16.6.2020 Ajoneuvot Puolen vuoden koeajo: mittasimme Mercedes-Benz A 250 e:n akun koon – miksi se kiinnostaa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköauton tai ladattavan hybridin akun koko ei ole niin yksinkertainen asia, kuin voisi luulla. Mercedes-Benz ilmoittaa A 250 e:n ajoakun kapasiteetiksi 15,6 kilowattituntia. Lukemasta voi päätellä yhden asian: akku on kompaktiksi lataushybridiksi varsin suuri. Mutta kuinka suuri?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAkuissa on erojaKysymys ei ole aivan turha. Sähköautojen akuille ilmoitetaan kaksi arvoa, teoreettinen ja käytössä oleva. Valitettavan harvoin mainitaan kummasta lukemasta on kyse: toisen firman mainostama 30 kilowattitunnin akku voi siis olla pienempi kuin kilpailijan 28 kilowattituntiseksi kertoma akku.Teoreettinen kapasiteetti kertoo ajoakun teoriassa taltioiman sähköenergian määrän, kun käytössä oleva kapasiteetti paljastaa, kuinka paljon tästä määrästä voidaan käyttää. Sähköautojen litiumioniakkujen kun ei ikinä anneta mennä aivan tyhjäksi, eikä niitä myöskään ladata aivan täyteen, sillä akku kuluu eniten varaustasonsa ääripäissä.Kuinka paljon käytettävä kapasiteetti sitten poikkeaa teoreettisesta? Se vaihtelee todella paljon riippuen autonvalmistajan valinnoista: näihin vaikuttavat esimerkiksi akun suunniteltu elinkaari, käytettävä akkukemia tai esimerkiksi asiakkaan kokema latausteho. Siis mitä enemmän puskuria on, sitä ”vähemmän täyteen” täysi akku latautuu, eli sitä korkeammalla latausteho voidaan pitää loppuun saakka.Autoala ei valitettavasti ole päättänyt kumpaa lukemaa käytetään. Osa valmistajista kertoo komean teoreettisen kapasiteetin, osa taas puhuu käytettävissä olevasta määrästä – jälkimmäinen on siitä hyvä, että sen perusteella voi arvioida esimerkiksi auton toimintamatkaa, kunhan tietää keskikulutuksen.Paljonko ja millä hyötysuhteella?Mercedes-Benz A 250 e:lle ilmoitettu 15,6 kilowattituntia on teoreettinen arvo: näin valtavaa akkua autossa ei sentään ole. Tehtaan tiedoista käytössä olevaksi arvoksi selviää 10,9 kWh.Halusimme tutkia akun kapasiteettia ja auton laturin hyötysuhdetta – siis sitä, kuinka paljon sähköverkosta otetusta energiasta menee oikeasti akkuun saakka.Mittaus sinänsä on yksinkertainen: ajoimme akun täysin tyhjäksi ja kytkimme Mercedes-Benzin Type 2 -latausasemaan, joka on varustettu energia- ja tehomittarilla. Mittaus suoritettiin Otaniemessä Unified Chargersin tiloissa.Tehomittarin avulla saamme myös selville latauksen keskitehon: kuinka suuren osan latauksesta auto yltää huipputehoksi luvattuun 7,2 kilowattiin?7,2 kilowatin teholla alusta loppuunTehon osalta lataus meni kuin mainoksessa: se alkoi 7,2 kilowatin teholla, se jatkui 7,2 kilowatin teholla ja vielä 10 sekuntia ennen latauksen päättymistä latausteho oli 7,2 kilowattia. Voidaan siis sanoa, että Mercedes-Benz A 250 e latautuu 7,2 kilowatin teholla – kunhan laturilla on kykyä ruokkia 16 ampeerilla kahta vaihetta pitkin. Tämä onneksi on Suomen kolmivaihesähköllä helppo tehtävä.Lataus tyhjästä täyteen kesti tunnin ja 48 minuuttia – ja tällä siis pääsee ajotilanteesta riippuen kesäolosuhteissa reilut 60 kilometriä.Energiamittarin mukaan akkuun siirtyi 13,02 kilowattituntia. Lukema kuulostaa järkevältä, sillä auton laturin hyötysuhde on tyypillisesti 90 prosentin luokkaa – jos kapasiteetti on oikeasti 10,9 kilowattituntia, saatiin latauksen hyötysuhteeksi 84 prosenttia. Se lienee ihan uskottava, sillä lataus tehtiin noin 24 celsiusasteen lämpötilassa, joten lataus myös vaati ajoittaista akun ja laturin jäähdytystä, ja sekin vie hieman energiaa.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti