Etusivu TyyppiviatMazda CX-5 -tyyppiviat Mazda CX-5 -tyyppiviat Mazdan CX-5:n mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom. Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna. Takaisinkutsuja Huomiovalot vilkkuvat tai pimenevät sähkökytkennän ruostumisen vuoksi. Ajovaloumpion tiivisteet tarkistetaan ja tarvittaessa vaihdetaan. ADAC 9/2020 Mazda CX-5: valm.aika: 13.12.2012 – 04.07.2018. 2.2 Diesel: Virheellisen imuilman ohjausläpän ohjelman vuoksi saattaa kanavaan kerrostuneen karstan vuoksi aiheutua, että läppä ei toimi odotetulla tavalla. Moottori saattaa pysähtyä läpän ollessa täysin suljettuna voimakkaan karstan muodostuksen vuoksi. Mikäli läpän sulkeutumisessa todetaan vikaa, tai jos varoitusmerkkivalo ohjelman korjauksenkin jälkeenkin palaa, korvataan läppäkoneisto uudella. Toimet ovat asiakkaalle maksuttomat. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan tiedostoon. ADAC 11/2018. Mazda3 (BM) 2.2TDI, Mazda6 (GJ) 2.2TDI, CX-5 (KE) 2.2TDI: Polttoainesuutinten kiinnitys, alipainepumppu ja moottorin ohjainyksikkö. Polttoainesuuttimen kiinnittävien muttereiden tiukkuus saattaa olla riittämätön. Alipainepumpun sisäisen rakenteen kuluminen saattaa heikentää jarrutehostusta – alipainepumpun vaihto. Polttoainesuutinten toimintaa ohjaavaa yksikköä suojaava sulake saattaa vaurioitua, mikä estää polttoainesuutinten toiminnan sammuttaen moottorin – moottorin ohjainyksikön uudelleenohjelmointi. Valmistenumeroväli: CX-5 JMZ KE**** ** 109955 – 485502. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 518. Kampanjan aloitus pvm:26.10.2018, Traficom. Alipainepumpun sisäisen rakenteen kuluminen saattaa heikentää jarrutehostusta – alipainepumpun vaihto. Polttoainesuutinten toimintaa ohjaavaa yksikköä suojaava sulake saattaa vaurioitua, mikä estää polttoainesuutinten toiminnan sammuttaen moottorin – moottorin ohjainyksikön uudelleenohjelmointi. Valmistenumeroväli: CX-5 JMZ KE**** ** 109955 – 485502. Muu kohdeajoneuvojen määritys: CX-5 (KE) 2.2TDI, Mazda3 (BM) 2.2TDI, Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 41. Kampanjan aloitus pvm:21.09.2018. Alipainepumpun sisäisen rakenteen kuluminen saattaa heikentää jarrutehostusta – alipainepumpun vaihto. Polttoainesuutinten toimintaa ohjaavaa yksikköä suojaava sulake saattaa vaurioitua, mikä estää polttoainesuutinten toiminnan sammuttaen moottorin – moottorin ohjainyksikön uudelleenohjelmointi. Valmistenumeroväli: CX-5 JMZ KE**** ** 109955 – 485502. Muu kohde ajoneuvojen määritys: CX-5 (KE) 2.2TDI, Mazda3 (BM) 2.2TDI, Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 41. Kampanjan aloitus pvm:21.09.2018. Mazda 6, 3, CX-5: Alipainepumppu ja moottorin ohjainyksikkö Ruiskutussuuttimien kiristysmomentit saattavat olla riittämättömät ja johtaa moottorin sisäiseen epätiiveyteen ja palamiskaasujen joutumiseen moottorin voitelupinnoille. Voiteluöljyssä saattaa tämän johdosta esiintyä saostumaa, joka kerrostuessaan öljysihtiin saattaa aiheuttaa moottorin voiteluhäiriöitä. Suuttimien kiristysmomentit tarkistetaan ja moottorin öljynpaine tarkistetaan. Liian pienen paineen esiintyessä puhdistetaan öljypumpun sihti. Jännitepiikit tai oikosulut ruiskutus piirissä saattavat johtaa varokkeen palamiseen ja moottorinohjauksen häiriöihin. Tämän seurauksena yksittäiset sylinterit saattavat lopettaa toimintansa tai moottori pysähtyä. Suuttimien kiinnitys voi vuotaa ja moottorinohjaus voi oikutella, ADAC 2/2017, ADAC 4/2018. Takaluukun kaasujouset: Takaluukun kaasujousen rakenne saattaa syöpymisen seurauksena takaluukkua avattaessa tai suljettaessa purkautua aiheuttaen vaaraa auton lähistöllä oleville henkilöille. Takaluukun kaasujousten vaihto, Traficom 6/2017. Katsastuksessa havaittuja vikoja (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) Ei selkeitä vikakohteita (2017, 2015, 2014, 2013, 2012), Traficom. Ei tilastossa (2016, 2014) Traficom Jonkin verran valovikoja, väärin säädettyjä ajovaloja (käyttäjän huolimattomuus), Saksa. Laittomia renkaita (käyttäjän huolimattomuus), Saksa Jonkin verran kuluneita jarrulevyjä ja jarrupaloja, Saksa. Jarrusatulat saattavat juuttua, mikä lisää jarrujen kulumista, Saksa. Auton pohjassa ja pakoputkistossa voi olla vaurioita ja ruostetta maastoajon kolhujen vuoksi, Saksa Kokonaisuutena luotettava auto, Saksa. Tielle jättäviä vikoja ADAC (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) Ei erityisiä tielle pysäyttäviä vikakohteita tuoreimmassa raportissa. Turboahtimen letku rikki, irronnut (2014). Moottorin öljynpaine (2012–2013, 2015). Akku purkautunut tyhjäksi (2012–2013). Moottori (2012) Käyttäjien ilmoittamia vikoja Vain vähän vikailmoituksia, AB. Kuten Mazdalta voi odottaa, tuskin mikään menee ”kaputt” eli rikki. Yksi markkinoiden luotettavimmista katumaastureista, AB. Dieselmoottoreissa moottorivaurioita keskimääräistä enemmän. Muutamia irronneita turboahtimen letkuja, AB. Joissakin dieselmalleissa korjaamokäynti oli tarpeen väärin asennettujen polttoainesuuttimien vuoksi. Muutamia tapauksia, joissa akku on purkautunut tyhjäksi, AB. Takaisinkutsu Saksassa: Takaluukun kaasujousissa mahdollisesti ruostetta, AB. Päiväajovaloja ja navigointilaitetta ohjaava elektroniikka saattaa oikutella. Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa? Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan. Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen. Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa. Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon. On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon. Tutustu myös koeajoihin! Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.