30.5.2025

Moottori 100 vuotta: väärin kuormattu peräkärry oli väistökokeessa hengenvaarallinen

Teksti Jussi Saarinen Pasi Piironen ja Teppo Vesalainen
Kuva Lauri Ahtiainen
Testitaistelun tuloksia: kaksi hallinnan menetystä tekivät Majavasta selvää jälkeä. Mikäli tilanne olisi sattunut oikeissa maantieolosuhteissa, vauriot olisivat olleet vielä varmasti paljon pahempia.

Peräkärryn ja uudenkin henkilöauton yhdistelmä on äkillisessä väistötilanteessa vaikea hallittava. Kun yhtälöön lisätään väärä kuorma ja vanha auto, aletaan liikkua jo todella vaarallisilla vesillä.

Tämän jutun alkuun on lainattava aiemmin julkaistun peräkärryjen ääritilannetestin loppukaneetit. Jutussahan demottiin sitä, miten uudella Škoda Superbilla ja oikein mutta maksimikuormaan lastatulla kevytperävaunulla selvitään äkillisestä väistötilanteesta.

Se suora lainaus kuuluu näin:

"Testiämme lukiessa täytyy muistaa, että nyt olimme liikkeellä parhaalla mahdollisella kalustolla: matalalla ja leveällä rengastuksella varustetulla uudella, suurella henkilöautolla sekä pakasta vedetyillä peräkärryillä. Lisäksi testikuljettajamme oli kokenut ammattilainen, joka oikaisi yhdistelmän auton suorituskykyä hyödyntämällä. Myös tilaa perävaunun luistoille ja niiden oikaisemiselle kaasun avulla oli eri tavalla kuin todellisissa tieolosuhteissa.

Tukka nousee pystyyn, kun miettii, mitä tieliikenteessä olisi tapahtunut. Muuttujia, jotka jokainen heikentävät yhdistelmän ajo-ominaisuuksia, on lukuisia: vanha auto tai kärry, huonokuntoisemmat renkaat, väärä kuormaus tai ylikuorma, heikompi kitka kuten märkä asvaltti – sekä liiallinen vauhti näihin kaikkiin nähden."

Asiassa jäi ilmoille sen verran monta muttaa, että päätimme palata aiheeseen vielä kerran. Jälkitestin tulokset osoittautuivat vieläkin karmaisevammiksi kuin etukäteen uumoilimme.

Etukäteen oli tiedossa, että varsinkin takapainoiseksi kuormatun kärryn liikkeet auton perässä saattaisivat olla miltei millaisia tahansa – mutta se, mitä maantievauhdilla suoritetussa väistökokeessa todella tapahtuisi, nähtäisiin vasta testipäivänä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Syyskesäisillä keleillä

Testi suoritettiin syksyllä 2020, juuri ennen kuin kelit muuttuivat talvisemmiksi. Loka–marraskuun taitteessa vallinnut plus kymmenen asteen lämpötila simuloi sääolosuhteita pitkälle suomalaisen kesän puolelle, kun kärryt taas alkavat kulkea pitkin moottori- ja maanteitä kohti kesämökkejä ja muita pikkupuuhastelun kohteita.

Peräkärryjähän meiltä löytyi jo omasta takaa. Testiin valittiin sama Majava M 5030 LJ, joka osallistui edellä mainitun, saman vuoden kesällä tehdyn testin lisäksi myös auton ja peräkärryn jarrutusmatkatestiin sekä peräkärryn talvirengastestiin

Aivan aluksi kaavailimme, että testi tehtäisiin uudella autolla ja kärryyn rakennettaisiin stoppari, joka estäisi väistössä auton ja vaunun kosketuksesta syntyvät vauriot. Harkinnan jälkeen tämä vaihtoehto jätettiin kuitenkin pois. Jotta etenkin väärä kuormaus saataisiin todennettua tyhjentävästi, auton piti olla sellainen, että omistaja ei säikähtäisi siihen syntyviä kolhuja.

Etukäteen oli nimittäin tiedossa, että varsinkin takapainoiseksi kuormatun kärryn liikkeet auton perässä saattaisivat olla miltei millaisia tahansa – mutta se, mitä maantievauhdilla suoritetussa väistökokeessa todella tapahtuisi, nähtäisiin vasta testipäivänä.

Viimein tutulta hinausautoyrittäjältä löytyi testiin sopiva ajopeli – viime vuosien ajan sijaisautona käytetty 2000-luvun alkupuolen tyypillistä perheautoa edustava Toyota Avensis 2.0 D-4D Wagon, jollaisia näkee vielä runsaasti erityisesti maakuntien teillä.

Reilut puoli miljoonaa kilometriä ajettu Avensis ei ollut testihetkellä liikennekäytössä, mutta suljetulla alueella eli Helsingin Malmin lentokentän kiitoradalla tehtävässä kokeessa sillä ajaminen oli täysin sallittua. Lisädraamaa saatiin siitä, ettei autossa ollut ajonvakautusta, ja kesärenkaatkin olivat parhaat päivänsä nähneet.

Hanki rajaton lukuoikeus

Haluatko jatkaa lukemista?

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat