23.11.2023

Koeajo: Mazda MX-30 R-EV – edes kuumeunet eivät selittäneet Mazdan outoa lataushybridiä

Kuva Aake Kinnunen
Mazda MX-30 R-EV wankel sarjahybridi lataushybridi

Mazda MX-30 R-EV tuo vihdoin wankel-kiertomäntämoottorin takaisin japanilaistehtaan mallistoon. Lataushybridinäkin MX-30 on täynnä erikoisia piirteitä. Hyvää: design, wankelin paluu. Huonoa: välttävän sähköauton parantaminen välttävällä polttomoottorilla on vaikea yhtälö.

Mazda MX-30 ei sähköautona aiheuttanut kovin suurta läiskäystä sähköautomarkkinoiden lätäkössä. Edes mielenkiintoinen B-pilariton design kaappariovilla ja makeilla sisustamateriaaleilla ei riittänyt peittämään pienen akun ja heikkojen sähköominaisuuksien kokonaisuutta.

Mazda MX-30 R-EV wankel sarjahybridi lataushybridi

Joten nyt mennään taas. Mazda MX-30 R-EV on lataushybridiversio, jossa noin puolet sähköauton akusta on vaihdettu 50 litran polttoainesäiliöksi. Sähköllä pääsee jatkossa noin 85 km WLTP-syklillä mitattuna, riittäen jokapäiväisiin arkiajoihin. Keulalle sähkömoottorin kaveriksi on tuotu 0,8-litrainen yksiroottorinen wankel-kiertomäntämoottori, joka antaa autolle reilut 500 kilometriä lisää toimintamatkaa vaikkapa pidempiä viikonloppureissuja ajatellen. Ajatus ei ole täysin eri, kuin vaikkapa Honda CR-V:n lataushybridin tai Toyota Priuksen kohdalla.

Mazda MX-30 R-EV wankel sarjahybridi lataushybridi

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pyörintää kolmiossa

Erojakin tosin on. Koodinimen 8C saanut wankel jaksaa toimia generaattorina 55 kilowatin teholla, mutta sen kulutus asettuu nopeasti yhdeksän litran tuntumaan per 100 kilometriä. Kilpakumppanien kulutus ei kasva samaan tahtiin akun loputtua. Polttomoottorioptio on siis lähinnä antamassa mielenrauhaa ja se on suunniteltu viikonloppujakin selvästi satunnaisempaan käyttöön. 

Mazda MX-30 R-EV wankel sarjahybridi lataushybridi

Kiertomäntämoottorin käydessä auton keulalta kuuluu tasainen surina, sillä moottori suosii tiettyjä kierroslukuja tehotarpeen mukaan. Autobahn antaa mahdollisuuden kokeilla 140 km/huippunopeutta, mutta koska veto tulee aina sähkömoottorilta, ei siinä ole lopulta mitään ihmeellistä. Kiihtyvyys vain loppuu.

Mazda MX-30 R-EV wankel sarjahybridi lataushybridi

Eräs perusteluista wankelille on ollut sen koko. Kompakti moottorin ja sijainti suoraan generaattorin yhteydessä luovat hienon paketin, mutta ei voi välttyä ajatukselta, etteikö tämän kaiken olisi voinut tehdä paremmin toisenlaisella pohjarakenteella. Siitä kertoo sekin, että polttoainetankin tila on täytynyt nipistää akusta.

Mazda MX-30 R-EV wankel sarjahybridi lataushybridi

Wankelista on kehitystyön myötä muokattu sen geometriaa lisäämällä epäkeskoisuutta (ns. tehty “pitkäiskuisempi”) ja valmistamalla lohko keraamisesti pinnoitetusta alumiinista. Roottorin kärkitiivisteet on kasvatettu 2,5 millimetriin. Tehtaan arvioiden mukaan moottorin hyötysuhde on parantunut reilut 20% edelliseen wankeliin verrattuna – mutta se ei silti ole Mazdan omien mäntämoottoreiden tasolla.

Mazda MX-30 R-EV wankel sarjahybridi lataushybridi

Tulevaisuusvisioissa wankelilla saattaa olla rooli vetykäyttöisenä vaikkapa Tokion autonäyttelyssä nähdyn konseptiauton keulalla. Siinä suhteessa on ymmärrettävää, että kiertomäntämoottori on tuotu takaisin arkistoista kehitysosaston pöydälle, mutta juuri nyt ratkaisu on hankalasti perusteltavissa.

Kauniisti epätavallinen

Muuten MX-30 on säilynyt ennallaan. Sähkömoottorin huipputeho on 125 kW ja koska polttomoottori pystyy nyt auttamaan kuormitustilanteissa, kiihtyy auto 0,6 sekuntia nopeammin 0–100 km/h välillä. MX-30 on helppo ajettava sähkömoottorin lineaarisen poljinvasteen ansiosta. Lataustehot ovat edelleen 36 kW (DC) ja 11 kW (AC). 

Mazda MX-30 R-EV wankel sarjahybridi lataushybridi

Alustan painotus on ollut kaupunkiajettavuudessa, mutta hienoisen napakkuuden vastapainoksi odottaisi myös hallitumpaa otetta korin sivuttaisliikkeistä. Auton äänieristys on ainakin Saksan tiestöllä hyvällä tolalla.

Mazda MX-30:n erottuvin tekijä jopa sen sisarmalleista on tapa, jolla auton sisusta on toteutettu. B-pilariton design antaa mahdollisuuden avata takaovet kaapparityylisesti ja luoda koko kyljen mittainen kulkuaukko etu- ja takapenkeille. Takana tilaa ei ole ylettömästi, mutta sinne kulku on kohtuullista kunhan etuoven saa ensiksi auki. Tavaratilassakaan ei ole moitteita, sillä vain subwoofer on nipistämässä tilasta varustelusta riippuen.

Samalla rahalla pidemmälle

Mazda MX-30 R-EV on äärimmäisen mielenkiintoinen, mutta ristiriitainen tuote. Toisaalta auton saapuminen laittaa pisteen vuosikausia kestäneelle spekulaatiolle wankelista sarjahybridin toimintamatkan jatkana. Toisaalta voidaan pähkäillä, olisiko auto ollut enemmän ajan hermolla vaikka 2019, sillä täyssähköjen kehittyessä ei-järin-taloudellisesti tehty lataushybridi tuntuu valmiiksi vanhahtavalta. 

Mazda MX-30 R-EV wankel sarjahybridi lataushybridi

Syksyn kiertävien tautiaaltojen osuessa kohdalle eräs nähdyistä kuumeunista koostui siitä, että myös alitajunta yritti perustella auton ristiriidattomasti. Sekään ei onnistunut.

Suomessa MX-30 R-EV asettuu melko lähelle täyssähköversion hinnoittelua, sillä autovero ja halvempi tekniikka osapuilleen kumoavat toisensa. Malliston hinnat alkavat 39 499 eurosta, ollen reilut 700 euroa vastaavaa täyssähköversiota kalliimpi. Versioista mainittakoon komea Edition R, joka juhlistaa wankelin paluuta tuotantoon. 

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mazda MX-30 R-EV Skyactiv-e Makoto Premium PHEV

LATAUSHYBRIDI, etuveto
1-roottorinen bensiini 830 cm³
Vaihteeton sähkömoottori
125 kW (170 hv), 260 Nm

Akku brutto / netto 17,8 / xx,x kWh
Lataus Type 2: 11 kW (3x16 A)
CCS: 36 kW

WLTP-kulutus 1,0 l/100km
CO2-päästöt 21 g/km
toimintamatka sähköllä 85 km

Suorituskyky 0–100 km/h 9,1 s
huippunopeus 140 km/h

Mitat
Pituus 4 395 mm
Leveys 1 795 mm
Korkeus 1 566 mm
Akseliväli 2 655 mm
Tavaratila 350 l

Omamassa 1 778 kg
perävaunu 0 / 0 kg

Euro NCAP 5 tähteä (2020)
Takuu 3 v / 100 000 km
akku 8 v / 160 000 km

Hinta alkaen 42 998 €

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat