Mazda 5 -tyyppiviat

Mazda 5:n mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • 1.6-diesel: Hehkutusjärjestelmän ohjainyksikköön voi tunkeutua kosteutta, kontaktihäiriöitä, ADAC 2013.
  • 1.8- ja 2.0-bensiini: Moottori voi sammua, koska sähkötoiminen polttonestepumppu voi lakata toimimasta kosteuden aiheuttaman kytkentähäiriön vuoksi, ADAC, VOSA 2011.
  • 1.6 -diesel,1.8- ja 2.0-bensiini: Ohjaustehostin saattaa lakata toimimasta pumpun rikkoutuessa, jolloin tarvittava ohjausvoima kasvaa, ADAC 2010.
  • 2.0D-moottori saattaa rynnätä koville kierroksille moottoriöljyn määrän noustessa liian suureksi polttoainelaimeneman vuoksi silloin kun hiukkassuodattimen puhdistusprosessi on keskeytynyt riittävän monta kertaa, ADAC, VOSA 2009.
  • 2.0D-moottorin ahtojäähdyttimen (välijäähdyttimen) hiushalkeama voi aiheuttaa ahtopaineen ja moottoritehon heikkenemisen, ADAC 2008.
  • 2.0D-moottorin kiinnikkeen ruuvi voi murtua, pahimmassa tapauksessa moottorin heiluminen voi aiheuttaa apulaitteiden käyttöhihnan toimintahäiriön ja rikkoa vetoakselit, ADAC, VOSA 2008.
  • 2.0D-moottorin nokka-akselin tunnistimen ruuvikiinnitys voi löystyä ja moottori sammua, diesel, ADAC, VOSA 2006
  • Mazda5 (CR 2005–2010) Etumatkustajan turvatyynyn katkaisin (jälkiasenteinen lisävaruste): Katkaisimen lisävarusteasennuksessa mahdollisesti tapahtuneen turvatyynyjen toimintaa ohjaavan SAS yksikön ohjelmointivirheen seurauksena kuljettajan ja etumatkustajan turvatyynyt eivät törmäystilanteessa välttämättä toimi suunnitellulla tavalla. Tarkastus onko autossa ko. katkaisin asennettuna. Mikäli katkaisin on niin SAS yksikön ohjelmoinnin tarkastus ja tarvittaessa uudelleenohjelmointi.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei merkittäviä vikakohteita (2013, 2011, 2009), Traficom.
  • Etuakselisto (2008, 2007, 2006, 2005), Traficom.
  • Jousitus ja iskunvaimennus (2008, 2007, 2006, 2005), Traficom.
  • Renkaat ja vanteet (2008), Traficom.
  • Seisontajarrun dynamometritesti (2007), Traficom.
  • Taka-akselisto (2006), Traficom.
  • Ajonvakautusjärjestelmä (2005), Traficom.
  • Jousitus ja iskunvaimennus jo kolmivuotiaasta alkaen, Saksa.
  • Pallonivelet viisivuotiaasta alkaen, Saksa.
  • Epävakaa etu- ja taka-akselisto, haperot laakeriholkit (puslat) saavat akseliston pompottamaan, Saksa.
  • Iskunvaimentimet vuotavat, Saksa.
  • Pakoputkisto ruostuu jo viisivuotiaana, Saksa.
  • Valovikoja, Saksa.
  • Käyttövarma auto, mutta pyöräntuennan komponentit kuluvat nopeasti ja vanhimmissa ruostevaurioita, Saksa.

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Akku purkautunut tyhjäksi (2007–2014).
  • Suuttimet rikki (2011–2012).
  • Kosteat sytytystulpat (2008–2010).
  • Sisävalon katkaisin rikki (2007–2010).
  • Hiukkassuodatin tukkeutunut (diesel 2005–2008).
  • Käynnistysmoottori rikki (2006).
  • Ajovalot rikki (2005).
  • Moottorivaurio (diesel).

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

  • Mazdalla automerkkinä kaikkein vähiten vikailmoituksia 2016, AB.
  • Vain vähän vikailmoituksia, ADAC ja AB.
  • Muutamia kommentteja sisustuksen ja istuinten heikosta materiaalien laatuvaikutelmasta, AB.
  • Kaatuileva navigointilaite on ärsyttänyt käyttäjiä, AB.
  • Ovien ja luukkujen reunojen ruostevaurioita, hoidettu harkintatakuu kampanjalla. Alustassa voi olla ruostetta jo viisivuotiaista alkaen, AB.
  • 2.0 -dieselmoottorissa hiukkassuodattimen tukkeutumisia, AB.
  • Iskunvaimentimissa vuotoja, AB.
  • Jäähdytysnestevuotoja, AB.
  • Liukuovien kynnykset hankala puhdistaa, AB.
  • Hyvä tulos Autobild -lehden 100 000 km:n kestotestissä.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.