Volkswagen up! -tyyppiviat

Volkswagen up! mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.
Volkswagen UP Cargo

Volkswagen up! mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • (Sisarmallit Seat Mii ja Škoda Citigo pääosin samalla tekniikalla ja samassa tehtaassa valmistettu)
  • Volkswagen e-UP! Korkeajänniteakku: 93I9:
    Korkeajänniteakkuun on mahdollisesti asennettu vaurioituneita akkukennoja. Akkukennon kuoren vaurion asteesta riippuen elektrolyyttinestettä voi päästä vuotamaan ja se voi muodostaa sähköisen kontaktin akkumoduulin kotelon kanssa. Näin syntyvästä akkumoduulin eristyksen viasta ilmoitetaan mittariston punaisella varoitusvalolla ”Sähköjärjestelmässä häiriö”. Korjauksena autoiin vaihdetaan korkeajänniteakku.
    aloituspäivä 25.11.2020, ajoneuvojen lukumäärä 4, Traficom.
  • Useita malleja koskeva kampanja 01C6: Ohjelmistopäivitys, osien vaihto tai auton takaisinosto: Arteon, Eos, Golf, Passat, Phaeton, Polo, Scirocco, Sharan, Tiguan, Touareg, Touran, T-Roc, Up Valmistusvuosi: 2008 – 2018. Ajoneuvojen määrä (maailmassa): 1021, Saksassa 676. Jotkut autojen teknisiin ominaisuuksiin ja turvallisuuteen liittyvät kohdat eivät mahdollisesti vastaa normaalia sarjatuotantoautojen laatutasoa. Osaan autoja tehdään ohjelmistopäivityksiä tai osien vaihtoja. Osa autoista ostetaan takaisin ja romutetaan. KBA (Kraftfahrt-Bundesamt), Saksa 13.02.2019.
  • Volkswagen Up! Huonosti sijoitetun liimaliitoksen vuoksi saattaa kosteutta tunkeutua korkeajänniteakkutilaan. Huolto eristää akun kosteussuojalla. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Merkitään valmistajan huoltotiedostoon koodilla ”93E2”. ADAC 05/2019.
  • Viallinen hinauskoukku. Up! valm.aika: 01.10.2015 – 24.04.2017. Tavarantoimittajan virheellinen hitsiliitos vetosilmukassa saattaa aiheuttaa murtuman silmukkaan tietyllä vetovoimilla ja hinattava ajoneuvo menettää yhteyden vetävään ajoneuvoon, minkä lisäksi irtoava köysi on tapaturmariski käyttäjälle. Virheellinen vetosilmukka vaihdetaan, vaihto kestää 10 min ja on asiakkaalle maksuton. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Vaihto merkitään valmistajan huoltotiedostoon koodilla ”50D9” ja merkkitarralla varapyöräkoteloon. ADAC 06/2018.
  • Viallinen hinauskoukku. Voi murtua ja aiheuttaa onnettomuuden autoa hinattaessa. Valm. aika 01.10.2015–24.4.2017, ADAC 1/2018.
  • Kampajanumero: 01C5: Analyysiautojen takaisinosto: Joidenkin rajallisen ajanjakson aikana myytyjen autojen rakennetiedot ovat saattaneet olla epäselvät autoa markkinoitaessa. Näissä autoissa voi olla laitteistovikoja, joita ei havaita diagnoosissa ja joihin ei ole korjausratkaisua. Kaikki kampanjan piiriin kuuluvat autot ostetaan takaisin asiakkaalta ja romutetaan. Kampanja sisältää useita eri automalleja, joten tyyppihyväksyntänumero on vain yhdestä mallista. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 15. Kampanjan aloitus pvm:20.09.2018, Traficom.
  • Useita malleja koskeva kampanja 01C5: Autojen takaisinosto: Arteon, Eos, Golf, Passat, Phaeton, Polo, Scirocco, Sharan, Tiguan, Touareg, Touran, T-Roc, Up Valmistusvuosi: 2005 – 2017. Ajoneuvojen määrä (maailmassa): 5 683, Saksassa 4 321. Jotkus autojen teknisiin ominaisuuksiin ja turvallisuuteen liittyvät kohdat eivät mahdollisesti vastaa normaalia sarjatuotantoauton laatutasoa. Autot ostetaan takaisin ja romutetaan. KBA (Kraftfahrt-Bundesamt), Saksa 06.12.2018.
  • Eri mallit, valm.aika: 2006 – 2018 Sisäisessä tarkastuksessa on todettu, että mallivuosien 2006 – 2018 välisenä aikana valmistettujen yhteensä n. 6700 ajoneuvon varustelumerkinnöissä saattaa olla virheitä, jotka eivät vastaa sarjakuvausta. Enimmäkseen tämä koskee esisarjan ajoneuvoja. Malleja ovat Up, e-up, Polo, Golf, e-Golf, Golf Plus, Golf Cabrio, Golf Variant, Sportsvan, Scirocco, Eos, Touran, Tiguan, Sharan, Volkswagen CC, Passat, Passat Variant, US-Passat, Phaeton und Touareg. Tarkastus on tarpeellinen koska mahdollisesti sarjavalmistuksessa on ollut käytössä tutkimus- ja koekäytössä olevia osia, jotka eivät vielä ole olleet hyväksyttyjen ajoneuvon osien listalla. Jos nämä ajoneuvot eivät takaisinkutsuttuina yksityiskohdiltaan ole hyväksyttyjen listalla, ei varustuksien toiminta tule virheettömästi dokumentoiduksi. Ei ole poislaskettu, että kyseisten ajoneuvojen turvavarusteluissa saattaa esiintyä toimintavaihtelua. Ennakoivasti tarkastetaan kaikki kohteeksi tulevat ajoneuvot. Toimet ovat asiakkaalle maksuttomat. Valmistaja on tiedottanut asiasta. Toimet merkitään valmistajan huoltotiedostoon koodilla ”01C5”. ADAC 12/2018.
  • Tehdasasenteiset talvipyörät, väärä pyörimissuunta ja löysä kiinnitys. Jos auto tilattu tehtaalta talvirenkain, on renkaat mahdollisesti asennettu autoon väärään pyörimissuuntaan ja pyörien kiinnityspultit voivat olla löysällä. Valm. aika 08.09.2016–22.12.2016, ADAC 3/2017.
  • Turvatyyny ja/tai turvavöiden esikiristin ei laukea. Valm. aika 08.07.2016–06.02.2017, ADAC 3/2017.
  • Up, e-Up: Kuljettajan turvatyyny: Joidenkin autojen turvalaitteiden sytytysaineen sekoitussuhteessa on poikkeamaa, mikä saattaa törmäystilanteessa vaikuttaa siten, että turvatyyny tai vyönkiristin ei aktivoidu. Loukkaantumisriski on tällöin suurentunut. Korjauksena viallisen turvalaitteen vaihto, Traficom 02/2017.
  • Up: Valmistusvirheen vuoksi ei takaovien lapsilukkojen osalta voida selvästi päätellä ovatko nämä kytkettyinä. Kun lapsilukot kytketään päälle, saattaa ovi olla edelleen avattavissa sisäpuolelta. Ajoneuvon edustaja tarkistaa lapsilukitusten toiminnat ja vaihtaa lukot tarvittaessa. Työ kestää n. 1 h (lukon vaihto). Työ merkitään Koodilla ”58C9” merkityllä tarralla varapyörätilaan ja huoltovihkoon. Valmistusaika 11/2015–04/2016, ADAC 08/2016.
  • Mii, Citigo: Takaoven lukkolaite. Mekaanisen lapsilukon lukitusvipu saattaa murtua ja lapsilukko ei toimi. Lukko tarkastetaan ja tarvittaessa uusitaan, Traficom 08/2016.
  • Up, Mii, Citigo: Turvatyynyn (Airbagin) ohjainlaitteen koodaus: Tietyllä aikavälillä valmistetuissa UP! -malleissa saattaa turvatyynyn ohjainlaitteissa olla virheelliset parametrit. Turvatyynyn ohjainlaitteen virheellisten parametrien vuoksi sivutörmäystunnistinten diagnoositoiminto voi olla pois päältä, joten sivuturvatyynyjärjestelmän mahdollisia vikoja ei pystytä tunnistamaan. Siksi turvatyynyn merkkivalo ei syty mahdollisen vian ilmetessä. Kaikissa kampanjan piiriin kuuluvissa autoissa parametrisoidaan uudelleen turvatyynyn ohjainlaite, Traficom, ADAC 2013.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • (Sisarmallit Seat Mii ja Škoda Citigo pääosin samalla tekniikalla ja samassa tehtaassa valmistettu)
  • Ei erityisiä vikakohteita (2017, 2015, 2014, 2012), Traficom.
  • Ei tilastossa (2016, 2014, 2011) Traficom
  • Seisontajarrun dynamometritesti (2013) Traficom
  • Käyttöjarrun dynamometritesti (2013, 2012), Traficom.
  • Turvavyöt ja varusteet (2013), Traficom.
  • Valmistajan kilpi (2013), Traficom.
  • Ei tilastoissa (2011), Traficom.
  • Valovikoja, Saksa
  • Käyttöjarrun tehossa toisinaan huomauttamista, Saksa.
  • Pysäköintijarrun teho heikko seitsenvuotiaissa ja sitä vanhemmissa, Saksa
  • Kuluneet jarrulevyt, Saksa
  • Jumittavat jarrusatulat kuluttavat jarrulevyjä ja –paloja, Saksa
  • Pakoputkistossa huomauttamista neljä -viisi kertaa useammin kuin keskiarvoautossa! Pakoputkistossa voi olla huomauttamista jo kolmannessa katsastuksessa, pikkuautolle tyypilliset lyhyet ajomatkat syövyttävät pakoputkistoa, Saksa.
  • Korissa huolimattomasta pysäköinnistä aiheutuneita naarmuja ja kolhuja (kaupunkiauto), Saksa.
  • Öljyvuotoja, Saksa.
  • Turvatyynyjen merkkivalo oikuttelee, Saksa.
  • Huomiovalot oikuttelevat, Saksa.
  • Pakoputkiston lämpösuojus irtoaa huteran kiinnityksen vuoksi, Saksa.

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • (Sisarmallit Seat Mii ja Škoda Citigo pääosin samalla tekniikalla ja samassa tehtaassa valmistettu)
  • Volkswagen Up!:
  • Jarrupalat (2015)
  • Akku purkautunut tyhjäksi (2011, 2013-2014).
  • Märät sytytystulpat (2012–2014).
  • Valonheittimet rikki (2012, 2014).
  • Jarrut takana/pysäköintijarru jumissa (2012 – 2014).
  • Seat Mii:
  • Jarrupalat (2013-2015)
  • Pysäköintijarru, mekaaninen (2015)
  • Akku (2014)
  • Sytytystulpat (2012,2015)
  • Škoda Citigo:
  • Märät sytytystulpat (2014).
  • Akku purkautunut tyhjäksi (2012–2014).
  • Käynnistysmoottori (2012)
  • Johdinsarja (2012)

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

Volkswagen Up!

  • Työn laadussa ja viimeistelyssä on puutteita:
  • Hälyäänet, jyrinät ja kolinat ärsyttävät
  • Tuulilasin edessä olevan vesikourun vedenpoistoreiät tukkeutuvat ja vesi loiskuu sisälle. Vesikouru tulee puhdistaa puiden lehdistä ja muusta siihen kertyvästä aineksesta säännöllisesti vesivahinkojen välttämiseksi!
  • Ovien lukot jumittavat.
  • Ilmastointilaite vuotaa.
  • Panoraamakatto nakuttaa.
  • Maakaasuversion kaasunpainesäädin viheltää.
  • Hajonnut pakoputkiston lämpösuojuspelti.
  • Automatisoitu ASG –robottivaihteisto oikuttelee.
  • Takaluukku voi vuotaa lisäjarruvalon tai takalasinpyyhkimen kohdalta
  • Ensimmäisten tuotantoerien autoissa kytkinlevy kolisi joutokäynnillä, vuodesta 2014 alkaen erilainen kytkinlevy poisti ongelman.

Seat Mii ja Škoda Citigo

  • Pääosin samoja vikoja kuin VW Up-mallissa, lisäksi vettä kerääntyy sisätiloihin ja ilmastointilaitteen kompressori rikki.
  • Seatin pakoputkistossa vikoja ja heikko valoteho ärsyttää.
  • (Sisarmallit Seat Mii ja Škoda Citigo pääosin samalla tekniikalla ja samassa tehtaassa valmistettu)
  • Luotettavuus on hyvä esimerkiksi ADAC-tiepalvelutilaston mukaan, mutta auton viimeistelyssä on puutteita, AB.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.