11.7.2021 Ajoneuvot Koeajo: Subaru Outback – pystynäyttöö ja laakeeta peltoo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Farmarin ja katumaasturin määritelmiä venyttävä Subaru Outback uudistui täysin. Hyvää: laatuvaikutelma, tilat, vakiovarustelu, tasainen kokonaisuus. Huonoa: tehon puute, kulutus. Jo 1990-luvulta tuttu Subaru Outback -maastofarkku siirtyi hiljattain kuudenteen sukupolveensa, mikä tarkoittaa tällä kertaa kokonaan uutta autoa, vaikka ulkonäössä on paljon samaa kuin edeltäjässä. Autossa on siirrytty käyttämään Subaru Global Platform -perusrakennetta, joka on ennestään tuttu muun muassa XV:stä ja Imprezasta. Uudesta perusrakenteesta huolimatta Outbackin akseliväli on ennallaan, kun taas pituutta, leveyttä ja korkeutta on tullut hieman lisää, samoin maavaraa ja tavaratilaa. Painotetaan kuitenkin sanaa hieman, sillä tavaratilaa takaistuimet ylhäällä on 10 litraa, maavaraa sentään 20 millimetriä aiempaa enemmän.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAiempaa aktiivisemminAktiivisesta elämäntavasta nauttiville Outbackissa on uudenlaista luksusta, nimittäin kattokaiteet, jotka voi kääntää poikittain näppärästi pikalukitus vapauttamalla – minkäänlaisia työkaluja ei tarvita. Tätä toimintoa ei kuitenkaan löydy karskimmasta ja hieman enemmän maastohenkeä henkivästä Field-mallista, mutta sen staattinen kattokuorma onkin 318 kilogrammaa. Muissa malleissa vastaava lukema on 185 kg.Myös voimalinja on vaihtunut. Konepellin alta ei kuitenkaan löydy Foresterista ja XV:stä tuttua kaksilitraista bensakonetta pienellä sähköavulla vaan hybriditön ja ahtamaton 2,5-litrainen bensiinibokseri. Voimaa välittää energiatehokkaammaksi päivitetty portaaton CVT-vaihteisto, jossa on kahdeksan virtuaalivaihdetta.Subarulle tunnusomaisesti voima viedään kaikille neljälle pyörälle 60:40-suhteella etupyörien dominoidessa vetoa. Uuden nelivetojärjestelmän pitäisi olla myös aiempaa kyvykkäämpi torque vectoring -toiminnon ansiosta, jolla voimaa voidaan säännöstellä akseleiden sijaan yksittäisille pyörille asti.Moottorin suorituskykylukemat vaikuttavat riittäviltä, mutta todellisuudessa voimaa saisi ehdottomasti olla enemmän. Toki moottoritienkin nopeudenmuutokset onnistuvat, mutta hurja huudattamisen tarve ei tunnu istuvan muuten laadukkaan oloiseen ja 50 000 euroa kustantavaan autoon. Olisiko kenties tämänkin moottorin yhteyteen voinut lisätä sähköapua tai sitten suosiolla ahtimen? Yhdysvalloissa, missä mallin suosio on perinteisesti hiponut pilviä, Outback on saatavana myös 260-hevosvoimaisella turbomoottorilla, mutta mitä luultavimmin päästösyistä sitä ei tuoda Eurooppaan.Mikään ekomalli ei tämä ainoa Euroopassa tarjolla oleva moottorikaan ole. Koeajon kulutus tuntui täsmäävän varsin hyvin WLTP-arvon (8,6 l/100 km) kanssa, joten Subaru varmasti haluaa tulevan Solterra-sähköautonsa nopeasti valmiiksi ja myyntiin päästökeskiarvoa laskeakseen.Moottoritien ulkopuolella konetta ei kuitenkaan tarvitse huudattaa ja koko voimalinja toimii pääosin hienostuneesti, mutta on tässäkin Subarussa liikkeellelähdöissä hieman äkkinäinen.Isompien tähtien allaSuomessa Outback on saatavana neljällä varustetasolla (Adventure, Limited, Touring ja edellä mainittu Field). Varuste-eroja on erinomaisen helppo tutkia, sillä pakkaa ei pysty sekoittamaan erillisillä lisävarusteilla – paitsi polttonestekäyttöisellä lisälämmittimellä, vetokoukulla ja ulkopuolisilla koristeilla.Subarun viimeisin näkemys tietoviihdejärjestelmästä kääntää näytön vaakasuunnasta pystyyn ja lisää siihen pinta-alaa. Foresterin ja XV:n erillistä pikkunäyttöä kojelaudan perällä ei Outbackissa ole. 11,6-tuumainen näyttö kuuluu vakiovarusteisiin. Navigointi on lisävaruste, mutta älypuhelinpeilaustoiminnot tietoviihdejärjestelmästä löytyvät aina.Vaikka järjestelmän ilme on japanilaistyyliin hieman vanhahtava ja eurooppalaisen silmään hieman outokin, on systeemiä ilo käyttää – isoja kuvakkeita voi näplätä tärisevässäkin kyydissä, mistä eurooppalaisvalmistajat saisivat ottaa mallia.Audiojärjestelmän äänenvoimakkuuden säädölle sekä automaatti-ilmastoinnille on säilytetty fyysiset painikkeet. Istuinlämmittimien käyttö on siirretty keinukytkimistä ruudulle, mutta tämä ei tuota ongelmia, koska toiminto on käytännössä koko ajan näkyvillä eikä sitä tarvitse kaivella valikkoviidakosta.Näyttöä vaille ohjaamon design on hyvin samanlaista kuin Subarulta on viime vuosina totuttu odottamaan. Keskikonsolista löytyy joystickmaisen suunnanvaihtajan sijaan perinteinen vaihdekeppi ja tilaa on pikkutavaralle muuten riittävästi, mutta puhelimelle saisi olla keskikonsolissa oma lovensa.Myös laatuvaikutelma on subarumaisen hyvää tasoa. Kolinoita ei kuulu, ovia ei tarvitse paiskoa ja nahkaverhoilun tikkaukset kulkevat suoraan. Kuljettajan istuin on kovahkon puoleinen mutta tukee kohtuullisesti joka suunnasta. Niin kuskin kuin etumatkustajankin istuimia säädetään jo hinnat alkaen -mallissa sähköllä.Turvallista matkaaMyös monipuolinen turvavarustelu on vakiona jo edullisimmassa mallissa. Ominaisuuksiin kuuluvat takaa tulevan liikenteen tunnistus, automaattijarrutus peruutettaessa, kuljettajan tunnistusjärjestelmä, automaattinen hätäohjaus, kaista-avustin, mukautuva vakionopeudensäädin ja törmäyksen jälkeinen jarrujen hallinta – käytännössä siis kaikki tärkeimmät.Subarulla on tunnetusti uskollinen asiakaskunta, eikä Outback tuota varmasti heille pettymystä. Oikeastaan näin tasapainoisella paketilla ajettaessa ihmetyttää, miksei näitä myydä jenkkilän tapaan enempää? Kokonaisuus istuu etenkin peltomaiseman keskelle erinomaisesti, jos puhdin puute ja korkea kulutus eivät haittaa.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Subaru Outback 2.5i Lineartronic Touring Hinta alkaen 49 995 € Koeajetun auton hinta varusteineen 49 995 € Moottori Bensiinimoottori 2 498 cm³, 4 sylinteriä, portaaton vaihteisto, neliveto. Teho 124 kW (169 hv), 5000–5800 r/min Vääntö 252 Nm (3800 r/min) Vääntö 252 Nm (3800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,2 s Huippunopeus 198 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 8,6 (yhd.) CO2-päästöt 193 g/km Mitat pituus 4870 mm, leveys 1875 mm, korkeus 1675 mm, akseliväli 2745 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2000 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW 1-sarja siirtyy uuteen aikakauteen 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 9.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia Sorento Plug-in Hybrid – mahtipontisempaa menoa 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 6.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV TRS Urban 1.1 – seikkailupyörästä on moneksi 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 10.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW 1-sarja siirtyy uuteen aikakauteen 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta