26.1.2021 Ajoneuvot Testissä peräkärryn renkaat – millainen rengas tarjoaa parhaan pidon liukkaalla? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peräkärryjen rengastestiä, etenkään talvioloissa, ei ollut ennen Suomessa tehty. Nyt on. Kun nykyinen, kesällä 2020 voimaan astunut tieliikennelaki toi mukanaan aiempaa korkeamman 100 km/h -nopeusrajoituksen O1-luokan jarruttomille perävaunuille ja teimme aiheesta lukuisia testijuttuja koskien niin väistökoetta, jarrutuksia, maantieajettavuutta kuin polttonesteen kulutustakin, kärryjen rengasasia nousi esiin yhtenä spekulaationa. Kun kevytperävaunuille ei edelleenkään ole määrätty talvirenkaiden käyttövelvollisuutta, miten käy niillä tieosuuksilla, joilla saa talvisinkin ajaa satasta – kuten moottoriteillä, keskikaiteellisilla ohituskaistateillä ja pohjoisempana Suomessa sijaitsevilla maanteillä? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ensimmäinen testi lajissaan Koska asia on varsin tuore, vastauksia – ja tilastotietoa – on kovin vähän. Niinpä keskityimme konkretiaan, jälleen kerran testaamisen tasolla. Olihan rengastesti, missä verrataan peräkärryn kesä- ja talvirenkaiden pitoeroja kaikenlaisilla tienpinnoilla, vielä maassamme tekemättä. Peräkärrynä testissä toimi Majava M 5030 LJ, johon lastattiin 300 kg:n kuorma tasapainoisesti sijoitettuna. Liukkaan kelin ajokokeet tehtiin Moottorin 200 000 kilometriä ajetulla mutta hyväkuntoisella Volkswagen Golf -käyttötestiautolla. Märän kelin kokeissa, jotka ajettiin uudella Škoda Octavialla, kokeiltiin käytöstä myös tyhjällä peräkärryllä. Neljä erityyppistä rengasta Majavan ensiasennusrengas, monella muullakin kärrymerkillä esiintyvä Kenda Kargotrail 3G osallistui itseoikeutetusti verrokkirenkaana mukaan. Kyseessä on puhtaasti peräkärryihin tarkoitettu rengas, jonka kyljestä löytyy merkintä FRT (Free Rolling Tire). Merkintä kertoo käytännössä sen, että kyseistä rengasta ei ole suunniteltu ohjaavaan akseliin tai välittämään vetoa. Kargotrail 3G on lisäksi M+S-merkinnällä varustettu rengas, mikä lupailee edes jonkinasteista liukkaan kelin pitoa. Muiden testirenkaiden koontia hieman hankaloitti peräkärryn rengaskoko 155/80 R13, joka on nykymittapuun mukaan jo aika hintelää sorttia. Lopulta saimme kuitenkin pakan koottua kasaan. Se, miten paljon kiinalainen ensiasennusrengas lopulta pitää, selvitettiin ottamalla testiin myös niin kutsuttu premium-kesärengas Continental Eco Contact 6. Pohjoismaista nastarengasta sai luvan edustaa Nokian Nordman 7, jonka pintamalli perustuu Hakkapeliitta 7 -renkaaseen. Toyo Observe GSI-5 oli mukana pohjoismaisen kitkarenkaan edustajana. On huomioitava, ettei yksikään kolmesta ”haastajarenkaasta” ole varsinainen perävaunukäyttöön tarkoitettu rengas, mutta riittävän kantavuuden omaavana ja yleisesti kaupasta saatavana ne toki ovat varteenotettavia vaihtoehtoja myös kevytperävaunun omistajalle. Nopeus kelin mukaiseksi Jarruttoman perävaunun renkaiden pitkittäispito-ominaisuudet – eli veto- ja jarrutuspito – eivät ole merkitseviä, joten testissä sivuttaispito-ominaisuudet korostuivat, kuten renkaiden väliset suuret käytöserotkin. Lumella peräkärryn ensiasennusrengas ja kesärengas vielä menettelevät, mutta jäällä niiden pito heikkenee dramaattisesti – maltillisessa lastissakin oleva kevytperäkärry riuhtoo luistellessaan vetoautoa sen verran, että heilahtelun vakauttaminen kysyy taitoja ja vähintään paljon tilaa. Nasta- ja kitkarengas puolestaan pitävät liukkaalla hyvin, mutta märällä asvaltilla pito on selvästi kesäkäyttöön tarkoitettuja renkaita heikompi. Ja täytyy tietysti muistaa, että nastarengas ei sovellu lainkaan kesäkäyttöön, eli piikkipyörän valitseva joutuu aina keväisin ja syksyisin renkaanvaihtopuuhiin. Testin perusteella voidaan kuitenkin sanoa, että jos kärryä käyttää satunnaisesti, kesärenkaallakin pärjää, kunhan ajonopeuden sovittaa kelin mukaan ja noudattaa muutenkin varovaisuutta. Jos taas vaunua vedetään läpi vuoden, talvirenkaisiin kannattaa satsata, sen verran lisäpitoa ne talviajoon tuovat. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Testirenkaat, koko 155/80 R13 Kenda Kargotrail 3G (peräkärryn M+S-ensiasennusrengas) Continental Eco Contact 6 (kesärengas) Nokian Nordman 7 (nastarengas) Toyo Observe GSI-5 (pohjoismainen kitkarengas) Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Testin toteutus: Test Finland Oy / Juuso Kallioinen ja Pasi Piironen Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille 19.7.2024 Ajoneuvot 304 hevosvoiman Lexus LBX Morizo RR on kuin neliovinen ja ylellisempi GR Yaris – nyt siis täyttä totta! 18.7.2024 Ajoneuvot Porsche Macanin mallisto täydentyi takavetomallilla sekä 4S:llä – 78 440 euron Macan lienee inflaatiokorjattuna Suomen halvin Porsche ehkä jopa koskaan 16.7.2024 Ajoneuvot Vehoniemen automuseon johtaja Leila Suutarinen: ”Vanhoissa autoissa kiehtovat tuoksut, äänet ja historia” 15.7.2024 Ajoneuvot Laskimme kaikkien Suomessa edustavien automerkkien mallistojen keski-iät – arvaat varmasti kuka kauppaa vanhinta mallistoa 14.7.2024 Ajoneuvot Tämä perä kuuluu Audi A5 Avantille – myös sähköinen A6 E-Tron sekä uusi Q5 mahtuvat aivan lähiaikojen uutuuskalenteriin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan