Volkswagen Caddy -tyyppiviat

Volkswagen Caddyn mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.
Volkswagen Caddy Max

Volkswagen Caddyn mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • Pääntuen ohjainholkki: Pääntuki ei ole lukittuneena ohjainholkissa, mikäli ohjainholkin vastakappaleeseen on tuotanto-ongelman takia muodostua pursetta. Kampanjan piiriin kuuluvissa autoissa vaihdetaan vasen (ajosuunnassa) pääntuen ohjain kumpaankin etuistuimeen, Traficom 5/2018. Koodi 72H5, valm.aika: 02–03/2018, ADAC 5/2018.
  • Kaasusäiliö: Kaasutankin pintarakenteisiin voi pitkän käyttöajan aikana tulla korroosiota. Tarkastuksessa todetut vialliset kaasutankit vaihdetaan, Traficom 02/2017, ADAC 3/2017.
  • ESC-ohjainlaite: Lämpömekaaninen ABS-ohjausyksikön kuormitus saattaa johtaa maadoituksen virheeseen ja katkaista virran ABS/ESC- yksiköstä ja tämän toiminnan. Ohjausyksikkö päivitetään, joka päivitys paremmin itsetestillä korjaa tämän virheen. Koodi 45F2. Vuosimalli 2009, ADAC 12/2017.
  • ESC-ohjainlaite: ESC-ohjainlaitteen maadoitusliitoksessa saattaa ilmetä häiriö ohjainlaitemoduulien lämpömekaanisen ylikuormituksen vuoksi. Ohjainlaite ei siinä tapauksessa enää välttämättä toimi luotettavasti. Kampanjan piiriin kuuluvien autojen ESC-ohjainlaitteen ohjelmisto on päivitettävä, Traficom 06/2017.
  • Moottorin ohjainlaite: (Golf Variant, Jetta, Golf Plus, Beetle Cabrio, Passat Variant, Passat Limousine, EOS, Golf Cabrio, Beetle, Passat CC, Volkswagen CC, Tiguan, Touran, Scirocco, Sharan, Amarok, Caddy). Kaikkien kampanjan piiriin kuuluvien, tyypin EA189 dieselmoottoreilla varustettujen autojen moottorin ohjainlaitteessa on ohjelmisto, jonka avulla voidaan tunnistaa testipenkkitilanne. 1,2- tai 2,0-litraisella moottorilla varustetuissa autoissa suoritetaan moottorin ohjainlaitteen päivitys. 1,6-litraisten moottorien kohdalla autoihin on moottorin ohjainlaitteen päivityksen lisäksi asennettava ilmanvirtausohjain ilmamassanmittarin ja ilmansuodattimen yläosan väliin. Asia koskee vain VW-henkilöautoja ja VW-hyötyautoja, joissa on 3- tai 4-sylinterinen dieselmoottori EA189 (tuotantoajankohta vuoden 2007 puolen välin jälkeen eli alkaen mallivuodesta 2008). Tyypin 189 moottoriperheeseen kuuluu dieselmoottoreita, joiden iskutilavuus on 1,2, 1,6 tai 2,0 litraa, Traficom 2016.
  • Maadoitusliitos: Verkon sähköisen ohjausyksikön maadoitus on virheellisesti tehty. Tämän johdosta saattavat kauko-ohjaustoiminnot releisiin, jotka ohjaavat sytytystä/käynnistystä/liikkeellelähtöä häiriintyä ja johtaa moottorin itsekäynnistymiseen. Liikkeellelähtötilanteissa tämä saattaa vaihteen ollessa kytkettynä johtaa ajoneuvon tahattomaan liikkumiseen. Ajoneuvon edustaja tarkistaa maadoitusjohtimen ruuvin kiristysmomentin ja korjaa tämän oikeaan arvoon. Työ kestää n. 0,5 h. Työ merkitään huoltovihkoon ja työkalujen alueelle tarralla, jossa koodi ”97BM”. Valm.aika 05/2012–01/2013, ADAC 02/2016.
  • Maadoitusliitos: Auton vasemman puolen kynnysalueella olevan maadoitusliitoksen tiukkuus ei välttämättä ole riittävä käsivaihteistolla varustetuissa Caddy-malleissa, joissa ei ole start-stop-järjestelmää. Kampanjan piiriin kuuluvien autojen maadoitusliitos tarkastetaan ja kiristetään tarvittaessa, Traficom 2015.
  • Takaluukun kaasujouset voivat irrota. Kiinnikkeiden pettäessä luukku romahtaa alas tavaroiden lastaajan/purkajan päälle aiheuttaen vammautumisen vaaran, ADAC 2014.
  • Kaasujousen kuulatapin korinpuoleinen ruuvikiinnitys. Takaluukun kaasujousen kiinnitys saattaa joissain tapauksissa irrota, Traficom 2014.
  • 1.2 TSI: Turbon paineensäädössä (hukkaportti) voi olla vikaa, seurauksena tehon lasku tai kytkeytyminen hätäohjelmalle, ADAC 2012.
  • Aktiivihiilisuodattimen letku voi olla irti, seurauksena bensiininhajua. Tarkistetaan ja kiinnitetään, ADAC 2009.
  • Nelivetomallit, mahdollinen vika mäkilähtöavustimessa tai takapyörien laakereissa, välirengas löysällä, mahdollinen laakerivaurio, ADAC 2009.
  • Vaihteiston ohjelmisto (DSG), ylikuormittumiseen viittaavan lämpötilan suojatoiminnon muutos,virhetoiminto voi aiheuttaa nykimistä tai kytkimen jäämisen auki, jolloin veto lakkaa, ADAC, KBA, VOSA 2009.
  • Vaihteiston ohjelmisto (DSG), vaihteiston ohjainlaitteen päivitys – ylikuormittumiseen viittaavan lämpötilan suojatoiminnon muutos, Traficom 2009.
  • Tandem -polttonestepumpun (LUK) virheellisen kansiruuvin vuoksi polttonestettä voi vuotaa runsaasti moottoritilaan ja pahimmassa tapauksessa neste voi sytyttää tulipalon, ADAC, VOSA 2004, KBA 2008.
  • Jarrutehostimen alipaineletkun mahdollinen vuoto, jarrutehostus voi lakata toiminnasta, poljinvoima kasvaa, VOSA 2005.
  • Polttoaineen siirtopumppu, tarkastus/kunnostus, Traficom 2004.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei erityisiä vikakohteita (2014), Traficom.
  • Renkaat ja vanteet (2013, 2012, 2011, 2010, 2008), Traficom.
  • Jousitus ja iskunvaimennus (2013, 2011, 2009, 2008, 2007, 2006), Traficom.
  • Taka-akselisto (2013), Traficom.
  • Seisontajarrun dynamometritesti (2011, 2010, 2009, 2008), Traficom.
  • Käyttöjarru (2011, 2006), Traficom.
  • Etuakselisto (2010, 2009, 2006), Traficom.
  • Dieselmoottorin pakokaasumittaus (2007), Traficom.
  • Sisäinen valvontajärjestelmä (OBD) (2007), Traficom.
  • Jousituksessa ja iskunvaimennuksessa vikoja lähes kaikissa ikäryhmissä, Saksa.
  • Jousituksen rajoittimet kuluneet, Saksa.
  • Pyöräntuennan poikittaisten tukivarsien laakeriholkit kuluneet, Saksa.
  • Vetoakselien kumitiivisteet hapertuneet jo viisivuotiaissa, Saksa.
  • Valovikoja erityisesti takavaloissa, suuntavaloissa ja hätävilkuissa, Saksa.
  • Käyttöjarruvikoja, kuluneet tai ruosteiset jarrulevyt, Saksa.
  • Jarrusatulat voivat juuttua, mikä lisää jarrulevyjen kulumista, Saksa.
  • Jarruletkut voivat olla haperot yli kahdeksanvuotiaissa, Saksa.
  • Pakoputkisto vanhimmissa, Saksa.
  • Öljyvuotoja, Saksa.
  • Lommoja ja ruostetta korissa, ei kuitenkaan korin kantavissa osissa, Saksa.
  • Hyötyajoneuvon huolto on usein laiminlyöty, mikä lisää vikojen ja katsastuksessa hylkäysten määrää, Saksa.

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmä rikki (2011–2013).
  • Sytytysjohtimet vialliset (2011–2012).
  • Polttonestepumppu rikki, johtimen kytkentä viallinen (diesel 2011).
  • Suuttimet (2010–2014).
  • Kosteat sytytystulpat (2008–2010).
  • Moottori rikki, sivuääniä (2007–2009, 2011).
  • Virtalukko viallinen (2007–2009).
  • Käynnistysmoottori rikki (2007, 2009, 2010).

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

  • Poikkeuksellista Volkkarissa: Takaluukku ruostuu, AB.
  • Vaihteisto- ja kytkinvikoja. Sama voimansiirto kuin Golfissa, jossa voimansiirto kestää. Caddy: Auto ja sen kuorma ovat raskaammat ja tila-auton käyttö on ronskimpaa, mikä lisää voimansiirron kulumista, AB.
  • Jarrupaineanturin viat tietävät koko ESC-ajonvakautuksen ohjainlaitteen uusimista, hinta 800 euroa, AB.
  • Vesivuotoja liukuvista ikkunoista, ADAC, AB.
  • Takaluukku lommoutuu tavaran kuljetuksessa, ADAC.
  • Takaluukun kaasujousissa vikoja, takaisinkutsu, ADAC, AB.
  • Ilmastointilaitteen kompressorivikoja ja kiveniskut vaurioittaneet lauhduttimen kennoa, AB.
  • Sivuliukuovien liukurenkaat kuluneet, AB.
  • Vuotavat liukuikkunat, AB.
  • Vaihteensiirtovaijerin kiinnikkeiden irtoaminen vaikeuttaa vaihteiden kytkemistä, Autobild.
  • Caddy on usein kovassa käytössä, osa vioista syntyy huolimattoman käytön ja puutteellisen huollon seurauksena, AB.
  • Suomessa on havaittu, että dieselmoottorien yhteydessä olevat kaksoismassavauhtipyörät eivät tahdo kestää auton moottorin käyttöikää. Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan kaksoismassavauhtipyörä on kulutusosa, jonka vaihtoon on varauduttava auton moottorin käyttöiän aikana. Maantieajopainotteisessa käytössä kaksoismassavauhtipyörä voi kestää useita satoja tuhansia kilometrejä. Valtaosassa tapauksista vauhtipyörän ja/tai kytkimen vaihtaminen tulee eteen 200 000–300 000 kilometrin ajon jälkeen. Sen sijaan rasittavassa kaupunkiajossa tai vedettäessä perävaunua, kaksoismassavauhtipyörän käyttöikä lyhenee: Vaihto on työläs ja kallis toimenpide ja se tulee tehtäväksi 100 000–200 000 ajokilometrin välillä: Myyjän tulisi kertoa, että kaksoismassavauhtipyörä on tekniikaltaan sellainen, että siinä on kuluvia osia. Kaksoismassavauhtipyörä koostuu liikkuvista osista, jotka kuluvat, väsyvät ja vanhentuvat käytön myötä. Kuluttajalle pitäisi kertoa ennen kaupantekoa, että vauhtipyörän rakenne on sellainen, että sitä pitää korjata ennen moottorin normaalin kestoiän päättymistä. Lisätietoa: KKV
  • Tyyppivika: Moottorivaurioita 1.2 TSI- ja 1.4 TSI -moottoreissa jakoketjun hajoamisen myötä (goodwill-jatkotakuu), AB. Vikatapauksessa kannattaa vaatia jatkotakuuta, sillä kyseessä on selkeä tyyppivika, jonka korjauskustannukset voivat olla kalliit. VW-konserni on ollut nihkeä korvaamaan jakoketjuvikoja ja niiden aiheuttamia mahdollisia moottorivaurioita, AB. Suomen kuluttajariitalautakunnan mukaan jakoketjun tulee kestää koko moottorin käyttöiän, mikä VW-konsernin ilmoituksen mukaan on 250 000 km. Näin ollen kuluttaja voi vedota tyyppivikaan takuun jälkeenkin. Vikatapauksessa jakoketju ei ole kestänyt sitä, mitä kuluttajalla on yleisen mittapuun mukaan aihetta olettaa. Myyjällä on vastuu tuotevirheistä. Myyjä vastaa tuotteesta takuun jälkeenkin. Takuu on vapaaehtoinen lisäetu. Jakoketju ei ole kulutusosa, kuten jakohihna, jolle on määritelty tietty vaihtoväli iän ja/tai kilometrimäärän mukaan. Jakoketjun kestosta lisätietoja Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) verkkosivuilla: KKV
  • Lisätietoja Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) ohjeesta ”Virhevastuu ja takuu autokaupassa”:
    KKV
  • Pienempien moottoreiden yhteydessä oleva 7-vaihteinen automaattivaihteisto (DSG-kaksoiskytkinvaihteisto, kuivakytkin) saattaa oikutella ja sen korjaaminen on kallista. Vikatapauksessa kannattaa vedota tyyppivikaan takuuajan jälkeenkin. Isompien moottorien yhteydessä oleva DSG-automaatti märkäkytkimellä on osoittautunut kestävämmäksi. Lisätietoja Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) ohjeesta ”Virhevastuu ja takuu autokaupassa”: KKV

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.