15.8.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 2 Hybrid – bensapihi kakkonen liikkuu lähes höyryillä Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda 2 Hybrid on lainahöyhenissä oleva Toyota Yaris Hybrid. Mutta mitäpä tuosta, sillä kyseessä on onnistunut laina. Kun Mazdan B-segmentin pikkuauto näkyy autorivistössä, erehtyy sitä luulemaan helposti Toyota Yarikseksi. Silmissä ei ole vikaa, sillä kyseessä on hyvin pitkälle sama automalli, kuin toisella japanilaisvalmistajalla.Hybridimallia ei pidä sekoittaa Mazda 2:n polttomoottoriversioon, sillä ne ovat kaksi aivan eri autoa. Mazda ei siis halunnut kehittää pikkuautostaan hybridiversiota polttiksen rinnalle, vaan hankki aihion kilpailijaleiristä.Aivan yksi yhteen pikkuautokaksikko ei kuitenkaan ole, sillä kakkosta on hieman Mazdoitettu. Suurimmat eroavaisuudet löytyvät perästä ja keulasta. Etupuskuri on Mazdan oman suunnittelun tulosta, ja vähemmän aggressiivinen kuin Toyotan vastaava.Perässä muutokset ovat selvempiä. Yariksen takavalot ulottuvat koko perän matkalle, mutta Mazdan tapauksessa ne ovat selkeästi erilliset. Toyotan ratkaisu on dynaamisempi, mutta ei Mazdakaan hassummalta näytä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaparihybridi jyllääKakkosen voimanlähteenä toimii 1.5-litrainen vapaasti hengittävä hybridimoottori. Mazda ei siis ole tullut liian kauaksi omasta ideologiastaan, sillä turboahdettuja pikkumoottoreita ei merkiltä tavata. Mylly tuottaa 85 kilowattia (116 hevosvoimaa) ja 120 Nm, jotka eivät tunnu kovin kummoisilta lukemilta. Etenkin vääntölukema vaikuttaa enemmän kaksipyöräisistä repäistyltä.Moottori on pitkälti lukujensa kaltainen. Tuntuvaa suorituskykyä ei sovi odottaa, mutta eipä sitä tässä luokassa viljellä muutenkaan. 0–100 km/h mennään kuitenkin alle 10 sekunnin, mikä on aivan hyvä lukema. Kiihtyvyys ei tuntuu entistä viipyilevämmältä, sillä voima välitetään vetäville pyörille portaattoman automaattivaihteiston kautta.Hybridimoottorin kiistattomat edut ovatkin kulutuksessa. Yhdistetty WLTP-kulutus pyörii neljän litran tuntumassa, ja jopa alle. Siveästi ajamalle Mazdalla pääsee helposti ilmoitettuun kulutukseen, sillä täyshybridi on hävyttömän pihi tapaus.Koeajolla keskikulutus pyöri neljän litran tuntumassa, vaikka mukaan sattui myös moottoritieosuuksia, joissa rajoitus oli 120 km/h. Pieni kulutus on monen asian summa. Energiatehokas hybridimoottori, hyvä rullaavuus, maltillinen omapaino ja kohtuullinen aerodynamiikka.Vaikka Mazdan ratissa ei pääse kokemaan kovin kummoisia elämyksiä, on se pikkuautoluokassa mallikas tapaus. Ajettavuus on kohdallaan, rengasmelu ei häiritse liikaa, ja pieni kääntösäde helpottaa käsittelyä pienessä tilassa.Mitenkään kovin hiljainen kakkonen ei tietenkään ole, minkä voi kertoa katsomalla vaakalukemaa. Tähän kokoluokkaan kookas kone painaa yksistään reilun puoleisesti, ja siksi äänierityksestä on pitänyt säästää kiloja. Ja toki myös kuluja. Kun oven pamauttaa kiinni, kolahtaa se kuin vanhassa neuvostoautossa.Lisätila ei haittaisiKehityslistalle täytyy laittaa myös sisätilojen koko. Mazda 2 on ahdas, eikä sitä voi suositella kovin suureen tilantarpeeseen. Jos kyydissä on neljä aikuista, ei kenelläkään ole kivaa. Takatilat ovat niin maltilliset, että kuski joutuu tinkimään omastaan sovun edessä.Tässä kokoluokassa haasteita aiheuttaa toki myös tavaratila, joka on 286 litraa. Takapenkit kaatamalla se kasvaa lähes tuhanteen, ja jos kyytiin aikoo mahduttaa yhtään kauppakasseja suurempia esineitä, on penkkien kaato varmasti edessä.Mazda tarjoaa hyvän liudan turvallisuusvarusteita, mitkä ovat myös pikkuautoluokassa tarpeen. 2 Hybridistä löytyy myös älypuhelinyhdistettävyys Apple CarPlayn ja Android Auton muodossa. Ne nostavat käytettävyyttä ja luovat mukavuutta.Pieneen tilantarpeeseen Mazda 2 tarjoaa erinomaisen vaihtoehdon edulliseen autoiluun. Kun kulutus on helppoa painaa neljään bensalitraan sataselle, on luvassa polttomoottoripuolella niin halpaa autoilua kuin mahdollista. Mazda 2 Hybrid HYBRIDIMOOTTORI, etuveto 4-syl. bensiinmoottori 1 490 cm 3 portaaton automaattivaihteisto 85 kW (116 hv), 120 Nm WLTP-kulutus 3,8-4,2 l/100km CO 2 -päästöt 87-97 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 9,7 s huippunopeus 175 km/h Mitat Pituus 3 940 mm Leveys 1 745 mm Korkeus 1 500 mm Akseliväli 2 629 mm Tavaratila 286 l Omamassa 1 105 kg perävaunu 450 kg Euro NCAP 5 tähteä (2020) Takuu 6 v / 150 000 km Hinta alkaen 23 495 € Koeajoauto 25 524 € Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 23.11.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mazda MX-30 R-EV – edes kuumeunet eivät selittäneet Mazdan outoa lataushybridiä 25.10.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mazda CX-5 M Hybrid – kevyesti sähköistetty myyntitykki 30.9.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mazda MX-5 – aina yhtä hauska! 10.8.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mazda CX-60 – röyhkeästi isolla dieselmoottorilla 31.7.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mazda 2 – korpitkin ovat sen väristä kateellisia 15.4.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mazda 6 on jo 20-vuotias, mutta kilpailijat ovat crossover-bileissä 15.3.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mazda MX-30 – tyylikäs ja huomiota herättävä pikkusähkis, mutta vain kaupunkiajoon Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Armi Ratiankin aikoinaan ohjastama Porsche 911 S Targa 69 LWB 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?