Etusivu TyyppiviatVolkswagen Golf Sportsvan -tyyppiviat Volkswagen Golf Sportsvan -tyyppiviat Volkswagen Golf Sportsvanin mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom. Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna. Takaisinkutsuja Vain ajanjaksolla syyskuu 2021–lokakuu 2023 ilmoitettuja. Ei takaisinkutsuja kyseisenä ajankohtana. Vanhempia takaisinkutsuja Golf Sportsvan-takaisinkutsuja ei eroteltu Traficom-sivuilla, katso Golf. Useita malleja koskeva kampanja 01C6: Ohjelmistopäivitys, osien vaihto tai auton takaisinosto: Arteon, Eos, Golf, Passat, Phaeton, Polo, Scirocco, Sharan, Tiguan, Touareg, Touran, T-Roc, Up Valmistusvuosi: 2008–2018. Ajoneuvojen määrä (maailmassa): 1021, Saksassa 676 Jotkut autojen teknisiin ominaisuuksiin ja turvallisuuteen liittyvät kohdat eivät mahdollisesti vastaa normaalia sarjatuotantoautojen laatutasoa. Osaan autoja tehdään ohjelmistopäivityksiä tai osien vaihtoja. Osa autoista ostetaan takaisin ja romutetaan. KBA (Kraftfahrt-Bundesamt), Saksa 13.2.2019. Kampajanumero: 01C5: Sharan, Passat, Golf, Touareg, Touran, Phaeton Analyysiautojen takaisinosto: Joidenkin rajallisen ajanjakson aikana myytyjen autojen rakennetiedot ovat saattaneet olla epäselvät autoa markkinoitaessa. Näissä autoissa voi olla laitteistovikoja, joita ei havaita diagnoosissa ja joihin ei ole korjausratkaisua. Kaikki kampanjan piiriin kuuluvat autot ostetaan takaisin asiakkaalta ja romutetaan. Kampanja sisältää useita eri automalleja, joten tyyppihyväksyntänumero on vain yhdestä mallista. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 15. Kampanjan aloitus pvm: 20.9.2018, Traficom. Useita malleja koskeva kampanja 01C5: Autojen takaisinosto: Arteon, Eos, Golf, Passat, Phaeton, Polo, Scirocco, Sharan, Tiguan, Touareg, Touran, T-Roc, Up Valmistusvuosi: 2005–2017. Ajoneuvojen määrä (maailmassa): 5 683, Saksassa 4 321. Jotkus autojen teknisiin ominaisuuksiin ja turvallisuuteen liittyvät kohdat eivät mahdollisesti vastaa normaalia sarjatuotantoauton laatutasoa. Autot ostetaan takaisin ja romutetaan. KBA (Kraftfahrt-Bundesamt), Saksa 6.12.2018. Useita malleja koskeva kampanja 01C6: Ohjelmistopäivitys, osien vaihto tai auton takaisinosto: Arteon, Eos, Golf, Passat, Phaeton, Polo, Scirocco, Sharan, Tiguan, Touareg, Touran, T-Roc, Up Valmistusvuosi: 2008–2018. Ajoneuvojen määrä (maailmassa): 1021, Saksassa 676 Eri mallit, valm.aika: 2006–2018 Sisäisessä tarkastuksessa on todettu, että mallivuosien 2006–2018 välisenä aikana valmistettujen yhteensä n. 6700 ajoneuvon varustelumerkinnöissä saattaa olla virheitä, jotka eivät vastaa sarjakuvausta. Enimmäkseen tämä koskee esisarjan ajoneuvoja. Malleja ovat Up, e-up, Polo, Golf, e-Golf, Golf Plus, Golf Cabrio, Golf Variant, Sportsvan, Scirocco, Eos, Touran, Tiguan, Sharan, Volkswagen CC, Passat, Passat Variant, US-Passat, Phaeton und Touareg. Tarkastus on tarpeellinen koska mahdollisesti sarjavalmistuksessa on ollut käytössä tutkimus- ja koekäytössä olevia osia, jotka eivät vielä ole olleet hyväksyttyjen ajoneuvon osien listalla. Jos nämä ajoneuvot eivät takaisinkutsuttuina yksityiskohdiltaan ole hyväksyttyjen listalla, ei varustuksien toiminta tule virheettömästi dokumentoiduksi. Ei ole poislaskettu, että kyseisten ajoneuvojen turvavarusteluissa saattaa esiintyä toimintavaihtelua. Ennakoivasti tarkastetaan kaikki kohteeksi tulevat ajoneuvot. Toimet ovat asiakkaalle maksuttomat. Valmistaja on tiedottanut asiasta. Toimet merkitään valmistajan huoltotiedostoon koodilla ”01C5”. ADAC 12/2018. Katsastuksessa havaittuja vikoja (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) Ei erityisiä vikakohteita (2018–2015), Traficom Käyttöjarru (2015), Traficom Ei tilastossa (2014), Traficom Toistaiseksi ei merkittäviä vikakohteita, Saksa Senioriväestön suosikkimallilla ajetaan keskimääräistä vähemmän, mutta autoa huolletaan keskimääräistä paremmin, Saksa Itse autokin on hyvä ja vähävikainen, Saksa Tielle jättäviä vikoja ADAC (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) Ei mukana tiepalveluraportissa. Käyttäjien ilmoittamia vikoja Luotettava auto, vähän vikailmoituksia. 7-vaihteinen automaattivaihteisto (pienempien moottoreiden yhteydessä oleva DSG-kaksoiskytkinvaihteisto, kuivakytkin) saattaa oikutella ja sen korjaaminen on kallista. Kulmikkaasti toimiva ja nykivä DSG-automaattivaihteisto ärsyttää. TDI-dieseleissä ennenaikaisesti kuluva kaksoismassavauhtipyörä, mikä on luettava kulutusosaksi, sillä dieseleissä se ei välttämättä kestä moottorin tai vaihteiston koko käyttöikää. Takaisinkutsuja, muun muassa sähköjärjestelmän ohjainlaite, pääntuet, lapsilukko, pyörännavat, turvatyynyt ja turvavöiden kiristimet. Erinomainen tulos (1-) AutoBild-lehden kestotestissä 150 000 kilometrin matkalla. Tyyppivika: Koskee pääosin edeltävää Golf Plus-mallia, uudessa Sportsvan-mallissa rakennetta parannettu: Moottorivaurioita 1.2 TSI- ja 1.4 TSI-moottoreissa jakoketjun hajoamisen myötä vuoteen 2012 asti. Dieselmoottorien yhteydessä olevat kaksoismassavauhtipyörät eivät tahdo kestää auton moottorin käyttöikää. Pienempien moottoreiden yhteydessä oleva 7-vaihteinen automaattivaihteisto (DSG-kaksoiskytkinvaihteisto, kuivakytkin) saattaa oikutella ja sen korjaaminen on kallista. Koeajot – Volkswagen Merkki Merkki Malli Malli Hae koeajot 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 6.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.3 GTX – havuja per…formancelle 21.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen ID.Buzz GTX – tajuttoman nopea suurperheen auto 16.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen Transporter – yhteistyö on voimaa 8.12.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Passat eHybrid – piuhasta pitkälle 18.8.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf – hieman aiempaa parempi, mutta riittääkö se? 6.8.2024 Koeajo Koeajo: ykköskoppainen VW Golf GTI – kolopallo, hikeä ja vähän kyyneliäkin 27.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Passat Variant 1.5 eTSI – Sedanien sukupuutto 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa? Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan. Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen. Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa. Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon. On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon. Tutustu myös koeajoihin! Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.