25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? Teksti Manu Tuppurainen Kuva Jussi Partanen ja Canyon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saksalaisvalmistaja Canyon toi pyöräilykypäriinsä kokonaan uudenlaisen hihnan. Testasimme, millainen se on käytössä. Hihnan nimi on HighBar. Saksalaispyörävalmistaja Canyon on varustanut HighBar -hihnalla kaksi pyöräilykypärämalliaan. Canyonin ja HighBarin yhdessä suunnittelemissa kypärissä HighBar-hihnalla on korvattu perinteinen nylonista valmistettu y-hihna.Toinen Canyonin pyöräilykypärä on mallinimeltään Disruptr CFR ja toinen Stingr CFR. CFR kirjainyhdistelmä tulee sanoista Canyon Factory Racing, eli tuotteissa käytetään hienoimpia materiaaleja, korkealaatuisinta tuotantoa sekä alan asiantuntijoiden ja ammattikuljettajien näkemystä ja osaamista.Disruptr-kypärä on tarkoitettu maantie-, maasto- ja sorapyöräilyyn ja muotoilunsa vuoksi se sopii vaikka leppoisaan kaupunkipyöräilyynkin. Stingr CFR -malli on muotoilultaan aerodynaamisempi ja se on profiloitu kovavauhtiseen maantiepyöräilyyn. Molemmat kypärät maksavat Canyonin verkkokaupassa hieman yli 300 euroa. Disruptr CFR -kypärän erikoisuus on se, että siihen saa hankittua myös Canyonin oman lisävarusteisen magneetilla kypärään kiinnityvän takavalon. Canyon Flash Helmet Light maksaa Canyonin verkkokaupassa 31,95 euroa.Moottori-lehden testiin kahdesta kypärästä päätyi Stingr CFR -malli.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPerinteinen nylon-hihna korvattuPerinteisesti pyöräilykypärän hihna on rakennettu niin, että kypärän molemmilta reunoilta tulee korvan etupuolelta ja takapuolelta nylon-hihnat, jotka yhdistetään posken päällä ja hihnojen päät kiinnitetään leuan alle muovisoljella.HighBar-hihna on muovinen ja korvan etupuolelta saranoitu lenkki, joka kiristetään räikkäsysteemillä leuan alta. HighBar on valmistettu jäykästä biomuovista. Tuleeko hihnasta jopa pyöräilykypärien standardi, sen näyttää aika ja se, kuinka käyttäjät siitä innostuvat.Tauoilla hihnan kiristyksen voi avata löysemmälle ja saranan ansiosta kääntää vaikka otsalle. Lisäksi HighBar on korvan etupuolelta sen verran irti pyöräilijän päästä, että sen alle mahtuu hyvin käytössä olevien ajolasien sangat. Perinteistä nylon-hihnaa käyttäessä pyöräilylasit suositellaan asetettavan "pyöräilyetiketin" mukaisesti nylon-hihnan päälle sen vuoksi, että mahdollisen onnettomuuden tapahtuessa lasit eivät jää kypärän hihnan alle jumiin ja näin aiheuta mahdollisia lisävaurioita pyöräilijän kasvoille.Mutta kysymys tietysti kuuluu, miksi pyöräilykypärässä pitäisi olla HighBar-hihna, miksi perinteinen nylon-hihna ei enää kelpaa. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään - kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Dacia Dusterin tietoviihde ei ole uusinta uutta – mutta haittaako se? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous