Etusivu TyyppiviatSeat Toledo/Leon -tyyppiviat Seat Toledo/Leon -tyyppiviat Seat Toledo/Leonin mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Seat Toledo/Leonin mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom. Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna. Takaisinkutsuja PTC -vastus, johtoliitoksen tarkistus (Toledo), Traficom 2010. Vian ilmetessä tulipalovaara, ADAC 2010. Polttonesteen siirtopumppu, tarkistus/kunnostus, Traficom 2004. Vuodon ilmetessä tulipalovaara, ADAC 2004. Jarrutehostajan alipaineletku, kunnostus, Traficom 2003. Vikatapauksessa jarrutukseen tarvittava poljinvoima kasvaa, VOSA 2003. Katsastuksessa havaittuja vikoja (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) Leon: Seisontajarru (2005), AK. Käyttöjarru (2005,2001), AK. Jousitus (2002), AK. Pakokaasupäästöt (2002, 2001), AK. Etuakselisto (2001), AK. Toledo: Käyttöjarru (2004, 2000, 1999, 1998), AK. Seisontajarru (2004), AK. Pakokaasupäästöt (2000, 1999), AK. Ohjauslaitteet (2000, 1999), AK. Etuakselisto (1999, 1998), AK. Alusta (1999, 1998), AK. Kuluneet jarrut, GTÜ. Valovikoja, TÜV. Pakoputkisto ruostuu ja vuotaa, GTÜ, DEKRA. Moottorin öljyvuotoja, GTÜ. Tielle jättäviä vikoja ADAC (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) Ei tilastoissa Käyttäjien ilmoittamia vikoja Ilmamassamittaririkki, ADAC. Sähkölaitevikoja, erityisesti ikkunannostimet, ADAC. Sytytysjärjestelmä, puola, virtalukko, ADAC. Tyypillisiä VW -konsernin tuotteiden sähkövikoja, kuten oikutteleva virtalukko, reistailevat sähkötoimiset ikkunannostimet tai epäkunnossa oleva ilmamassamittari, AB. TDI -dieselmoottoreissa jakopään hammashihnan vikoja, palaneita sylinterikannen tiivisteitä ja yksittäistapauksina öljypohjan halkeamia, AB. Koeajot – Seat Merkki Merkki Malli Malli Hae koeajot 28.11.2022 Ajoneuvot Koeajo: Seat Arona 1.0 TSI Xperience – perinteisesti päivitetty 30.3.2022 Ajoneuvot Koeajo: uudistettu Seat Ibiza herää hitaasti, mutta lopputulos on nautinnollinen 27.7.2021 Ajoneuvot Koeajo: Seat Leon säästää sekä ajokuluissa että hankintahinnassa 21.7.2021 Ajoneuvot Koeajo: Seat Tarraco e-Hybrid on penkkiurheilullinen lataushybridi 7.3.2021 Ajoneuvot Koeajo: Seat Leon e-Hybrid on ladattu sähköllä ja sporttisuudella 5.3.2021 Ajoneuvot Koeajo: Seat Ateca uudistui kevyesti, muttei kevythybridisesti 5.12.2020 Ajoneuvot Koeajo: Seat Leon Sportstourer tarjoaa tarkan markan tilatyyliä, mutta myös tärinää 14.6.2020 Ajoneuvot Koeajo: uusi Seat Leon on hyvä tai huono auto 20.5.2020 Ajoneuvot Maistiainen: Seat Leon – erittäin toimivassa perheautossa on yksi ominaisuus, joka saa raivon partaalle Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa? Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan. Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen. Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa. Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon. On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon. Tutustu myös koeajoihin! Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.