin edullisimmilla autoilla eli Opel Mokka-e:llä ja Peugeot e-2008:lla.Nämä kaksi Stellantis-autoa puolestaan lopettivat latauksensa hieman yli puolessa tunnissa, ja kamppailevat kylmällä säällä latauksen kanssa vähemmän kuin monet muut testiautot.Täyttyvätkö latauslupaukset?Kullakin merkillä on hieman erilainen lähestymistapa latauskäyrään. Tämä tarkoittaa sitä, että eräät autot antavat maksimaalisen tehon koko latauksen ajan, kun taas toiset voivat aloittaa suurella teholla, joka pienenee mitä lähemmäs 80 prosentin latausastetta päästään.Jos latausaika jätetään huomioimatta ja keskitytään nimenomaan lataustehoon, on helppo havaita, että autojen keskimääräinen latausteho on kaukana mainoksissa esitetyistä lukemista.Tämän talven testissä Mercedes EQA ja EQB onnistuivat parhaiten: niiden keskimääräiset lataustehot olivat edellä mainitussa järjestyksessä 99 ja 98 prosenttia luvatusta maksimitehosta. Toista ääripäätä edustaa Tesla Model Y, jonka keskimääräinen latausteho on vain 37 prosenttia ilmoitetusta enimmäisnopeudesta.Moottorissa palataan testituloksiin useaan otteeseen, sillä talvisten olosuhteiden vaikutus lataukseen kiinnostaa etenkin suomalaisia sähköautoilijoita tai sellaisen hankkimista suunnittelevia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMitatut latausnopeudet ja -tehotAutoMitattu latausaikaMitattu latausväli %Mitattu keskimääräinen lataustehoMitattu latausteho kWIlmoitettu latauksen huipputeho kWIlmoitettu akun energiasisältö kWh (netto)Audi e-tron GT 60 Quattro19 min 32 s9–8019025727085Audi Q4 50 e-tron Quattro39 min 05 s9–808311125076,6BMW i4 M50 Supercharged33 min 54 s8–8010920320080,7BMW iX xDrive40 Fully Charged36 min 29 s8–808914815071BMW iX xDrive5045 min 19 s3–80115192200105,2BYD Tang44 min 1s5–8010011911086,4Cupra Born 150 kW 58 kWh38 min 56 s5–807012815058Hyundai Ioniq 5 73 kWh AWD32 min 33 s5–8010714522072,6Kia EV6 AWD 77 kWh35 min 2s6–8011215423977,4Mercedes-Benz EQA 25030 min 47 s7–809911210066,5Mercedes-Benz EQB 350 4Matic32 min 49 s5–809810210066,5Mercedes-Benz EQS 580 4Matic32 min 5s5–8016420820890Nio ES843 min 18 s8–8092111120-125100Opel Mokka-e 136 aut.36 min 38 s3–80598010045Peugeot e-2008 50 kWh 136 aut.34 min9–80567010045Polestar 2 Long Range Dual Motor43 min 41 s10–809115415575Porsche Taycan 4 Cross Turismo20 min 16 s4–8020727127083,7Škoda Enyaq 80x 4×4 iV35 min 57 s8–809413112577Tesla Model 3 Long Range Dual Motor33 min5–80110225250ei ilm.Tesla Model 3 Standard Range26 min 11 s4–8091166170ei ilm.Tesla Model Y Long Range Dual Motor39 min 51 s7–8093210250ei ilm.Volvo C40 Recharge Twin39 min 12 s3–809815015075VW ID.3 Pro S 150 kW38 min 34 s8–809112312577VW ID.4 GTX Dual Motor AWD37 min 39 s7–809313113577Xpeng P7 High Performance62 min 59 s5–8056658080,9Teksti: Tuomas Rajala, Kuvat: Tomm W. Christiansen, Lähde: NAF Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Nissanin Suomessakin edustava kiinalaisyhteistyökumppani sai heitettyä upouuden Patrolin pakotemuurin yli Venäjälle 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin