26.10.2023

Nastarengastesti: Näin testirenkaat pärjäsivät jäällä – osa ei pärjännyt oikein mitenkään!

Moottorin nastarengastestissä järjestykseen laitettiin SUV-luokan nastarenkaat. Premium-renkaista osa oli aivan omaa luokkaansa jääkokeissa.

Moottorin nastarengastestissä testattiin kahdeksaa SUV-luokan rengasta, jotka käyvät niin Nissan Qashqaista Volkswagen Tiguaniin sekä moneen muuhun keskikokoluokan katumaasturiin. Kyseisessä rengasluokassa on tekijöitä, jotka maksavat helposti tuhat euroa per sarja ilman työkustannuksia, mutta myös nastarenkaita, jotka saa kaupasta noin 600 euroon per kierros. Tämä olikin rengastestin merkittävä lähtökohta, onko tämä oikea paikka säästää?

Lumi ja jää luovat Suomessa olosuhteet, joissa renkailta kysytään paljon pitoa, niin kiihdytyksissä, jarrutuksissa kuin kaarreajossakin. Jos rengas pettää alla ääritilanteessa, voi käydä huonosti ja kustannukset voivat olla jopa moninkymmenkertaiset renkaiden hankintahinnassa saatuun säästöön nähden. Jos huonosti käy, voi tapahtua sellaista, mitä ei korvata rahalla.

Jääkäsittelykokeessa testikahdeksikko jakautui neljään eritasoiseen pariin, joista kaksi oli aivan omaa luokkaansa. Michelin ja Nokian pito on aivan omaa luokkaansa niin kiihdytystesteissä jäällä, kuin myös jarrutuksessa sekä ajettavuudessa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luistoista palautuminen vaarallisen hidasta

Toisena ääripäänä jäätestissä olivat Sailun- ja Delinte-renkaat, joista Delinte menetti keulapitonsa äkillisesti ja varoittamatta. Delinten kiihdytys- ja jarrutuspito on heikko ja luistoista palautuminen vaarallisen hidasta. Myös Sailun-renkailla täytyy ajaa korostetun hitaasti, jotta pysyy ajolinjalla.

Pirelli, Federal, Hankook sekä GT Radial sijoittuvat rengastestin keskikastiin. GT Radialin käytös jäällä on loogista, joskin pito on heikkoa, Federal on tasapainoinen jäällä. Pirellin ja Hankookin pito jäällä on hyvää tai keskitasoista.

Täydellisen rengastestin lopputulos selviää Moottorin uusimmasta numerosta 10-11/2023. Voit tilata Moottorin täältä. Saat Moottorin myös liittymällä Autoliiton jäseneksi. Lehti on myös luettavissa sähköisesti Lehtiluukussa.

Moottorin aiemman tällä kaudella julkaistun rengastestin löydät täältä, testissä vastakkain asettuivat edulliset nastarenkaat ja premium-luokan kitkarenkaat.

Teksti Manu Tuppurainen Kuvat Ville-Veikko Heinonen Testin toteutus Test Finland Oy

Testirenkaat, nastarenkaat koko 215/65 R17

  • Delinte Winter WD42
  • Federal Himalaya WS2
  • GT Radial Ice Pro SUV3
  • Hankook Winter iPike X
  • Michelin X-Ice North 4
  • Nokian Tyres Hakkapeliitta 10 SUV
  • Pirelli Ice Zero 2
  • Sailun Ice Blazer WST

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat