Mazda 2 -tyyppiviat

Mazda 2:n mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.
Mazda 2 MHEV

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • Mazda 2 (DE) valm.aika: 2002 – 2014. Kyseisten ajoneuvojen turvatyynyn kaasugeneraattori saattaa siihen tunkeutuneen kosteuden vaikutuksesta onnettomuustilanteissa toimia epänormaalisti ja seurauksena olla generaattoripesän murtuminen ja metallisirujen irtoaminen sisätilaan. Generaattori vaihdetaan modifioituun versioon. Kutsu ei kerro turvatyynyn/tyynyjen sijaintia. Vaihto kestää 0,3 h ja asiakkaalle maksuton. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Vaihto merkitään valmistajan huoltotiedostoon. ADAC 01/2019.
  • Mazda 2 (DJ1), valm.aika: 06.03.2018 – 20.04.2018. Muutamissa ajoneuvoissa saattaa ilmausmagneettiventtiilin pidike koskettaa polttoainekorkeapainejohdinta. Korjaustoimenpiteenä pidike tarkastetaan ja tarvittaessa vaihdetaan modifioituun pidikkeeseen. Tarkastus kestää 0,2 h, vaihto 0,5 h ja on asiakkaalle maksuton. Saksan ajoneuvohallinto on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon. ADAC 10/2018.
  • Mazda 2 (DJ1), CX-3 (DK), vain i-ELOOP-järjestelmällä varustetut mallit, valm.aika: 21.10.2014 – 21.08.2017. Kyseisten ajoneuvojen moottorinohjauksen ohjelmavirhe saattaa johtaa tasasuuntaimen vaurioitumiseen. Jos mahdollisuus on tähän on todettavissa, moottorin ohjauksen ohjelma päivitetään ja tasasuuntain vaihdetaan. Valmistaja kutsuu kyseiset ajoneuvot takaisin, ei kuitenkaan voi tässä vaiheessa kyselyistä huolimatta esittää mitään virheen aiheuttamista jatkotoimista. Saksan ajoneuvohallinto on tiedottanut virheestä. Toimet ovat ajoneuvon haltijalle maksuttomat. Huoltotiedostoon kirjataan vielä avoin koodi ”AJ042A”, ei merkintää ajoneuvoon. ADAC 09/2018.
  • Mazda 2 (DJ) Skyaktiv-D 1.5: Moottorivaurion mahdollisuus. Jos moottoria ryntäytetään eli kaasua polkaistaan nopeasti vaihteen ollessa vapaa-asennossa, voi syntyä moottorivaurio. Sen ehkäisemiseksi tehdään ohjelmistopäivitys. Valm.aika 30.04.2015–04.11.2017, ADAC 4/2018.
  • Mazda2, CX-3, MX-5: DCDC -muunnin. DCDC -muuntimen ohjausjärjestelmän ohjelmavirheen johdosta varojärjestelmä ei välttämättä toimi oikein mikäli DCDC muunnin vaurioituu. Tämä saattaa aiheuttaa jo vaurioituneen DCDC muuntimen ylikuumenemisen, savunmuodostusta ja pahimmassa tapauksessa palovaaran. DCDC muuntimen tarkastus vikakoodin perusteella. Tarvittaessa muuntimen vaihto. DCDC muuntimen ohjausjärjestelmän uudelleenohjelmointi. Valmistenumeroväli: 3MDDJ**** ** 100063 – 213363, JMZ DK**** ** 100052 – 317308, JMZ ND**** ** 100039 – 130750 Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 120 Kampanjan aloitus pvm:28.09.2018, Traficom.
  • Mazda2 (DE, 2.sukupolvi): Etumatkustajan etuturvatyyny. Etumatkustajan etuturvatyynyn toiminta saattaa olla onnettomuustilanteessa liian voimakas. Turvatyynyn kaasunkehittimen vaihto. Valmistenumeroväli: JMZ DE**** ** 100018 – 530770. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 1689. Kampanjan aloitus pvm:16.11.2018, Traficom
  • Mazda 2 (DE): On mahdollista, että istuinkorkeuden säätömekanismi saattaa pettää materiaalisyistä tai löystyy lukituslevyssään. Tämä aiheuttaa ääntä ja pahimmassa tapauksessa säätö ei toimi. Mekanismi tarkastetaan murtumien osalta, korjaustarpeen esiintyessä mekanismi vaihdetaan ja jos ei ole korjattavissa, mekanismi vaihdetaan modifioituun versioon. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon koodilla ”AH006A. Valm.aika: 10/2007–10/2010, ADAC 3/2017.
  • Mazda 2 (DE): Kuljettajan istuimen säätömekanismi. Kuljettajan istuimen korkeudensäätömekanismiin kuuluva nostinosa voi murtua. Pahimmassa tapauksessa kuljettajan istuimen asento saattaa muuttua yllättäen mikä voi johtaa auton hallinnan menetykseen. Säätömekanismin tarkastus ja lisävahvikkeiden asennus. Tarvittaessa säätömekanismin vaihto, Traficom 12/2017
  • Jarruenergian talteenottojärjestelmä (i-ELOOP). Sen avulla moottorin jarruenergia muutetaan kondensaattorin välityksellä ja tasasuunnataan 12 V tasasuuntimella. Tasasuuntimen perusaine saattaa olla vahingoittunut ja aikaansaada oikosulun, varoitusvalon syttymisen ja käryn muodostusta. Ajoneuvon edustaja vaihtaa tasasuuntimen. Työ kestää noin puoli tuntia ja on asiakkaalle maksuton. Ajoneuvon haltijoille on saatavilla olevan osoitteiston puitteissa ilmoitettu virheestä. Työ dokumentoidaan Mazda-portaaliin. Mazda 2: 10/2014–10/2015, ADAC syyskuu 2016.
  • Mazda 2 DJ: Polttoainesuotimen tiiviste on saattanut muuttaa muotoaan ja aiheuttaa vuotoa suotimen ympäristössä. Lisäksi valmistusvirheen vuoksi saattaa laturin ja vesipumpun käyttöhihna kulua ennenaikaisesti aikaansaaden varoitusvalon syttymisen. Ajoneuvon edustaja vaihtaa suotimen tiivisteen ja hihnan. Työ kestää vajaan tunnin ja on asiakkaalle maksuton. Ajoneuvon myyjä on ilmoittanut virheestä ajoneuvon haltijoille. Työt dokumentoidaan Mazda-portaaliin. Valm. aika: Mazda 2 DJ: Valm. aika 04/2015–08/2015, ADAC syyskuu 2016.
  • Mazda 2 DE: Valm. aika 12/2012–10/2014. Puutteellisen kiristysmomentin vuoksi joustintuen ja akselinavan (virhe kiinnitysrobotissa) saattaa kiinnityspultin mutteri löystyä ja epäedullisissa tilanteissa johtaa navan ja liitoksen löystymiseen ja ajoneuvon ohjattavuuden menetykseen. Ajoneuvon edustaja tarkistaa kyseisen kiristysmomentin ja vaihtaa pultin ja tämän mutterin tarvittaessa. Työ kestää noin puoli tuntia ja on asiakkaalle maksuton. Ajoneuvon haltijoille on saatavilla olevan osoitteiston puitteissa ilmoitettu virheestä. Työ merkitään Mazdan huoltotiedostoon.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei erityisiä vikakohteita (2017, 2015, 2011, 2007, 2005, 2004), Traficom.
  • Jousitus ja iskunvaimennus (2015, 2009, 2008), Traficom.
  • Ei tilastossa (2016, 2014, 2013, 2012)
  • Ohjausnivelet ja -tangot (2011, 2010, 2009, 2008), Traficom.
  • Sisäinen valvontajärjestelmä (OBD) (2010), Traficom.
  • Etuakselisto (2010, 2009, 2008), Traficom.
  • Renkaat ja vanteet (2009, 2006), Traficom.
  • Käyttöjarrun dynamometritesti (2006, 2003), Traficom.
  • Alustan kotelot ja pohjalevy (2003), Traficom.
  • Seisontajarrun dynamometritesti (2003), Traficom.
  • Ohjauslaitteet, raidetangot, Saksa
  • Pyöräntuenta, jousitus ja iskunvaimennus, Saksa
  • Runsaasti valovikoja, etenkin lähivaloissa, Saksa.
  • Muutoin erittäin luotettava ja vähävikainen pikkuauto, Saksa.
  • Suositellaan käytetyn pikkuauton ostajalle, Saksa
  • ”Paras pikkuauto TÜV-katsastusraportissa 2017”, Saksa.
  • ”Huippuluokan auto kokoluokassaan”, Dekra-raportti, Saksa.
  • Raidetangonpäät kuluneet 6–7-vuotiaissa autoissa, Saksa.
  • DY: Jarruputket ruostuvat seitsenvuotiaista alkaen, Saksa.
  • DY: Katkenneita jousia, Saksa.
  • DY: Valovikoja, Saksa.

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Mazda 2 (DJ) ei ole uusimmassa tiepalvelutilastossa
  • Akku purkautunut tyhjäksi (2007–2014).
  • Kosteat sytytystulpat (2007–2013).
  • Polttonestesuuttimet (2008–2009).
  • Jousi katkennut (2007).
  • Käynnistysmoottori rikki (2006 asti).
  • Ajovalot rikki (2004–2011).
  • Sytytyspuola rikki (2004–2006).
  • Automaattivaihteistossa häiriöitä (2004–2006).

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

DJ

  • Uusin malli laatuvaikutelmaltaan merkittävästi aikaisempia parempi.
  • Vapaasti hengittävistä (ilman turboa) moottoreista puuttuu alavääntöä, joten suorituskykyä tarvittaessa on moottoria kiljutettava suurilla käyntinopeuksilla.
  • Varusteissa outouksia: Led-ajovaloista peritään 650 euron lisähinta. Sähkötoimisista ikkunannostimista puuttuu väliinjäämissuoja.
  • Moottorin sähköjärjestelmästä tulee vikailmoituksia. Useimmiten syyllinen (Saksassa) on näätä, joka on järsinyt sähköjohtimia.
  • Iskunvaimentimet kuluvat nopeasti.

DE

  • ”Paras pikkuauto TÜV-katsastusraportissa 2017”, Saksa.
  • Mazdalla automerkkinä kaikkein vähiten vikailmoituksia 2016, AB.
  • Perusluotettava tekniikka on kestävää, AB.
  • Yksittäisiä pyöränlaakerivikoja ilmoitettu vikalistalle, AB.
  • Valovikoja (etuvalot, ajovalot) ilmoitettu, AB.
  • Ohjausnivelissä voi olla väljyyttä vanhemmiten, AB.
  • Edeltäjää kiilamaisempi kori heikentää näkyvyyttä taakse ja takaviistoon, AB.
  • Perusluotettava tekniikka on kestävää, AB.
  • Vain yksittäisiä pyöränlaakerivikoja ilmoitettu vikalistalle, AB.

DY

  • Luotettavuuden esikuvakaan ei ole täysin virheetön, AB.
  • Akut tyhjenevät nopeasti, AB.
  • Moottorinohjauksen sähkövikoja sekä bensiini- että dieselmalleissa, AB.
  • Bensiinimallien vesipumppujen vuotoja vuosimallissa, 2004 AB.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.