Seat Leon -tyyppiviat

Seat Leonin mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.
Seat Leon TGI

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom. Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

Vain ajanjaksolla syyskuu 2021–lokakuu 2023 ilmoitettuja.

  • Formentor, Leon, Tarraco, Ateca: Moottorin yläpuolisen suojuksen poisto. 10H7.
    Tietyissä mainitun alustanumeroalueen Formentor-, Leon-, Tarraco- ja Ateca -mallisissa autoissa saattaa olla asennettuna moottorin designsuojus, joka voi irrota kiinnikkeistään tietynlaisessa käytössä (erittäin urheilullinen ajotapa tai huonokuntoinen tie) tai ajan mittaan. Jos moottorin designsuojus ei ole kunnolla kiinni, se saattaa osua pakokaasuahtimen kuumiin osiin, jolloin mahdollinen seuraus on kytöpalovaurio ja pahimmillaan tulipalo. Kaikissa kampanjan piiriin kuuluvissa autoissa irrotetaan moottorin designsuojus. Valmistuminen 24.1.2023.
  • Formentor, Leon, Tarraco: Korkeajännitejärjestelmän varoke. 93N9.
    On saatettu valmistaa korkeajännitejärjestelmän varokkeita, joissa on liian vähän sammutushiekkaa. Mahdollisen oikosulun sattuessa korkeajännitejärjestelmässä varoke laukeaa ja katkaisee virransyötön, mutta on mahdollista, että se siinä yhteydessä murtuu. Silloin auton matkustamon suuntaan voisi lähteä jännitepurkaus, mikä on tulipaloriski. Myös loukkaantumisriski on olemassa. Korjauksena autoissa liimataan eriste korkeajänniteakun kytkentärasian päälle. Valmistuminen 23.1.2023.
  • Leon: Tavaratilan suojaverkko. 68I3.
    Tietyn alustanumeroalueen Leon-malleissa saattaa tavaratilan suojaverkko irrota korista puutteellisen kiinnityksen vuoksi. Korjaus: Kaikissa kampanjan piiriin kuuluvissa autoissa tavaratilan suojaverkon niitit pitää kiristää. Aloitus 4.8.2022.
  • Leon, Ibiza, Alhambra, Toledo, Ateca: Kuljettajan puoleinen etuturvatyyny vaihto. 69EC.
    Tietyissä ilmoitetun valmistusajanjakson autoissa, jotka ovat mallia Leon, Ibiza, Alhambra, Ateca ja Toledo ja joissa on Takatan valmistama kuljettajan puoleinen etuturvatyyny, saattaa ponneaine pilaantua korkean ilmankosteuden ja suurien lämpötilavaihteluiden vuoksi. Tämän vuoksi onnettomuuksissa, joissa kuljettajan puoleinen etuturvatyyny laukeaa, kaasugeneraattorin kotelon osia saattaa irrota ja aiheuttaa vammoja auton matkustajille. Kampanjan piiriin kuuluvien autojen kuljettajan puoleinen etuturvatyyny on vaihdettava. Aloitus 11.9.2023.

Vanhempia takaisinkutsuja

  • Leon Formentor, Etuturvavyöt 69CU: Seat S.A. on havainnut, että autossanne saattaa olla etuturvavyöt, joita ei alihankkijan valmistusvirheestä johtuen ole kiinnitetty ohjeenmukaisesti. Matkustajan suojaus ei riitä mahdollisessa törmäyksessä tai voimakkaassa jarrutuksessa, jos turvavyötä ei ole kiinnitetty oikein. Etuturvavyöt tarkastetaan ja uusitaan tarvittaessa.
    aloituspäivä 31.8.2021, Traficom.
  • Toledo Leon Ateca Ibiza Arona Suihkutussuuttimien uusinta 24FP:
    Seat S.A. on havainnut, että alihankkijan valmistusvirheen takia yksittäisiä suihkutussuuttimia, joiden vuototoleranssit eivät ole sallituissa rajoissa, on päässyt moottoreiden ja autojen tuotantoon. Autoissa, joihin on asennettu tällaisia suihkutussuuttimia, pieni määrä polttoainetta voi päätyä palotilaan, kun moottori on ollut pitkään sammutettuna, minkä seurauksena lain määräämien päästöraja-arvojen alittumista seuraavan ajosyklin aikana ei voida varmasti taata. Kaikkiin kampanjan piiriin kuuluviin autoihin on vaihdettava suihkutussuuttimet. Aloituspäivä 6.7.2020, Traficom.
  • Etumatkustajan turvatyyny: Seat Leon (5F), mallivuosi 2015, valm. aika valm.aika: 19.9.–6.10.2014. Ei ole pois laskuista, että takaisinkutsuja koskevissa autoissa etumatkustajan turvatyynyissä on virheellinen hitsiliitos, minkä johdosta saattaa syntyä tyynyn aktivoituessa irtoavia osia. Kyseisten ajoneuvojen etumatkustajan turvatyyny vaihdetaan. Vaihto kestää n. 1 h ja on asiakkaalle maksuton. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Vaihto merkitään valmistajan huoltotiedostoon ja huoltovihkoon koodilla ”69U8. ADAC 3/2018.
  • Etumatkustajan turvatyyny. Etumatkustajan turvatyynyssä saattaa olla virheellinen hitsiliitos, minkä johdosta saattaa syntyä tyynyn aktivoituessa irtoavia osia. Kyseisten ajoneuvojen etumatkustajan turvatyyny vaihdetaan.
  • Leon (1P) dieselmoottorit. valm.aika: mv. 2011. Start/Stop-yksikön magneettikytkimen palautusjousen takertetelu/liikahtaminen saattaa johtaa yksikön syöttövirran jatkuvaan päällä oloon, joka johtaa yksikön ylikuumenemiseen ja mahdolliseen palovaaraan. Kytkin vaihdetaan, vaihto kestää 0,5–1,5 h ja on asiakkaalle maksuton. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Vaihto merkitään valmistajan huoltotiedostoon koodilla ”27F7” ADAC 4/2018.
  • Käynnistysmoottorin tarkastus. Dieselmoottorilla ja start-stop-järjestelmällä varustetuissa rajallisen valmistusajanjakson autoissa on mahdollista, että solenoidikytkimen palautusjousen vinon asennon tai rikkoutumisen takia käynnistysmoottorin ohjaus toimii jatkuvasti. Osat voivat kuumentua ja aiheuttaa tulipalon. Vialliset solenoidikytkimet pitää vaihtaa, Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 46 Kampanjan aloitus-pvm: 26.2.2018. Traficom 2/2018.
  • ABS-/ESP-ohjainlaite (MK-60): Muutamissa ajoneuvoissa saattaa ABS/ESP-ohjausyksikön merkityillä valmistusnumeroväleillä maadoitusliitos katketa lämpömekaanisen rasituksen johdosta. Katkenneen liitoksen johdosta yksikkö ei anna tarpeellista ohjausta aiheuttaen onnettomuusriskin. Virheen korjauksen yhteydessä ohjausyksikköön asennetaan uusi ohjelma. Koodi 45G5. Leon (1P) vuosimalli 2009, valm. numerot 000001–513649, ADAC 11/2017.
  • ABS-/ESP-ohjainlaite (MK-60): Lämpömekaaninen ylikuormitus saattaa aiheuttaa maadoitusliitoksen katkoksen. Tämä johtaa ABS-/ESP-järjestelmän häiriöön. Kaikkien kampanjan piiriin kuuluvien autojen ABS-/ESP-ohjainlaite on ohjelmoitava uudelleen. Valmistenumeroväli: Seat Leon 2009 00001–513649 kohde ajoneuvojen määritys: Vuosimalli 2009 Seat Leon (1P), Traficom 10/2017.
  • 1.6 TDI- ja 2.0 TDI -dieselmoottorit: Päästötiedot. Manipuloitu ohjelmisto tunnistaa testitilanteen, jossa päästöt OK, mutta ajossa päästöt voivat olla ilmoitettua suuremmat. Korjaussarjan asennus. Vuosimallit 2009–2015, KBA (Kraftfahrt-Bundesamt) Saksa 18.10.2016. Suomessa ei julkistettua takaisinkutsua Traficom sivuilla.
  • Leon: valm. aika 12/2015–1/2016: Takaovien lapsilukkojen vivuissa saattaa ilmetä tärinän aiheuttamana deaktivoitumista. Tällöin saattaa lapsi käyttämällä oven avausvipua ajon aikana avata oven. Ajoneuvon edustaja tarkistaa, koskeeko kyseinen virhe tarkastettavaa ajoneuvoa ja vaihtaa lukot tarvittaessa. Vaihtotyö kestää n. 1 h. Kampanjatunnus ”58D1”, ADAC 9/2016.
  • Takaoven lukkolaite: Mekaanisen lapsilukon lukitusvipu saattaa murtua ja lapsilukko ei toimi. Lukko tarkastetaan ja tarvittaessa uusitaan, Traficom 8/2016.
  • Leon 2.0 TDI CR -diesel: Polttoaineputken värähtelymurtuma, käyntihäiriöitä, ADAC 2012.
  • Led-jarruvalojen häiriö, ADAC 2011.
  • DSG-vaihteiston ohjelmisto, päivitys Traficom 2009. Vikatapauksessa kytkin jää auki eikä auto kulje, ADAC, VOSA 2009.
  • Kaksoismassavauhtipyörä, tarkistus ja tarvittaessa vaihto Traficom 2006, vikatapauksessa tulipalovaara (2.0 TDI 6-vaihteinen), VOSA 2006.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei tilastossa (2016, 2014, 2013 ST, 2012 ST)
  • Ei merkittäviä vikakohteita (2018 myös ST, 2017 myös ST, 2016 ST, 2015 myös ST, 2014 ST, 2013–2009), Traficom
  • Käyttöjarru (2008, 2006), Traficom
  • Jousitus ja iskunvaimennus (2008, 2007), Traficom
  • Renkaat ja vanteet (2008), Traficom
  • Dieselmoottorin pakokaasumittaus (2007), Traficom
  • Seisontajarrun dynamometritesti (2007, 2006), Traficom
  • Etuakselisto (2006), Traficom
  • Vähän katsastuksessa havaittuja vikoja, Saksa
  • Ajovalot, sumuvalot, säätö, Saksa
  • Jousitus ja iskunvaimennus, Saksa
  • Jonkin verran öljyvuotoja, Saksa
  • Pakoputkiston kiinnitys, Saksa
  • Katkenneita jousia ja heikkotehoisia iskunvaimentimia seitsenvuotiaissa ja sitä vanhemmissa, Saksa.
  • Jarruletkut vanhimmissa haperot, Saksa.
  • Vetoakseleissa vikoja, kumisuojukset haperot yli kuusivuotiaissa, Saksa.
  • Jarrulevyjen kulutuspinta epätasainen, Saksa.
  • Pakoputkisto ruostuu ja vuotaa vanhemmissa malleissa, Saksa.
  • Joitakin sähkölaitevikoja, esim. turvatyynyn ohjainlaitteen häiriö (merkkivalo), Saksa.

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

Ei merkittäviä vikakohteita (5F, 2012–2020).

Vanhempia tielle jättäviä vikoja

  • Pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmä rikki (2011).
  • Turboahtimen paineensäätöjärjestelmä (2011–2012).
  • Sytytysjohdin (2011–2012).
  • Suutin (2011).
  • Sytytystulpan pistoke (2011–2012).
  • Akkuongelmia, akku purkautunut tyhjäksi (2007- 2010, 2013-2014).
  • Sytytyspuola rikki (2010–2011).
  • Tavaratilan kannen lukko (2010–2011).
  • Jakopään ketju ääntelee/vaurioitunut (2009–2012).
  • Moottori (2008–2011).

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

5F, 2012–2020:

Täysi kokoelma VW-konsernin tuotteiden tyyppivikoja:

  • Vika-altis DSG-kaksoiskytkinvaihteisto (automaatti), erityisesti 7-vaihteinen kuivakytkinvaihteisto.
  • 1.2- ja 1.4 TSI-bensiinimoottoreissa jonkin verran jakoketjuongelmia. Vuosien saatossa jakoketjujen rakennetta parannettu ja sittemmin siirrytty takaisin jakohihnaan, joka osoittautunut luotettavaksi, kun hihnan vaihtovälistä huolehditaan.
  • Yksittäistapauksina edelleen nykiviä DSG-vaihteistoja ja turboahtimen vikoja.
  • Seat Leon IV 1.6 TDI: 100 000 km:n kestotestissä (AutoBild 23/2016) arvosanaksi tuli 3-, vaihteistovaurion vuoksi (asteikko 1 erinomainen, 5 heikko).
  • Takaisinkutsuja nokka-akselin säädön viasta ja Led-suuntavaloista (2019).

Vanhempia käyttäjien ilmoittamia vikoja

  • TDI-dieseleissä jakohihnaongelmia, AB.
  • Yksittäistapauksina oikuttelevia ikkunannostimia ja navigointilaitteita sekä muutama moottorivaurio, AB.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.