Etusivu TyyppiviatKia Rio -tyyppiviat Kia Rio -tyyppiviat Kian Rion mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom. Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna. Takaisinkutsuja Vain ajanjaksolla syyskuu 2021–lokakuu 2023 ilmoitettuja. Kyseisenä aikana ei uusia takaisinkutsuja. Vanhempia takaisinkutsuja Rio YB, valmistusaika 10.4.–5.6.2017. Lapsilukot. Vaijeri voi olla liian lyhyt, jolloin takaovien lapsilukot eivät toimi, ADAC 5/2018. Lapsilukot. Lapsilukon vaijeri voi olla väärän mittainen, jolloin lapsilukko ei toimi, Traficom 5/2018. Katsastuksessa havaittuja vikoja (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) Ei erityisiä vikakohteita (2018–2016, 2013), Traficom Etuakselisto (2015–2011, 2008–2006), Traficom Käyttöjarru (2016–2011, 2008–2006), Traficom Käyttöjarrun dynamometritesti (2015–2011, 2007), Traficom Valvontajärjestelmä (OBD) (2015), Traficom Seisontajarrun dynamometritesti (2013–2011) Traficom Valmistajan kilpi (2011), Traficom Renkaat ja vanteet (2011, 2008), Traficom Ohjausnivelet ja -tangot (2011, 2006), Traficom Jousitus ja iskunvaimennus (2011), Traficom Ohjauslaitteiston ja pyöräntuennan nivelet, Saksa Raidetangonpäät, Saksa Akselistot vanhemmassa mallissa, Saksa Runsaasti valovikoja, Saksa Sähkölaitteiden kontaktivikoja, Saksa Seisontajarru puoltaa, Saksa Käyttöjarrun heikko jarrutusteho jo viisivuotiaista alkaen, Saksa Haperot jarruletkut vanhemmassa mallissa, Saksa Kuluneet jarrulevyt ja -palat vanhemmassa mallissa, Saksa Öljyvuotoja vanhemmassa mallissa, Saksa Uusin malli (Rio IV YB) on edeltäjäänsä (Rio III UB) laadukkaampi, Saksa Rio II: Valovikoja, jarruvalot rikki, Saksa Pakoputkiston kiinnikkeet irtoilevat, Saksa Akselistojen pallonivelet kuluneet, Saksa Kuluneet jarrut, Saksa Pysäköintijarru puoltaa, Saksa Sähkölaitevikoja, Saksa Tielle jättäviä vikoja ADAC (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) Vaihdevivusto 2013. Sytytystulpat 2013–2015. Vanhempia tielle jättäviä vikoja Rio ei ole mukana uusimmassa ADAC-tiepalveluraportissa. Sytytystulpat rikki (2009, 2012, 2014). Akku tyhjä (2007–2008, 2010). Käyttäjien ilmoittamia vikoja Uusimmassa mallissa runsaasti ajovalojen vikoja. Pitkän seitsemän vuoden takuun ansiosta käyttäjien vikailmoituksia ei juuri ole. AutoBild-lehden 100 000 kilometrin kestotestissä Rio UB sai kelvollisen arvosanan 2- (1 paras, 5 huono), mutta ei ollut täysin virheetön. Rio UB: AutoBild-lehden kestotestissä moitteita saivat: Karkea työn laatu ja viimeistely, jossa näkyvät kustannussäästöt. Koliseva hansikaslokeron kansi. Ruostunut pakoputkisto. Vuotava, mutta vielä toimintakykyinen ilmastointilaitteen kompressori. Kytkimen lähes voitelematon työsylinteri. Molempien ajovalojen polttimot simahtivat yhtä aikaa. Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa? Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan. Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen. Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa. Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon. On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon. Tutustu myös koeajoihin! Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.