Mazda 3 tyyppiviat

Mazda 3:n mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

Kuljettajan etuturvatyyny/ohjauspyörän logo AM026A: Kuljettajan etuturvatyynyn toimiessa törmäystilanteessa saattaa ohjauspyörän keskelle sijoitettu muovinen logo murtua ja osat aiheuttaa vaaratilanteen. Kuljettajan etuturvatyynyn kannen vaihto. Aloituspäivä 6.8.2021, Traficom.
Mazda 3. valm.aika: 20.07.2015 - 18.07.2017. Metallisen kontaktihäriön vuoksi saattaa lasinpyyhkijän moottorin toiminta pysähtyä. Huolto vaihtaa virheellisen moduulin. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Vaihto merkitään valmistajan huoltotiedostoon. ADAC 04/2019.
Mazda3. Tuulilasinpyyhkimien toiminta. Tuulilasinpyyhkimien toiminta saattaa loppua yllättäen. Etummaisen korinohjainyksikön vaihto. Valmistenumeroväli: 3MZBM**** *M 124393 - 162687 JMZBM**** *1 311980 - 335358 JMZBN**** ** 500019 – 525408. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 1120. Kampanjan aloitus pvm: 17.05.2019, Traficom.
Mazda 3 2.2 diesel: valm.aika: 13.12.2012 - 04.07.2018. Virheellisen imuilman ohjausläpän ohjelman vuoksi saattaa kanavaan kerrostuneen karstan vuoksi aiheutua, että läppä ei toimi odotetulla tavalla. Moottori saattaa pysähtyä läpän ollessa täysin suljettuna voimakkaan karstan muodostuksen vuoksi. Mikäli läpän sulkeutumisessa todetaan vikaa, tai jos varoitusmerkkivalo ohjelman korjauksenkin jälkeenkin palaa, korvataan läppäkoneisto uudella. Toimet ovat asiakkaalle maksuttomat. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan tiedostoon. ADAC 11/2018.
Mazda3 (BM) 2.2TDI: Mazda6 (GJ) 2.2TDI, CX-5 (KE) 2.2TDI: Polttoainesuutinten kiinnitys, alipainepumppu ja moottorin ohjainyksikkö. Polttoainesuuttimen kiinnittävien muttereiden tiukkuus saattaa olla riittämätön Alipainepumpun sisäisen rakenteen kuluminen saattaa heikentää jarrutehostusta - alipainepumpun vaihto. Polttoainesuutinten toimintaa ohjaavaa yksikköä suojaava sulake saattaa vaurioitua, mikä estää polttoainesuutinten toiminnan sammuttaen moottorin - moottorin ohjainyksikön uudelleenohjelmointi. Valmistenumeroväli: Mazda 3 JMZ BM**** ** 100061 – 325865. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 518. Kampanjan aloitus pvm: 26.10.2018, Traficom.
Mazda 3: 09.07.2013 - 21.01.2016: Alipainepumpun riittämättömästä kestävyydestä johtuen saattaa olla seurauksena tämän tehon väheneminen, johtaa jarrutustehon heikkenemiseen ja mahdollisiin ongelmatilanteisiin. Tämän lisäksi on mahdollista, että polttoainesuutinten kiristysmomentit ovat virheelliset ja johtaa öljyn ja palokaasujen vuotoon. Alipainepumppu vaihdetaan. Jos palokaasuvuodot ovat ilmeisiä, vaihdetaan polttoainesuutinten tiivisteet. Korjaustoimet tehdään tarvittaessa. Työ kestää 1,1 - 5,0 h ja on asiakkaalle maksuton. Valmistaja on tiedottanut virheistä. Työt merkitään valmistajan huoltotiedostoon. ADAC 10/2018.
Mazda 3 (BM Diesel): Suuttiminen kiinnitys voi vuotaa ja moottorinohjaus voi oikutella, ADAC 2/2017.
Mazda 3 (BM, BN) Skyaktiv-D 1.5: Moottorivaurion mahdollisuus. Jos moottoria ryntäytetään eli kaasua polkaistaan nopeasti vaihteen ollessa vapaa-asennossa, voi syntyä moottorivaurio. Sen ehkäisemiseksi tehdään ohjelmistopäivitys. Valm.aika 3 (BM, BN): 14.10.2015–04.11.2017, ADAC 4/2018.
Mazda 3 (BL): On mahdollista, että istuinkorkeuden säätömekanismi saattaa pettää materiaalisyistä tai löystyy lukituslevyssään. Tämä aiheuttaa ääntä ja pahimmassa tapauksessa säätö ei toimi. Mekanismi tarkastetaan murtumien osalta, korjaustarpeen esiintyessä mekanismi vaihdetaan ja jos ei ole korjattavissa, mekanismi vaihdetaan modifioituun versioon. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon koodilla "AH006A. Valm.aika: 10/2007–10/2010, ADAC 3/2017.
Mazda 3 (BL): Kuljettajan istuimen säätömekanismi. Kuljettajan istuimen korkeudensäätömekanismiin kuuluva nostinosa voi murtua. Pahimmassa tapauksessa kuljettajan istuimen asento saattaa muuttua yllättäen mikä voi johtaa auton hallinnan menetykseen. Säätömekanismin tarkastus ja lisävahvikkeiden asennus. Tarvittaessa säätömekanismin vaihto, Traficom 12/2017.
Mazda 3 (BL): Takaluukun kaasujouset: Takaluukun kaasujousen rakenne saattaa syöpymisen seurauksena takaluukkua avattaessa tai suljettaessa purkautua aiheuttaen vaaraa auton lähistöllä oleville henkilöille. Takaluukun kaasujousten vaihto, Traficom 6/2017.
Ruiskutussuuttimien kiristysmomentit saattavat olla riittämättömät ja johtaa moottorin sisäiseen epätiiveyteen ja palamiskaasujen joutumiseen moottorin voitelupinnoille. Voiteluöljyssä saattaa tämän johdosta esiintyä saostumaa, joka kerrostuessaan öljysihtiin saattaa aiheuttaa moottorin voiteluhäiriöitä. Suuttimien kiristysmomentit tarkistetaan ja moottorin öljynpaine tarkistetaan. Liian pienen paineen esiintyessä puhdistetaan öljypumpun sihti. Jännitepiikit tai oikosulut ruiskutuspiirissä saattavat johtaa varokkeen palamiseen ja moottorinohjauksen häiriöihin. Tämän seurauksena yksittäiset sylinterit saattavat lopettaa toimintansa tai moottori pysähtyä. Moottorinohjausyksikkö päivitetään, ADAC 2/2017.
Polttoaine paluujohdin saattaa olla virheellisesti liitetty polttoainetankkiin kokoonpano työkalun toimintahäiriön vuoksi ja saattaa aiheuttaa vuodon kyseisessä kohdassa. Kohta tarkistetaan ja tarvittaessa vaihdetaan tankki. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon koodilla "AG020A". Valm.aika: 24.09.–16.10.2016, ADAC 3/2017.
Polttoainesäiliö (BL, BM): Polttoainesäiliöön hitsaamalla liitetty polttoaineen kierrätysputken letkuyhde saattaa murtua irti hitsauksesta ja aiheuttaa polttoainevuodon ja palovaaran. Polttoainesäiliön tarkastus ja tarvittaessa vaihto, Traficom 2017.
Skyaktiv-bensiinimoottorit i-Eloop-jarrutusenergian talteenotolla: Polttonestepumppu saattaa pysähtyä virhesignaalin vuoksi ja pysäyttää moottorin äkillisesti. (III-sukupolvi ensimmäiset tuotantoerät 2013 alkaen) Ohjelmistopäivitys, KBA 2014, ADAC 2015.
Lasinpyyhkimien moottorissa häiriöitä, ADAC 2011.
Diesel: Moottorin kiinnitys voi pettää vääränlaisen pultin vuoksi, KBA, ADAC 2008.
1.6 diesel, 1.8- ja 2.0-bensiini: Ohjaustehostin voi lakata toimimasta, tarvittava ohjausvoima kasvaa, ADAC 2010.
2.0 diesel: Moottori ryntää öljyn pinnan noustessa polttoainelaimeneman vuoksi, ADAC 2009.
2.0 diesel: Moottorin kiinnitys, ADAC 2008.
Diesel: puutteellinen nokka-akselin voitelu, ADAC 2006.
Turvatyynyn anturi, ADAC 2004.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

Ei merkittäviä vikakohteita (2017, 2015, 2014, 2013, 2011), Traficom.
Ei tilastossa (2016) Traficom
Käyttöjarru (2014, 2005), Traficom.
Sisäinen valvontajärjestelmä (OBD) (2009, 2008), Traficom.
Etuakselisto (2009, 2008, 2007, 2006, 2005, 2004, 2003), Traficom.
Jousitus ja iskunvaimennus (2009, 2008, 2007, 2006, 2005, 2004, 2003), Traficom.
Seisontajarrun dynamometritesti (2007, 2004, 2003), Traficom.
Renkaat ja vanteet (2006), Traficom.
BM: Akselistot, jousitus ja iskunvaimennus, Saksa
BM: Kuluneita jarrulevyjä, Saksa.
BM: Takapyörien jarrut saattavat jumittaa, Saksa
BM: Väärin säädettyjä sumuvaloja, Saksa.
BM: Erittäin luotettava malli kuten edeltäjänsäkin.
BL: Vetoakselit.
BL: Valovikoja, Saksa.
BL: Pyöräntuennan kumilaakerit hapertuvat, Saksa.
BL: Paras ja vähävikaisin malli 4–5-vuotiaiden ryhmässä, TÜV Saksa.
BL: Muidenkin katsastuslaitosten suosittelema malli, Saksa.
BK: Akselistot, pyöräntuennan kumiset laakeriholkit väljistyvät seitsenvuotiaista alkaen, Saksa.
BK: Iskunvaimentimet vuotavat vanhimmissa yksilöissä, Saksa.
BK: Ovien ja luukkujen reunojen ruostevaurioita vanhimmissa, Saksa.

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

Akku purkautunut tyhjäksi, akku viallinen (2007–2016).
Sisävalon katkaisin rikki (2009–2010).
Laturi rikki (2007–2009).
Käynnistysmoottori, magneettikytkin (solenoidi) rikki (2008).
Hiukkassuodatin tukkeutunut (2008).

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

BM:
Vähän vikoja, luotettava auto.
Viihdejärjestelmä ja navigointilaite saattavat oikutella ja hidastella.
Takapyörien jarrut saattavat jumittaa ja kiljua.
Sivuääniä, narinaa tuulilasin sivupilarin (A-pilarin) tienoilta.
Ohjauspyörän nahka ja vaihdekepin ympärysnahka kuluvat nopeasti huonon näköisiksi.
Helmikuun 2017 tuotannosta alkaen parempi sisätilojen viimeistely.
Yksittäistapauksissa kuluneita iskunvaimentimia ja kuluneita jarruja.
BL:
Vähän vikoja, luotettava auto.
Mazda 3 BL selvitti Autobild-lehden 100 000 km:n kestotestin muutoin hienosti arvosanalla 1, mutta ovien reunoissa hieman ruostetta.
Uudemmissa malleissa ruoste ei enää ongelma, kuten vanhemmissa malleissa, AB.
Mazdalla automerkkinä kaikkein vähiten vikailmoituksia 2016, AB.
BK:
ESC-ajonvakautuksen keskusyksikön vaurioituessa DSC -varoitusvalo palaa jatkuvasti. Keskusyksikön vaihto (1 800 euroa) korjaus veloituksetta kun täydellinen huoltokirja,
AB.
Ovien ja luukkujen reunoissa voi olla ruostetta, AB.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.

Jaa artikkeli

Autojen tyyppiviat

Valitse auton merkki

Valitse merkki
Alfa Romeo
Audi
BMW
Chevrolet
Citroën
Dacia
Fiat
Ford
Honda
Hyundai
Kia
Mazda
Mercedes-Benz
Mini
Nissan
Opel
Peugeot
Renault
Seat
Škoda
Subaru
Suzuki
Tesla
Toyota
Volkswagen
Volvo

Valitse auton malli

Valitse malli

Mazda 3 Uusimmat koeajot

Valitse merkki
Adria
Alfa Romeo
Aprilia
Audi
Benelli
Bentley
BMW
Can-Am
Carado
Caterham
CF Moto
Chevrolet
Citroën
CrossCamp
Cupra
Dacia
Dethleffs
Dodge
DS
Ducati
ERA
Ferrari
Fiat
Ford
Harley-Davidson
Hobby T65 HKM Ontour
Honda
Husqvarna
Hymer
Hyundai
Indian
Isuzu
Iveco
Jaguar
Jeep
Kawasaki
Kia
Koenigsegg
Kontio
KTM
Lamborghini
Land Rover
Lexus
LMC Element T638
Lotus
MAN
Maserati
Maxus
Mazda
Mercedes-Benz
Mini
Mitsubishi
Moto Guzzi
MV Agusta
Nissan
Niu
Opel
Paragan
Peugeot
Polaris
Polestar
Porsche
Rapido
Renault
Rolls-Royce
Scania
Sea-Doo
Seat
Sisu
Škoda
Smart
Solifer
SsangYong
Subaru
Sunlight
Super Soco
Suzuki
Tesla
Toyota
Triumph
TruckMasters
Vespa
Victory
Volkswagen
Volvo
Yamaha
Zero
Valitse malli