6.6.2020 Ajoneuvot Moottorin peräkärrytesti: näillä ohjeilla kuormaat vaunusi turvallisesti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Oikean painoinen, oikein lastattu ja oikein kiinnitetty kuorma ovat avainasemassa, kun peräkärryn kanssa lähdetään liikenteeseen. Seuraavassa vinkkejä turvalliseen kärryn ja vetoauton käyttöön. Auton vetokyky pitää luonnollisesti tarkistaa ennen vetopuuhiin lähtemistä. Auton suurin sallittu perävaunupaino jarruitta on usein pienempi kuin perävaunun kuormauskyky. Tällöin tietenkin alhaisempi sallituista arvoista on määräävä, eli kuorma on tehtävä sen sallimissa puitteissa. Erityisen alhainen perävaunumassa on monissa hybridiautoissa. Kaikkiin sähköautoihin ei edes saa vetokoukkua – ainakaan perävaunun vetoon soveltuvaa.Varmista myös perävaunun kuormauskyky (kuormauskyky = suurin sallittu kokonaismassa – omamassa). Huomaa, että mahdollinen peräkärryn kuomun massa katsotaan kuorman massaksi, eli se pitää vielä vähentää kuormauskyvystä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySijoita kuorma kuten pitääkinKuormasta tulee tehdä mahdollisimman matala ja yhtenäinen kokonaisuus, jonka painopiste on mahdollisimman lähellä perävaunun pituussuuntaista keskiviivaa.Aisapainoa pitää olla vähän – ei kuitenkaan liikaa. Toisaalta aisanostettakaan ei saa olla. Jos vetopäätä avattaessa aisa pomppaa ilmaan, on kuorma liian takapainoinen. Jos pystyy käsin, ilman kohtuutonta ponnistelua, nostamaan vetopään kuulaan tai pois siitä, on aisapaino varsin sopiva.Jos kuorma ylittää kuormatilan takareunan yli metrillä, on ylitys merkittävä päiväsaikaan punaisella lipulla ja pimeään aikaan punaisella valaisimella sekä heijastimella. Mikäli kuorma ylettyy yli kuormatilan etureunan, ei ylitys saa ottaa kiinni vetoauton kulmiin käännyttäessä.Älä unohda kuormaa tien päälläKuorma ei saa liikkua jarrutettaessa, kiihdytettäessä eikä käännyttäessä. Jos kuorma pääsee liikkumaan kuormatilassa, aisapaino muuttuu ja yhdistelmä käyttäytyy arvaamattomasti.Sidontaan pitää käyttää kunnollisia välineitä (räikkäliinat) – ei esimerkiksi pyykkinarua, ja välineiden pitää olla ehjiä. Sidonta pitää tehdä myös kuomun alla, eli ”poissa silmistä – poissa mielestä” -ajatteluun ei saa sortua.Kuorman tukemiseen ja sidontaan voi hyödyntää esimerkiksi tyhjiä kuormalavoja. Niiden paino on kuitenkin huomioitava kuormattaessa eli ne lasketaan kuormaksi, vaikka olisivatkin mukana tukemis- tai sidontatarkoituksessa.Ennen liikkeellelähtöä kuomu ja lavalukot on vielä laitettava huolellisesti kiinni. Sidonnan kireys tulee tarkastaa noin 10 kilometrin ajon jälkeen ja säännöllisesti myös matkan aikana.Teksti ja kuvat: Moottorin työryhmä Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 30.6.2025 Testit Testi: Akkukäyttöinen pumppu on kätevä kaveri – autoillessa, moottoripyöräillessä – tai vaikka jalkapallokentän reunalla 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?