Etusivu TyyppiviatVolkswagen Golf Sportsvan -tyyppiviat Volkswagen Golf Sportsvan -tyyppiviat Volkswagen Golf Sportsvanin mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Golf Sportsvanin mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom. Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna. Takaisinkutsuja Golf Sportsvan-takaisinkutsuja ei eroteltu Traficom-sivuilla, katso Golf. Useita malleja koskeva kampanja 01C6: Ohjelmistopäivitys, osien vaihto tai auton takaisinosto: Arteon, Eos, Golf, Passat, Phaeton, Polo, Scirocco, Sharan, Tiguan, Touareg, Touran, T-Roc, Up Valmistusvuosi: 2008–2018. Ajoneuvojen määrä (maailmassa): 1021, Saksassa 676 Jotkut autojen teknisiin ominaisuuksiin ja turvallisuuteen liittyvät kohdat eivät mahdollisesti vastaa normaalia sarjatuotantoautojen laatutasoa. Osaan autoja tehdään ohjelmistopäivityksiä tai osien vaihtoja. Osa autoista ostetaan takaisin ja romutetaan. KBA (Kraftfahrt-Bundesamt), Saksa 13.02.2019. Kampajanumero: 01C5: Sharan, Passat, Golf, Touareg, Touran, Phaeton Analyysiautojen takaisinosto: Joidenkin rajallisen ajanjakson aikana myytyjen autojen rakennetiedot ovat saattaneet olla epäselvät autoa markkinoitaessa. Näissä autoissa voi olla laitteistovikoja, joita ei havaita diagnoosissa ja joihin ei ole korjausratkaisua. Kaikki kampanjan piiriin kuuluvat autot ostetaan takaisin asiakkaalta ja romutetaan. Kampanja sisältää useita eri automalleja, joten tyyppihyväksyntänumero on vain yhdestä mallista. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 15. Kampanjan aloitus pvm:20.09.2018, Traficom. Useita malleja koskeva kampanja 01C5: Autojen takaisinosto: Arteon, Eos, Golf, Passat, Phaeton, Polo, Scirocco, Sharan, Tiguan, Touareg, Touran, T-Roc, Up Valmistusvuosi: 2005–2017. Ajoneuvojen määrä (maailmassa): 5 683, Saksassa 4 321. Jotkus autojen teknisiin ominaisuuksiin ja turvallisuuteen liittyvät kohdat eivät mahdollisesti vastaa normaalia sarjatuotantoauton laatutasoa. Autot ostetaan takaisin ja romutetaan. KBA (Kraftfahrt-Bundesamt), Saksa 06.12.2018. Useita malleja koskeva kampanja 01C6: Ohjelmistopäivitys, osien vaihto tai auton takaisinosto: Arteon, Eos, Golf, Passat, Phaeton, Polo, Scirocco, Sharan, Tiguan, Touareg, Touran, T-Roc, Up Valmistusvuosi: 2008–2018. Ajoneuvojen määrä (maailmassa): 1021, Saksassa 676 Eri mallit, valm.aika: 2006–2018 Sisäisessä tarkastuksessa on todettu, että mallivuosien 2006–2018 välisenä aikana valmistettujen yhteensä n. 6700 ajoneuvon varustelumerkinnöissä saattaa olla virheitä, jotka eivät vastaa sarjakuvausta. Enimmäkseen tämä koskee esisarjan ajoneuvoja. Malleja ovat Up, e-up, Polo, Golf, e-Golf, Golf Plus, Golf Cabrio, Golf Variant, Sportsvan, Scirocco, Eos, Touran, Tiguan, Sharan, Volkswagen CC, Passat, Passat Variant, US-Passat, Phaeton und Touareg. Tarkastus on tarpeellinen koska mahdollisesti sarjavalmistuksessa on ollut käytössä tutkimus- ja koekäytössä olevia osia, jotka eivät vielä ole olleet hyväksyttyjen ajoneuvon osien listalla. Jos nämä ajoneuvot eivät takaisinkutsuttuina yksityiskohdiltaan ole hyväksyttyjen listalla, ei varustuksien toiminta tule virheettömästi dokumentoiduksi. Ei ole poislaskettu, että kyseisten ajoneuvojen turvavarusteluissa saattaa esiintyä toimintavaihtelua. Ennakoivasti tarkastetaan kaikki kohteeksi tulevat ajoneuvot. Toimet ovat asiakkaalle maksuttomat. Valmistaja on tiedottanut asiasta. Toimet merkitään valmistajan huoltotiedostoon koodilla ”01C5”. ADAC 12/2018. Katsastuksessa havaittuja vikoja (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) Ei erityisiä vikakohteita (2017, 2016, 2015) Traficom Ei tilastossa (2014) Traficom Toistaiseksi ei merkittäviä vikakohteita, Saksa Senioriväestön suosikkimallilla ajetaan keskimääräistä vähemmän, mutta autoa huolletaan keskimääräistä paremmin, Saksa Itse autokin on hyvä ja vähävikainen, Saksa Tielle jättäviä vikoja ADAC (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) Ei eriteltynä tiepalveluraportissa. Käyttäjien ilmoittamia vikoja Luotettava auto, vähän vikailmoituksia. Vain kulmikkaasti toimiva ja nykivä DSG-vaihteisto ärsyttää. Takaisinkutsuja, muun muassa sähköverkoston ohjainlaite, lapsilukko ja pyörännavat. Erinomainen tulos (1-) AutoBild-lehden kestotestissä 150 000 kilometrin matkalla. Suomessa on havaittu, että dieselmoottorien yhteydessä olevat kaksoismassavauhtipyörät eivät tahdo kestää auton moottorin käyttöikää. Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan kaksoismassavauhtipyörä on kulutusosa, jonka vaihtoon on varauduttava auton moottorin käyttöiän aikana. Maantieajopainotteisessa käytössä kaksoismassavauhtipyörä voi kestää useita satoja tuhansia kilometrejä. Valtaosassa tapauksista vauhtipyörän ja/tai kytkimen vaihtaminen tulee eteen 200 000–300 000 kilometrin ajon jälkeen. Sen sijaan rasittavassa kaupunkiajossa tai vedettäessä perävaunua, kaksoismassavauhtipyörän käyttöikä lyhenee. Vaihto on työläs ja kallis toimenpide ja se tulee tehtäväksi 100 000–200 000 ajokilometrin välillä. Myyjän tulisi kertoa, että kaksoismassavauhtipyörä on tekniikaltaan sellainen, että siinä on kuluvia osia. Kaksoismassavauhtipyörä koostuu liikkuvista osista, jotka kuluvat, väsyvät ja vanhentuvat käytön myötä. Kuluttajalle pitäisi kertoa ennen kaupantekoa, että vauhtipyörän rakenne on sellainen, että sitä pitää korjata ennen moottorin normaalin kestoiän päättymistä. Lisätietoa Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) ohjeesta Tyyppivika: Koskee pääosin edeltävää Golf Plus-mallia, uudessa Sportsvan-mallissa rakennetta parannettu. Moottorivaurioita 1.2 TSI- ja 1.4 TSI -moottoreissa jakoketjun hajoamisen myötä (goodwill-jatkotakuu). Rakennetta on parannettu vuodesta 2012 alkaen. Vikatapauksessa kannattaa vaatia jatkotakuuta, sillä kyseessä on selkeä tyyppivika, jonka korjauskustannukset voivat olla kalliit. VW-konserni on ollut kitsas ja nihkeä korvaamaan jakoketjuvikoja ja niiden aiheuttamia mahdollisia moottorivaurioita. Suomen kuluttajariitalautakunnan mukaan jakoketjun tulee kestää koko moottorin käyttöiän, mikä VW-konsernin ilmoituksen mukaan on 250 000 km. Näin ollen kuluttaja voi vedota tyyppivikaan takuun jälkeenkin. Vikatapauksessa jakoketju ei ole kestänyt sitä, mitä kuluttajalla on yleisen mittapuun mukaan aihetta olettaa. Myyjällä on vastuu tuotevirheistä. Myyjä vastaa tuotteesta takuun jälkeenkin. Takuu on vapaaehtoinen lisäetu. Jakoketju ei ole kulutusosa, kuten jakohihna, jolle on määritelty tietty vaihtoväli iän ja/tai kilometrimäärän mukaan. Jakoketjun kestosta lisätietoja Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) verkkosivuilla Pienempien moottoreiden yhteydessä oleva 7-vaihteinen automaattivaihteisto (DSG-kaksoiskytkinvaihteisto, kuivakytkin) saattaa oikutella ja sen korjaaminen on kallista. Vikatapauksessa kannattaa vedota tyyppivikaan takuuajan jälkeenkin. Isompien moottorien yhteydessä oleva DSG-automaatti märkäkytkimellä on osoittautunut kestävämmäksi. Lisätietoja Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) ohjeesta KKV Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa? Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan. Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen. Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa. Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon. On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon. Tutustu myös koeajoihin! Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.