1.9.2022 Ajoneuvot Uusi logo ja konseptiauto Vision 7S: Škodan lähivuodet merkitsevät muutoksia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Vision 7S -konseptiauto on konkreettinen osoitus tšekkimerkin tulevista vuosista, joihin mahtuu kaikkea uudessta strategiasta aina uuteen logoon ja ilmeeseen. Suomalaisten suosikkimerkkeihin kuuluva Škoda on ollut Volkswagen-ryhmän osana jo yli 30 vuotta. Nyt tšekkimerkki halusi kertoa lähivuosien tulevasta suunnasta, oman identiteetin etsimisestä, uudesta logosta ja kaikkea tätä ilmentävästä Vision 7S -konseptiautosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOma suuntaŠkoda haluaa tulevien vuosien osalta keskittyä enemmän omaan polkuunsa. Markkinointimielessä yhtiön tähtäimessä ovat muut merkit, joilta se haluaa kaapata markkinaosuuksia VW-konsernisisariaan nopeammin, eli kasvua haetaan VW-ryhmän ulkopuolelta. Samalla Škoda asemoi itsensä enemmän erilleen VW-ryhmän merkeistä. Vision 7S -konseptiauton esittelyvideossa ollut teinityttären uhma äitiään kohtaan oli toimitusjohtaja Klaus Zellmerin mukaan täysi sattuma, mutta ei ole vaikea kuvitella, että tšekit haluavat tehdä omia ratkaisujaan konsernin yhteisistä peruspalikoista.Kaikki ei kuitenkaan ole pelkkää muutosta. Škodalla ollaan tietoisia, että merkistä pidetään monilla markkina-alueilla erityisesti rahalle tarjotun vastineen takia, eikä siitä haluta luopua jatkossakaan. Asiakkaat tulevat ensin, oli kyse autojen tilankäytöstä tai merkin saavutettavuudesta. Jopa Simply Clever -ratkaisuja halutaan tuoda uuteen aikaan, jossa ideat yltävät digitaalipuolelle.Yhtiö panostaa sähköistymiseen 5,6 miljardia euroa seuraavan viiden vuoden aikana. Lisäksi digitalisaatiota edistetään 700 miljoonalla eurolla ja työntekijöiden koulutusta kehitetään 500 miljoonalla eurolla. 2030 mennessä hiilidioksidipäästöt halutaan puolittaa vuoden 2020 tasoon verrattuna.Viestintäpäällikkö Ariane Kilian ja Škoda Vision 7S -työryhmä.Ajan hengen mukaan Škoda haluaa kiihdyttää sähköistä kehitystä tuomalla kolme uutta täyssähkömallia vuoteen 2026 mennessä. Ne sijoittuvat pikkuautoluokkaan, kompaktien katumaasturien luokkaan sekä seitsemänpaikkaisten luokkaan. Perinteisemmistä automalleista tšekkimerkki kertoi, että ensi vuonna aiheina ovat uudistuva Kodiaq ja Superb ja 2024 nähdään Octavian uusimmat tuulet.Uusi ilmeOsana uudistumista on Škodan uusi ilme, joka lähtee aina logosta alkaen. Tuttu siipinuolimerkki jää edelleen käyttöön, mutta sen kolmiulotteisuus on saanut väistyä litteyden tieltä. Muutos on hyvin samanlainen, kuin mitä lukuisat muut automerkit ovat tehneet viime vuosina ja sen perustelu on sama: painotuotteiden väistyessä näyttöjen tieltä on kannattaa panostaa kontrastiin. Škodan uudet värit ovat Emerald Green ja Electric Green.Ehkä selkeämpi muutos on panostus tekstilogoon. Siipinuoli väistyy useissa käyttökohteissa selkeän ja helposti tunnistettavan tekstilogon alta. Uuteen logoon on haettu inspiraatiota Škoda Auton menneisyydestä. Toisaalta merkki ei ole halunnut luopua S-kirjaimen hatusta (háček) vaan se on nyt integroitu osaksi s-kirjaimen yläkoukkua. Kyseessä on pieni muutos, josta puhutaan varmasti yllättävän pitkään. Uusi logo valittiin 165 ehdotuksen joukosta. Ensimmäisenä uusi ilme otetaan käyttöön viestinnässä ja vuodesta 2024 alkaen myös uusissa automalleissa.Toimitusjohtaja Klaus Zellmer ja markkinointijohtaja Martin Jahn esittelivät joitain harkittuja logoversioita.Brändi-identiteetin myötä on muuttunut myös muotokieli. Tulevat Škodat muotoillaan uuden Modern Solid -muotokielen mukaisesti, joka on selkeä erkaantuminen nykyisestä kolmioita ja kristallihiontaa yhdistelevästä tyylistä. Uusi sensorit piilottava sileä keulailme on sekin saanut nimen ja kyseessä Tech-Deck Face. Škoda-tekstilogon lisäksi mielenkiintoisin varsinainen yksityiskohta ovat T-malliset valot, jotka saattavat tuoda mieleen joitain kilpailijoita.Škoda Vision 7SEnsimmäinen konkreettinen esimerkki uudesta muotokielestä saatiin minuutteja myöhemmin Škoda Vision 7S -konseptiauton muodossa. Muiden Vision-sarjan konseptiautojen tapaan auto tuskin tulee sellaisenaan tuotantoon, mutta silhuetti ja joitain ideoita saatetaan nähdä esimerkiksi edellä mainitussa seitsemänpaikkaisessa täyssähköautossa. Vision 7S perustuu Enyaq iV:n käyttämään MEB-täyssähkörakenteeseen. Auton WLTP-toimintamatkaksi kerrotaan yli 600 kilometriä 89 kilowattitunnin akulla ja lataamisen huipputehoksi 200 kilowattia. Muilta osin konseptiauton tekniset tiedot ovat avoimet.Pituutta autolla on 5 016 mm, josta akselivälin osuus on 3 075 mm. Leveyttä on 1 940 mm ja korkeutta 1 888 mm, joten tilat kuudelle aikuiselle järjestyvät osittain massiivisten ulkomittojen myötä. Maavaraa konseptissa on 242 mm.Tech Deck -keulailmeen ja T-muotoisten ajovalojen lisäksi Škoda on leikitellyt keulailmeellä uuden logon ja “käänteisen tehokyhmyn” muodossa, eli konepellissa on keskellä syvennys. Puskureissa olevat oranssit elementit voidaan vetää hinausta varten vetolenkeiksi tai niillä voidaan katkaista auton sähköt onnettomuustilanteessa.Konseptihengessä sivupeilit on korvattu kameroilla ja ovenkahvojen virkaa toimittavat valaistut hipaisulaatat. Pyöränkaarissa on haettu hiukan jämäkkää kulmikkuutta, mutta täysien audien sijaan Škoda on muistanut, että kaariin tuleva pyörä on kuitenkin ympyrän muotoinen. Mustalta styroksilta näyttävät komponentit auton sisä- ja ulkopuolella on tehty kierrätetyistä renkaista. Vihreä mattaväri on nimeltään Explorer Green. Vision 7S on nimensä mukaisesti seitsemänpaikkainen, mutta yksi paikoista on keskitunneliin integroitu lastenistuin. Olettaa sopii, että yhdessäkään perheessä ei ole jatkuvasti parivuotiasta lasta. Škoda on kuitenkin ideoinut, että lapsen kannattaa olla aikuisten keskellä ja lisäksi lastenistuimen kameranäkymä on saatavissa tietoviihdejärjestelmän ruudulle. Ilmeisesti Škodan muotoiluosastolla uskotaan afrikkalaiseen sanontaan “lapsen kasvattaminen vaatii kokonaisen kylän”. Ovissa on omat kankaiset kosketusnäyttöpinnat, joiden avulla voidaan ilmaista esimerkiksi ilmastoinnin lämpötilaa tai ovien lukitusta. Toisaalta pintoihin voi piirtää tai kirjoittaa pieniä viestejä. Matkustajilla on istumapaikoillaan omat magneettiset kännykkäpidikkeet. Kojelaudan keskipisteenä on 14,6-tuumainen kosketusnäyttö. Vision 7S:n idea on, että auton voi muuntaa lataustaukojen ajaksi erillisellä Relax-tilalla, jossa istuimet kääntyvät enemmän toisiaan kohti, kosketusnäyttö kiepahtaa vaaka-asentoon mediasisältöjä varten ja auto vetää kojelautaa viitisen senttiä sisäänpäin. Nähtäväksi jää, löytyykö tuotantomallista ylimääräistä tilaa kojelautamekanismille, mutta ainakin merkki on tunnistanut monikäytön mahdollisuudet erilaisten pidempien taukojen aikana.Relax-modessa kojelauta painuu sisään ja tietoviihdejärjestelmän näyttö kääntyy vaakasuuntaan.Ajotilassa kosketusnäyttö on pystyasennossa, jotta kuljettaja pääsee siihen paremmin käsiksi. Tarvittaessa kosketukset voi suorittaa myös älypuhelimen ruudulla. Ohjauspyörä on konseptiautomaisen kokeileva ja kojelaudan hyllyn varjosta löytyy myös erillinen mittaristonäyttö. Keskitunnelissa on lisäksi kolme säätörullaa, joiden keskellä on näyttö hiukan Jaguar Land Roverin tapaan.– Voin luvata, että rullat tulevat takaisin, naurahtaa toimitusjohtaja Zellmer asiasta kysyttäessä. Hän ei selvästikään ole hipaisupintojen suurin ystävä.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Aake Kinnunen ja ŠkodaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?