Mazda 6 tyyppiviat

Mazda 6:n mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

Ensimmäisen sukupolven Mazda 6-mallisarjoja (GG, GY, 2002 – 2008) ja toisen sukupolven mallisarjoja (GH 2008 – 2012) koskevia turvatyynyihin liittyviä takaisinkutsuja on julkaistu vuonna 2018 yhteensä kuusi kappaletta ja ne voi tarkistaa Traficomcom-verkkosivulta:
Mazda3 (BM) 2.2TDI, Mazda6 (GJ) 2.2TDI, CX-5 (KE) 2.2TDI: Polttoainesuutinten kiinnitys, alipainepumppu ja moottorin ohjainyksikkö. Polttoainesuuttimen kiinnittävien muttereiden tiukkuus saattaa olla riittämätön Alipainepumpun sisäisen rakenteen kuluminen saattaa heikentää jarrutehostusta - alipainepumpun vaihto. Polttoainesuutinten toimintaa ohjaavaa yksikköä suojaava sulake saattaa vaurioitua, mikä estää polttoainesuutinten toiminnan sammuttaen moottorin - moottorin ohjainyksikön uudelleenohjelmointi.Valmistenumero väli: Mazda 6 JMZ GJ**** ** 105981 – 347652, Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 518. Kampanjan aloitus pvm:26.10.2018, Traficom.
Mazda 6, 3, CX-5 2.2 Diesel: Alipainepumppu ja moottorin ohjainyksikkö Alipainepumpun sisäisen rakenteen kuluminen saattaa heikentää jarrutehostusta - alipainepumpun vaihto. Poltoainesuutinten toimintaa ohjaavaa yksikköä suojaava sulake saattaa vaurioitua, mikä estää polttoainesuutinten toiminnan sammuttaen moottorin - moottorin ohjainyksikön uudelleenohjelmointi. Valmistenumeroväli: Mazda 6 JMZ GJ**** ** 105981 – 347652 Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 41 Kampanjan aloitus pvm:21.09.2018, Traficom.
Mazda 6 (GJ/GH): On mahdollista, että istuinkorkeuden säätömekanismi saattaa pettää materiaalisyistä tai löystyy lukituslevyssään. Tämä aiheuttaa ääntä ja pahimmassa tapauksessa säätö ei toimi. Mekanismi tarkastetaan murtumien osalta, korjaustarpeen esiintyessä mekanismi vaihdetaan ja jos ei ole korjattavissa, mekanismi vaihdetaan modifioituun versioon. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon koodilla "AH006A. Valm.aika: 2007–2010, ADAC 3/2017.
Mazda 6 (GJ/ GH): Kuljettajan istuimen säätömekanismi. Kuljettajan istuimen korkeudensäätö mekanismiin kuuluva nostin osa voi murtua. Pahimmassa tapauksessa kuljettajan istuimen asento saattaa muuttua yllättäen mikä voi johtaa auton hallinnan menetykseen. Säätömekanismin tarkastus ja lisävahvikkeiden asennus. Tarvittaessa säätömekanismin vaihto, Traficom 12/2017.
Takaluukun kaasujouset: Takaluukun kaasujousen rakenne saattaa syöpymisen seurauksena takaluukkua avattaessa tai suljettaessa purkautua aiheuttaen vaaraa auton lähistöllä oleville henkilöille. Takaluukun kaasujousten vaihto, Traficom 6/2017.
GJ: Pysäköintijarru: Puutteellinen jarrumännän tiiviste mansetti saattaa johtaa veden joutumiseen jarrusatulaan. Tämän seurauksena saattaa käsijarrun toiminta vaarantua. Jarrusatula vaihdetaan. valm.aika: 31.07.2012–01.12.2014, ADAC 3/2017.
GJ: Käsijarru: Kosteus saattaa tunkeutua takajarrusatulassa olevan käsijarrumekanismin sisään aiheuttaen syöpymistä ja mahdollisen käsijarrumekanismin jumiutumisen. Takajarrut saattavat laahata käsijarrun jäädessä päälle tai käsijarrun teho ei riitä pitämään autoa paikoillaan auton ollessa pysäköitynä kaltevalle pinnalle. Käsijarrumekanismin tarkastus ja kosteussuojauksen muutos. Tarvittaessa takajarrusatulan vaihto, Traficom 12/2017.
GJ Diesel: Suuttiminen kiinnitys voi vuotaa ja moottorinohjaus voi oikutella, ADAC 2/2017.
Ruiskutussuuttimien kiristysmomentit saattavat olla riittämättömät ja johtaa moottorin sisäiseen epätiiveyteen ja palamiskaasujen joutumiseen moottorin voitelupinnoille. Voiteluöljyssä saattaa tämän johdosta esiintyä saostumaa, joka kerrostuessaan öljysihtiin saattaa aiheuttaa moottorin voiteluhäiriöitä. Suuttimien kiristysmomentit tarkistetaan ja moottorin öljynpaine tarkistetaan. Liian pienen paineen esiintyessä puhdistetaan öljypumpun sihti. Jännitepiikit tai oikosulut ruiskutuspiirissä saattavat johtaa varokkeen palamiseen ja moottorinohjauksen häiriöihin. Tämän seurauksena yksittäiset sylinterit saattavat lopettaa toimintansa tai moottori pysähtyä. Moottorinohjausyksikkö päivitetään, ADAC 2/2017.
Mallisarja GG/GY: Toinen takaisinkutsu turvatyynyistä: Kuljettajan ja etumatkustajan etuturvatyynyt. Kuljettajan ja etumatkustajan etuturvatyynyjen toiminta saattaa olla onnettomuustilanteessa liian voimakas. Turvatyynyn kaasunkehittimen tarkastus ja tarvittaessa vaihto, Traficom 2017, ADAC 2017.
Mallisarja Mallisarja GG/GY (2002–2008): Turvatyynyn kaasunkehittimen tarkastus ja tarvittaessa vaihto, Traficom 2016.
GJ 2013 alkaen: Suuttiminen kiinnitys voi vuotaa ja moottorinohjaus voi oikutella, ADAC.
Etumatkustajan etuturvatyyny: Etumatkustajan etuturvatyynyn toiminta saattaa olla onnettomuustilanteessa liian voimakas. Turvatyynyn kaasunkehittimen vaihto, Traficom 2013.
GJ: Valmistusvirhe jännitteensäätimessä voi aiheuttaa oikosulun, savun muodostus ja tulipalovaara mahdollinen, ADAC 2013.
GH 2.5 L -moottori: Männäntapin varmistusrengas voi irrota ja aiheuttaa moottorivaurion, ADAC 2011.
2.0D -moottori ryntää öljyn ohenemisen ja lisääntymisen vuoksi, ADAC 2009.
Ahtojäähdyttimeen voi tulla murtuma, ADAC 2008.
Turvatyynyjärjestelmän ohjainyksikkö, Traficom 2007.
Polttoainesäiliön lämpösuojus, Traficom 2004.
Jarrunestejärjestelmä, Traficom 2003.
Alihankkija Takatan valmistusvirheen vuoksi saattaa onnettomuustilanteessa kuljettajan/matkustajan turvatyynyn avautuessa kaasugeneraattorin ylipaineen vuoksi syntyä metallisiruja ja vammautumisriski kuljettajalle/matkustajalle. Ajoneuvon edustaja vaihtaa tyynyt. Työ kestää n. 2 h ja on asiakkaalle maksuton. Ajoneuvon haltijoille on saatavilla olevan osoitteiston puitteissa ilmoitettu virheestä. Työ merkitään valmistajan sisäiseen huoltotiedostoon.
Kuljettajan etuturvatyynyn toiminta saattaa olla onnettomuustilanteessa liian voimakas.
Mallisarja GG/GY (2002–2008): Kuljettajan etuturvatyyny.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

Ei erityisiä vikakohteita (2017, 2015, 2014), Traficom.
Ei tilastossa (2016, 2014), Traficom.
Käyttöjarru (2015, 2013, 2010-2002), Traficom.
Seisontajarrun dynamometritesti (2013, 2009), Traficom.
Seisontajarrun dynamometritesti (2013, 2009, 2004, 2003), Traficom.
Renkaat ja vanteet (2013, 2010), Traficom.
Etuakselisto (2010, 2009, 2008, 2007, 2006, 2005), Traficom.
Käyttöjarrun dynamometritesti (2008, 2007, 2006, 2005, 2004, 2003, 2002), Traficom.
GJ/GL: Valovikoja, Saksa.
GJ/GL: Jarrulevyt edessä kuluneet, Saksa.
GH: Pallonivelten suojuskumeja hyvä tarkkailla, Saksa.
GH: Jarrulevyt ja -palat kuluvat nopeasti, osasyynä juuttuvat jarrusatulat, Saksa.
GH: Pysäköintijarru puoltaa/heikko jarrutusteho, Saksa.
GH: Uudemmissa malleissa ruostuminen ei ole enää ongelma, Saksa, (Ensimmäisen sukupolven Mazda 6 -mallit ruostuvat nopeasti ja tarvitsivat täydentävän ruoste-estokäsittelyn), Saksa.
GG/GY: Rengaspaineen valvontajärjestelmän merkkivalo saattaa oikutella, Saksa.
GG/GY: Ovien ja luukkujen reunoissa ruostevaurioita, ruostetta myös kotelorakenteissa, korin kantavissa osissa, Saksa.
GG/GY: Akselistot ja pyöräntuennan osat (haperot kumiset laakeriholkit) kuluneet edessä ja takana, Saksa.
GG/GY: Valovikoja, Saksa.

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

Mazda 6 GJ/GL (2013-2018) ei ole mukana tiepalveluraportissa
Moottorin öljynpaine (2010, 2013).
Ajonestolaite (2009–2010).
Akku purkautunut tyhjäksi (2007–2013).
Dieselin hiukkassuodatin tukossa (2007–2009).
Sisävalon katkaisimen vika, (2006–2011).
Polttoainepumppu rikki (2005).

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

GJ/GL:
Moottorit kestävät – monimutkaisesta tekniikasta huolimatta.
Harvinaisina yksittäistapauksina dieselmoottorien nokka-akselivaurioita.
Ensimmäisissä yksilöissä (vuodesta 2012 alkaen) on havaittavissa pintaruostetta ovien ja luukkujen kulmissa.
Takaisinkutsuina muun muassa imuilman sulkuventtiili. Karsta saattaa estää venttiilin normaalin avautumisen ja moottorin käynnistymisen. Lisäksi vuonna 2017 takaisinkutsu pysäköintijarrun vian vuoksi.
Mazdalla automerkkinä kaikkein vähiten vikailmoituksia 2016, AB.
GH:
Akkuvikoja ja sähkölaitevikoja, AB.
Jarrut täristävät ja vaihteisto takertelee pakkasessa, AB.
Ruostetta ovien ja luukkujen reunoissa ja saumoissa, jatkotakuu, AB.
GG/GY:
Farmarimallin jousitus liian kova, AB.
Vaihteisto ja kytkin kuluvat nopeasti, AB.
Dieselmoottorit tarkkoja oikeasta huollosta ja käytöstä, AB.
Diesel: moottorivaurioita, turboahtimen vaurioita ,ADAC.
Hiukkassuodatin tukossa, ADAC.
Ovien ja luukkujen reunoissa ruostetta, AB.
Yli yhdeksänvuotiaissa ruostetta myös korissa, sen kantavissa rakenteissa ja alustan peltisaumoissa, mikä voi johtaa katsastuksessa hylkäykseen, AB.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.

Jaa artikkeli

Autojen tyyppiviat

Valitse auton merkki

Valitse merkki
Alfa Romeo
Audi
BMW
Chevrolet
Citroën
Dacia
Fiat
Ford
Honda
Hyundai
Kia
Mazda
Mercedes-Benz
Mini
Nissan
Opel
Peugeot
Renault
Seat
Škoda
Subaru
Suzuki
Tesla
Toyota
Volkswagen
Volvo

Valitse auton malli

Valitse malli

Mazda 6 Uusimmat koeajot

Valitse merkki
Adria
Alfa Romeo
Aprilia
Audi
Benelli
Bentley
BMW
Can-Am
Carado
Caterham
CF Moto
Chevrolet
Citroën
CrossCamp
Cupra
Dacia
Dethleffs
Dodge
DS
Ducati
ERA
Ferrari
Fiat
Ford
Harley-Davidson
Hobby T65 HKM Ontour
Honda
Husqvarna
Hymer
Hyundai
Indian
Isuzu
Iveco
Jaguar
Jeep
Kawasaki
Kia
Koenigsegg
Kontio
KTM
Lamborghini
Land Rover
Lexus
LMC Element T638
Lotus
MAN
Maserati
Maxus
Mazda
Mercedes-Benz
Mini
Mitsubishi
Moto Guzzi
MV Agusta
Nissan
Niu
Opel
Paragan
Peugeot
Polaris
Polestar
Porsche
Rapido
Renault
Rolls-Royce
Scania
Sea-Doo
Seat
Sisu
Škoda
Smart
Solifer
SsangYong
Subaru
Sunlight
Super Soco
Suzuki
Tesla
Toyota
Triumph
TruckMasters
Vespa
Victory
Volkswagen
Volvo
Yamaha
Zero
Valitse malli