17.4.2023 Ajoneuvot Lipuva vallankumous – Mercedes-Maybach EQS 680 SUV:in myötä Maybachilla on nyt toinen jalka sähkössä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Maybachilla on nyt tarjota jotain mitä Bentleyllä ja Rolls-Roycella ei vielä ole: täyssähköinen ultraluksusmaasturi. EQS 680 SUV on myös väkevätehoinen Maybach heille, jotka eivät välitä maksaa jopa yli 200 000 euron autoveroa. Mercedes-Maybach EQS SUV:ia voi hyvällä syyllä pitää Maybach-brändille jopa yhtä merkittävänä pelinavauksena kuin sen henkiinherättämistä S-sarjan Mercedeksessä vuonna 2015. Erilaisten konseptimallien ja lataushybridtuotantomallin pitkän pohjustuksen jälkeen täyssähköinen Maybach on nyt totta.Mercedes-Maybach EQS SUV on tällä hetkellä pramein sähkömaasturi mitä rahalla saa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPäihittää huippumalli S 680:n päivänselvästi ainakin kahdessa asiassaMercedes-Maybach EQS 680 SUV ei ole polttomoottorisen GLS-vastineensa tavoin mikään venytetty tapaus, vaan perustuu kaikessa -Benz - tai tässä tapauksessa -EQ-vastineeseensa.Mercedes-Maybachin käsittely Mercedes-EQ EQS SUV:ille on ollut joka tapauksessa perinpohjainen, eikä myöskään voimalinjaa ole säästetty muutoksilta. Jotta kaikki Mercedeksen alabrändit tulisivat varmasti kuvaan mukaan, on Mercedes-Maybach lainannut EQS SUV:iin sähkösedan Mercedes-AMG EQS 53 4Maticin väkevän, 484-kilowattisen ja 950 newtonmetrin väännön tuottavan sähkövoimalinjan.Kyseinen voimapaketti tekee autosta kaikkein tehokkaimman Maybach-mallin, ylittäen sekä tehollaan että vääntömomentillaan lippulaiva S 680 4Maticin 6,0-litraisen V12:n.Toinen ulottuvuus asiaan on tietenkin se, että EQS 680 SUV pääsee suvereeneihin lukuihin sähköauton nolla-autoverolla. Tähän asti Suomen Mercedes-Maybach -malliston pienin autovero on ollut V8-malli S 580:n 111 210 euroa. GLS 600:sta on maksettu noin 147 000 euroa, minkä on tosin voinut kiertää rekisteröimällä auto kevytkuorma-autoksi. Mainitusta S 680:sta autoveroa on mennyt hulppeat 203 000 euroa.Akku-, lataus- ja toimintamatka-asiat vastaavat käytännössä EQ-mallia, mutta hulppeat lisätehot mahdollistavat arviolta noin 2 800-kiloiselle järkäleelle kiihtyvyyden nollasta sataan 4,4 sekunnissa.Sähköstä huolimatta tunnusomainenMercedes-Maybachilla on monia tunnusmerkkejä, joiden avulla ne voi erottaa -Benz-vastineistaan jo kaukaa, mikä on tietenkin ensiarvoisen tärkeää. Maybach-brändäys näkyykin EQS SUV:in ulkokuoressa monin tavoin.21-tuumaiset Maybach-standardivanteetkin jo huutavat, mutta saataville tulee myös 22-tuumaisia kiekkoja. GLS:n 23-tuumaisia ei sen sijaan ole luvassa, ihan siitä yksinkertaisesta syystä, etteivät ne mahtuisi pyöränkaarien alle.Keulassa musta ja sileä EQ-maski tähtikuvioineen on väistynyt pystyripaisen Maybach-maskin tieltä. Maski ei tosin edelleenkään läpäise ilmaa, eli kromirivat on luotu siihen visuaalisin elementein.Maybach-logoja löytyy ympäri autoa varmasti riittävissä määrin, mutta keulan päällä seisova merkkikoriste ei EQS:ssä olekaan jostain syystä Maybachin M-M -tunnus, vaan Mercedes-Benzin tähti. Mercedes-EQ -malleistahan seisovat merkkikoristeet puuttuvat kokonaan.Muita statuksennäyttäjiä ovat esimerkiksi kromatut ovi- ja ikkunalistat sekä saatavilla oleva kaksivärimaalaus.Valaistut astinlaudat ovat vakiovaruste.Eri tavalla maksimaalista tilankäyttöäMercedes-Maybach EQS SUV on tehty samalla kaavalla kuin GLS:kin eli normaalisti seitsenpaikkaisen auton tilat on käytetty mahdollisimman herraskaisesti.Sähköauton ympäristöajattelu näkyy sisätiloissa muun muassa nappanahkaistuinten valmistusprosessissa.Kuten Maybacheissa ja muissakin tämän luokan autoissa on totuttu, jonkinlainen lähtökohtaoletus on se, että auton omistaja istuu takapenkillä. Kuljettajan ja etumatkustajan paikalla Maybach-status näkyy jokseenkin rajoitetusti, takana sitäkin enemmän.Takapenkeillä aikaa voi kuluttaa monilla tavoilla, ja kuten asiaan kuuluu, myös sampanjalasin ääressä. EQ-malliin verrattuna taaksepäin vietyjen takapenkkien takaa löytyvässä suljetussa tavaratilassa on toki myös jääkaappi.Auto on lähtökohtaisesti nelipaikkainen, mutta takariville on saatavilla myös keskipenkki. Se on sitten kuitenkin ehkä tilapäiskäyttöön, sillä esimerkiksi jalkojen lepuutustuet keskipaikalta puuttuvat, eikä se muutenkaan maksimoi ultraluksusauton matkustuskokemusta.Matkustuskokemuksesta puheen ollen, jo lähtökohtaisesti äänetöntä kulkua tarjoava EQS SUV on saanut Maybachina päivitetyn ilmajousituksen. Se tarjoaa Comfort-ajotilan sijaan erillisen Maybach-tilan, joka keskittää auton kaikki matkustusmukavuudelliset aspektit yksin takamatkustajien nautittaviksi.Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Teksti: Benjamin HelanderMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Koeajo Koeajo: Rivian RT1 – Amerikan sähkö-herkkua 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 15.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Hyundai Ioniq 9 – nyt on tilaa matkustaa 15.3.2025 Autoilu Työsuhdeautot sähköistyvät vauhdilla – dieselautot kadonneet lähes kokonaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 19.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi ehti ensimmäisenä eurooppalaisvalmistajana tuomaan hybridiauton asiakaskäyttöön 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle