Etusivu TyyppiviatSubaru Impreza -tyyppiviat Subaru Impreza -tyyppiviat Subaru Imprezan mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Subaru Imprezan mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom. Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna. Takaisinkutsuja Jarruputket voivat ruostua ja vuotaa: Tarkistus, käsittely suojavahalla tai putkien vaihto, ADAC 2014. Poikittaiset etutukivarret saattavat ruostua ja lujuus heikentyä, ADAC 2012. WRX-STi Turbo: Mahdollinen öljyvuoto moottoriöljyn säätöventtiilin kannessa voi aiheuttaa tulipalovaaran, VOSA 2004, KBA 2008. Ei Traficom listoilla. Katsastuksessa havaittuja vikoja (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) Ei mukana Traficomn raportissa (2012, 2010, 2009). Ei erityisiä vikakohteita (2008), Traficom. Bensiinimoottorin pakokaasumittaus (2007), Traficom. Jousitus ja iskunvaimennus (2007), Traficom. Sisäinen valvontajärjestelmä (OBD) (2007), Traficom. Ei mukana Saksan katsastusraporteissa. Tielle jättäviä vikoja ADAC (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) Ei uusimmassa raportissa, tiedot vanhemmista raporteista: Yksittäistapauksina tyhjentyneitä akkuja. Joitakin kosteita sytytystulppia. Joitakin moottorivaurioita vanhimmissa yksilöissä. Käyttäjien ilmoittamia vikoja Ei yhtään 3. sukupolven Imprezasta, ADAC. Ei Autobild TÜV -raportissa, AB. Vanhemmistakin autoista ainoastaan 8 vikailmoitusta, joista kolme moottoriin liittyvää vikaa, ADAC. Koeajot – Subaru Merkki Merkki Malli Malli Hae koeajot 18.12.2023 Ajoneuvot Koeajo: Subaru Crosstrek ei revittele kohti nykyaikaa 26.11.2023 Ajoneuvot Maistiainen: Subaru Crosstrek – perinteikäs neliveto uudesta nimestä huolimatta 12.12.2022 Ajoneuvot Koeajo: Subaru Solterra – Toyotan varjosta sähkökansan suosikiksi? 29.5.2022 Ajoneuvot Koeajo: Subaru Forester e-Boxer kulkee täysin omaa tietään 11.7.2021 Ajoneuvot Koeajo: Subaru Outback – pystynäyttöö ja laakeeta peltoo 10.8.2020 Ajoneuvot Koeajo: Subaru Forester e-Boxer on massiivinen ja mukava, mutta pikkuviimeistely puuttuu 3.7.2020 Ajoneuvot Koeajo: Subaru XV e-Boxer tarjoaa kevyttä hybriditekniikkaa olematta kevythybridi 8.5.2019 Ajoneuvot Koeajo: Subaru Forester e-Boxer – omilla poluillaan 23.4.2019 Ajoneuvot Maistiainen: Subaru Forester e-Boxer – viidennen kerran hiottu Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa? Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan. Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen. Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa. Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon. On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon. Tutustu myös koeajoihin! Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.