16.3.2020 Ajatuksia autoista Moottori testaa: ladattavissa hybrideissä on valtavia eroja – oikean löytäminen on vaikeaa Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Viisi ladattavaa hybridiä tarjoavat kaikki vaihtoehdon taloudelliseen ajoon – mutta vain valitsemalla juuri oikean auton juuri oikeaan käyttökohteeseen. Moottori vertailee tällä hetkellä viittä ladattavaa hybridiä. Toimituksen pihassa pyörii Hyundai Ioniq Plug-In Hybrid, Mercedes-Benz C 300 e 4Matic, Peugeot 3008 Hybrid4, Škoda Superb Combi iV ja Volvo XC60 T8. Sekalainen joukko varsin erihintaisia autoja ei toki ole suorassa vertailussa, vaan tarkastelemme eri konsernien hybridijärjestelmien toteutuksia ja toimivuutta. Tarkastelussa ovat niin toimintamatkat, sähköajon helppous, latauksen nopeus kuin pidemmän ajomatkan kokonaistaloudellisuuskin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Valinnan vaikeus Testiä tehdessä on tullut nopeasti selville se, miten vaikeaa markkinoilta on löytää juuri omaan käyttöön parhaiten sopiva ladattava hybridi. Ensimmäinen ongelma tulee jo tiedonsaannissa: automerkkien nettisivut ovat usein visuaalisesti hienoja, mutta edes sähköisen toimintamatkan löytäminen ei ole kaikilla merkeillä helppoa. Tieto on oleellinen, mikäli haaveilee esimerkiksi selättävänsä työmatkan sähköajolla. Testin kuluessa on käynyt myös selväksi, etteivät tälläkään kertaa tekniset tiedot kerro kaikkea. Kaikki vertailun autot ovat tietyissä rajoissa varsin mainioita ja taloudellisia, mutta vain osaa voi suositella varauksetta ja ilman pitkiä selityksiä. Teoriassa helppoa… Ideaalitilanteessahan ladattavalla hybridillä ajetaan arkirutiinit täyssähköllä ja pidemmät viikonloppureissut tai satunnaiset työmatkat polttomoottorilla. Tällöin luulisi saavan taloudellisen auton, mikäli sähköinen toimintamatka on pidempi kuin työmatka ja auto ehtii latautua työpäivän aikana. Totuus on paljon monimutkaisempi. Kenellekään tuskin tulee yllätyksenä, se, että toteutuva sähköinen toimintamatka on lyhyempi kuin virallisesti ilmoitettu. Mutta kuinka paljon? Tähän asti tekemiemme testien perusteella hajonta on varsin suurta, riippuen tietysti ajonopeuudesta ja muista seikoista. Muutos ei kuitenkaan ole kaikissa autoissa samanarvoinen. Osa teknisten tietojen mukaan huonommin suoriutuvista autoista pärjääkin käytännössä lähes yhtä hyvin kuin teknisiltä arvoilta parhaat. Osa autoista taas toimii sähköllä pihisti, mutta janoinen polttomoottori heikentää kokonaiskuvaa. Tämänkin seikan merkitys riippuu ajoprofiilista: jos sähköinen toimintamatka kattaa 80 prosenttia ajoista, ei janoinen polttomoottori juuri haittaa. Harvemmin lataamaan pääsevälle janoinen polttomoottori voi olla kynnyskysymys. Yksi esimerkki: Hyundai Otetaan esimerkiksi Hyundai Ioniq Plug-In Hybrid, kenties vertailun ristiriitaisin auto. Lyhyt kauppamatka ei ole korealaisen mieleen, sillä auton lämmitys perustuu polttomoottorin hukkalämpöön. Liikkuminen tapahtuu sähköllä, mutta polttomoottori käy auton lämmittämiseksi – ja parin kilometrin matkalla kulutus lähestyy kymmentä litraa sadalla. Tai sitten on ajettava ilman lämmitystä. Lyhyisiin matkoihin Hyundai on siis huono valinta. Toisaalta auto on varsin aerodynaaminen ja voimalinja sinänsä energiatehokas, joten pitkillä polttomoottoria vaativilla matkoilla korealainen onkin todella pihi auto – siis oikein käytettynä oikein toimiva tuote. Tämä ei kuitenkaan käy virallisista WLTP-arvoista esiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Monta lopputulosta Ladattavan hybridin voi rakentaa monella tapaa. Sähkömoottorin voi sijoittaa polttomoottorin ja vaihteiston väliin (Hyundai, Mercedes-Benz, Škoda). Sen voi sijoittaa erikseen taka-akselille (Volvo). Tai sitten voi valita kummankin toteutustavan (Peugeot). Yhtä kaikki, erilaiset valinnat johtavat erilaisiin lopputuloksiin. Se tekee autoista hyvin eri tavoin erilaisiin käyttökohteisiin soveltuvia, ja kaiken tämän pakkaaminen muutamaan WLTP-mittauksen keskikulutus- ja toimintamatka-arvoon ei ole reilua autonvalmistajia tai ostajia kohtaan. Vielä tämän viikon ajan jatkamme autojen tutkimista ja testailua. Jos sinulla on ladattaviin hybrideihin liittyviä kysymyksiä, kysy ihmeessä alla olevassa kommenttikentässä. Teksti ja kuva: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 14.11.2025 Ajoneuvot Audin ensiesiintyminen autourheilun kuninkuusluokassa lähestyy – R26 Concept näyttää Audin tulevan F1-identiteetin 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 10.11.2025 Ajoneuvot Tältä näyttää Toyotan Cyber Sumo – eli siis uusi Toyota Hilux, joka tulee ensi kertaa tarjolle myös täyssähköisenä 9.11.2025 Ajatuksia autoista Näin Bugatti Veyronin, joka auttoi ymmärtämään miksi superautoja kannattaa valmistaa vaikka tappiollisesti – Ajatuksia autoista 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 13.11.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Škoda Elroqin näyttö kerää kehuja, mutta kahvimuki ja kännykkä tappelevat elintilasta 11.11.2025 Autoilu Yksityisen taukopaikan valtteina oma leipomo, laaja aukiolo ja sijainti 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Škodaan tulleista korjauskustannuksista