Etusivu TyyppiviatRenault Kadjar -tyyppiviat Renault Kadjar -tyyppiviat Renault Kadjarin mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom. Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna. Takaisinkutsuja Vain ajanjaksolla syyskuu 2021–lokakuu 2023 ilmoitettuja. Ei takaisinkutsuja kyseisenä ajankohtana (Kadjar, 2015–2022). Vanhempia takaisinkutsuja Kadjar, moottorit K9K, R9M, Moottorin jäähdytyspuhaltimen ohjain on mahdollisesti varustettu virheellisellä keraamikondensaattorilla. Oikosulku ohjaimessa johtaa puhaltimen toimintahäiriöön ja moottorin ylikuumentumiseen ja moottorin vääntömomentin putoamiseen ja puhaltimen pysähtymiseen. Huolto vaihtaa jäähdytyspuhallinyksikön. Työ kestää 3,1 – 5,3 h. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Vaihto merkitään valmistajan huoltotiedostoon. ADAC 05/2019 Kajdar, moottorit K9K, R9N, valm.aika: 13.09.2018 – 15.11.2018. Mekaanisilta ominaisuuksiltaan sopimattomat kondensaattorit piirilevyssä saattavat aikaansaada hankausta, joutua oikosulkuun ja ylikuumentua. Seurauksena on moottorin jäähdytyspuhaltimien häiriö. Korjaustoimena vaihdetaan puhaltimet. Työ kestää 3,1 – 5,3 h. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Vaihto merkitään valmistajan huoltotiedostoon koodilla ”0D1C”. ADAC 05/2019. Katsastuksessa havaittuja vikoja (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) Ei erityisiä vikakohteita (2018–2015), Traficom Jousitus ja iskunvaimennus (2017), Traficom Valvontajärjestelmä (OBD) (2017), Traficom Käyttöjarru (2017, 2015), Traficom Jousitus ja iskunvaimennus (2016, 2015), Traficom Etuakselisto (2015), Traficom Valmistajan kilpi (2015), Traficom Kuluneet ja naarmuiset jarrulevyt, Saksa Jonkin verran valovikoja, Saksa Renkaiden ilmanpaineen merkkivalo oikuttelee, Saksa Kuluneet raidetangonpäät, Saksa Alustan suojalevyt repsottavat tai irtoilevat, Saksa Tuulilasi huonokuntoinen, kiveniskuja tuulilasissa, Saksa Väärin sijoitettu ympäristötarra, Saksa Laiton rengastus, Saksa Tielle jättäviä vikoja ADAC (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) Akku (2015–2017). Käyttäjien ilmoittamia vikoja Kadjar, 2015–2022: Ilmastointilaitteen jäähdytysteho on heikko, koska kylmäainetta on ollut liian vähän. Muutama käyttäjä on valittanut automaattivaihteiston (kaksoiskytkinvaihteiston) huonosta toiminnasta (yhdessä sähkötoimisen pysäköintijarrun kanssa peruuttaminen ylämäkeen on melkoista taidetta). Automaattivaihteisto (kaksoiskytkinvaihteisto) on vikaherkkä. Yksittäistapauksina vaihteistovaurioita. Viimeistely heikko: natisevat istuimet ja muut sisustuksen hälyäänet, kolinat ja natinat ärsyttävät. Dieselmallin hiukkassuodatin tuppaa tukkeutumaan, jos ajetaan pääasiassa lyhyitä matkoja. Pyöränlaakerivikoja ja kirskuvia jarruja. Lukuisia takaisinkutsuja eli korjauskehotuksia erityisesti tuotannon alkuvaiheessa: Puutteellinen hitsaussauma alustan pitkittäispalkissa (valmistuminen 2015). Jarrutehostimen alipainepumpun murtuma (valmistuminen 2015–2018). NOx-loukun vaihto sen rikkoutumisen vuoksi (dCi 110 valmistuminen 2015). Ikkunaturvatyynyt eivät toimi (v valmistuminen 2016). Turvatyynyjen ohjainlaite ohjelmoitu väärin (valmistuminen 2015–2017). Jäähdyttimen puhallin ei toimi (valmistuminen 2015–2017). Vanhempia käyttäjien ilmoittamia vikoja Kadjar, 2015->: Kadjar ei mukana uusimmassa AutoBild TÜV -raportissa, tiedot aiemmista raporteista: Suppea moottorivalikoima Sorminäppäryyttä vaativa navigointilaitteen käyttö Yksittäistapauksina vaihteistovaurioita. Koeajot – Renault Merkki Merkki Malli Malli Hae koeajot 27.1.2025 Koeajo Koeajo: Renault Captur – käytännöllisyyttä ja mukavuutta perusteellisesti uudistuneella ilmeellä 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 9.11.2024 Koeajo Koeajo: Renault 5 – ilon ja sähkön vallankumous alle 30000 eurolla 19.10.2024 Koeajo Maistiainen: Renault 5 – kun chic kohtasi elektronit 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 29.8.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – tilaa ja äkkipikaista ajettavuutta 15.7.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic E-Tech -sähköauto kääntää katseita sen kotimaassakin 7.7.2024 Koeajo Koeajo: Renault Rafale – huippumalliksi tuulen lailla Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa? Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan. Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen. Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa. Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon. On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon. Tutustu myös koeajoihin! Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.