16.3.2020 Ajatuksia autoista Moottori testaa: ladattavissa hybrideissä on valtavia eroja – oikean löytäminen on vaikeaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Viisi ladattavaa hybridiä tarjoavat kaikki vaihtoehdon taloudelliseen ajoon – mutta vain valitsemalla juuri oikean auton juuri oikeaan käyttökohteeseen. Moottori vertailee tällä hetkellä viittä ladattavaa hybridiä. Toimituksen pihassa pyörii Hyundai Ioniq Plug-In Hybrid, Mercedes-Benz C 300 e 4Matic, Peugeot 3008 Hybrid4, Škoda Superb Combi iV ja Volvo XC60 T8.Sekalainen joukko varsin erihintaisia autoja ei toki ole suorassa vertailussa, vaan tarkastelemme eri konsernien hybridijärjestelmien toteutuksia ja toimivuutta. Tarkastelussa ovat niin toimintamatkat, sähköajon helppous, latauksen nopeus kuin pidemmän ajomatkan kokonaistaloudellisuuskin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValinnan vaikeusTestiä tehdessä on tullut nopeasti selville se, miten vaikeaa markkinoilta on löytää juuri omaan käyttöön parhaiten sopiva ladattava hybridi. Ensimmäinen ongelma tulee jo tiedonsaannissa: automerkkien nettisivut ovat usein visuaalisesti hienoja, mutta edes sähköisen toimintamatkan löytäminen ei ole kaikilla merkeillä helppoa. Tieto on oleellinen, mikäli haaveilee esimerkiksi selättävänsä työmatkan sähköajolla.Testin kuluessa on käynyt myös selväksi, etteivät tälläkään kertaa tekniset tiedot kerro kaikkea. Kaikki vertailun autot ovat tietyissä rajoissa varsin mainioita ja taloudellisia, mutta vain osaa voi suositella varauksetta ja ilman pitkiä selityksiä.Teoriassa helppoa…Ideaalitilanteessahan ladattavalla hybridillä ajetaan arkirutiinit täyssähköllä ja pidemmät viikonloppureissut tai satunnaiset työmatkat polttomoottorilla. Tällöin luulisi saavan taloudellisen auton, mikäli sähköinen toimintamatka on pidempi kuin työmatka ja auto ehtii latautua työpäivän aikana.Totuus on paljon monimutkaisempi. Kenellekään tuskin tulee yllätyksenä, se, että toteutuva sähköinen toimintamatka on lyhyempi kuin virallisesti ilmoitettu. Mutta kuinka paljon?Tähän asti tekemiemme testien perusteella hajonta on varsin suurta, riippuen tietysti ajonopeuudesta ja muista seikoista. Muutos ei kuitenkaan ole kaikissa autoissa samanarvoinen. Osa teknisten tietojen mukaan huonommin suoriutuvista autoista pärjääkin käytännössä lähes yhtä hyvin kuin teknisiltä arvoilta parhaat.Osa autoista taas toimii sähköllä pihisti, mutta janoinen polttomoottori heikentää kokonaiskuvaa. Tämänkin seikan merkitys riippuu ajoprofiilista: jos sähköinen toimintamatka kattaa 80 prosenttia ajoista, ei janoinen polttomoottori juuri haittaa. Harvemmin lataamaan pääsevälle janoinen polttomoottori voi olla kynnyskysymys.Yksi esimerkki: HyundaiOtetaan esimerkiksi Hyundai Ioniq Plug-In Hybrid, kenties vertailun ristiriitaisin auto. Lyhyt kauppamatka ei ole korealaisen mieleen, sillä auton lämmitys perustuu polttomoottorin hukkalämpöön. Liikkuminen tapahtuu sähköllä, mutta polttomoottori käy auton lämmittämiseksi – ja parin kilometrin matkalla kulutus lähestyy kymmentä litraa sadalla. Tai sitten on ajettava ilman lämmitystä. Lyhyisiin matkoihin Hyundai on siis huono valinta.Toisaalta auto on varsin aerodynaaminen ja voimalinja sinänsä energiatehokas, joten pitkillä polttomoottoria vaativilla matkoilla korealainen onkin todella pihi auto – siis oikein käytettynä oikein toimiva tuote.Tämä ei kuitenkaan käy virallisista WLTP-arvoista esiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMonta lopputulostaLadattavan hybridin voi rakentaa monella tapaa. Sähkömoottorin voi sijoittaa polttomoottorin ja vaihteiston väliin (Hyundai, Mercedes-Benz, Škoda). Sen voi sijoittaa erikseen taka-akselille (Volvo). Tai sitten voi valita kummankin toteutustavan (Peugeot). Yhtä kaikki, erilaiset valinnat johtavat erilaisiin lopputuloksiin.Se tekee autoista hyvin eri tavoin erilaisiin käyttökohteisiin soveltuvia, ja kaiken tämän pakkaaminen muutamaan WLTP-mittauksen keskikulutus- ja toimintamatka-arvoon ei ole reilua autonvalmistajia tai ostajia kohtaan.Vielä tämän viikon ajan jatkamme autojen tutkimista ja testailua. Jos sinulla on ladattaviin hybrideihin liittyviä kysymyksiä, kysy ihmeessä alla olevassa kommenttikentässä.Teksti ja kuva: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 2.4.2025 Uutinen Takavuosien suosikki edelleen rekisteröintikärjessä – Tesla nousee vähitellen 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Ajoneuvot Nissan luovii hankalien aikojen läpi – jo tänä vuonna Leafista tehdään crossover ja Micra muuttuu täyssähköiseksi Renault R5:n DNA:lla 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 1.4.2025 Matkailu Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 1.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Toyota teki Hiacesta avoauton piirakkauunilla - eläköön Toyota PieAce 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle