Audi A1 -tyyppiviat

Audi A1:n mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.
Audi A1 Citycarver

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

(vain ajanjaksolla syyskuu 2021–lokakuu 2023)

Ei uusia takaisinkutsuja kyseisenä ajanjaksona (8X, 2010–2018), Traficom

Vanhempia takaisinkutsuja

  • Suihkutussuuttimien uusinta Rajallisen valmistusajanjakson Audi-malleissa saattaa suuttimissa ilmetä sisäinen vuoto, joka saattaa hetkellisesti vaikuttaa pakokaasupäästöihin. Kampanjan piiriin kuuluvien autojen suihkutussuuttimet uusitaan. Aloituspäivä 13.8.2020, Traficom.
  • Turvatyynyjen ja turvavöiden esikiristimien sytytysjärjestelmässä voi olla vikaa, tarvittaessa vaihdetaan, ADAC 03/2017.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

Ei tilastossa (2019–2013), Traficom

  • Jousitus ja iskunvaimennus (2010–2013), Traficom
  • Käyttöjarru (2010–2012), Traficom
  • Käyttöjarrun dynamometritesti (2012), Traficom
  • Jousitus ja iskunvaimennus (2010–2012), Traficom
  • Etuakselisto (2011), Traficom
  • Pakoputkistossa ruostetta yli 6-vuotiaissa, Saksa
  • Jarrulevyt ruosteessa, Saksa
  • Jarrusatuloiden tiivisteet vuotavat ja jarrusatulat saattavat jumittaa, Saksa
  • Jarrut ja renkaat kuluneet (urheilullinen ajotapa), Saksa
  • Saksalaisten katsastustilastojen mukaan yksi laadukkaimpia pikkuautoja
  • Moottorin öljyvuotoja yli 6-vuotiaissa, Saksa
  • Ei selkeitä vikakohteita (2013, 2012, 2011, 2010), Traficom
  • Valvontajärjestelmä (OBD) (2010), Traficom

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

Erittäin luotettava auto, vähän vikoja (8X, 2010–2018).

  • Näätä järsinyt sytytysjohtoja (2011–2012)
  • Sytytyspuola viallinen (2011)
  • Polttonestesuuttimet (2010)

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

8X 2010–2018

  • EA 111-moottorin jakoketjussa vikoja: ketju venynyt tai murtunut: 1.2 TFSI 63 kW (86 hv) ja 1.4 TFSI 90 kW (122 hv). Joidenkin moottorien vikoja korjattu useaan kertaan. Jos moottori käynnistyksen jälkeen kolisee tai rahisee, kyse voi olla jakoketjuviasta.
    Helmikuun 2015 tuotannosta alkaen jakopään ketju on korvattu hammashihnalla (EA 211).
  • Moottorin suuri öljynkulutus 1.4 TFSI 136 kW (185 hv).
  • DSG-kaksoiskytkinvaihteisto toimii karkeasti: Vaihteisto nykii liikkeellelähdössä ja vaihteiden vaihdossa. Jos vaihteiston ohjauslaitteen ohjelmistopäivitys ei auta, ovat vaihteiston kytkinlevyt kuluneet ja vaihtokunnossa. Myös vaihteiston ohjauslaite voi oikutella.
  • Kaiuttimet rätisevät ja sähkötoimiset ikkunannostimet saattavat oikutella.
  • Tieto- ja viihdejärjestelmä (infotainment) voi oikutella.
  • Yksittäistapauksina turboahtimen öljyvuotoja (O-tiivisterengas).
  • Sisustuksen sivuäänet, narinat ja kolinat.
  • Öljyvuotoja moottorin ja vaihteiston liittymäkohdasta.
  • Yksittäistapauksina nokka-akselin säätimen ruuvit löysällä, sivuääniä moottorista, riski moottorivaurioon.
  • Korkeapainepumpun vian vuoksi moottoriöljyn sekaan voi päästä bensiiniä, hälytysmerkkinä nouseva öljytaso.
  • Moottorin varoitusvalon syttyminen voi johtua turboahtimen paineensäädön viasta tai vuotavista polttonestesuuttimista, mikä voi johtaa katalysaattorin ylikuumenemiseen.
  • Moottorinohjauksessa voi olla vikaa, seurauksena ontuva moottorin käynti.
  • Takapyörien jarrut voivat jyristää hitaassa ajossa (ensimmäiset tuotantoerät).
  • Akselistoissa ruostetta.
  • Etupyörien iskunvaimentimien rajoittimet voivat narista.
  • Takapyörien iskunvaimentimien rajoittimet voivat murtua.

Vanhempia käyttäjien ilmoittamia vikoja

EA 111 -moottorin jakoketjussa vikoja: 1.2 TFSI 63 kW (86 hv) ja 1.4 TFSI 90 kW (122 hv). Helmikuun 2015 tuotannosta alkaen jakopään ketju on korvattu hammashihnalla (EA 211), AB. Vikatapauksessa kannattaa vaatia jatkotakuuta, sillä kyseessä on tyyppivika, jonka korjauskustannukset voivat olla kalliit. VW-konserni, johon Audi kuuluu, on ollut nihkeä korvaamaan jakoketjuvikoja ja niiden aiheuttamia mahdollisia moottorivaurioita, AB.

Suomen kuluttajariitalautakunnan mukaan jakoketjun tulee kestää koko moottorin käyttöikä, mikä VW-konsernin ilmoituksen mukaan on 250 000 km. Näin ollen kuluttaja voi vedota tyyppivikaan takuun jälkeenkin. Vikatapauksessa jakoketju ei ole kestänyt sitä, mitä kuluttajalla on yleisen mittapuun mukaan aihetta olettaa. Myyjällä on vastuu tuotevirheistä. Myyjä vastaa tuotteesta takuun jälkeenkin. Takuu on vapaaehtoinen lisäetu. Jakoketju ei ole kulutusosa, kuten jakohihna, jolle on määritelty tietty vaihtoväli iän ja/tai kilometrimäärän mukaan. Lisätietoja Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) ohjeesta ”Virhevastuu ja takuu autokaupassa”. KKV

8X 2010–2018

  • Moottorin suuri öljynkulutus 1.4 TFSI 136 kW (185 hv), AB.
  • Vaihteiston ohjauslaite voi oikutella.
  • Kaiuttimet rätisevät, AB.
  • Sähkötoimiset ikkunannostimet oikuttelevat, AB.

Moottorin jakoketjun vikatapauksessa kannattaa vaatia myyjäliikkeeltä korvausta, edellyttäen, että auton käyttö ja huolto on ollut asianmukaista. Kyseessä on tyyppivika, jonka korjaus on kallis. Jos osalle, kuten jakoketjulle ei ole määritelty vaihtoväliä eikä muuta huolto-ohjelmaa eikä jakoketju ole kestänyt sitä, mitä kuluttajalla on yleisen mittapuun mukaan aihetta olettaa, tämän perusteella asiakkaalla on oikeus vaatia korvausta. Kuluttajariitalautakunnan mukaan kuluttaja voi olettaa jakoketjun kestävän auton elinkaaren verran, eli vähintään 250 000 kilometriä. Näin ollen vikatapauksessa kuluttaja voi vedota tyyppivikaan takuuajan loppumisen jälkeenkin. Vikatapauksessa korvauksen osuus kokonaissummasta riippuu toki auton ajomäärästä ja iästä, sillä auto voi tulla korjauksen jälkeen ikäistään paremmaksi.

Moottorin jakoketju ei ole kulutusosa, mikäli sille ei ole määritelty vaihtoväliä tai muuta huolto-ohjelmaa. Sen sijaan moottorin jakohihnalle on aina määritelty tietty vaihtoväli iän ja/tai kilometrimäärän mukaan.

DSG-kaksoiskytkinvaihteisto toimii karkeasti: Vaihteisto nykii liikkeellelähdössä ja vaihteiden vaihdossa. Jos vaihteiston ohjauslaitteen ohjelmistopäivitys ei auta, ovat vaihteiston kytkinlevyt kuluneet ja vaihtokunnossa, AB. Pienempien moottorien yhteydessä oleva automaattivaihteisto S tronic- eli DSG-kaksoiskytkinvaihteisto, kuivakytkin saattaa oikutella ja sen korjaaminen on kallista. Vikatapauksessa kannattaa vedota tyyppivikaan takuuajan jälkeenkin, sillä valmistajalla ja myyjällä on tyyppivikatapauksissa virhevastuu takuun jälkeenkin. Tämän perusteella asiakkaalla on oikeus vaatia korvausta. Korvauksen osuus kokonaissummasta riippuu toki auton ajomäärästä ja auton iästä, sillä auto voi tulla korjauksen jälkeen ikäistään paremmaksi.

Märkäkytkin-DSG on todettu kestävämmäksi kuin kuivakytkin-DSG.

DQ200-seitsenportaiseen kuivakytkinvaihteistoon kannattaisi vaihtaa öljyt, vaikkei kyseistä toimenpidettä löydykään huolto-ohjelmasta. Lue lisää: Moottori – DSG-vaihteisto: mitä vikoja niissä on ja onko jotkin versiot parempia kuin toiset?

Pari esimerkkitapausta vaihteiston käyttöiästä:

  • Kuluttajariitalautakunnan mukaan vaihdelaatikolle ei ollut annettu huolto- tai vaihtoväliohjetta. Vaihdelaatikon olisi pitänyt kestää huomattavasti kauemmin kuin 121 000 kilometriä, joten se oli rikkoutunut ennenaikaisesti. Takuun umpeutuminen ei rajoita virhevastuuta, eikä takuun umpeutumisella ei ollut asian kannalta merkitystä.
  • Auton vaihdelaatikko jouduttiin uusimaan 71 450 ajokilometrin jälkeen. Vaihdelaatikot kestävät auton tavanomaisessa käytössä yleensä selvästi pidempään. eikä ollut syytä epäillä kuluttajan aiheuttaneen vaihteiston vaurioitumisen, joten auton vaihteisto oli vaurioitunut ennenaikaisesti. Takuun ajalliset tai muut rajaukset eivät poista myyjän vastuuta virheestä.

Lue lisää: KKV

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.