23.11.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mazda MX-30 R-EV – edes kuumeunet eivät selittäneet Mazdan outoa lataushybridiä Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda MX-30 R-EV tuo vihdoin wankel-kiertomäntämoottorin takaisin japanilaistehtaan mallistoon. Lataushybridinäkin MX-30 on täynnä erikoisia piirteitä. Hyvää: design, wankelin paluu. Huonoa: välttävän sähköauton parantaminen välttävällä polttomoottorilla on vaikea yhtälö. Mazda MX-30 ei sähköautona aiheuttanut kovin suurta läiskäystä sähköautomarkkinoiden lätäkössä. Edes mielenkiintoinen B-pilariton design kaappariovilla ja makeilla sisustamateriaaleilla ei riittänyt peittämään pienen akun ja heikkojen sähköominaisuuksien kokonaisuutta.Joten nyt mennään taas. Mazda MX-30 R-EV on lataushybridiversio, jossa noin puolet sähköauton akusta on vaihdettu 50 litran polttoainesäiliöksi. Sähköllä pääsee jatkossa noin 85 km WLTP-syklillä mitattuna, riittäen jokapäiväisiin arkiajoihin. Keulalle sähkömoottorin kaveriksi on tuotu 0,8-litrainen yksiroottorinen wankel-kiertomäntämoottori, joka antaa autolle reilut 500 kilometriä lisää toimintamatkaa vaikkapa pidempiä viikonloppureissuja ajatellen. Ajatus ei ole täysin eri, kuin vaikkapa Honda CR-V:n lataushybridin tai Toyota Priuksen kohdalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPyörintää kolmiossaErojakin tosin on. Koodinimen 8C saanut wankel jaksaa toimia generaattorina 55 kilowatin teholla, mutta sen kulutus asettuu nopeasti yhdeksän litran tuntumaan per 100 kilometriä. Kilpakumppanien kulutus ei kasva samaan tahtiin akun loputtua. Polttomoottorioptio on siis lähinnä antamassa mielenrauhaa ja se on suunniteltu viikonloppujakin selvästi satunnaisempaan käyttöön. Kiertomäntämoottorin käydessä auton keulalta kuuluu tasainen surina, sillä moottori suosii tiettyjä kierroslukuja tehotarpeen mukaan. Autobahn antaa mahdollisuuden kokeilla 140 km/huippunopeutta, mutta koska veto tulee aina sähkömoottorilta, ei siinä ole lopulta mitään ihmeellistä. Kiihtyvyys vain loppuu.Eräs perusteluista wankelille on ollut sen koko. Kompakti moottorin ja sijainti suoraan generaattorin yhteydessä luovat hienon paketin, mutta ei voi välttyä ajatukselta, etteikö tämän kaiken olisi voinut tehdä paremmin toisenlaisella pohjarakenteella. Siitä kertoo sekin, että polttoainetankin tila on täytynyt nipistää akusta.Wankelista on kehitystyön myötä muokattu sen geometriaa lisäämällä epäkeskoisuutta (ns. tehty “pitkäiskuisempi”) ja valmistamalla lohko keraamisesti pinnoitetusta alumiinista. Roottorin kärkitiivisteet on kasvatettu 2,5 millimetriin. Tehtaan arvioiden mukaan moottorin hyötysuhde on parantunut reilut 20% edelliseen wankeliin verrattuna – mutta se ei silti ole Mazdan omien mäntämoottoreiden tasolla.Tulevaisuusvisioissa wankelilla saattaa olla rooli vetykäyttöisenä vaikkapa Tokion autonäyttelyssä nähdyn konseptiauton keulalla. Siinä suhteessa on ymmärrettävää, että kiertomäntämoottori on tuotu takaisin arkistoista kehitysosaston pöydälle, mutta juuri nyt ratkaisu on hankalasti perusteltavissa.Kauniisti epätavallinenMuuten MX-30 on säilynyt ennallaan. Sähkömoottorin huipputeho on 125 kW ja koska polttomoottori pystyy nyt auttamaan kuormitustilanteissa, kiihtyy auto 0,6 sekuntia nopeammin 0–100 km/h välillä. MX-30 on helppo ajettava sähkömoottorin lineaarisen poljinvasteen ansiosta. Lataustehot ovat edelleen 36 kW (DC) ja 11 kW (AC). Alustan painotus on ollut kaupunkiajettavuudessa, mutta hienoisen napakkuuden vastapainoksi odottaisi myös hallitumpaa otetta korin sivuttaisliikkeistä. Auton äänieristys on ainakin Saksan tiestöllä hyvällä tolalla. Mazda MX-30:n erottuvin tekijä jopa sen sisarmalleista on tapa, jolla auton sisusta on toteutettu. B-pilariton design antaa mahdollisuuden avata takaovet kaapparityylisesti ja luoda koko kyljen mittainen kulkuaukko etu- ja takapenkeille. Takana tilaa ei ole ylettömästi, mutta sinne kulku on kohtuullista kunhan etuoven saa ensiksi auki. Tavaratilassakaan ei ole moitteita, sillä vain subwoofer on nipistämässä tilasta varustelusta riippuen.Samalla rahalla pidemmälleMazda MX-30 R-EV on äärimmäisen mielenkiintoinen, mutta ristiriitainen tuote. Toisaalta auton saapuminen laittaa pisteen vuosikausia kestäneelle spekulaatiolle wankelista sarjahybridin toimintamatkan jatkana. Toisaalta voidaan pähkäillä, olisiko auto ollut enemmän ajan hermolla vaikka 2019, sillä täyssähköjen kehittyessä ei-järin-taloudellisesti tehty lataushybridi tuntuu valmiiksi vanhahtavalta. Syksyn kiertävien tautiaaltojen osuessa kohdalle eräs nähdyistä kuumeunista koostui siitä, että myös alitajunta yritti perustella auton ristiriidattomasti. Sekään ei onnistunut.Suomessa MX-30 R-EV asettuu melko lähelle täyssähköversion hinnoittelua, sillä autovero ja halvempi tekniikka osapuilleen kumoavat toisensa. Malliston hinnat alkavat 39 499 eurosta, ollen reilut 700 euroa vastaavaa täyssähköversiota kalliimpi. Versioista mainittakoon komea Edition R, joka juhlistaa wankelin paluuta tuotantoon. Teksti ja kuvat: Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mazda MX-30 R-EV Skyactiv-e Makoto Premium PHEV LATAUSHYBRIDI, etuveto 1-roottorinen bensiini 830 cm³ Vaihteeton sähkömoottori 125 kW (170 hv), 260 Nm Akku brutto / netto 17,8 / xx,x kWh Lataus Type 2: 11 kW (3x16 A) CCS: 36 kW WLTP-kulutus 1,0 l/100km CO2-päästöt 21 g/km toimintamatka sähköllä 85 km Suorituskyky 0–100 km/h 9,1 s huippunopeus 140 km/h Mitat Pituus 4 395 mm Leveys 1 795 mm Korkeus 1 566 mm Akseliväli 2 655 mm Tavaratila 350 l Omamassa 1 778 kg perävaunu 0 / 0 kg Euro NCAP 5 tähteä (2020) Takuu 3 v / 100 000 km akku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 42 998 € Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?