13.10.2017 Ajoneuvot Tuulilasi vertaili katumaasturien renkaita – kitkarengastesti nosti tutut merkit kärkeen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nastarenkaiden jälkeen lehtitestissä on kitkarenkaiden vuoro. Kahdeksan renkaan joukkoon ei mahtunut yhtään luokattoman huonoa vaihtoehtoa. Kitkarengastesti jatkaa Tuulilasi-lehden rengastestien sarjaa. Lehti julkaisi edellisessä numerossa 12/2017 mielenkiintoisen SUV-luokan nastarenkaiden vertailun katumaasturikansan iloksi.Sitä täydentämään Tuulilasi julkaisi äskettäin myös kitkarenkaiden vertailun. Rengaskoko on molemmissa vertailuissa sama 215/65 R16. Testattavana oli kahdeksan kitkarengasta. Testirenkaat 215/65 R16 (aakkosjärjestyksessä) Bridgestone Blizzak DM-V2 400 e Continental ContiVikingContact 6 550 e Kumho I’Zen KW-31 400 e Michelin X-ICE Xi3 500 e Nankang Ice Activa ICE-1 300 e Nexen Winguard Ice 350 e Nokian Hakkapeliitta R2 550 e Vredestein Nord-Track 2 400 e Kaikki kahdeksan rengasvaihtoehtoa testattiin kattavasti jäällä, lumella, märällä ja kuivalla asfaltilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy14 tekijää muodostavat kokonaisuudenKaikkiaan arvostelu koostuu 14 eri kohdasta. Eri arvostelukohteita painotettiin niiden tärkeyden mukaan. Jäällä mitatuilla kokeilla on suurin painoarvo.Jäisellä pinnalla mitattiin neljä eri ominaisuutta: Kiihtyvyys jäällä (painoarvo 10 %), jarrutus jäällä (10 %), ajettavuus jäällä (15 %) ja sivuttaispito jäällä (5 %).Lumisella pinnalla mitattiin myös neljä eri ominaisuutta: Kiihtyvyys lumella (7,5%), jarrutus lumella (7,5%), ajettavuus lumella (10%) ja mäkikoe lumella (5%).Sulan kelin ominaisuuksia vertailtiin sekä märällä että kuivalla asfaltilla: Märällä asfaltilla mitattiin jarrutusmatka (5%) ja ajettavuus (5%). Myös kuivalla asfaltilla mitattiin jarrutusmatka (5%) ja arvosteltiin ajettavuus (5%).Lisäksi mitattiin vierinvastus, mikä vaikuttaa polttoainetalouteen. Kulutus (5%).Lisäksi renkaiden mukavuus ja melutaso arvioitiin (5%).Parhaat menestyvät myös sulallaParhaiden ja heikompien erot korostuvat jäällä ja lumella, mutta melkoisia eroja löytyy myös sulan kelin ominaisuuksissa märällä ja kuivalla asfaltilla. Talviolosuhteissa hyvin menestyvät renkaat pärjäsivät kokonaisuutena parhaiten myös sulalla kelillä.Paremmuusjärjestys ratkesi painotetun kokonaisarvosanan perusteella, joka koostui yhden desimaalin tarkkuudella annetuista osakokeiden kouluarvosanoista välillä 4–10.Continental ja Nokian ottivat voiton tasapistein arvosanalla 8,7. Bridgestone otti pronssia arvosanalla 8,6 Michelinin ollessa neljäs tiukassa tuntumassa arvosanalla 8,5. Kumho ja Nexen nappasivat viidennen sijan tasapistein 8,0. Nankang oli seitsemäs (7,9) ja Vredestein jäi jumboksi (7,8). Kuten arvosanoista näkyy, tässä vertailussa ei ollut yhtään luokattoman huonoa rengasta. Sija Rengas Arvosana 1. Continental ContiVikingContact 6 8,7 2. Nokian Hakkapeliitta R2 8,7 3. Bridgestone Blizzak DM-V2 8,6 4. Michelin X-ICE Xi3 8,5 5. Kumho I’Zen KW-31 8,0 6. Nexen Winguard Ice 8,0 7. Nankang Ice Activa ICE-1 7,9 8. Vredestein Nord-Track 2 7,8 Tuulilasi-lehden rengastestaajan Pasi Piirosen kommentti antaa ajattelemisen aihetta: "Jää on nastattomalle talvirenkaalle ongelmallinen ajoalusta. Kitkarenkaiden terävin kärki kykenee jo haastamaan nastarenkaat olosuhteissa, joissa ilmankosteus, lämpötila ja jään rakenne kohtaavat optimaalisesti. Kiilloittunut, peilikirkas ja märkä jää ovat nastattomille talvirenkaille edelleen myrkkyä. Kitkarenkaiden ominaisuudet vaihtelevat erilaisilla jääpinnoilla huomattavasti enemmän kuin nastarenkaiden. Tämä asettaa nastattomia talvirenkaita harkitsevalle kuluttajalle tiettyjä vaatimuksia. Rauhallinen, ennakoiva ja renkaidensa ominaisuuksien rajallisuuden tiedostava kuljettaja tulee toimeen ilman nastoja vaativillakin keleillä. Testin tulos on selvä: kaikkein edullisimpien renkaiden sijasta kannattaa panostaa tutumpiin laatumerkkeihin. Ainakin jos turvallisuus kiinnostaa.” SUV –kitkarenkaiden testi on luettavissa kokonaisuudessaan Tuulilasin numerossa 13/2017.Timo Turkula Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa