Peugeot 207 -tyyppiviat

Peugeot 207:n mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Peugeot 207:n mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • Viallinen jäähdytysnesteen lämpötilatunnistin. Varoitusvalo saattaa syttyä, vaikka jäähdytysnesteen lämpötila on normaali, ADAC 2016.
  • Penkinlämmittimen johdot: Istuinlämmityksen säätimien sähköjohdot saattavat joissain tapauksissa ja ajan myötä lakata toimimasta tai ne lämmittävät istuinta jatkuvasti. Tällöin seurauksena saattaa olla akun purkautuminen tai jopa istuimen liiallinen lämpeneminen. Toimenpiteessä molemmat kyseiset johdot tarkastetaan ja tarvittaessa ne kunnostetaan, Traficom 2016.
  • Akun maakaapeli: Akun maadoituskaapelin väärä koko saattaa ajan kuluessa aiheuttaa navan rikkoutumisen. Koska tämä virransyötön katkeaminen saattaa saada aikaan moottorin sammumisen, valmistaja pyytää vaihtamaan kaapelin, Traficom, ADAC 2012.
  • Sulakerasian kiinnitys heikko, saattaa vaikeuttaa käynnistystä ja häiritä merkkivalojen toimintaa, ADAC 2012.
  • Jarrunestevuoto, VOSA 2011.
  • Jarruputket voivat ottaa kiinni pyöräntuentaan ja vaurio aiheuttaa vuodon, ADAC 2011.
  • Jarruputket, VOSA 2010.
  • Kevytmetallivanteet ”Pitlane 17 tuumaa”, mahdollisuus murtumaan, KBA 2008.
  • Lasinpyyhkimet, VOSA 2007.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei Traficom tilastossa (2013).
  • Etuakselisto (2011, 2010, 2008, 2007, 2006), Traficom.
  • Käyttöjarru (2011, 2007), Traficom.
  • Sisäinen valvontajärjestelmä (OBD) (2011, 2010, 2009, 2008, 2007), Traficom.
  • Renkaat ja vanteet (2010), Traficom.
  • Dieselmoottorin pakokaasumittaus (2009, 2008), Traficom.
  • Käyttöjarrun dynamometritesti (2009, 2006), Traficom.
  • Jousitus ja iskunvaimennus (2006), Traficom.
  • Katkenneita jousia, etenkin seitsenvuotiaista alkaen, Saksa.
  • Ohjauslaitteiden nivelissä väljää vanhimmissa yksilöissä, Saksa.
  • Pyöräntuennan pallonivelet, raidetangonpäät ja kallistuksevaimentimen yhdystangon laakerointi kuluneet, Saksa.
  • Alimitoitetut jarrut, jarrulevyt nopeasti vaihtokunnossa joko kulumisen tai ruostumisen vuoksi, Saksa.
  • Pakoputkisto ruostuu nopeasti ja alkaa vuotaa, Saksa.
  • Pakoputkiston huterat kiinnikkeet murtuvat, Saksa.
  • Moottorin öljyvuodot, Saksa.
  • Sähkötoiminen moottorinohjaus reistailee, Saksa.
  • Pakokaasupäästömittaus, Saksa.
  • Valovikoja, Saksa.

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Jäähdytysnesteen lämpötila-anturi rikki (2007–2009, 2013).
  • Sytytyspuola rikki (2007–2012).
  • Polttonestepumppu rikki (2009).
  • Laturi rikki (bensiini 2009).
  • Jäähdytysnesteen lämpömittari rikki (2008 ja 2009).
  • Sytytystulpat (2007–2009).
  • Moottorinohjaus oikuttelee (2008).
  • Käynnistysmoottori rikki (2007).

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

  • 1.6 HDi -dieselmoottorien turboahtimissa runsaasti vikoja, koska turbon öljykanavat tukkeutuneet, kyseessä on todella kallis korjaus, AB.
  • Sähkölaiteviat, sähkötoimiset ikkunannostimet lakkoilevat, AB.
  • Sähkölaiteviat, polttonestepumppu, sytytyspuola, käynnistysmoottori, laturi ja jäähdytysnesteen lämpömittari, AB.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.