16.4.2019 Ajoneuvot Testipäiväkirja: näin mittaamme sisätilat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tarkat mittaukset ovat Moottorin vertailutestien olennainen osa. Nyt alkavassa sarjassa valotamme taustoja kulissien takaa: ensimmäisenä vuorossa on autojen sisätilojen arvostelu. Auton sisätilat ovat monivivahteinen arvostelun kohde, koska kyseessä on ihmisen ja koneen välinen yhteys – pelkkä mittanauha ei siis kerro koko totuutta, vaan vasta sisällä istumalla voidaan sanoa, miten väljät kyseisen auton tilat ovat.Ensimmäiseksi täytyy tiedostaa, minkä kokoista autoa arvostellaan. Piskuiselta, kaupunkiajoon suunnitellulta torikassilta ei pidä vaatia viimeisen päälle väljiä takatiloja, koska tällaisella autolla ei matkusteta suurella joukolla pitkiä taipaleita.Vastaavasti suurimmilta, kuten edustusautoilta tai isoilta katumaastureilta, on jo lupa odottaa runsaasti tilaa ja mukavuutta – jo pelkästään ulkomittojen perusteella. Kiteytettynä voikin sanoa, että takatilojen vaatimukset kasvavat autojen hinta- ja kokoluokan myötä.Kuten muissakin mittauksissamme, avainasemassa on testaajien vankka kokemus. Kun samat henkilöt ovat istuneet käytännössä kaikkien Suomessa myytyjen autojen takapenkeillä – vieläpä useita autosukupolvia taaksepäin – sisätilojen väljyys suhteutettuna auton kokoluokkaan asettuu oikeisiin uomiinsa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYlös, alas ja sivulleItse mittauksen voisi kiteyttää mitä yksinkertaisimmin: istutaan autossa ja kommentoidaan. Todellisuudessa homma sisältää lukuisia eri nyansseja, josta kokonaisuus muodostuu.Aluksi edessä on autoon meneminen. Esteetön kulku edellyttää etenkin yläosastaan väljää oviaukkoa, jotta sisään mennessä ei tarvitse kumarrella, ja toisaalta tilavaa kynnysosastoa, ettei jalkoja joudu turhaan sovittelemaan. Myös takaoven aukeamiskulma otetaan huomioon. Samat kriteerit pätevät myös autosta poistuttaessa.Sitten alkaa varsinaisten tilojen arviointi – aluksi ylöspäin.Tilaa on hyvä olla korkeussuunnassa niin paljon, että päätä voi heilutella vapautuneesti myös sivuille, ja pääntukeen nojaaminen pitää käydä ilman, että kupoli kopsahtaa kattoverhoukseen. Jos auton varustukseen kuuluu lasikatto tai kattoluukku, sen viemä tila otetaan huomioon.Toisena tärkeänä kriteerinä ovat polvitilat, jotka luonnollisesti riippuvat siitä, mille etäisyydelle etuistuimet on säädetty. Tätäkin kokeillaan eri etäisyyksillä simuloiden sitä, millaiset tilat ovat niin lyhyen kuin pitkänkin kuskin takana.Polvitiloihin vaikuttaa myös etuselkänojan taustalevyn muotoilu. Tilavassakin autossa pituussuuntainen tila saattaa käydä vähiin, jos polvet osuvat kovamuoviseen levyyn. Pehmeä ja mieluiten koveraksi muotoiltu taustalevy kasvattaa käytännön tilaa huomattavasti.Ääritapauksessa – eli kun pitkä henkilö istuu samanpituisen kuskin takana – tilaa löytyy kunnolla vasta ylemmän keskiluokan autoista lähtien, joskin ilahduttavia poikkeuksia löytyy myös pienemmistä autoluokista.Lyhyemmällä testihenkilöllä ei ole välttämättä hätäpäivää pienemmänkään auton polvitilojen kanssa, joten mahdolliset epäkohdat istuinmukavuudessa saattavat olla ratkaisevia.Mukavuudella viihtyvyyttäJuuri istuinmukavuus vaikuttaa muutenkin suuresti siihen, miten hyvä autossa on matkustaa. Kovalla ja lautamaisesti muotoilulla penkillä ei tee mieli istua, vaikka tilaa ympärillä riittäisi kuinka. Vastaavasti huippumukavasta istuimesta ei ole iloa, jos edes keskimittainen ei mahdu taakse kunnolla.Nykyautojen istuinosat ovat miltei poikkeuksetta kiinteitä, eli tavaratila laajennetaan mahdollisimman yksinkertaisesti kääntämällä selkänoja istuinosan päälle. Tämä puolestaan on pakottanut asentamaan istuinosan varsin alas, mikä heikentää matkustajan reisitukea – penkillä istutaan siis yleensä pelkkien pakaroiden varassa.Takaistuin on myös yleensä muotoiltu kahta matkustajaa silmällä pitäen. Reunapaikoilla olo onkin yleensä kohtuullisen hyvä, mutta keskipaikka on monesti kova, kupera ja etenkin pidemmällä matkalla istumakelvoton. Usein myös lattialla oleva keskitunneli haittaa sekä jalkojen asettelua että kulkua keskipaikalle.Jos edellä mainituissa kohdissa havaitaan ilahduttavia poikkeuksia, ne mainitaan – pitäen kuitenkin mielessä, että kolme matkustajaa on takapenkillä harvinaisempi näky kuin kaksi.Pieni mutta olennainen detalji ovat myös tilat etuistuimen alla. Näitä on tavattu kutsua varvastiloiksi; kyse on siitä, miten hyvin takamatkustaja saa aseteltua jalkansa etuistuimen alle. Tämän demonstroimiseksi säädämme aina etuistuimen alimpaan mahdolliseen asentoon, ja tällä osa-alueella autoissa onkin varsin suuria eroja.Koeajoissa ja vertailuissaLopuksi huomio kohdistetaan näkyvyyteen. Viihtyvyyttä lisää, kun sivuikkunoista näkee hyvin ulos, ja suuret ikkunat tuovat myös valoisuutta takamatkustamoon. Myös etuistuinten muotoilu vaikuttaa asiaan – kiinteillä pääntuilla varustetut niin kutsutut sportti-istuimet saattavat peittää takamatkustajien näkymiä yllättävän paljon.Päälle tulee sitten takamatkustajien hyväksi koottu varustelu. Siihen kuuluvat ovikyynärnojien sekä mahdollisen keskikyynärnojan sijoitus ja mukavuus, säilytystilat niin ovissa, etuistuinten taustoissa kuin kyynärnojassakin sekä liitäntöjen runsaus erilaisille viihdelaitteille.Ja tietysti käymme läpi myös mahdolliset tuuletussuuttimet, lämpötilan säätimet, istuinlämmittimet ja lukuvalojen lukumäärän sekä tehokkuuden…Samat sisätilakriteerit ovat käytössä paitsi vertailuissa, myös yksittäisissä autokoeajoissa. Jos kyseessä on vertailu, autojen väliset erot varmistetaan vielä istumalla ristiin useampaan kertaan. Siis runsaasti rukseja listaan, ja minuuttikaupalla kokemuksia nauhuriin – siinä autotestaajan arkea.Ja tässä on vasta yksi osa-alue; niistä muista lisää sarjan myöhemmissä osissa.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari SaarentausMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti