Kia Ceed -tyyppiviat

Kia Ceedin mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.
Kia Ceed 5D Mild-Hybrid

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • Tankin kiinnike remmit saattavat ruostua puhki: tankki voi pudota tielle (vuosimallit 2007–2010), KBA 2012.
  • Jarrupääsylinteri, mahdollinen sisäinen vuoto, Traficom 2010.
  • Ei takaisinkutsuja uudelle mallille.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei merkittäviä vikakohteita (2017-2013), Traficom.
  • Etuakselisto (2015, 2013, 2012, 2007), Traficom.
  • Käyttöjarru (2013, 2008, 2007), Traficom.
  • Ohjausnivelet ja -tangot (2013, 2012), Traficom.
  • Renkaat ja vanteet (2013, 2012, 2009), Traficom.
  • Seisontajarrun dynamometritesti (2012, 2010, 2009, 2008), Traficom.
  • Dieselmoottorin pakokaasumittaus (2010), Traficom.
  • Käyttöjarrun dynamometritesti (2010), Traficom.
  • Taka-akselisto (2009, 2008, 2007), Traficom.
  • Käyttöjarrun ja pysäköintijarrun teho on heikko, pysäköintijarru puoltaa, Saksa.
  • Epätasaisesti ja nopeasti kuluneet jarrulevyt ja -palat, Saksa.
  • Runsaasti valovikoja, Saksa.
  • Moottorin öljyvuotoja, Saksa.
  • Ohjauslaitteiden ja pyöräntuennan nivelvaivoja, hapertuvat nivelten suojuskumit, Saksa
  • Akselistojen nivelvaivoja jo kolmivuotiaissa, Saksa.
  • Vakaajatangon, yhdystangon laakerointi edessä, Saksa.
  • Uudempi toisen sukupolven malli Ceed II JD (2012-2018) edeltäjäänsä laadukkaampi, ensimmäisen sukupolven edeltäjämallissa oli runsaasti akselistovikoja, Saksa

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Vuosimalleissa 2009 – 2012 runsaasti vikoja, vuodesta 2013 alkaen keskinkertainen. Toisen sukupolven Ceed II JD (2012-2018) merkittävästi edeltäjäänsä luotettavampi
  • Käynnistysmoottori (2011)
  • Akku (2008–2016).
  • Jakopään ketju (2008–2012).
  • Katalysaattori (2010)
  • Kytkinpoljin, -tunnistin (2011)
  • Polttoainepumppu (2008–2011).
  • Moottori (2008–2009, 2011–2012).
  • Sytytystulpat (2008–2012).
  • Kampiakselin asennon tunnistin (2008–2009).
  • Ajonestolaite (2008–2009).
  • Avaimen tunnistin transponderi (2008–2009).
  • Sytytyspuola (2008, 2010, 2011).
  • Laturi (2008–2009).

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

Ceed II JD (2012-2018):

  • Pitkä takuuaika, uudehko malli, vain muutamia vikailmoituksia.
  • Yksittäistapauksina kytkinvikoja, kuluneita jarrulevyjä, ruostuneita pakoputkistoja ja tyhjiä akkuja.
  • Ruostetta ovien ja takaluukun karmien tiivisteiden alla.
  • Cee’d 1.6 CRDi -diesel osoittautui luotettavaksi AutoBild-lehden 100 000 km:n kestotestissä arvosanalla 1. Kestotestiauton kotelorakenteiden ruoste-estokäsittely heikko, ruostetta myös takaovien reunoissa. Ruoste-estokäsittelyä parannettu, AB.

Ceed I ED (2006–2012):

  • Kaasukäyttöisissä autoissa venttiilinvarren tiivisteet kovettuvat ja moottori alkaa kuluttaa öljyä, AB.
  • Tien päältä ADAC raportoi ensimmäisten vuosimallien moottorivaurioista ja kosteista sytytystulpista, AB.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.