Etusivu TyyppiviatKia Sportage -tyyppiviat Kia Sportage -tyyppiviat Kian Sportagen mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom. Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna. Takaisinkutsuja Vain aikavälillä syyskuu 2021–lokakuu 2023 ilmoitettuja. Sportage NQ5: Mittariston päivitys. 230S15. Mittariston päivitys, jossa korjataan buuttauksen bugeja. Aloitus 19.7.2023. Vanhempia takaisinkutsuja Sulakerasia 210S21: Jarrujärjestelmän sulakkeiden vaihto ja mahdollinen ohjelmistopäivitys/Sulakerasian palovaara. Aloituspäivä 18.6.2021, Traficom Palovaara ABS/ESC-ohjainlaitteen ylikuormituksen vuoksi (malleissa ilman Smart Cruise Control (SCC) -järjestelmää). Sulakkeiden vaihto ja ABS/ESC-järjestelmän ohjelmistopäivitys. ADAC 6/2021. Turvavyön esikiristin. Kuljettajan turvavyön esikiristin voi jättää turvavyön löysälle ja aiheuttaa loukkaantumisvaaran, ADAC 2014. Sportage III: Turvavyön esikiristin: Valmistenumeron tarkistus ja vialliseen sarjaan kuuluvien esikiristimien vaihto, Traficom 2014. Jarruvalokatkaisin, toimintahäiriö, jarruvalokatkaisin vaihdetaan (pääosin Sportage 11, mutta myös ensimmäisen vuoden Sportage III -tuotantoerissä), Traficom 2013. Diesel: Jarrutehostimen alipainepumppu. Toimintahäiriön vuoksi jarrutuksessa tarvittava poljinvoima kasvaa, ADAC, KBA 2012. Jarruvalokatkaisimen vika voi aiheuttaa lukuisia virhetoimintoja: ESP/ESC-merkkivalo syttyy. Jarruvalot eivät pala tai palavat jatkuvasti. Automaattimallien vaihdevipu lukittuu P-asentoon tai vivun ollessa muussa asennossa sitä ei saa P-asentoon. Vakionopeudensäädintä ei saa pois päältä (esimerkiksi jarruttamalla) tai vakionopeudensäädintä ei voi muutenkaan säätää. ESC-ajonvakautus kytkeytyy pois päältä. Vaihdetaan jarruvalokatkaisin (pääosin Sportage II, mutta myös ensimmäisen vuoden Sportage III -tuotantoerissä), ADAC, KBA 2010. Sportage II: Käsijarru Saattaa jäädä lukittumatta. Vaihdetaan uusi käsijarrukahva. Katsastuksessa havaittuja vikoja (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) Ei merkittäviä vikakohteita (2018–2016, 2009, 2008), Traficom Etuakselisto (2015, 2013, 2007–2005), Traficom Seisontajarrun dynamometritesti (2015, 2013, 2011), Traficom Käyttöjarru (2015, 2007–2005), Traficom Ohjausnivelet ja -tangot (2013, 2011), Traficom Taka-akselisto (2011), Traficom Jousitus ja iskunvaimennus (2007–2005), Traficom Sportage IV: Akselistot ja pyöräntuenta, Saksa Ohjauslaitteet, Saksa Runsaasti valovikoja, Saksa Pysäköintijarru, Saksa Kuluneet jarrulevyt ja -palat, Saksa Öljyvuotoja, Saksa Pyöräntuenta, Saksa Valovikoja, Saksa Pysäköintijarru, Saksa Sportage III: Pysäköintijarru on tehoton, Saksa Jarrulevyt kuluvat nopeasti, Saksa Joissakin yksilöissä vikoja ohjauslaitteissa, jousissa tai iskunvaimentimissa, Saksa Joissakin yksilöissä pyöränlaakerivikoja, Saksa Öljyvuotoja jo kolmivuotiaista alkaen, Saksa Moottorinohjausjärjestelmän vikoja, Saksa Runsaasti sähkölaitevikoja, Saksa Runsaasti valovikoja, Saksa Sportagessa eniten merkittäviä vikoja 2–3-vuotiaiden ryhmässä: Isoja vikoja kaksinkertainen määrä keskiarvoautoon verrattuna, Saksa, TÜV. Sportage II: Jarrut kuluvat nopeasti, Saksa. Pysäköintijarru puoltaa ja jarruvivun liike on liian pitkä, Saksa Alustan nivelet ja ohjausnivelet kuluvat nopeasti, Saksa Etuakseliston pyöräntuennan kumilaakerit haperot tai kuluneet, Saksa Jouset katkeavat, Saksa Moottorin ja vaihteiston öljyvuotoja, Saksa Tielle jättäviä vikoja ADAC (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) Akku (2013–2016). Vanhempia tielle jättäviä vikoja Vuosimalli 2011 erittäin huono, 2012–2014 keskinkertainen, 2015–2016 hyvä. Akku purkautunut tyhjäksi (2007–2015). Moottorivaurioita (2012). Moottorinohjauksessa häiriö (diesel 2011). Polttonestepumppu (2011) Sytytystulpat (2011) Käynnistysmooottori rikki (2008, 2010). Ajonestolaite rikki (2006). Pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmä rikki (2006). Laturi rikki (2005). Käyttäjien ilmoittamia vikoja Uudehko malli, vähän tietoja, pitkä takuuaika vähentää julkisuuteen tulleita vikailmoituksia. Muutamia valituksia luukkujen puutteellisesta maalauksesta ja ilmastointilaitteen tilapäisestä oikuttelusta. Auto, Motor und Sport (AMS):n 100 000 km:n kestotestissä ja AutoBild:n 100 000 km:n kestotestissä ei oleellisia vikoja eikä ylimääräisiä korjaamokäyntejä, mutta joitain ärsyttäviä ominaisuuksia: AMS raportoi tuulen suhinan kuulumisesta matkustamoon ja 2.0-dieselmoottorin karkeasta käyntiäänestä. AutoBild-kestotestissä erinomainen arvosana 1 (asteikko 1 paras, 5 huono), koeajajat valittivat kojelaudan Infotainment-tieto- ja viihdejärjestelmän näyttöruuduista, jotka toisinaan lakkoilivat. Epäselvät ohjetarrat ja puutteellinen suojamekanismi saattavat johtaa väärän polttoaineen tankkaamiseen. Neliveto saattaa joskus kytkeytyä itsestään pois päältä. Kojelaudan näyttöruudut saattavat oikutella. Kaistavahti ja hätäjarrutustehostin saattavat oikutella. Katumaasturien tapaan jarrut kuluvat nopeammin kuin esimerkiksi farmariautoissa. Takimmaisen äänenvaimentimen hinta Saksassa on kalliin puoleinen 900 euroa. Uusin malli (Sportage IV) on edeltäjäänsä laadukkaampi. Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa? Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan. Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen. Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa. Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon. On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon. Tutustu myös koeajoihin! Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.