16.6.2020 Ajoneuvot Puolen vuoden koeajo: mittasimme Mercedes-Benz A 250 e:n akun koon – miksi se kiinnostaa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköauton tai ladattavan hybridin akun koko ei ole niin yksinkertainen asia, kuin voisi luulla. Mercedes-Benz ilmoittaa A 250 e:n ajoakun kapasiteetiksi 15,6 kilowattituntia. Lukemasta voi päätellä yhden asian: akku on kompaktiksi lataushybridiksi varsin suuri. Mutta kuinka suuri?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAkuissa on erojaKysymys ei ole aivan turha. Sähköautojen akuille ilmoitetaan kaksi arvoa, teoreettinen ja käytössä oleva. Valitettavan harvoin mainitaan kummasta lukemasta on kyse: toisen firman mainostama 30 kilowattitunnin akku voi siis olla pienempi kuin kilpailijan 28 kilowattituntiseksi kertoma akku.Teoreettinen kapasiteetti kertoo ajoakun teoriassa taltioiman sähköenergian määrän, kun käytössä oleva kapasiteetti paljastaa, kuinka paljon tästä määrästä voidaan käyttää. Sähköautojen litiumioniakkujen kun ei ikinä anneta mennä aivan tyhjäksi, eikä niitä myöskään ladata aivan täyteen, sillä akku kuluu eniten varaustasonsa ääripäissä.Kuinka paljon käytettävä kapasiteetti sitten poikkeaa teoreettisesta? Se vaihtelee todella paljon riippuen autonvalmistajan valinnoista: näihin vaikuttavat esimerkiksi akun suunniteltu elinkaari, käytettävä akkukemia tai esimerkiksi asiakkaan kokema latausteho. Siis mitä enemmän puskuria on, sitä ”vähemmän täyteen” täysi akku latautuu, eli sitä korkeammalla latausteho voidaan pitää loppuun saakka.Autoala ei valitettavasti ole päättänyt kumpaa lukemaa käytetään. Osa valmistajista kertoo komean teoreettisen kapasiteetin, osa taas puhuu käytettävissä olevasta määrästä – jälkimmäinen on siitä hyvä, että sen perusteella voi arvioida esimerkiksi auton toimintamatkaa, kunhan tietää keskikulutuksen.Paljonko ja millä hyötysuhteella?Mercedes-Benz A 250 e:lle ilmoitettu 15,6 kilowattituntia on teoreettinen arvo: näin valtavaa akkua autossa ei sentään ole. Tehtaan tiedoista käytössä olevaksi arvoksi selviää 10,9 kWh.Halusimme tutkia akun kapasiteettia ja auton laturin hyötysuhdetta – siis sitä, kuinka paljon sähköverkosta otetusta energiasta menee oikeasti akkuun saakka.Mittaus sinänsä on yksinkertainen: ajoimme akun täysin tyhjäksi ja kytkimme Mercedes-Benzin Type 2 -latausasemaan, joka on varustettu energia- ja tehomittarilla. Mittaus suoritettiin Otaniemessä Unified Chargersin tiloissa.Tehomittarin avulla saamme myös selville latauksen keskitehon: kuinka suuren osan latauksesta auto yltää huipputehoksi luvattuun 7,2 kilowattiin?7,2 kilowatin teholla alusta loppuunTehon osalta lataus meni kuin mainoksessa: se alkoi 7,2 kilowatin teholla, se jatkui 7,2 kilowatin teholla ja vielä 10 sekuntia ennen latauksen päättymistä latausteho oli 7,2 kilowattia. Voidaan siis sanoa, että Mercedes-Benz A 250 e latautuu 7,2 kilowatin teholla – kunhan laturilla on kykyä ruokkia 16 ampeerilla kahta vaihetta pitkin. Tämä onneksi on Suomen kolmivaihesähköllä helppo tehtävä.Lataus tyhjästä täyteen kesti tunnin ja 48 minuuttia – ja tällä siis pääsee ajotilanteesta riippuen kesäolosuhteissa reilut 60 kilometriä.Energiamittarin mukaan akkuun siirtyi 13,02 kilowattituntia. Lukema kuulostaa järkevältä, sillä auton laturin hyötysuhde on tyypillisesti 90 prosentin luokkaa – jos kapasiteetti on oikeasti 10,9 kilowattituntia, saatiin latauksen hyötysuhteeksi 84 prosenttia. Se lienee ihan uskottava, sillä lataus tehtiin noin 24 celsiusasteen lämpötilassa, joten lataus myös vaati ajoittaista akun ja laturin jäähdytystä, ja sekin vie hieman energiaa.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 30.6.2025 Testit Testi: Akkukäyttöinen pumppu on kätevä kaveri – autoillessa, moottoripyöräillessä – tai vaikka jalkapallokentän reunalla 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?