30.6.2020 Ajoneuvot Moottorin peräkärrytesti: väärän kuorman aistii maantiellä heti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Testasimme kevytperävaunun vetoa oikein ja väärin kuormattuna yleisellä tiellä – vanhalla ja uudella maksiminopeudella. Vaikutukset ovat selvääkin selvemmät. Miten paljon etupainoiseksi lastattu peräkärry eroaa oikein kuormatusta, kun suunnataan maantielle ja vauhti nostetaan kahdeksastakympistä uuteen, 1. kesäkuuta voimaan astuneen uuden tieliikennelain mahdollistamaan 100 km/h -maksiminopeuteen? Kuten kulutusmittauksessakin, käytimme vetoautona Škoda Octavia Combi 1.5 TSI DSG:tä ja kärrynä Muuli 1400SX:ää lastattuna vastaamaan Octavian suurinta sallittua jarruttoman peräkärryn vetomassaa (650 kg). Aisapainot ja akselimassat olivat niin ikään identtiset kulutusmittausten kanssa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Oikein kuormattu on vakaa Testi paljasti, että jos vetoauto ja kärry ovat kunnossa (iskunvaimentimet, jouset, renkaat yms.), kuorma tukevasti kiinnitetty ja aisapaino maltillinen, ainakaan testiauton kulku ei peräkärrystä häiriintynyt. Kokonaisuus on miellyttävä vetää, ja yhdistelmän käytös tällöin helposti ennakoitavissa. Myöskään nopeuden nosto 80 > 100 km/h ei tunnu edellä mainittujen ehtojen täyttyessä aiheuttavan mitään ongelmia. Jos taas tällaisessa hyväkuntoisessa yhdistelmässä esiintyy vapinoita, nykimistä ja tärinää, on melko todennäköistä, että kuormaus ei ole onnistunut ja aisapaino on liian suuri. Etupainoiseksi kuormattu hakee Etupainoinen kuorma heikentää perävaunun jousituksen mahdollisuutta tasata epätasaisuuksia, ja lisäksi liian suuri aisapaino painaa vetoauton perän alas ja nostaa keulaa. Tällöin autonkaan heilahduksenvaimennus ja jousitus eivät ole enää optimaalisella toiminta-alueella. Takapää ryhtyy helpommin pohjaamaan ja etupää vastaavasti kevenee, jolloin ohjautuvuus ja suuntavakavuus kärsivät. Tulos oli siis selvä: oikein kuormattu yhdistelmä on huomattavasti vakaampi ja parempi ajettava 100 km/h -nopeudessa kuin etupainoiseksikin kuormattu esimerkiksi 80 km/h -nopeudessa. Todellisuudessa ero on vielä tätäkin suurempi, ja esimerkiksi mukavuus kärsii jo matalista nopeuksista lähtien. Perusteellinen testiartikkeli on luettavissa 24.6. ilmestyneestä Moottorin numerosta 7/2020 ja sähköisenä Lehtiluukun kautta. Teksti ja kuvat: Moottorin työryhmä Testin toteutus: Test Finland Oy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Testit Rengastesti: pitoa pakuun – testasimme pakettiautojen kesärenkaat 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Rengastesti Rengastestissä ekorenkaat – ne paremmin pyörivät 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?