25.4.2025

Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?

Kuva Jussi Partanen ja Canyon

Saksalaisvalmistaja Canyon toi pyöräilykypäriinsä kokonaan uudenlaisen hihnan. Testasimme, millainen se on käytössä.

Hihnan nimi on HighBar. Saksalaispyörävalmistaja Canyon on varustanut HighBar -hihnalla kaksi pyöräilykypärämalliaan. Canyonin ja HighBarin yhdessä suunnittelemissa kypärissä HighBar-hihnalla on korvattu perinteinen nylonista valmistettu y-hihna.

Toinen Canyonin pyöräilykypärä on mallinimeltään Disruptr CFR ja toinen Stingr CFR. CFR kirjainyhdistelmä tulee sanoista Canyon Factory Racing, eli tuotteissa käytetään hienoimpia materiaaleja, korkealaatuisinta tuotantoa sekä alan asiantuntijoiden ja ammattikuljettajien näkemystä ja osaamista.

Disruptr-kypärä on tarkoitettu maantie-, maasto- ja sorapyöräilyyn ja muotoilunsa vuoksi se sopii vaikka leppoisaan kaupunkipyöräilyynkin. Stingr CFR -malli on muotoilultaan aerodynaamisempi ja se on profiloitu kovavauhtiseen maantiepyöräilyyn. Molemmat kypärät maksavat Canyonin verkkokaupassa hieman yli 300 euroa. Disruptr CFR -kypärän erikoisuus on se, että siihen saa hankittua myös Canyonin oman lisävarusteisen magneetilla kypärään kiinnityvän takavalon. Canyon Flash Helmet Light maksaa Canyonin verkkokaupassa 31,95 euroa.

Moottori-lehden testiin kahdesta kypärästä päätyi Stingr CFR -malli.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Perinteinen nylon-hihna korvattu

Perinteisesti pyöräilykypärän hihna on rakennettu niin, että kypärän molemmilta reunoilta tulee korvan etupuolelta ja takapuolelta nylon-hihnat, jotka yhdistetään posken päällä ja hihnojen päät kiinnitetään leuan alle muovisoljella.

HighBar-hihna on muovinen ja korvan etupuolelta saranoitu lenkki, joka kiristetään räikkäsysteemillä leuan alta. HighBar on valmistettu jäykästä biomuovista. Tuleeko hihnasta jopa pyöräilykypärien standardi, sen näyttää aika ja se, kuinka käyttäjät siitä innostuvat.

Tauoilla hihnan kiristyksen voi avata löysemmälle ja saranan ansiosta kääntää vaikka otsalle. Lisäksi HighBar on korvan etupuolelta sen verran irti pyöräilijän päästä, että sen alle mahtuu hyvin käytössä olevien ajolasien sangat. Perinteistä nylon-hihnaa käyttäessä pyöräilylasit suositellaan asetettavan "pyöräilyetiketin" mukaisesti nylon-hihnan päälle sen vuoksi, että mahdollisen onnettomuuden tapahtuessa lasit eivät jää kypärän hihnan alle jumiin ja näin aiheuta mahdollisia lisävaurioita pyöräilijän kasvoille.

Mutta kysymys tietysti kuuluu, miksi pyöräilykypärässä pitäisi olla HighBar-hihna, miksi perinteinen nylon-hihna ei enää kelpaa.

Hanki rajaton lukuoikeus

Haluatko jatkaa lukemista?

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat