15.2.2023

Uudenkaupungin automuseo – Pääosassa Saab ja suomalainen autotuotanto

Kuva Sini Ylivakeri

Uudenkaupungin autotehtaan vieressä sijaitsevassa automuseossa on monipuolinen kokoelma erilaisia autoja sadan vuoden takaa nykyhetkeen asti.

Ympäri vuoden auki olevan museon kolmesta hallista löytyy yli sata autoa vanhoista klassikoista futuristisiin konseptiautoihin, mielenkiintoista rekvisiittaa unohtamatta.

Näyttely ei rajoitu pelkästään autoihin, sillä museossa on myös kaksipyöräisiä ja pari lentokonetta. Museon yhteydessä toimii myös kokeileva entisöintityöpaja ja museomyymälä.

Sisään astuessa museossa on viihtyisä ja rauhallinen tunnelma. Ensimmäinen halli kutsuu kiertelemään lukuisien eri klassikkoautojen sekaan: on T-Ford, Kuplia ja Kadetteja, sekä maailman kaunein auto – ainakin Enzo Ferrarin mukaan.

Eksoottisempiakin näyttelykappaleita löytyy, kuten mahdollisimman ekologisesti valmistettu vetyauto vuodelta 2004.

Erityisiä autoja museossa riittää. Kunniapaikalla onkin ensimmäinen Suomessa valmistettu auto, Korvensuu 1913. Auto on valmistettu 110 vuotta sitten Mynämäellä Korvensuun sähkö- ja maatalouskonetehtaalla, ja se on tehty 90-prosenttisesti kotimaisista osista. Kaksisylinterisestä ja ilmajäähdytteisestä nelitahtimoottorista irtosi tehoa noin kymmenen hevosvoiman verran. Parhaimmillaan se ylsi 50 kilometrin tuntinopeuteen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Merkittävä Saab-kokoelma

Saabille on omistettu kokonaan oma halli, ja kolmannesta löytyy myös muita viereisessä autotehtaassa valmistettuja autoja.

Suomalainen autoteollisuus lähti kasvuun Uudessakaupungissa vuonna 1969, jolloin autotehtaalla valmistettiin ensimmäinen auto – Saab 96, jota voi edelleen museossa ihailla. Museosta löytyy kuitenkin vanhempiakin Ruotsin Trollhättanissa valmistettuja Saabeja, kuten ensimmäinen Suomessa rekisteröity Saab 92 vuodelta 1950.

Saabin historia konkretisoituu perusteellisesti museota kiertäessä, kun esillä on eri malleja ja uniikkeja yksilöitä kattavasti vuosien varrelta. Myös irtomoottoreitakin riittää tutkiskeltavaksi.

Autourheilua ja avoautoja

Saabin moottoriurheilupuolikin on edustettuna. Rivistä löytyy esimerkiksi yksi suomalaisen moottoriurheilun legendan Jouko ”Jokke” Kallion rallicross-autoista: Saab 900 Turbo. Autossa on esittelytekstin mukaan 320 hevosvoiman moottori ja se kiihtyy nollasta sataan noin 5 sekunnissa. Se oli myös ensimmäisiä Saab-Valmetin valmistamia kilpa-autoja, sillä Kallio solmi yhteistyösopimuksen autotehtaan kanssa vuonna 1986 kilpailemisesta rallicrossin EM-sarjassa.

Saab-avoautojen valmistus alkoi 80-luvulla, ja niistä tuli ennennäkemätön menestys. Avoautoja valmistettiin vuoteen 2003 asti, jolloin Saabin valmistus Uudessakaupungissa päättyi kokonaan yli 30 vuoden jälkeen.

Retroa rekvisiittaa ja nukkekotinäyttely

Vaikuttavan autokokoelman lisäksi museosta löytyy paljon autoilun historiaan liittyvää mielenkiintoista rekvisiittaa. Yksi huomiota herättävistä esineistä on alun perin vuonna 1928 Paimion sairaalassa käyttöön otettu Shellin bensamittari.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mitä yhteistä on Saabilla, Talbotilla ja Porschella?

Vuosien varrella autotehtaassa on valmistettu paljon erimerkkisiä autoja. Saabin lisäksi vuosina 1979–1985 valmistuksessa olivat Talbot Horizon, Solara ja 1510. Myöhemmin 90-luvulla solmittiin yhteistyösopimus General Motorsin kanssa Opel Calibran valmistamisesta.

Vuosituhannen vaihdetta lähestyessä Uudessakaupungissa alkoi Porsche Boxsterin sekä epäonnekkaamman Euro-Samaran valmistus. Jälkeenpäin tuotantoon tuli myös Porsche Cayman vuonna 2005. Siinä missä Porscheja valmistettiin kaiken kaikkiaan yli 200 000 kappaletta, Euro-Samaroita valmistettiin vain vajaa puolet eli 15 000 alunperin suunnitellusta määrästä.

Autojen valmistus tehtaalla jatkuu tänäkin päivänä yhteistyössä Mercedes-Benz Group AG:n kanssa, kun Mercedes-Benzin A-sarjan tuotanto aloitettiin vuonna 2013. Sen jälkeen valmistettiin myös GLC-katumaasturia, jonka valmistus loppui viime vuonna. Museossa on nähtävillä molempien automallien korit.

Suuntana sähköautot

Valmet Automotiven Dawn-sähköautokonsepti esiteltiin ensimmäisen kerran yleisölle Geneven autonäyttelyssä vuonna 2012. Tarkoituksena oli esitellä suomalaisten sähköauto-osaamista. Autosta löytyy sähkömoottori, akku, induktiolataus, ohjausyksikkö ja pikalatausliitin. Vaikka autossa on toimiva sähköinen voimalinja, ajossa se ei ole ollut, koska autoa liikuttavat komponentit puuttuvat.

Sarjatuotannossa tehtaalla valmistettuja sähköautoja ovat Think City ja Garia-golfauto, jotka ovat myös esillä museossa. Sähköautojen valmistus ei loppunut siihen, vaan tehtaalla on valmistettu Fisker Karma plug-in-hybridiautoja sekä hiljattain myös Lightyear 0 -aurinkosähköautoa.

Uudenkaupungin autotehtaan historiaan liittyy vahvasti myös presidentti Urho Kaleva Kekkonen, mikä selviää paremmin Moottorin aikaisemmasta jutusta:

Matka: Haluatko istahtaa Kekkosen tuoliin? Uudenkaupungin automuseossa se onnistuu

Lisätietoja museosta: visituusikaupunki.fi/automuseo

Teksti ja kuvat: Sini Ylivakeri

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat