21.2.2024

TÜV-katsastus: Vanhimpien kärjessä Audi, Volkswagen ja Toyota

Audi TT RS

Kattava yli 10 miljoonan katsastuksen vikaraportti erottelee eri ikäisten automallien jyvät akanoista.

Tuoreimman katsastustilaston perusteella iäkkäiden eli 12–13-vuotiaiden automallien kärkikolmikkoon sijoittuneet ovat hyvin erilaisia autoja, urheiluauto, korkea pienemmän keskiluokan viistoperämalli ja katumaasturi.

Kymmenen parhaan joukossa on kuusi saksalaista, kaksi japanilaista, yksi ruotsalainen ja yksi brittiläissaksalainen automalli. Japanilaiset pärjäävät vanhempien autojen ryhmissä paremmin kuin nuorempien autojen ryhmissä.

Koska henkilöautojen keski-ikä Saksassa on noussut viime vuosina hiukan yli kymmeneen vuoteen, Saksan suurin katsastusorganisaatio TÜV (Technischer Überwachungsverein) on lisännyt katsastusraporttiin yhden ikäryhmän lisää ikääntyneempään päähän: 12–13-vuotiaat henkilöautot. Tämä ikäryhmä julkaistaan nyt ensimmäisen kerran.

Audi TT

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Audi TT paras

12–13-vuotiaiden automallien paras on Audi TT hylkäysprosentilla 15 %.

Volkswagen Golf Plus sijoittui toiseksi ja Toyota RAV4 kolmanneksi. Kärkikolmikon lisäksi 10 parhaan joukossa ovat paremmuusjärjestyksessä seuraavat mallit: BMW X1, Volvo XC60, Audi A3, Honda Jazz, Audi A6/A7 sekä tasapistein Mercedes-Benz E-sarjan Coupé ja Mini.

Korotettu viistoperämalli, tila-automainen Volkswagen Golf Plus ja sen seuraaja Volkswagen Golf Sportsvan ovat parhaiden joukossa kaikissa kuudessa ikäryhmässä.

Mainio tulos johtuu paitsi auton tasaisen hyvästä laadusta, myös keskimääräistä vähäisemmästä ajomäärästä: 12–13-vuotiaan VW Golf Plussan keskimääräinen matkamittarilukema on vain 116 000 km, tavallisen VW Golfin mittarilukema on merkittävästi suurempi 144 000 km.

Iäkkäämpien kuljettajien ja eläkeläisten suosima VW Golf Plus/Golf Sportsvan hyötyy raportin arvosanoissa kohtuullisen ajomäärän lisäksi myös siitä, että kyseisessä autonkäyttäjäryhmässä autoa huolletaan ja hoidetaan keskimääräistä paremmin. Näin ollen VW Golf Sportsvan ja Golf Plus saavat suosituksen TÜV-katsastusraporttiin liittyvässä käytettyjen autojen osto-oppaassa.

Vanhemmissa ikäryhmissä japanilaiset (Suzukin Swift-mallia lukuun ottamatta) petraavat ja saavat parempia sijoituksia, samoin myös saksalainen BMW.

Dacia Logan MCV TCe 90 Easy-R

Laatuerot merkittäviä

Monivikaisimmat automallit ovat Dacia Logan (hylkäysprosentti 40,9 %), Renault Twingo (39,9 %), Nissan Qashqai (38,8 %) ja Renault Clio (38,65 %).

Suomalaisten suursuosikin, Nissan Qashqain ensimmäisen sukupolven (J10 2007–2013) pitkäaikaiskestävyydessä ja laadussa on parantamisen varaa. Akselistot, ohjauslaitteiden nivelet, pakoputkisto ja pysäköintijarru ovat Qashqai J10:n yleisimpiä määräaikaiskatsastuksessa havaittuja vikakohteita. Toinen Qashqai-sukupolvi (J11) vuosimallista 2014 alkaen on osoittautunut laadultaan merkittävästi paremmaksi.

Raportin tulokset osoittavat, että eteläkorealaisten henkilöautojen laatutaso 12–13-vuotta sitten ei ollut vielä saavuttanut nykyistä, varsin korkeaa tasoa. Paras eteläkorealainen on Hyundai iX35 sijalla 40 kaikkiaan 83 mallin joukossa. Esimerkiksi suositut Kia Ceed ja Hyundai i30 löytyvät peräkkäin sijoilta 63 ja 64. Viime vuosina eteläkorealaiset ovat parantaneet laatuaan merkittävästi, mutta eivät vieläkään yllä ihan mitalisijoille.

TOP-automallit

25 vähävikaisinta automallia, 12–13-vuotiaat henkilöautot

Sija, malli, keskimääräinen ajomäärä km, hylkäysten osuus %

Mikäli automallin hylkäysprosentti on sama eri malleilla, ovat automallit listassa aakkosjärjestyksessä.

  • Audi TT (130 000) (15,0)
  • Volkswagen Golf Plus (116 000) (20,7)
  • Toyota RAV4 (142 000) (21,3)
  • BMW X1 (151 000) (21,4)
  • Volvo XC60 (199 000) (22,5)
  • Audi A3 (148 000) (22,8)
  • Honda Jazz (117 000) (22,9)
  • Audi A6/A7 (198 000) (23,0)
  • Mercedes-Benz E-sarja Coupé (134 000) (23,2)
  • Mini (117 000) (23,2)
  • Mazda 3 (125 000) (23,6)
  • Škoda Yeti (143 000) (23,7)
  • Volkswagen Golf (144 000) (23,7)
  • Audi Q5 (179 000) (24,1)
  • BMW X5/X6 (200 000) (24,5)
  • Audi A1 (136 000) (25,2)
  • Audi A4/A5 (181 000) (25,2)
  • Mercedes-Benz GLK (165 000) (25,5)
  • Toyota Auris (124 000) (25,6)
  • BMW X3/X4 (170 000) (25,9)
  • Mercedes-Benz A-sarja (110 000) (25,9)
  • Opel Meriva (115 000) (26,6)
  • Volkswagen Touran (176 000) (26,8)
  • Toyota Yaris (114 000) (27,1)
  • Volkswagen Tiguan (154 000) (27,2)

FLOP-automallit

25 monivikaisinta automallia, 12–13-vuotiaat henkilöautot

Sija, malli, keskimääräinen ajomäärä km, hylkäysten osuus %

Mikäli automallin hylkäysprosentti on sama eri malleilla, ovat automallit aakkosjärjestyksessä.

  • Citroën C1 (109 000) (33,3)
  • Citroën Berlingo (155 000) (33,5)
  • Peugeot 308 (140 000) (34,0)
  • Ford S-Max (199 000) (34,1)
  • Kia Ceed (135 000) (34,5)
  • Hyundai i30 (137 000) (34,6)
  • Citroën C3 (111 000) (34,7)
  • Ford Ka (103 000) (34,9)
  • Fiat 500 (104 000) (35,1)
  • Ford Mondeo (192 000) (35,9)
  • Renault Mégane (142 000) (36,0)
  • Suzuki Swift (123 000) (36,0)
  • Dacia Duster (135 000) (36,1)
  • Ford Focus (149 000) (36,1)Nissan Micra (115 000) (36,3)
  • Kia Picanto (98 000) (37,0)
  • Ford Galaxy (203 000) (37,1)
  • Fiat Panda (103 000) (37,3)
  • Peugeot 207 (115 000) (37,6)
  • Fiat Punto (123 000) (37,7)
  • Dacia Sandero (116 000) (38,5)
  • Renault Clio (119 000) (38,6)
  • Nissan Qashqai (146 000) (38,8)
  • Renault Twingo (106 000) (39,9)
  • Dacia Logan (146 000) (40,9)

Katsastukset aikavälillä heinäkuu 2022 – kesäkuu 2023. Keskimääräinen hylkäysprosentti 28,9 %

Isoilla tila-autoilla ajetaan runsaasti

Ajomäärät vaihtelevat suuresti paitsi malleittain, myös kokoluokittain. Pikkuautoilla ajetaan vähän, samoin avo- ja urheiluautoilla. Ison keskiluokan autoilla (esim. Volkswagen Passat, Škoda Superb, Ford Mondeo) ajetaan paljon, samoin isoilla autoilla (esim. Audi A6, BMW 5-sarja ja Mercedes-Benz E-sarja). Myös isoilla tila-autoilla (esimerkiksi Ford S-Max/Galaxy, Volkswagen Sharan) ja kookkailla katumaastureilla (esim. BMW X5/X6, Audi Q7 ja Mercedes-Benz GLE/ML) ajetaan runsaasti, mikä lisää vikojen mahdollisuutta.

Vanhimmassa ikäryhmässä (12–13-vuotiaat) raportin suurimmat keskimääräiset matkamittarilukemat ovat seuraavilla malleilla: Volkswagen Passat 207 000 km, Ford Galaxy 203 000 km, BMW X5/X6 200 000 km, Ford S-Max ja Volvo XC60 199 000 km.

Raportin pienimmät keskimääräiset matkamittarilukemat 12–13-vuotialla autoilla olivat luonnollisesti pienimmillä pikkuautoilla, Opel Karl/Agila 89 000 km, Smart Fortwo 95 000 km, Hyundai i10 97 000 km, Kia Picanto 98 000 km, Fiat Panda ja Ford Ka 103 000 km.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tilastollisesti vakuuttava kokonaisuus

TÜVin uusin vikaraportti 2024 on laadittu tilastollisesti vakuuttavasti: yli 10,2 miljoonaa määräaikaiskatsastusta aikavälillä heinäkuu 2022 – kesäkuu 2023 paljastaa vikaherkkyyden. Raportissa on mukana 221 automallia, joista valtaosa niistä on myynnissä ja käytössä myös Suomessa.

Suomalaisestakin näkökulmasta TÜV-katsastusraportin suuri ansio on se, että tuloslistassa on mainittu kunkin automallin keskimääräiset matkamittarilukemat kussakin kuudessa eri ikäryhmässä. Se auttaa suhteuttamaan vikojen määrän mallin ajomäärään.

Eri automallien keskinäinen tuloslista on koottu määräaikaiskatsastuksessa havaittujen isojen vikojen perusteella. Isot viat aiheuttavat hylkäyksen katsastuksessa ja auto on tuotava jälkitarkastukseen.

Raportissa tärkeimmät autoista tarkistettavat kohteet ovat korirakenne ja alusta, jarrut, pyöräntuenta, ohjauslaitteet, valot sekä ympäristötekijät (pakoputkisto, pakokaasupäästöt ja öljyvuodot). Saksassa määräaikaiskatsastuksessa tarkistetaan kaikkiaan 150 kohtaa, jotka on raportin mallikohtaisissa vikalistoissa luokiteltu 18 tärkeään vikaryhmään. Ikääntyneistä 12–13-vuotiaista henkilöautoista hylättiin keskimäärin 28,9 prosenttia. Hylätyt on tuotava korjattuna jälkitarkastukseen.

Raportin laatineiden TÜV-insinöörien mukaan erityisen usein vakavia puutteita ja vikoja löytyy automallien seuraavista kohteista: ajovalot tai muut valaisimet rikki, moottorista ja voimansiirrosta tihkuu öljyä, pakoputkisto vuotaa, pakokaasupäästöt ovat liian suuret, pyöräntuennan tukivarret, nivelet, puslat, jouset tai iskunvaimentimet ovat vialliset, jarrupalat tai jarrulevyt ovat kuluneet, jarrunesteputket ja -letkut ovat haperot, käyttöjarrun tai pysäköintijarrun teho on heikko tai jarrut puoltavat.

Ruostevauriot voivat olla hylkäyssyy

Joissakin vanhimmissa malleissa myös korin ruostevauriot voivat olla hylkäyksen syy. Viat edellä mainituissa kohteissa heikentävät liikenneturvallisuutta tai aiheuttavat ongelmia ympäristölle.

Joka viides auto heikossa kunnossa – hylkäysten määrä nousussa koronapandemiaa edeltäviin lukemiin

Uusimmassa katsastusraportissa hylkäysten määrä on noussut 20,5 prosenttiin, viime vuoden raportissa hylkäyksiä oli 20,2 %, toissa vuonna vain 17,9 %. 150 000 autossa oli vakava vika, joka täytyy heti korjauttaa. 15 000 autoa joutui heti ajokieltoon vaarallisten vikojen vuoksi.

Henkilöautojen keski-ikä nousussa Saksassa

Autokannan keski-ikä Saksassa on nousussa, nyt yli 10 vuoden: Vuonna 2000 henkilöautojen (Pkw = personenkraftwagen) keski-ikä Saksassa oli 6,9 vuotta, vuonna 2014 oli 8,8 vuotta ja vuodesta 2022 alkaen 10,1 vuotta.

Saksan valtavasta, noin 49 miljoonan henkilöauton kannasta 20,5 prosenttia eli yli 10 miljoonaa henkilöautoa (noin joka viides) on niin huonossa kunnossa, että ne hylätään määräaikaiskatsastuksessa.

Käytetty Volvo V50

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Huolloista tinkimistä

Osa autonkäyttäjistä tinkii määräaikaishuolloista: vaihdatetaan vain öljyt ja suodatin. Silloin esimerkiksi alustan, pyöräntuennan, ohjauslaitteiden, renkaiden, valojen, jarrujen ja pakoputkiston kunto jää tarkistamatta. Ajan mittaan tämä huolimattomuus voi aiheuttaa merkittäviä vikoja, mikä merkitsee vaaraa liikenneturvallisuudelle, haittaa ympäristölle sekä kalliita korjauskustannuksia auton käyttäjälle.

Myös yritysten työkäytössä olevien ”yhteiskäyttöautojen” kunnossa ja huolenpidossa voi olla suuria eroja. Toiset yritykset motivoivat käyttäjiä pitämään auton kunnossa. Firmat satsaavat autojen kuntoon ja huolenpitoon, mitä myös valvotaan tehokkaasti. Toisissa yrityksissä valvonta voi olla täysin retuperällä ja ajan mittaan autojen kunto repsahtaa ja niissä voi olla merkittäviä vikoja. Yritysten suosimien pakettiautomaisten tila-autojen heikko sijoitus katsastustilastossa johtuu tyyppivikojen lisäksi osittain myös käyttäjien huolimattomuudesta.

Määräaikaiskatsastus on välttämätön, jotta huonokuntoiset autot saadaan korjattua tai pois liikenteestä. Puolueeton määräaikaiskatsastus on merkittävää liikenneturvallisuustyötä. Huonoja ja keliin sopimattomia renkaita lukuun ottamatta teknisten vikojen osuus onnettomuuksien syynä on hyvin vähäinen – kiitos määräaikaiskatsastuksen.

Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto, valmistajat Lähteet: AutoBild TÜV-Report 2024, 172 sivua, hinta Saksassa 5,90 euroa, AutoBild TÜV-Report 2024 -digi, TÜVAutobild

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat