17.4.2023

Lipuva vallankumous – Mercedes-Maybach EQS 680 SUV:in myötä Maybachilla on nyt toinen jalka sähkössä

Mercedes-Maybachilla on nyt tarjota jotain mitä Bentleyllä ja Rolls-Roycella ei vielä ole: täyssähköinen ultraluksusmaasturi. EQS 680 SUV on myös väkevätehoinen Maybach heille, jotka eivät välitä maksaa jopa yli 200 000 euron autoveroa.

Mercedes-Maybach EQS SUV:ia voi hyvällä syyllä pitää Maybach-brändille jopa yhtä merkittävänä pelinavauksena kuin sen henkiinherättämistä S-sarjan Mercedeksessä vuonna 2015. Erilaisten konseptimallien ja lataushybridtuotantomallin pitkän pohjustuksen jälkeen täyssähköinen Maybach on nyt totta.

Mercedes-Maybach EQS SUV on tällä hetkellä pramein sähkömaasturi mitä rahalla saa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Päihittää huippumalli S 680:n päivänselvästi ainakin kahdessa asiassa

Mercedes-Maybach EQS 680 SUV ei ole polttomoottorisen GLS-vastineensa tavoin mikään venytetty tapaus, vaan perustuu kaikessa -Benz - tai tässä tapauksessa -EQ-vastineeseensa.

Mercedes-Maybachin käsittely Mercedes-EQ EQS SUV:ille on ollut joka tapauksessa perinpohjainen, eikä myöskään voimalinjaa ole säästetty muutoksilta. Jotta kaikki Mercedeksen alabrändit tulisivat varmasti kuvaan mukaan, on Mercedes-Maybach lainannut EQS SUV:iin sähkösedan Mercedes-AMG EQS 53 4Maticin väkevän, 484-kilowattisen ja 950 newtonmetrin väännön tuottavan sähkövoimalinjan.

Kyseinen voimapaketti tekee autosta kaikkein tehokkaimman Maybach-mallin, ylittäen sekä tehollaan että vääntömomentillaan lippulaiva S 680 4Maticin 6,0-litraisen V12:n.

Toinen ulottuvuus asiaan on tietenkin se, että EQS 680 SUV pääsee suvereeneihin lukuihin sähköauton nolla-autoverolla. Tähän asti Suomen Mercedes-Maybach -malliston pienin autovero on ollut V8-malli S 580:n 111 210 euroa. GLS 600:sta on maksettu noin 147 000 euroa, minkä on tosin voinut kiertää rekisteröimällä auto kevytkuorma-autoksi. Mainitusta S 680:sta autoveroa on mennyt hulppeat 203 000 euroa.

Akku-, lataus- ja toimintamatka-asiat vastaavat käytännössä EQ-mallia, mutta hulppeat lisätehot mahdollistavat arviolta noin 2 800-kiloiselle järkäleelle kiihtyvyyden nollasta sataan 4,4 sekunnissa.

Sähköstä huolimatta tunnusomainen

Mercedes-Maybachilla on monia tunnusmerkkejä, joiden avulla ne voi erottaa -Benz-vastineistaan jo kaukaa, mikä on tietenkin ensiarvoisen tärkeää. Maybach-brändäys näkyykin EQS SUV:in ulkokuoressa monin tavoin.

21-tuumaiset Maybach-standardivanteetkin jo huutavat, mutta saataville tulee myös 22-tuumaisia kiekkoja. GLS:n 23-tuumaisia ei sen sijaan ole luvassa, ihan siitä yksinkertaisesta syystä, etteivät ne mahtuisi pyöränkaarien alle.

Keulassa musta ja sileä EQ-maski tähtikuvioineen on väistynyt pystyripaisen Maybach-maskin tieltä. Maski ei tosin edelleenkään läpäise ilmaa, eli kromirivat on luotu siihen visuaalisin elementein.

Maybach-logoja löytyy ympäri autoa varmasti riittävissä määrin, mutta keulan päällä seisova merkkikoriste ei EQS:ssä olekaan jostain syystä Maybachin M-M -tunnus, vaan Mercedes-Benzin tähti. Mercedes-EQ -malleistahan seisovat merkkikoristeet puuttuvat kokonaan.

Muita statuksennäyttäjiä ovat esimerkiksi kromatut ovi- ja ikkunalistat sekä saatavilla oleva kaksivärimaalaus.

Valaistut astinlaudat ovat vakiovaruste.

Eri tavalla maksimaalista tilankäyttöä

Mercedes-Maybach EQS SUV on tehty samalla kaavalla kuin GLS:kin eli normaalisti seitsenpaikkaisen auton tilat on käytetty mahdollisimman herraskaisesti.

Sähköauton ympäristöajattelu näkyy sisätiloissa muun muassa nappanahkaistuinten valmistusprosessissa.

Kuten Maybacheissa ja muissakin tämän luokan autoissa on totuttu, jonkinlainen lähtökohtaoletus on se, että auton omistaja istuu takapenkillä. Kuljettajan ja etumatkustajan paikalla Maybach-status näkyy jokseenkin rajoitetusti, takana sitäkin enemmän.

Takapenkeillä aikaa voi kuluttaa monilla tavoilla, ja kuten asiaan kuuluu, myös sampanjalasin ääressä. EQ-malliin verrattuna taaksepäin vietyjen takapenkkien takaa löytyvässä suljetussa tavaratilassa on toki myös jääkaappi.

Auto on lähtökohtaisesti nelipaikkainen, mutta takariville on saatavilla myös keskipenkki. Se on sitten kuitenkin ehkä tilapäiskäyttöön, sillä esimerkiksi jalkojen lepuutustuet keskipaikalta puuttuvat, eikä se muutenkaan maksimoi ultraluksusauton matkustuskokemusta.

Matkustuskokemuksesta puheen ollen, jo lähtökohtaisesti äänetöntä kulkua tarjoava EQS SUV on saanut Maybachina päivitetyn ilmajousituksen. Se tarjoaa Comfort-ajotilan sijaan erillisen Maybach-tilan, joka keskittää auton kaikki matkustusmukavuudelliset aspektit yksin takamatkustajien nautittaviksi.

Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Teksti: Benjamin Helander

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat