21.5.2021 Ajoneuvot Uusi Abarth 1000 SP on kuin täysin uniikki Alfa Romeo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuonna 1966 Abarth 1000 SP voitti Nürburgringillä 500 kilometrin kestävyyskilpailun. Nyt se on syntynyt uudelleen Alfa Romeosta. Alfa Romeon insinöörit ovat ottaneet käsittelyynsä Alfa Romeo 4C -mallin, jonka olemme hyvinkin kompromissittomaksi urheiluautoksi kehuneet. Historiasta on kaivettu tavoitteeksi 60-luvun Abarth 1000 SP -kilpa-auto.Syntynyt uusi Abarth 1000 SP on yksittäiskappaleena valmistettu kunnianosoitus 55 vuotta takaperin ensiesiintymisensä tehneelle ja vuoden 1966 Nürburgringin 500 kilometrin kestävyyskilvan voittaneelle samannimiselle mallille. Tuo alkuperäinen versio oli suunniteltu juuri kestävyyskilpoja, mutta myös ylämäkikilpailuihin. Se menestyikin aikanaan erinomaisesti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAbarth 1000 SPUutta sähköistä Fiat 500 -mallia lukuunottamatta valmistajan tarjonta on käynyt kovinkin kapeaksi. Samassa brändin sporttiosasto Abarth on jäänyt paitsion puolelle. Nyt skorpionilogosta muistutetaan hyvinkin pistävästi ainutlaatuisella yksittäiskappaleella, joka nojailee pitkälle skorpionilogon historiaan.Viime aikojen hiljaiselosta kertoo myös Moottorin koeajojen vähäisyys. Edelliset Abarth-mallien koeajot ovat viiden vuoden takaa – vuonna 2016 Moottori kokeili sekä Abarth 595 Competizionen että Abarth 124 Spiderin.Uutuusmalli Abarth 1000 SP ei sekään tule sarjatuotantoon. Yksittäiskappale vaikuttaa varsin ilmeisesti kuorutetulta Alfa Romeo 4C -mallilta, vaikka Abarth ei tätä tiedotteessaan suoraan sanokaan. Tämä ei toki ole huono lähtökohta, etenkin kun sen muotojen pohjalta on saatu yllättävänkin oikeaa asua kantava automalli.Vuoden 1966 alkuperäisen mallin matala keula, pyöreät lokasuojat sekä runsas määrä ilmanottoaukkoja on siirtynyt varsin hyvin uuteenkin ja kokonaisuus onkin pääosin onnistunut. Jotain kompromisseja on toki jouduttu tekemään esimerkiksi ajovalojen osalta. Pahin myönnytys on menty tekemään uutuuden varsin korkean ja raskaalta näyttävän perän saralla.Tekniset tiedot ovat vahvin paljastus lähtökohdista. Tekniset arvot kun ovat täysin yhtenevät samaa hiilikuidusta ja kevytmetallista kasattua koria myöden.Moottorina on sama hieman yli 1,7-litrainen nelisylinterinen turboahdettu moottori, jonka tehokin on identtisesti 240 hevosvoimaa. Alkuperäisen auton nimen "1000" tarkoitti tuon ajan tapojen mukaan moottorin litratilavuutta, joten tässä uutuuden nimeämispolitiikka on haastava. Ehkä se olisi voinut olla suosiolla 1700 SP.Ostoaikeita on turha puntaroida, sillä tämä yksittäiskappale tuskin tulee myyntiin ainakaan ihan pian. Ehkä voimme törmätä siihen jossakin autonäyttelyssä tai museossa vielä jonain päivänä. Suurin autosta nouseva innostus koskeekin mahdollisia tulevia Abarthin tuotantomalleja, joita on toivottavasti jälleen luvassa.Kuvat ja lähde: Abarth Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?