Audi A6 -tyyppiviat

Audi A6:n mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.
Audi A6 50 TFSI e quattro S Tronic

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • Turvatyynyn kaasugeneraattorin vaihto, 69CJ
    Tietyn valmistusajanjakson 3-puolaisella ohjauspyörällä varustetuissa Audi-malleissa A4, Audi Cabriolet, A6, A8 ja TT kuljettajan turvatyynyn toiminnassa voi ilmetä vanhenemisesta johtuva häiriö. Tällaisissa tapauksissa turvatyynyn suojavaikutus voi olla heikentynyt. Sen seurauksena loukkaantumisriski saattaa olla normaalia suurempi mahdollisessa kolaritilanteessa. Kampanjan piiriin kuuluvissa autoissa vaihdetaan kuljettajan turvatyyny-yksikön kaasugeneraattori.
    aloituspäivä 27.7.2021, Traficom.
  • Turvatyynyn kaasugeneraattorin uusinta, 69BT
    Tietyn valmistusajanjakson Audeissa, joiden varusteena on TAKATAn kuljettajan turvatyyny ja NADIn kaasugeneraattori, kuljettajan turvatyynyn toiminnassa saattaa ilmetä vanhenemisesta johtuvia häiriöitä. Tällaisissa tapauksissa turvatyynyn suojavaikutus voi olla heikentynyt. Sen seurauksena loukkaantumisriski saattaa olla normaalia suurempi mahdollisessa kolaritilanteessa. Kampanjan piiriin kuuluvissa autoissa kuljettajan turvatyyny-yksikkö täytyy tarkastaa ja kaasugeneraattori tarvittaessa vaihtaa.
    aloituspäivä 22.7.2021, Traficom.
  • Taka-akselin poikittaistukivarren ruuviliitos 42L1
    Tuotannossa on asennettu materiaalin laadun osalta puutteellisia muttereita oikean ja vasemman poikittaistukivarren ruuviliitokseen monitukivarsitaka-akselin alapuolelle. Poikittaistukivarren mutterit vaihdetaan taka-akselin alapuolella oikealla ja vasemmalla, aloituspäivä 25.6.2021, Traficom.
  • Vetokoukun tarkastus 66M7
    Audi-malleihin on saatettu asentaa käännettävä vetokoukku, jonka kääntömoduulin lukitusmekanismissa voi ilmetä vika ja vetkoukun kuulaosan lukitus voi olla puutteellinen. Kampanjan piiriin kuuluvissa autoissa tarkastetaan vetokoukun kääntömoduuli ja tarvittaessa vaihdetaan, aloituspäivä 7.6.2021, Traficom.
  • Kojelauta 70I2
    Etumatkustajan turvatyyny voi täyttyä puutteellisesti, mikä heikentää sen antamaa suojaa. Lisäksi turvatyynyn lauetessa voi irrota muoviosia. Syynä on virhe kojelaudan valmistuksessa. Kojelauta on tarkastettava ja tarvittaessa kunnostettava, aloituspäivä 26.3.2021, Traficom, 4/2021 ADAC.
  • Hihnakäynnistyslaturi 27H8
    Hihnakäynnistyslaturiin voi päästä kosteutta. Epäsuotuisissa olosuhteissa seurauksena voi olla kemiallisia reaktioita ja niistä aiheutunut osan paikallinen ylikuumeneminen. Myöskään auton syttymistä tuleen ei voida sulkea pois. Näin voi käydä myös pitkään seisoneessa autossa. Kampanjan piiriin kuuluvien autojen käynnistyslaturi on vaihdettava, aloituspäivä 8.11.2020, Traficom
  • NADI-etuturvatyyny kuljettajan puolella 69AE
    Audi -alihankkija Takata on ilmoittanut, että marraskuun 1997 ja joulukuun 1999 välisenä aikana valmistetut kuljettajan turvatyynyn kaasugeneraattorit, joita kutsutaan ponneaineensa takia NADI-generaattoreiksi (non-azide driver inflator), on mahdollisesti valmistettu väärin. Sen jälkeen tutkimukset ovat osoittaneet, että onnettomuuden sattuessa Audiin asennetun NADI-turvatyynyn antama suoja saattaa joissakin tapauksissa olla tavallista heikompi. Uusi turvatyynykomponentti on tekeillä, ja tarkoituksena on päästä kunnostamaan kampanjan piiriin kuuluvia autoja vuoden 2021 toisella neljänneksellä.
    aloituspäivä 20.7.2020, Traficom.
  • Hihnakäynnistyslaturi 27H2
    Hihnakäynnistyslaturiin voi päästä kosteutta. Epäsuotuisissa olosuhteissa seurauksena voi olla kemiallisia reaktioita ja niistä aiheutunut osan paikallinen ylikuumeneminen. Myöskään auton syttymistä tuleen ei voida sulkea pois. Näin voi käydä myös pitkään seisoneessa autossa. Kampanjan piiriin kuuluvien autojen käynnistyslaturi on vaihdettava, aloituspäivä 17.6.2020 Traficom.
    Takaistuimen selkänojan keskimmäinen osa saattaa pettää kolaritilanteessa ja takakontissa oleva lasti voi aiheuttaa vammoja. 20.3.2020. Traficom.
  • A6, A7, ilmastointilaitteen lämmityselementti. Mahdollinen sähköliitännän asennusvirhe. Tarkastetaan ja tarvittaessa ko. osat vaihdetaan. 168 autoa. Traficom 22.02.2019.
  • A6, A7, Q7, Polttoainejakaja. 3.0 TFSI-malleissa mahdollinen polttoainenvuoto, osien vaihto. 7 autoa. Traficom 18.02.2019.
  • A6 (C7), A7 (4G), A8 (D4), valm.aika: malliv. 2008 – 2018 Mainituissa ajoneuvoissa on moottorinohjausohjelma, jota hyväksymisviranomaiset eivät ole hyväksyneet. Kyseisissä ajoneuvoissa asennetaan uudentyyppinen ohjausohjelma. Yksittäisissä malleissa asennetaan myös uudentyyppinen vaihteiston ajoitusohjelma. Muutamissa ajoneuvomalleissa uuditaan myös NOx- ja lambdatunnistimet. Toimet kestävät n. 1 h ja ovat asiakkaalle maksuttomat. Valmistaja on tiedottanut aiheesta. Työt merkitään valmistajan huoltotiedostoon koodilla ”23X6”, 11/2018 ADAC.
  • A6, A7 moottorin ohjelmisto Traficom 11/2018. Autoissa on ohjainlaiteohjelmisto, jonka viranomaiset ovat arvioineet kielletyksi. Kampanjan piiriin kuuluvissa autoissa päivitetään ohjelmisto ja lisäksi vaihdetaan tarvittaessa osia. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 117. Kampanjan aloitus pvm: 14.11.18.
  • Panoraamakaton vaihto, Traficom 12/2018. Audi A6 Avant -malleissa on olemassa mahdollisuus, että taemman, kiinteän lasikannen liimauksessa on puutteita. Kampanjan piiriin kuuluvien autojen taempi lasikansi on vaihdettava. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 6. Kampanjan aloitus pvm: 17.12.18.
  • A4, A5, A6 2.0 TFSI: Lisäjäähdytyspumpun vaihto, Traficom 06/2018. Tietyn valmistusajanjakson Audi-malleissa, joissa on 2,0-l. TFSI-moottori, lisäjäähdytyspumppu saattaa ylikuumentua ja hajota osan elektroniikkaan päässeen kosteuden takia. Kampanjan piiriin kuuluvien autojen lisäjäähdytyspumppu vaihdetaan. Lisäksi kampanjan piiriin kuuluvien autojen moottorin ohjainlaite on päivitettävä. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 37. Kampanjan aloitus pvm: 11.06.18.
  • 2.0 TFSI: Vesipumppu voi ylikuumentua, oikosulun ja tulipalon vaara, ADAC 4/2018.
  • 2.0 TFSI: Jäähdytysnesteen lisäpumppu voi jumittaa, ADAC 3/2017.
  • Päänturvatyyny, etumatkustajan turvatyyny, vyönkiristin. Tietyn valmistusajanjakson Audeissa tiettyjen turvatyyny-yksiköiden tai vyönkiristinten sytytysaineen sekoitussuhteessa on poikkeamaa, mikä saattaa törmäystilanteessa vaikuttaa siten, että turvatyyny tai vyönkiristin ei aktivoidu. Kampanjan piiriin kuuluvissa autoissa vaihdetaan ko. turvatyynyt ja/tai vyönkiristimet, Traficom 2017.
  • A4, A5, A6 ja Q5: Moottorin ohjainlaitteen ohjelmisto. Kampanjan piiriin kuuluvissa autoissa moottorin ohjainlaitteen ohjelmisto päivitetään; päivityksen myötä lisäjäähdytysnestepumpun toiminta katkeaa mahdollisessa vikatapauksessa. Lisäksi lisäjäähdytysnestepumppu uusitaan, mikäli kyseinen häiriö on ilmennyt ko. Autossa, Traficom 2017.
  • Vuotoja polttoaineputkistossa, moottoritilassa tulipalovaara, A6, erityisesti 3.0 TFSI, S6, RS6, ADAC, KBA 2015.
  • Jarrujen poljinvoima voi kasvaa jarrutehostimen kalvoon päässeen öljyhöyryn vuoksi. 3.0 TDI, ADAC 2014.
  • Audi S6: Polttonesteputki, Traficom 2013.
  • Pääturvatyyny, Traficom 2011.
  • Moottorin ohjainlaite: Kaikkien kampanjan piiriin kuuluvien, tyypin EA189 dieselmoottoreilla varustettujen autojen moottorin ohjainlaitteessa on ohjelmisto, jonka avulla voidaan tunnistaa testipenkkitilanne. 2,0-liraisella moottorilla varustettuihin autoihin riittää moottorin ohjainlaitteen päivitys. 1,6-litraisten moottorien kohdalla autoihin on moottorin ohjainlaitteen päivityksen lisäksi asennettava ilmanvirtausohjain ilmamassanmittarin ja ilmansuodattimen yläosan väliin. Asia koskee vain Audi-malleja, joissa on 4-sylinterinen dieselmoottori EA189 (tuotantoajankohta loppuvuoden 2007 jälkeen, mallivuosi 2008). Tyypin 189 moottoriperheeseen kuuluu dieselmoottoreita, joiden iskutilavuus on 1,6 tai 2,0 litraa. Kampanjan aloituspvm: 04.05.2016, Traficom 2016. Moottorin ohjauslaitteessa on manipulointiohjelma, joka tunnistaa testipenkkitilanteen. Ajossa päästöt ovat suuremmat kuin testipenkkitilanteessa mitatut. Koskee vuosimalleja 2008–2015. KBA (Kraftfahrt-Bundesamt), Saksa 2016.
  • Takaluukun avausmoottori, ADAC, Vosa, Traficom 2007.
  • Valokatkaisijan johtosarja, Traficom 2006.
  • Turvatyynyn ohjainlaitteen ohjelmisto, Traficom 2005.
  • Turvatyyny voi laueta liian myöhään, Vosa 2005.
  • Polttoainepumppu, Traficom 2004.
  • Alatukivarsi, Traficom 2004.
  • Etuakseliston pallonivelet kuluvat ja vioittuvat, ADAC 2004, VOSA 1999.
  • Kaasuläppä voi jäätyä -15 astetta kylmemmässä (2.8 V6 vuosimallit 1998 ja 1999), ADAC.
  • Raidetangonpäät kuluneet, ADAC 1999.
  • Turvatyynyn aiheeton laukeaminen, ADAC 1997, VOSA 1995–1997.
  • 2.7 TDI / 3.0 TDI: Vikamahdollisuus ruiskutuspumpussa, ADAC.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei erityisiä vikakohteita (2017, 2016, 2015, 2014) Traficom
  • Renkaat ja vanteet (2015, 2013, 2011, 2009, 2008, 2007, 2006, 2005), Traficom.
  • Etuakselisto (2013, 2012, 2011, 2010, 2004, 2003, 2002, 2001, 2000, 1999, 1998, 1997), Traficom.
  • Jousitus ja iskunvaimennus (2012, 2011), Traficom.
  • Valmistajan kilpi (2013), Traficom.
  • Käyttöjarru (2013, 2011, 2009, 2008, 2006, 2005, 2004, 2003, 2002, 2001, 2000, 1999, 1998, 1997), Traficom.
  • Sisäinen valvontajärjestelmä (OBD) (2009, 2008, 2007, 2006, 2005, 2004), Traficom
  • Pakokaasupäästöt (2008, 2007, 2006, 2004, 2003, 2001, 1997), Traficom.
  • Turvavyöt ja varusteet (2007), Traficom.
  • Ohjauslaitteet (2002, 2001, 2000, 1999, 1998, 1997), Traficom.
  • Ohjauslaitteet (2002, 2001, 2000, 1999, 1998, 1997), Traficom.
  • Audi A6 C7/4G 2011-2018:
    Kallistuksenvaimentimen yhdystangon laakerointi vanhimmissa, Saksa.
    Etujousituksen poikittaisten tukivarsien helat (puslat) vanhimmissa, Saksa.
    MMI –näyttöruutu voi oikutella, Saksa
    Takapyörien jarrupalat kuluvat nopeammin niissä malleissa, joissa on ACC eli mukautuva vakionopeudensäädin, Saksa
    Kuluneet jarrut (urheilullinen ajotapa), Saksa
    Vetoakselien kumisuojukset, Saksa
    Iskunvaimentimien pölysuojat, Saksa.
  • Audi A6 C6/4F 2004-2011: Jarruletkut voivat hapertua, TÜV, GTÜ. Katkenneita jousia ja vuotavia iskunvaimentimia, TÜV. Etuakselistossa tukivarsien ja kallistuksenvakaimen puslat kuluneet, GTÜ. Kuluneet jarrulevyt, isolla autolla suuret ajomäärät, GTÜ. Moottorin öljyvuodot, GTÜ.
  • Audi A6 C5/4B 1997-2005: Ohjausnivelissä väljää, TÜV. Etuakseliston laakerointi), TÜV. Jarruputket ja -letkut, TÜV, GTÜ. Vetoakselien suojakumit, TÜV. Raidetangonpäät, TÜV, GTÜ. Moottorin ja voimansiirron öljyvuodot, GTÜ.

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Audi A6 C7/4G 2011-2018: Luotettava auto, vähän vikoja.
  • Automaattivaihteisto (2011).
  • Pakokaasujen takaisinkierrätyksen venttiili jumittaa (2007–2011).
  • Moottorivaurio / alhainen öljynpaine (diesel 2007–2010).
  • Akku tyhjä (2009 asti).
  • Hiukkassuodatin tukkeutunut (diesel 2009 asti).
  • Moottorinohjaus oikuttelee (sähkövikoja) (diesel ja bensiini 2007–2009).
  • Dieselmoottorin hiukkassuodatin tukossa (2007–2008).
  • Turboahdin rikki (diesel 2007–2008).
  • Virtalukko jumittaa (2007–2008).
  • Sähkötoiminen pysäköintijarru jumissa (2007–2008).
  • Laturi rikki (2007 asti).
  • Käynnistysmoottori rikki (diesel 2007 asti).
  • Sytytyspuola rikki (bensiini, 2006 saakka).
  • Polttoainepumppu rikki (2007–2008).

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

C7/4G 2011-2018

  • Audi A6 Avant ja S6 selvittivät Auto, Motor und Sport -100 000 km:n kestotestin mallikkaasti.
  • Hälyääniä. Muutama huomautus sisustuksen hälyäänistä kuten kitinästä. Muutoin hiljaisessa autossa pienetkin hälyäänet ärsyttävät.
  • Jarrutehostimesta takaisinkutsu 3.0 V6 TDI vm 2012 maalis – joulukuun tuotannosta.
  • Korkeapaineputkistosta mahdollinen polttoainevuoto, takaisinkutsu 3.0 V6 –bensiinimallissa.
  • Aikaisemmin vikaherkkä portaaton Multitronic –automaattivaihteisto toimii uusimmassa A6:ssa edeltäjämallia luotettavammin, mutta on edelleen ongelma.
  • V6 TDI-moottorin turboahtimen vaurioita sen ylikuumenemisen vuoksi.
  • Lisätietoja:
    Kilpailu- ja kuluttajavirasto: Virhevastuu ja takuu autokaupassa

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.