Mercedes-Benz C-sarja -tyyppiviat

Mercedes-Benz C-sarjan mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.
Mercedes-Benz C

Mercedes-Benz C-sarjan mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • C (205) E (213) GLE/GLS 167 Hihnankiristin 2092013_21P2092013 Valvonnassamme olemme todenneet että hihnankiristin ei välttämättä vastaa vaatimuksiamme. Kampanjassa hihnankiristin vaihdetaan sekä apulaitehihna uusitaan tarvittaessa. Aloituspäivä 18.8.2021, Traficom.
  • C-sarja (205) Generaattorin diodi 5499723_20P5499723: Valvonnassamme olemme todenneet, että tietyissä käyttö- ja ympäristöolosuhteissa autonne generaattori saattaa rikkoutua. Kampanjassa ajoneuvon ohjainlaite päivitetään. Aloituspäivä 19.7.2021, Traficom.
  • C-sarja (205) laturin diodi. Tietyissä olosuhteissa diodit saattavat ylikuumentua ja vaurioitua. Oikosulun yhteydessä saattaa tapahtua virtapiikki maadoitukseen, jolloin staattorissa saattaa syntyä palovaara. Huolto päivittää moottorinohjausohjelman laturille optimoiduilla säätötoimilla. Valm.aika 3/2014 – 2/2018, ADAC 1/2021.
  • C (205) E (238) Takaistuimien niskatuki 9190209_21P9190209: Valvonnassamme olemme todenneet että takaistuimen niskatukien kiiinnitys ei välttämättä vastaa vaatimuksiamme. Kampanjassa kiinnitys tarkastetaan ja tarvittaessa korjataan. Aloituspäivä 11.6.2021, Ajoneuvojen lukumäärä 1, Traficom.
  • C-sarja (205), GLC (253) Ilmastointi 6290101_21P6290101: Valvonnassa olemme todenneet, että ilmastoinnin inertointijärjestelmän kaasuputkiliitos autossanne ei välttämättä vastaa vaatimuksiamme. Ennakoivana toimenpiteenä autonne inertointijärjestelmän kaasuputkiliitos tarkastetaan ja tarvittaessa korjataan. Aloituspäivä 25.3.2021, Traficom.
  • C-sarja (205), GLC (253), Ilmastointi, palovaara: Inertointijärjestelmän kylmäaine R1234yf voi kolaritilanteessa päästä kontaktiin moottorin kuumien osien kanssa aiheuttaen palovaaran. Tarkistetaan inertointikaasuletkujen liitokset. Valmistusaika 5.2.2015 – 3.11.2020. ADAC 3/2021.
  • Hätäsoittojärjestelmä, kommunikaatiomodulilla varustetut ajoneuvot 5497409_21P5497409: Valvonnassa olemme todenneet, että tiettyjen ajoneuvojen hätäpuhelujärjestelmän toiminta ei välttämättä vastaa vaatimuksiamme. Tässä kampanjassa auton kommunikaatiomoduulin ohjelma päivitetään ennakoivana toimenpiteenä kaiken varalta. Aloituspäivä 25.3.2021, Traficom.
  • C (205) Etuturvavyö 9190310_21P9190310: Valvonnassamme olemme todenneet, että turvavyön sisäänkelaus ei toimi oikein. Turvavyön palautustoiminto tarkastetaan ja korjataan tarvittaessa. Aloituspäivä 16.2.2021, Traficom.
  • C-sarja (205), GLC(253) Sähkötoimisen ohjaustehostuksen johdon eristys 5491022_20P5491022:
    Valvonnassamme olemme todenneet, ettei auton sähkötoimisen ohjaustehostuksen ohjainlaitteen johtosarjaa välttämättä ole valmistettu vaatimustemme mukaisesti. Tässä takaisinkutsukampanjassa auton ohjaustehostimen johtosarja tarkastetaan ja tarvittaessa vaihdetaan.
    Aloituspäivä 13.11.2020, Traficom.
  • C-sarja (205), GLC (253): Ohjaus, ohjaustehostimen toiminnan häiriö ja palovaara: Ohjausjärjestelmään liittyvissä johtimissa on mahdollisesti tapahtunut tuotantovirhe. Sen vuoksi johtimiin saattaa päästä kosteutta. Tämä saattaa estää ohjaustehostimen toiminnan ja siten lisätä onnettomuusriskiä. Lisäksi mahdollinen oikosulku voi aiheuttaa palovaaran. Ohjaukseen liittyvät johdinsarjat tarkastetaan ja tarvittaessa vaihdetaan. Valm. aika 11.12.2019 -18.05.2020. ADAC 11/2020.
  • C (205) Ajovalojen suuntaus 8291008_20P8291008: Valvonnassamme olemme todenneet, että auton ajovalojen suuntaus ei välttämätttä vastaa vaatimuksiamme. Valot saattavat olla suunnattu väärin. Kampanjassa suuntaus tarkistetaan ja tarvittaessa korjataan Aloituspäivä 7.10.2020, Traficom.
  • C (205) Pakokaasuahtimen öljyputkisto 0993103_20P0993103: Valvonnassamme olemme todenneet, että pakokaasuahtimen öljynsyötön putkiston liittimien kiristysmomentti saattaa olla väärä. Takaisinkutsussa putken kiinnitys tarkastetaan sekä korjataan tarvittaessa. Aloituspäivä 14.9.2020, Traficom.
  • C-sarja (205), GLC-sarja (253) AMG-GT Sarja (290) ESP-ohjainlaitteen ohjelmisto 5490422_20P5490422:
    Valvonnassamme olemme todenneet, että luistoneston ohjelmisto ei välttämättä vastaa vaatimuksiamme. Takaisinkutsussa EPS-ohjainlaitteen ohjelmisto päivitetään. Aloituspäivä 24.7.2020, Traficom.
  • C (205), E (213) GLC (253) EQC (293) Selkänoja 9295001_20P9295001: Valvonnassa olemme todenneet, että tiettyjen ajoneuvojen vasemman takaistuimen selkänojan lukko ei ehkä täytä vaatimuksiamme. Kampanjassa selkänojan lukko uusitaan . Aloituspäivä 3.7.2020, Traficom. C (205) GLC (253) Vasemman takaistuimen selkänojan lukko saattaa pettää onnettomuustilanteessa, valm. aika 24.01.2020 – 25.05.2020, 7/2020 ADAC.
  • C-sarja (205) Etujarrulevyn tarkastus. Valvonnassamme olemme todenneet, että tietyissä C-sarjan autoihin on asennettu liian kapeat jarrulevyt. Takaisinkutsussa auton jarrulevyt vaihdetaan. Ajoneuvojen lukumäärä 1, Aloituspäivä 25.3.2020, Traficom.
  • CLA (W117), GLA (W156), B-Sarja (W242, W246), SLK (W172), SL (W231), A-Sarja(W176), AMG GT (W190, W290), C-Sarja (W205), E-Sarja (W213, W238), S-Sarja (W217, 222), CLS (W218, W257), GLC (W253), G (W463) Hermes. Mallisarjan 117, 156, 242, 246, 172, 231, 176, 190, 290, 205, 213, 238, 217, 222, 218, 257, 253, 463 ajoneuvoille, jotka siirretään sinulle, hätäpuhelujärjestelmän viestintämoduulin (ecall) ohjelmisto ei vastaa nykyistä sarjatuotanto kokoonpanoa. Jos Mercedes me -palvelut aktivoidaan ajoneuvossa, ennen kuin se on toimitettu ja se on edelleen tehtaalla asetetussa kuljetusmuodossa, on mahdollista, että sekä automaattiset että manuaaliset hätäpuhelut eivät ehkä toimi edes sen jälkeen, kun kuljetusmuoto on katkaistu. Tuloksena olisi, että Mercedes-Benzin hätäpuhelukeskukseen ei olisi mahdollista muodostaa ääniliitäntää ja että ajoneuvo tietoja ei ehkä siirretä. Varotoimenpiteenä aiomme päivittää hätäpuhelujärjestelmän tiedonsiirtomoduulin ohjelmiston kyseisillä ajoneuvoilla. Tämä ohjelmistopäivitys tapahtuu ajoneuvon mobiilidatayhteyden avulla, joka perustuu Mercedes-me-linkkiin. Päivitys käynnistyy automaattisesti. Tästä syystä ei ole tarpeen käydä työpajalla muistutuksen suorittamiseksi. Ohjelmistopäivityksen nykytila voidaan määrittää Mercedes-me-portaalin ”Ohjelmistopäivitykset” -välilehdellä. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 2900 Kampanjan aloitus pvm:19.02.2019. Traficom.
  • C-Sarja (W205) Moottorin ohjaus. Saksan liikenteen turvallisuusviraston (KBA) määräyksestä päivitetään pakollisen takaisinkutsukampanjan puitteissa useiden Euro 6 -päästönormin mukaisten dieselmoottoreiden ohjainlaiteohjelma. Kyseinen ohjelmapäivitys on nyt saatavilla autoonne, ja se voidaan ladata. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 953. Kampanjan aloitus pvm: 18.02.2019, Traficom.
  • C-Sarja (205), E-Sarja (213), CLS (257) Huohotus. Pakokaasuturboahtimen ja kampikammion ilmanvaihtojohdon öljynpalautuslinjan ruuvit saattavat olla liian pitkä. Liian pitkän ruuvin vuoksi liitoksen esijännitysvoima voi olla riittämätön, ja tämä voi sallia öljyn vuotamisen pakokaasuturboahtimen öljyn palautuslähteestä. Tämän seurauksena se voi joutua kosketuksiin kuumien komponenttien kanssa. Tällöin ei voida sulkea pois tulipalon vaaraa. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 8. Kampanjan aloitus pvm: 13.05.2019 Traficom.
  • C-Sarja (205), E-Sarja (213, 238), CLS (257) Ohjaus: Valvonnassa olemme todenneet, että mahdollisten tuotantopoikkeamien seurauksena ohjausvaihteen lukkomutterit on erittäin harvinaisissa yksittäistapauksissa saatettu asentaa väärin. Jos autossanne on kyseessä oleva ohjausvaihde, lukkomutterit voisivat murtua erittäin suurten sivuttaisvoimien vaikuttaessa ohjausvaihteeseen, minkä seurauksena ohjausvaihde jumittuisi. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 156. Kampanjan aloitus pvm: 07.05.2019 Traficom.
  • Mercedes-AMG, C (W205): Ohjaus. Valvomme autojemme turvallisuutta ja luotettavuutta jatkuvasti, jotta voitte aina olla tien päällä turvallisin mielin. Valvonnassa olemme todenneet, että autonne ohjauspyörämodulin ohjelma ei vastaa vaatimuksiamme. Sen vuoksi ajovakauden hallinta (ESP) ja ajoavustinjärjestelmät saattaisivat kytkeytyä pois käytöstä. Vilkkuja, lasinpyyhkimiä ja ajoalueen valitsinvipua ei enää voisi käyttää. Seurauksena onnettomuusvaara kasvaisi. Tämän takaisinkutsun myötä autonne ohjauspyörämodulin ohjainlaitteen ohjelma päivitetään ennakoivana toimenpiteenä kaiken varalta. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 1. Kampanjan aloitus pvm: 19.07.2018. Traficom.
  • Hyvä asiakkaamme, valvomme autojemme turvallisuutta ja luotettavuutta jatkuvasti, jotta voitte aina olla tien päällä turvallisin mielin. Valvonnassa olemme todenneet, että mallisarjojen 156, 176, 205, 238, 246 ja 253 autojen kuljettajan turvatyynyn kaasugeneraattorin kotelon materiaali ei välttämättä vastaa vaatimuksiamme. Kaasugeneraattorin kotelon materiaalivian vuoksi turvatyyny ei törmäyksessä lauetessaan välttämättä pystyisi suojaamaan suunnitellulla tavalla. Lisäksi auton sisätilaan saattaisi sinkoutua irronneita kappaleita. Se lisäisi loukkaantumisvaaraa. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 12. Kampanjan aloitus pvm: 29.06.18 Traficom.
  • CLA (W117), A (W176), B (W246), GLA (W156), C (W205), GLC (W253), E (W238) ja AMG GT (W190). Airbag
  • Muu kohdeajoneuvojen määritys: A 160cdi, A 180, A 180cdi, A 200, A200 4Matic, A 200cdi, A220cdi, A220cdi 4Matic, A250, A2504Matic, A 45 AMG, A 45 AMG 4Matic, B180, B 180 cdi, B 200, B 200cdi, B 200 NATURAL GAS DR, B 220 4Matic, B 220cdi, B 250, C 180, C200, C 220 BLUETEC, CLA 180, CLA 200, CLA 200cdi, CLA 220cdi, CLA 250, CLA 250 4Matic, CLA 45 AMG, CLA 45 AMG 4MATIC, GLA 200, GLA 200cdi, GLA 200cdi 4Matic, GLA 220cdi 4Matic, GLA 250 4Matic. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 3655. Kampanjan aloitus pvm: 11.05.2018.Traficom.
  • Teille toimitetuissa A, B, CLA, GLA -/C-sarjan ja GLC-sarjan (mallisarjat 117, 176, 246, 242, 156, 205 ja 253) autoissa saattaa ohjauspyörän riittämättömän maadotuksen seurauksena, jos ohjauspyörämodulissa olevan liitäntäspiraalin johdinpinnoissa on samanaikaisesti vaurio, staattisen sähkön varauksen purkautuminen voi aiheuttaa kuljettajan turvatyynyn aiheettoman laukeamisen. Johdinpintojen vauriosta kuljettaja saa tiedon mittariston näyttöön ilmestyvällä turvatyynyn varoitusviestillä ja mittaristoon syttyvällä turvatyynyjen punaisella varoitusvalolla. Kuljettajan turvatyynyn aiheeton laukeaminen voisi aiheuttaa kuljettajan loukkaantumisvaaran ja lisätä onnettomuusvaaraa
  • CLA (W117), A (W176), B (W246 ja 242), GLA (W156), C (W205) ja GLC (W253) Ohjausakseli.
  • Teille toimitetuissa A, B, CLA, GLA -/C-sarjan ja GLC-sarjan (mallisarjat 117, 176, 246, 242, 156, 205 ja 253) autoissa saattaa ohjauspyörän riittämättömän maadotuksen seurauksena, jos ohjauspyörämodulissa olevan liitäntäspiraalin johdinpinnoissa on samanaikaisesti vaurio, staattisen sähkön varauksen purkautuminen voi aiheuttaa kuljettajan turvatyynyn aiheettoman laukeamisen. Johdinpintojen vauriosta kuljettaja saa tiedon mittariston näyttöön ilmestyvällä turvatyynyn varoitusviestillä ja mittaristoon syttyvällä turvatyynyjen punaisella varoitusvalolla. Kuljettajan turvatyynyn aiheeton laukeaminen voisi aiheuttaa kuljettajan loukkaantumisvaaran ja lisätä onnettomuusvaaraa Muu kohdeajoneuvojen määritys: A 160cdi, A 180, A 180cdi, A 200, A200 4Matic, A 200cdi, A220cdi, A220cdi 4Matic, A250, A2504Matic, A 45 AMG, A 45 AMG 4Matic, B180, B 180 cdi, B 200, B 200cdi, B 200 NATURAL GAS DR, B 220 4Matic, B 220cdi, B 250, C 180, C200, C 220 BLUETEC, CLA 180, CLA 200, CLA 200cdi, CLA 220cdi, CLA 250, CLA 250 4Matic, CLA 45 AMG, CLA 45 AMG 4MATIC, GLA 200, GLA 200cdi, GLA 200cdi 4Matic, GLA 220cdi 4Matic, GLA 250 4Matic. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 3994. Kampanjan aloitus pvm: 26.03.2018, Traficom.
  • CLA (W117), A (W176), B (W246 ja 242), GLA (W156), C (W205) ja GLC (W253) Ohjausakseli.
  • Valmistenumeroväli: Muu kohdeajoneuvojen määritys:

    C 180d, C 180, C 200, C 200 BLUETEC, C 200 4MATIC, C 220d, C 250d, C 250 d 4MATIC, C 300, C 300h,C 300 BLUETEC HYBRID, C350e,C 350 HYBRID, C 400 4MATIC, C 450 AMG 4MATIC, C 43 AMG 4MATIC, AMG C63, AMG C 63S, GLC 220d BLUETEC 4MATIC, GLC 250d 4MATIC, GLC 250 4MATIC, GLC 300d 4MATIC, GLC 350e 4MATIC, GLC AMG 43 4MATIC. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 299. Kampanjan aloitus pvm:16.02.18

  • C (W205), GLC (W253) Ohjausakseli: Teille toimitetuissa C-sarjan ja GLC-sarjan (mallisarjat 205 ja 253) autoissa saattaa ohjauspyörän riittämättömän maadotuksen seurauksena, jos ohjauspyörämodulissa olevan liitäntäspiraalin johdinpinnoissa on samanaikaisesti vaurio, staattisen sähkön varauksen purkautuminen voi aiheuttaa kuljettajan turvatyynyn aiheettoman laukeamisen. Johdinpintojen vauriosta kuljettaja saa tiedon mittariston näyttöön ilmestyvällä turvatyynyn varoitusviestillä ja mittaristoon syttyvällä turvatyynyjen punaisella varoitusvalolla. Kuljettajan turvatyynyn aiheeton laukeaminen voisi aiheuttaa kuljettajan loukkaantumisvaaran ja lisätä onnettomuusvaaraa.
  • C (W205) ja E (W238) Etuistuin. Laadunvalvonnassa olemme huomanneet, että Teille toimitetuissa mallisarjojen C ja E-sarjan autoissa (C-sarjan Coupé/Cabriolet ja E-sarjan Coupé/Cabriolet) etuistuimien selkänojat eivät välttämättä lukitu kunnolla oikeasta reunastaan. Jos tällaisessa tilanteessa auton takaistuimella on irrallisia tavaroita, etuistuimen selkänoja puutteellisen lukittumisensa vuoksi ei törmäyksen sattuessa pystyisi estämään tavaroita sinkoutumasta eteenpäin, jolloin etuistuimella istuvan loukkaantumisvaara kasvaisi. Ennakoivana toimenpiteenä on tarpeen tarkastaa etuistuimien selkänojien lukittuminen ja tarvittaessa vaihtaa selkänoja. Muu kohdeajoneuvojen määritys: C 250 d 4MATIC, C 200 4MATIC, E 220 D, E 220 D 4MATIC, E 400 4MATIC. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 30. Kampanjan aloitus pvm: 21.05.2018
  • C (W204), E (W207), E (W212) Ohjausakseli. Teille toimitetuissa C- ja E-sarjan (mallisarjat 204, 207, 212) autoissa voi staattisen sähkövarauksen purkautuminen aiheuttaa kuljettavan turvatyynyn aiheettoman laukeamisen ohjauspyörän riittämättö-män maadoituksen seurauksena. jos ohjauspyörämoduulissa olevan liitäntäspiraalin johdinpinnoissa on samanaikaisesti vaurio. Kyseisten johdinpintojen vauriosta kuljettaja saa tiedon mittariston näyttöön ilmestyvällä turvatyynyn varoitusviestillä ja mittaristoon syttyvällä turvatyynyjen punaisella varoitusva-lolla. Kuljettajan turvatyynyn aiheeton laukeaminen voisi aiheuttaa kuljettajan loukkaantumisvaaran ja lisätä onnettomuusvaaraa Valmistenumeroväli: Muu kohdeajoneuvojen määritys: Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 689 Kampanjan aloitus pvm: 11.06.2018 Traficom.
  • Valvonnassa olemme todenneet, että autojen A205 vasemman ja oikean takasivulasin alareunakoristelistat eivät välttämättä vastaa vaatimuksiamme. Seurauksena kyseisten koristelistojen alumiiniprofiilit voivat irrota autosta ajon aikana. Se voi aiheuttaa vaaran takana ajaville ajoneuvoille. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 16 Kampanjan aloitus pvm: 22.08.2018 Traficom.
  • C (A205) Koristelista.
  • C (205) Ajovakauden hallinta: Mallisarjan W205 autoissa ESP-ohjainlaitteen ohjelmaan tallennettu CAN-väylän lepotilaa ohjaava toiminto ei vastaa spesifikaatiota. Kun virta-avain poistetaan virtalukosta ja autosta poistutaan, käynnistyy spesifikaation mukaisesti CAN-väylän lepotilaan siirtymisen ESP-toiminto. Jos CAN-väylän lepotilaan siirty-misen käynnistyttyä tämä vaihe keskeytyy jonkin signaalin vuoksi, ESP-ohjainlaitteen uudelleenalustus ei toimisi suunnitellulla tavalla. Tässä tilanteessa jarruvalot palaisivat jatkuvasti ja mittaristossa näytettäisiin jarruvalojen toimintavikaan liittyvä varoitusviesti. Sen lisäksi ESP kytkeytyisi pois toiminnasta eikä pysäköintijarrun kytkeminen pois senhetkisestä käyttötilanteesta enää onnistuisi. Jos autosta poistuttaessa kuljettaja kuitenkin auton paikallaan pysymisen varmistamisohjeiden vastaisesti kytkisi pysäköintijarrun pois päältä, auton saisi edelleen liikkeelle. ESP ei olisi käytettävissä. Se lisäisi onnettomuusvaaraa. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 403. Kampanjan aloitus pvm: 21.12.2018 Traficom.
  • C (205) Ajonvakautus: Valvonnassa olemme todenneet, että autonne ajovakauden hallintajärjestelmän (ESP) ohjainlaitteen ohjelman toiminta ei välttämättä vastaa vaatimuksiamme, minkä seurauksena pyörien pyörintänopeussignaaleja ei voitaisi enää käsitellä oikein. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 3. Kampanjan aloitus pvm: 28.09.2018 Traficom.
  • Moottorinohjauksen päivitys epäillyn päästö manipuloinnin vuoksi: Vapaaehtoinen takaisinkutsu muuttumassa Saksassa viralliseksi takaisinkutsuksi, joka tätä kirjoitettaessa ei vielä ollut KBA:n (Kraftfahrt-Bundesamt) virallisella takaisinkutsu listalla. ADAC 6/2018, Auto, Motor und Sport nro 14/2018 sivu 33. Mallit: C 180 d/C 180 Bluetec ja C 200 d/C 200 Bluetec (OM 626) valm. aika 8/2014–5/2018. C 220 d/C 220 Bluetec ja C 250 d/C 250 Bluetec (OM 651) valm. aika 12/2013–5/2018.
  • Tulipalovaara käynnistysvirran rajoittimen mahdollisen vian vuoksi, valm. aika alustavasti 02/2014–02/2017, ADAC 3/2017.
  • Valvonnassa olemme todenneet, että käynnistysvirtarajoitin saattaa tietyissä tilanteissa ylikuormittua moottorin käynnistämisen yhteydessä. Jos käynnistinmoottori aiemmin syntyneen vian vuoksi on jumittunut ja jos tällöin tehdään useampia ja/tai pitempään kestäviä moottorin käynnistysyrityksiä, käynnistysvirtarajoitin saattaa sähköisesti ylikuormittua ja ylikuumentua. Sulakkeen jälkiasennus käynnistinmoottorin esikytkentäreleeseen, Traficom 8/2017.
  • Sähkölaiteakun maadoitusjohto: C 160, C 180, C 200, C 200 4MATIC, C 250, C 300, E 200, E 200 4MATIC, E 400 4MATIC, E250, GLC 220d 4MATIC, GLC 250 4MATIC, GLC 350 e 4MATIC.
  • Ohjaustehostin voi lakata toimimasta, valm.aika 08/2014–12.2016, ja 08/2012–10/2015, ADAC 5/2017
  • C-Sarja (W/S 205), E-sarja (W/S 213) ohjaustehostimen sähkömoottorin liittimet: autoissa alihankkijan prosessivirheen seurauksena ohjaus­tehostimen sähkömoottorin liittimet saattavat olla virheellisesti juotetut. Sen vuoksi sähköinen yhteys kaikissa tilanteissa ei välttämättä ole varmaa. Jos liittimien kontakti menetetään, ohjaustehostus ei toimi. Se voisi lisätä onnettomuusvaaraa. Koskee kahta autoa, kampanja valmistunut, Traficom 5/2017.
  • Turvavöiden esikiristin, kaasupanos virheellinen, loukkaantumisvaara, valm. aika 06/2016–03/2017, ADAC 2017.
  • C (W205) ja GLC (253) Turvavyö. Mallisarjan 205 ja 253 autoissa turvavyönkiristimien tiettyjen laukaisupanosten räjähdys­aineen seossuhde ei välttämättä vastaa vaatimuksiamme. Sen vuoksi laukaisupanos ei välttämättä syttyisi, jos oikean etuturvavyön kiristin törmäyksen tapahtuessa aktivoituu. Alihankkijalla tapahtuneen tuotantoprosessin poikkeaman seurauksena tiettyjen laukaisupanosten räjähdysaineen seossuhde ei välttämättä täytä vaatimuksia. Jos oikean etuturvavyön kiristin törmäyksen tapahtuessa aktivoituu ja laukaisupanos ei syttyisi, turvavyön kiristin ei toimisi oikein, Traficom 8/2017.
  • Mercedes-Benz C (W205), GLC (W253). Ohjausakseli ja turvatyyny. C-sarjan ja GLC-sarjan (mallisarjat 205 ja 253 autoissa, jos ohjauspyörämodulissa olevan liitäntäspiraalin johdinpinnoissa on samanaikaisesti vaurio, staattisen sähkön varauksen purkautuminen voi aiheuttaa kuljettajan turvatyynyn aiheettoman laukeamisen ohjauspyörän riittämättömän maadoituksen seurauksena. Johdinpintojen vauriosta kuljettaja saa tiedon mittariston näyttöön ilmestyvällä turvatyynyn varoitusviestillä ja mittaristoon syttyvällä turvatyynyjen punaisella varoitusvalolla. Kuljettajan turvatyynyn aiheeton laukeaminen voisi aiheuttaa kuljettajan loukkaantumisvaaran ja lisätä onnettomuusvaaraa. Muu kohdeajoneuvojen määritys: C 180d, C 180, C 200, C 200 BLUETEC, C 200 4MATIC, C 220d, C 250d, C 250 d 4MATIC, C 300, C 300h, C 300 BLUETEC HYBRID, C350e,C 350 HYBRID, C 400 4MATIC, C 450 AMG 4MATIC, C 43 AMG 4MATIC, AMG C63, AMG C 63S, GLC 220d BLUETEC 4MATIC, GLC 250d 4MATIC, GLC 250 4MATIC, GLC 300d 4MATIC, GLC 350e 4MATIC, GLC AMG 43 4MATIC.
  • W205: Etuistuin: Mallisarjojen C ja E-sarjan autoissa (C-sarjan Coupé/Cabriolet ja E-sarjan Coupé/Cabriolet) etuistuimien selkänojat eivät välttämättä lukitu kunnolla oikeasta reunastaan. Jos tällaisessa tilanteessa auton takaistuimella on irrallisia tavaroita, etuistuimen selkänoja puutteellisen lukittumisensa vuoksi ei törmäyksen sattuessa pystyisi estämään tavaroita sinkoutumasta eteenpäin, jolloin etuistuimella istuvan loukkaantumisvaara kasvaisi. Ennakoivana toimenpiteenä on tarpeen tarkastaa etuistuimien selkänojien lukittuminen ja tarvittaessa vaihtaa selkänoja. Muu kohdeajoneuvojen määritys: C 250 d 4MATIC, C 200 4MATIC, E 220 D, E 220 D 4MATIC, E 400 4MATIC.
  • W 204: Ohjausakselin alapää: Auton ohjausakselin alapäätä ei välttämättä ole kiristetty ohjeen mukaiseen kiristystiukkuuteen. Ajon aikana syntyvät värinät voisivat johtaa ohjausakselin alapään ruuvikiinnityksen löystymiseen. Sen seurauksena ohjausakselin alapää voisi irrota ohjausvaihteesta. Tässä tilanteessa ohjauspyörän ja ohjausvaihteen välillä ei enää olisi mekaanista yhteyttä. Autoa ei enää voisi ohjata. Se merkitsisi onnettomuusvaaraa. C180 BE. Koskee Suomessa vain yhtä autoyksilöä, Traficom 4/2017.
  • C (W204), E (W212) ja E-Coupe (W207). Ohjausakseli ja turvatyyny: C-/E-sarjan ja GLK-sarjan (mallisarjat 204, 207, 212) autoissa, jos ohjauspyörämodulissa olevan liitäntäspiraalin johdinpinnoissa on samanaikaisesti vaurio, staattisen sähkön varauksen purkautuminen voi aiheuttaa kuljettajan turvatyynyn aiheettoman laukeamisen ohjauspyörän riittämättömän maadoituksen seurauksena. Johdinpintojen vauriosta kuljettaja saa tiedon mittariston näyttöön ilmestyvällä turvatyynyn varoitusviestillä ja mittaristoon syttyvällä turvatyynyjen punaisella varoitusvalolla. Kuljettajan turvatyynyn aiheeton laukeaminen voisi aiheuttaa kuljettajan loukkaantumisvaaran ja lisätä onnettomuusvaaraa. Muu kohdeajoneuvojen määritys: C 180, C 180cdi, C 180CGI, C 200cdi, C 200CGI, C220cdi, C 250cdi, C 250 CDI 4MATIC, C250CGI, C 300cdi 4Matic, C 350, C 350 4Matic, C 350cdi, C 350 CDI 4MATIC, C63 AMG, E 200cdi, E220cdi, GLK 220cdi 4Matic
  • W205 hybridi: Lataustunnistimen virheen vuoksi auto saattaa ajon aikana (alle 5 km/h) saattaa vaihteiston pysäköintitoiminto aktivoitua, mikä voi aiheuttaa mahdollisen vaaratilanteen, ADAC 2016.
  • W205 1.6-dieselmoottorit: Korkeapainepumpun ja johtimen välinen liitos saattaa löystyä. Virhetilanteessa voi syntyä polttoainevuoto ja ääritapauksessa palovaara. Ajoneuvon edustaja vaihtaa johtimen. Valmistusaika: 12/2013–02/2016, ADAC 2016.
  • W205: Korkeapainepumpulle menevä Rail-korkeapaineputki: Korkeapaineputken ja korkeapainepumpun välinen ruuviliitos saattaa löystyä. Sen seurauksena voi olla polttoainevuoto. Jos ulos vuotanut polttoneste joutuu ajotielle, tämä lisää etenkin perässä ajavien ajoneuvojen onnettomuus vaaraa C 180 Bluetec, C 200 Bluetec, Traficom 2016.
  • C-Sarja (W/S 205):
  • W 204: Ohjausakselin alapää: Auton ohjausakselin alapäätä ei välttämättä ole kiristetty ohjeen-mu¬kaiseen kiristystiukkuuteen. Ajon aikana syntyvät värinät voisivat johtaa ohjausakselin alapään ruuvikiinnityksen löystymiseen. Sen seurauksena ohjausakselin alapää voisi irrota ohjausvaihteesta. Tässä tilanteessa ohjauspyörän ja ohjausvaihteen välillä ei enää olisi mekaanista yhteyttä. Autoa ei enää voisi ohjata. Se merkitsisi onnettomuusvaaraa. C180 BE. Koskee Suomessa vain yhtä autoyksilöä, Traficom 2017.
  • ESP-hydrauliyksikkö: Yksittäisissä tapauksissa ESP-hydrauliikkayksikön ja -ohjainlaitteen muodostama kokonaisuus olla vaurioitunut kuljetuksessa. Vian laajuudesta riippuen on mahdollista, että ESP-toiminnot rajoittuvat tiettyihin tiloihin tai johtavat järjestelmän pois toiminnasta kytkeytymiseen. Vika ei kuitenkaan Failsafe-toiminnon ansiosta johda ESP:n aiheettomiin säätämisiin. Lisäksi saattaa olla, ettei sähkötoiminen seisontajarru toimi. Se puolestaan voisi tilanteista riippuen johtaa onnettomuus- ja/tai loukkaantumisvaaran kasvamiseen. C200 4matic. Koskee Suomessa vaon yhtä autoyksilöä, Traficom 2016.
  • W 204: Turvavarusteiden SRS-ohjainlaite: Ohjainlaitteen sisäisten rakenneosien korroosion seurauksena ohjainlaite saattaa lakata toimimasta, minkä vuoksi SRS-komponentit kuten turvatyynyt saattavat kytkeytyä pois käytöstä. Tällaisessa tilanteessa mittaristossa syttyy SRS-varoitusvalo. Harvinaisissa yksittäistapauksissa jotkut SRS-komponentit saattaisivat myös aiheettomasti laueta. Se puolestaan voisi aiheuttaa onnettomuus- ja/tai loukkaantumisvaaran. Traficom 2016. Turvatyynyn toimimattomuus voi onnettomuudessa aiheuttaa lisääntyneen tapaturmariskin, ADAC 2016.
  • W 205: Ohjaustehostimen ohjainlaite: Tietyissä C-sarjan (mallisarja 205) 4Matic-autoissa saattaa epäsuotuisassa tilanteessa sähkötoimisen ohjaustehostimen ohjainlaitteen loogisen muistin kapasiteetti olla riittämätön. Sen seurauksena sähkötoimisen ohjaustehostimen tehostus saattaisi kytkeytyä pois käytöstä. Jos näin tapahtuisi, ohjaus toimii kyllä normaalisti, mutta vaatii selvästi enemmän voimaa, Traficom 2015, ADAC 2016.
  • Diesel: Suuttimien (injektoreiden) korkeapaine-polttonesteputket: Moottorin ruiskutusjärjestelmän korkeapaine-polttonesteputket saattavat olla spesifikaatiomme vastaisesti valmistetut. Auton käytön myötä saattaa polttonesteen korkeapaineputkiin syntyä murtumia, joiden seurauksena polttonestettä voi päästä vuotamaan, Traficom 2015, pahimmassa tapauksessa tulipalovaara, ADAC 2016.
  • W205: T-farmarimallin sivutörmäystunnistimen kiinnitys löysällä B-pilarissa, lisääntynyt tapaturmariski onnettomuudessa, ADAC 2015.
  • W 205: Istuinlämmityksen ohjainlaite: Istuinlämmityksen ohjainlaitetta ei välttämättä ole asennettu oikein istuimen runkoon. Tällöin istuinlämmityksen ohjainlaite saattaa ottaa kiinni OCS-mattoon (istumistunnistus). Traficom 2015.
  • OM651-dieselmoottori: Ketjunkiristimen mahdollisesti vuotavan tiivisteen vuoksi saattaa kiristimen toiminta häiriintyä. Tämä saattaa johtaa jakoketjun hyppäämiseen hampaan yli, joka johtaa moottorivaurioon, ADAC 2015.
  • W 205: Ohjausakselin liitos saattaa olla riittämättömästi lukittu ja aiheuttaa ääntä ja mahdollisesti myös ajettavuusongelmia, ADAC 2014.
  • W 205: Ohjausakselin lukitus: Ohjausakselin alaosan lukitus saattaa olla tehtaalla virheellisesti kiinnitetty. Jos lukitsinta ei ole asennettu oikein, saattaa esiintyä häiriöääniä ja ohjaaminen vaikeutua. Tämän takaisinkutsukampanjan puitteissa lukitsin tarkastetaan ennakoivana toimenpiteenä, Traficom 2014.
  • Ketjunkiristimen tiivisterengas: Nelisylinterisellä dieselmoottorilla (OM651) varustettujen autojen moottorissa saattaa esiintyä öljyvuoto ketjunkiristimen tiivisterenkaan valmistustoleranssien seurauksena. Ketjunkiristimen tiivisterengas vaihdetaan kaiken varalta, Traficom 2014.
  • Dieselpolttonestesuodatin: Suodattimesta voi vuotaa polttonestettä vedenpoiston kannen alueelta. Polttonestesuodattimen tarkastus ja tarvittaessa vaihto, Traficom 2012.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Jousitus ja iskunvaimennus (2017, 2015, 2014, 2011, 2007-2000), Traficom.
  • Etuakselisto (2017, 2015, 2010, 2009, 2008, 2007, 2006, 2005, 2004, 2003, 2002, 2001, 2000), Traficom.
  • Renkaat ja vanteet (2015, 2011, 2010, 2009), Traficom.
  • Seisontajarrun dynamometritesti (2014, 2011, 2010, 2009, 2008, 2007, 2006, 2005, 2004, 2003, 2002, 2001), Traficom.
  • Ei erityisiä vikakohteita (2013), Traficom.
  • Käyttöjarru (2011, 2010, 2008, 2007, 2000), Traficom
  • Ohjausnivelet ja -tangot (2007), Traficom.
  • W205 on paras isomman keskiluokan auto TÜV 2019 –katsastusraportissa, Saksa
  • W205: Jonkin verran etuakseliston nivelvaivoja paljon ajetuissa yksilöissä (taksikäyttö), Saksa
  • W205: Kuluneita jarrulevyjä paljon ajetuissa yksilöissä (taksikäyttö), Saksa
  • W204 on kokonaisuutena huomattavasti laadukkaampi kuin edeltäjä, Saksa.
  • W204 on kokoluokkansa paras vuosien 2016 ja 2017 TÜV -raporteissa, Saksa.
  • Edeltäjämallien ruosteongemista on päästy eroon.
  • Jarruputkissa voi olla ruostumisen vuoksi huomauttamista 7–9-vuotiaissa, Saksa.
  • Vanhimmissa yksilöissä pyöräntuennan nivelvaivoja, Saksa.
  • Vanhimmissa yksilöissä kuluneet raidetangonpäät, Saksa.
  • Pyöränlaakerit saattavat olla kuluneita paljon ajetuissa vanhimmissa autoissa, Saksa.
  • Pysäköintijarrussa voi olla vikaa: jarru voi jumittaa, koska se on vähäisellä käytöllä etenkin automaattivaihteistolla varustetuissa malleissa, joita C-sarjassa on valtaosa, Saksa.
  • W 203:
  • Etuakselisto, kuluneet raidetangonpäät, pallonivelet ja tukitangon kumilaakerit, Saksa.
  • Paljon ajetutuissa katkenneita jousia, Saksa.
  • Pysäköintijarru puoltaa tai jumittaa, Saksa.
  • Ruostetta ovien ja luukkujen alareunoissa, Saksa.
  • Pakokaasupäästöt, Saksa.

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Kyseisessä mallissa (W 205) ei erityisiä tielle pysäyttäneitä vikakohteita.
  • Moottorivaurioita (2010–2012).
  • Ajovaloissa vikaa (2010 asti).
  • Käynnistysmoottori rikki (2010, 2006, 2009, 2011–2014).
  • Akku tyhjä (2009–2010).
  • Virtalukko rikki (2007–2012).
  • CAN-Bus-sähköjärjestelmän väylässä vikoja (2007–2009, 2011, 2012).
  • Ohjaus jumittaa (2007–2010).
  • Polttonestepumppu rikki (bensiini 2006 asti).

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

W205

  • Pikkuvikoja; vikisevä ohjaus, koliseva etuakselisto, sisustuksen natinat ja kolinat.
  • Valituksia tuuliäänistä, jotka erottuvat muutoin hyvin hiljaisessa autossa.
  • Keskikonsolissa oleva, totuttelua vaativa Comand -järjestelmän kierrettävä ja painettava ohjain voi mennä rikki jo muutaman vuoden käytön jälkeen ja on kallis korjata.
  • Takaisinkutsuja turvavöiden esikiristimet, dieselin vuotavat korkeapaineputkistot. Kesäkuusta 2020 alkaen W 205 –mallille useita uusia takaisinkutsuja (korjauskehotuksia).

W204

  • Vähän vikoja, ei merkittäviä vikakohteita, edeltäjäänsä luotettavampi, AB.
  • Pysäköintijarru joskus jumittaa vähäisen käytön vuoksi automaattimalleissa, AB.
  • V6-dieselin turbo voi käydä liian kuumana, AB.
  • 1.8-bensiinimallissa jakoketjuvikoja, AB.
  • Autobild-kestotestissä C 180 Kompressor -bensiinimalli on kulkenut 400 000 km ilman merkittäviä vikoja, mutta kuluttaa polttimoita ja öljyä, jakoketju hammaspyörineen on uusittu. Kestotestiauto kulkee edelleen pirteästi, AB.
  • Takaisinkutsu OM 651 –moottorin jakoketjun kiristimen vuotavasta tiivisteestä vuonna 2015:
    OM 651 –dieselmoottori: Jakopään ketjunkiristimen mahdollisesti vuotavan tiivisteen vuoksi saattaa kiristimen toiminta häiriintyä. Tämä saattaa johtaa jakoketjun hyppäämiseen hampaan yli, joka johtaa moottorivaurioon. OM 651 –moottori oli valmistuksessa 07/2018 saakka, sen jälkeen korvattu vähäpäästöisellä OM 654 –moottorilla.

    Suomen kuluttajariitalautakunnan mukaan jakoketjun tulee kestää koko moottorin käyttöikä tai ainakin 250 000 km. Näin ollen kuluttaja voi vedota tyyppivikaan takuun jälkeenkin. Vikatapauksessa jakoketju ei ole kestänyt sitä, mitä kuluttajalla on yleisen mittapuun mukaan aihetta olettaa.

    Myyjällä on vastuu tuotevirheistä. Myyjä vastaa tuotteesta takuun jälkeenkin. Takuu on vapaaehtoinen lisäetu.

    Jakoketju ei ole kulutusosa, kuten jakohihna, jolle on määritelty tietty vaihtoväli iän ja/tai kilometrimäärän mukaan. Lisätietoa:

    Kilpailu- ja kuluttajavirasto: Jakoketju

    Kilpailu- ja kuluttajavirasto: Virhevastuu ja takuu autokaupassa

W203

  • Ruostetta ovien ja luukkujen reunoissa, lokasuojien, kynnyskoteloiden ja kattoluukun kehyksen reunoissa, uudelleen maalaus ei auta vaan ruostepeikko iskee uudelleen, ADAC, AB.
  • Suutinongelmia dieseleissä, ADAC.
  • Coupé- ja Sportcoupé-mallien lasikatto kolisee ja nakuttaa äänekkäästi pakkasella, lisäksi luukun sähköjärjestelmä oikuttelee, AB.
  • Comand -viihdejärjestelmä oikuttelee, AB.
  • CDI -dieselin moottorinohjaus oikuttelee, laitteita on vaihdettu, AB.
  • Kampiakselin asennon tunnistin ja ksenonvalojen ohjauslaite oikuttelevat, AB.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.