Renault Kadjar -tyyppiviat

Renault Kadjarin mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.
Renault Kadjar

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom. Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

Vain ajanjaksolla syyskuu 2021–lokakuu 2023 ilmoitettuja.

Ei takaisinkutsuja kyseisenä ajankohtana (Kadjar, 2015–2022).

Vanhempia takaisinkutsuja

  • Kadjar, moottorit K9K, R9M, Moottorin jäähdytyspuhaltimen ohjain on mahdollisesti varustettu virheellisellä keraamikondensaattorilla. Oikosulku ohjaimessa johtaa puhaltimen toimintahäiriöön ja moottorin ylikuumentumiseen ja moottorin vääntömomentin putoamiseen ja puhaltimen pysähtymiseen. Huolto vaihtaa jäähdytyspuhallinyksikön. Työ kestää 3,1 – 5,3 h. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Vaihto merkitään valmistajan huoltotiedostoon. ADAC 05/2019
  • Kajdar, moottorit K9K, R9N, valm.aika: 13.09.2018 – 15.11.2018. Mekaanisilta ominaisuuksiltaan sopimattomat kondensaattorit piirilevyssä saattavat aikaansaada hankausta, joutua oikosulkuun ja ylikuumentua. Seurauksena on moottorin jäähdytyspuhaltimien häiriö. Korjaustoimena vaihdetaan puhaltimet. Työ kestää 3,1 – 5,3 h. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Vaihto merkitään valmistajan huoltotiedostoon koodilla ”0D1C”. ADAC 05/2019.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei erityisiä vikakohteita (2018–2015), Traficom
  • Jousitus ja iskunvaimennus (2017), Traficom
  • Valvontajärjestelmä (OBD) (2017), Traficom
  • Käyttöjarru (2017, 2015), Traficom
  • Jousitus ja iskunvaimennus (2016, 2015), Traficom
  • Etuakselisto (2015), Traficom
  • Valmistajan kilpi (2015), Traficom
  • Kuluneet ja naarmuiset jarrulevyt, Saksa
  • Jonkin verran valovikoja, Saksa
  • Renkaiden ilmanpaineen merkkivalo oikuttelee, Saksa
  • Kuluneet raidetangonpäät, Saksa
  • Alustan suojalevyt repsottavat tai irtoilevat, Saksa
  • Tuulilasi huonokuntoinen, kiveniskuja tuulilasissa, Saksa
  • Väärin sijoitettu ympäristötarra, Saksa
  • Laiton rengastus, Saksa

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Akku (2015–2017).

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

Kadjar, 2015–2022:

  • Ilmastointilaitteen jäähdytysteho on heikko, koska kylmäainetta on ollut liian vähän.
  • Muutama käyttäjä on valittanut automaattivaihteiston (kaksoiskytkinvaihteiston) huonosta toiminnasta (yhdessä sähkötoimisen pysäköintijarrun kanssa peruuttaminen ylämäkeen on melkoista taidetta).
  • Automaattivaihteisto (kaksoiskytkinvaihteisto) on vikaherkkä. Yksittäistapauksina vaihteistovaurioita.
  • Viimeistely heikko: natisevat istuimet ja muut sisustuksen hälyäänet, kolinat ja natinat ärsyttävät.
  • Dieselmallin hiukkassuodatin tuppaa tukkeutumaan, jos ajetaan pääasiassa lyhyitä matkoja.
  • Pyöränlaakerivikoja ja kirskuvia jarruja.
  • Lukuisia takaisinkutsuja eli korjauskehotuksia erityisesti tuotannon alkuvaiheessa:
    • Puutteellinen hitsaussauma alustan pitkittäispalkissa (valmistuminen 2015).
    • Jarrutehostimen alipainepumpun murtuma (valmistuminen 2015–2018).
    • NOx-loukun vaihto sen rikkoutumisen vuoksi (dCi 110 valmistuminen 2015).
    • Ikkunaturvatyynyt eivät toimi (v valmistuminen 2016).
    • Turvatyynyjen ohjainlaite ohjelmoitu väärin (valmistuminen 2015–2017).
    • Jäähdyttimen puhallin ei toimi (valmistuminen 2015–2017).

Vanhempia käyttäjien ilmoittamia vikoja

Kadjar, 2015->:

Kadjar ei mukana uusimmassa AutoBild TÜV -raportissa, tiedot aiemmista raporteista:

  • Suppea moottorivalikoima
  • Sorminäppäryyttä vaativa navigointilaitteen käyttö
  • Yksittäistapauksina vaihteistovaurioita.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.