3.7.2025

”10 vuotta liian aikaisin” – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen

Kuva Moottorin arkisto

Mercedeksen EQS-sähköauto lanseerattiin huipputeknologisena lippulaivana, mutta sen muotoilu ei ole koskaan kunnolla vedonnut ostajiin. Nyt yhtiön päämuotoilija myöntää, että auto saatettiin tuoda markkinoille kymmenen vuotta liian aikaisin.

Mercedeksen lippulaiva-EV EQS on ollut markkinoilla jo nelisen vuotta, mutta sen vastaanotto on jäänyt laimeaksi – etenkin muotoilunsa osalta. Nyt yhtiön päämuotoilija Gorden Wagener myöntää taannoisessa haastattelussaan, että auto julkaistiin yksinkertaisesti liian aikaisin.

– Julkaisimme sen 10 vuotta liian aikaisin, sanoi Wagener Autocarille viitaten EQS:n futuristiseen ilmeeseen, joka ei ole vedonnut ostajiin toivotulla tavalla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Liian kaukana S-sarjasta

Wagenerin mukaan yksi suurimmista virheistä oli asemoida EQS perinteisen S-sarjan jatkajaksi. Autoa ei ollut suunniteltu samoin periaattein kuin polttomoottorilla varustettu lippulaivamalli – pitkä keula, klassinen muoto ja ajatus kuljettajan ajamasta matkasta loistoluokassa jäivät taka-alalle.

Wagenerin mukaan se on täysin erilainen auto. Jälkikäteen hän toteaa, että EQS olisi kannattanut markkinoida eri tavalla.

– Enemmän futuristisena CLS:nä, S-sarjan Coupéna tai jotain siihen suuntaan, Wagener pohtii.

Mercedes-Benz EQS SUV 580 4Matic sähköauto katumaasturi GLS luksus ylellinen

Mercedes muuttaa suuntaa

Vaikka Wagener on aiemmin puolustanut EQ-malliston ilmettä kutsumalla sitä tarkoituksenmukaiseksi ja edistykselliseksi, Mercedes on jo aloittanut suunnanmuutoksen. Tulevaisuudessa sähkö- ja polttomoottorimallit jakavat saman muotokielen, eikä sähköautoja enää erotella EQ-alabrändin alle.

Uusi CLA näyttää lähes identtiseltä riippumatta käyttövoimasta, ja tuleva sähköversio GLC-mallista ei kanna nimeä EQC. Myös sähköinen G-sarja on nimetty G580 with EQ Technology, ei EQG:ksi.

Tämä lähestymistapa noudattaa BMW:n jo aiemmin omaksumaa mallistrategiaa, jossa eri voimalinjat yhdistetään samaan tuoteperheeseen.

Wagener näkee, että ongelmat eivät liity vain muotoiluun, vaan myös siihen, miten asiakkaat kokevat sähköautot kokonaisuutena.

– Yksi sähköautojen ongelmista on asiakaskokemus. Asiakas näkee sen kuin elektronisena laitteena. Polttomoottoriautot koetaan yhä enemmän kuin arvokello – paljon pitkäikäisempänä, sanoi Wagener ABC Newsin haastattelussa.

EQS pysyy vielä mukana – toistaiseksi

Mercedes suunnittelee EQS-mallille uutta kasvojenkohotusta, johon tuodaan muun muassa CLA:sta tuttu kolmitähtikuvio etuvaloihin. Sähkö-S-sarjan odotetaan saapuvan markkinoille vasta vuosikymmenen lopulla, joten EQS pysyy mukana mallistossa vielä useamman vuoden ajan – vaikka sen muotoilun aika olisikin tullut liian aikaisin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat