Subaru Forester -tyyppiviat

Subaru Foresterin mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.
Subaru Forester e-Boxer

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom. Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

Vain ajanjaksolla syyskuu 2021–lokakuu 2023 ilmoitettuja.

Ei takaisinkutsuja kyseisenä ajankohtana.

 

Vanhempia takaisinkutsuja

Subarun maahantuoja ei ole ilmoittanut Traficom-listalle ainuttakaan takaisinkutsua Subaru-autoista vuoteen 2020 mennessä. Subarun takaisinkutsuja löytyy Traficomin verkkosivuilta vasta vuodesta 2021 alkaen.

  • Subaru Impreza, Forester: Alatukivarret, WI11-002 SRT184.
    Alatukivarsien korroosio. Tarkastus ja suojaus/vaihto, jos tarpeen. Aloitus 1.3.2021. Traficom.
  • Subaru Impreza, Forester: Alatukivarret, WI16-003R SRT224.
    Alatukivarsien korroosio. Tarkastus ja suojaus/vaihto, jos tarpeen. Aloitus 1.3.2021. Traficom.
  • Subaru Forester, Impreza, Legacy: Jarruputket, Wi14-005 SRT202.
    Tarkistus suojaus/vaihto, jos tarpeen. Aloitus 1.3.2021, Traficom.
  • Subaru Forester, Impreza, Wrx, Legacy, Outback, Tribeca: Airbag, WI16-015 SRT231.
    Etumatkustajan Airbag -panos saattaa tehostua jos sinetti rikki, vaihdetaan. Aloitus 1.3.2021, Traficom.
  • Subaru Impreza, Wrx, Sti, Forester, Legacy/Outback: Airbag, WI17-002 SRT243.
    Etumatkustajan Airbag -panos saattaa tehostua jos sinetti rikki, vaihdetaan. Aloitus 1.3.2021, Traficom.
  • Forester IV (3/2015–2/2020) 2.0 Diesel Euro 6: Pakokaasujen puhdistusjärjestelmässä vikaa. Pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmä (EGR) ei toimi riittävän tehokkaasti. Subaru on kehittänyt järjestelmään uuden päivitetyn ohjelman, minkä teho on hyväksytty Saksan ”ajoneuvohallintokeskuksessa” Kraftfahrt-Bundesamt (KBA). Asennetaan päivitetty ohjelma. Valm. aika 2015–2018, ADAC 6/2020.
  • Jarruvalokatkaisin: Jarruvalokatkaisimen virhetoiminta ulkopuolisista vaikutuksista johtuen saattaa ajon aikana sytyttää VDC-varoitusvalon (Vehicle dynamics Control) ja kuljettajan avustussysteemin valon kuten myös jarruvalojen virhetoiminnon sekä avaimettomalla järjestelmällä olevissa ajoneuvoissa häiritä pysäköintitoimintoa. Start/Stop-painikkeella oleva ajoneuvo saattaa olla ei-käynnistettävissä. Ajoneuvoissa lineartronic- vaihteistolla saattaa olla vaihteenvalitsimen siirto-ongelmia pois P-asennosta. Syynä häiriöön saattaa olla esim. silikonin joutuminen jarruvalokatkaisimen kontaktipintoihin. Modifioitu jarruvalokatkaisin vaihdetaan kaikkiin kyseisiin ajoneuvoihin. Työ kestää 0,5 h. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Vaihto merkitään valmistajan huoltotiedostoon. Forester (IV) valm.aika: 26.4.2007–29.3.2017. ADAC 3/2019.
  • Venttiilijouset: Kyseisissä ajoneuvoissa saattaa moottorin venttiilijouset murtua, jonka seurauksena on mahdollista että ajon aikana moottori pysähtyy eikä enää ole käynnistettävissä. Materiaalin valmistuksen ohjauksen, kuin myös laadun vaihtelun ja kohonneen rasituksen vaikutuksesta saattaa jousien käyttöikä jäädä liian lyhyeksi. Jouset vaihdetaan modifioituun versioon. Vaihto on asiakkaalle maksuton. Saksan ajoneuvohallinto on tiedottanut virheestä. Vaihto merkitään valmistajan huoltotiedostoon kuten myös merkinnällä ajoneuvoon. Forester (IV), valm.aika: 1/2012–5/2013. ADAC 12/2018.
  • Matkustajan turvatyyny: Onnettomuustilanteissa matkustajan turvatyynyssä saattaa ilmetä virhetoiminto, liian korkean avautumispaineen vuoksi saattaa kaasugeneraattori murtua ja tyyny aueta hallitsemattomasti. Tämä saattaa johtaa matkustajan loukkaantumiseen irronneiden metallipartikkeleiden vuoksi. Tutkimuksen mukaan pitkäaikainen kosteuden vaikutus panoksena olevaan ammoniumnitraattiin, minkä lisäksi hitsiliitos ja puutteellinen generaattorin tiiveys ovat syynä. Matkustajan turvatyynyn kaasugeneraattori vaihdetaan toisen valmistajan tuotteeseen. Työ kestää 2–3 h ja on asiakkaalle maksuton. Saksan ajoneuvohallinto on tiedottanut virheestä. Vaihto merkitään valmistajan huoltotiedostoon koodilla ”SA201802”. Forester (III) valm.aika: mallivuodet 2009–2012. ADAC 6/2018.
  • Forester IV: Vain Forester XT, mallivuosi 2016: Muovista valmistetussa moottorin imukanavassa saattaa esiintyä murtuma, joka aikaansaa epätasaisen moottorin käynnin, tehon puutteen ja pysähtymisen. Kaikissa mainituissa ajoneuvoissa vaihtetaan imukanava. Työ kestää n. 0,5 h, ADAC 2017.
  • Forester III: Toisioilmapumpun rele voi jumittaa. Pumppu voi jäädä jatkuvasti päälle, seurauksena ylikuumeneminen ja sulaminen, valmistusaika 3/2008–3/2011. ADAC 5/2017.
  • Forester III: Jarruputket voivat ruostua ja vuotaa: Tarkistus, käsittely suojavahalla tai putkien vaihto, valmistusaika 3/2008–3/2011, ADAC 7/2014.
  • Forester III: Poikittaiset etutukivarret saattavat ruostua ja lujuus heikentyä, ADAC 2012.
  • Forster II: Vakionopeudensäätimillä varustetuissa malleissa kaasuvaijeri voi juuttua valmistusvirheen vuoksi ja kaasu jäädä päälle, jolloin moottori ryntää, KBA 2008.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei erityisiä vikakohteita (2018, 2015–2013, 2010, 2008–2006), Traficom
  • Ei tilastossa (2016, 2002–2004), Traficom
  • Etuakselisto (2017, 2015–2013, 2009), Traficom
  • Käyttöjarru (2015, 2013, 2011–2008), Traficom
  • Taka-akselisto (2015, 2014, 2013, 2011–2008), Traficom
  • Jousitus ja iskunvaimennus (2014), Traficom
  • Valvontajärjestelmä (OBD) (2011, 2010, 2008), Traficom.
  • Jarrut kuluneet kovan käytön ja raa’an ajotavan vuoksi, Saksa
  • Jousitus ja iskunvaimennus kuluvat huonokuntoisilla teillä ja maastossa raa’an ajotavan vuoksi, Saksa
  • Maastokäytön vuoksi käytetyn auton ostajan kannattaa tarkastaa auton alusta huolellisesti, Saksa.
  • Subaru Foresterilla autoa rasittavan maastokäytön osuus on suurempi kuin useimmilla muilla katumaastureilla, Saksa
  • Kokonaisuutena vähävikainen auto, yksi katumaasturien parhaista, Saksa
  • Öljyvuotoja, Saksa
  • Valovikoja, Saksa
  • Kuluneita jarruja, Saksa
  • Pakoputkisto voi vuotaa maastossa saadun kolhun vuoksi, Saksa
  • Akselistovikoja aikaisempia malleja enemmän, Saksa
  • Kallistuksenvaimentimen yhdystangon laakerointi, Saksa
  • Pyöräntuennan poikittaisten tukivarsien laakerointi, Saksa
  • Akun kiinnitys heikko, Saksa

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

Ei viimeisimmissä raporteissa (IV SJ, 2013–2019 ja SK, 2019->).

Vanhempia tielle jättäviä vikoja

  • Yksittäistapauksina muutamia tyhjäksi purkautuneita akkuja.
  • Muutamia kytkimen kulumisvikoja.
  • Sisävalon katkaisin oikuttelee.
  • Muutamia moottorivaurioita vanhimmissa yksilöissä.

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

SK, 2019->:

  • Forester SK (2019->) ei ole mukana TÜV-raportissa, jossa ilmoitetaan käyttäjien ilmoittamia vikoja.

Vanhempia käyttäjien ilmoittamia vikoja

IV SJ, 2013–2019:

  • Forester IV SJ (2013–2019) ei ole mukana TÜV-raportissa, jossa ilmoitetaan käyttäjien ilmoittamia vikoja.

III SH, 2008–2013:

  • Moottorin ilmamassamittari, AB.
  • Kaasukäyttöisissä LPG-malleissa jälkiasennettujen kaasulaitteistojen vikoja, AB.

II SG, 2002–2008:

  • Tyyppivikoja ei ilmoitettu: Forester on käyttövarma ja luja auto, jota on jatkuvasti kehitetty, AB.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.