11.2.2023

Mercedes-Maybach S580e tutustuttaa Maybach-asiakkaat ensi kertaa latauspistokkeeseen

Ultraluksusbrändin ensimmäinen ladattava hybridi on vasta esimakua, ajatellen jo tänä vuonna esiteltävää ensimmäistä täyssähköistä Maybachia.

Mercedes-Maybach S-sarja on lähtökohtaisesti hyvin eri tuote, kuin hiljattain nähty 800-hevosvoimainen Mercedes-AMG S 63 E Performance, vaikka ranka onkin sama. Radikaali ero piilee siinä, kuka on ratin takana ja mitä hän siellä tekee. S 63:ssa omistaja on itse ratissa, ja tekee mitä haluaa, sillä hänhän omistaa Mercedes-AMG S 63:n. Mercedes-Maybachissa omistaja on takapenkin syleilyssä, ja autonkuljettaja vie tämän minne hän haluaa - eleettömästi ja äänettömästi.

Maybachilla on kokemusta rivi-6:sta jo vuosisadan takaa, mutta nyt vasta ensi kertaa 2000-luvulta.

Tällä pettämättömällä filosofialla maailman tasapainoisin mäntämoottori yhdistettynä sähkömoottorin äänettömyyteen on Mercedes-Maybachin ydintä paljon enemmän kuin nykyiset, isot V-moottorit. Mercedes-Benz S580e:stä lainattu lataushybridivoimalinja lupaa 100 kilometrin sähköistä toimintamatkaa maksiminopeudella 140 km/h, minkä pitäisi riittää useimpiin päivittäisiin ajoihin, eihän juuri sitä pidemmälle kannata maata pitkin körötellä. S580e:n polttomoottorina toimii siis 3,0-litrainen rivikuutonen, ja hybridijärjestelmän yhteisteho on 375 kilowattia ja -vääntö 750 newtonmetriä. 5,5-metrinen loistosedan on ekoautonakin varsin pirteä, eikä varmasti kukaan valita siitä, että hybridi-Maybach kiihtyy ripeämmin (0 - 100 km/h: 5,1 s.) kuin Rolls-Royce Phantom 6,75-litraisine V12 -voimalaitoksineen.

Mercedes-Maybach S-Klasse (Z 223)

Hybridiversion valitessaan Maybach-asiakkaiden ei tarvitse totutella miltään osiin mitenkään erilaiseen tasoon polttomoottorisiin S 580:aan (4-l V8) ja -680:aan (6-l V12) verrattuna. Ainoa taso, joka varmaankin tuntuvasti lataushybridin myötä laskee, on Mercedes-Maybachin suomalainen autoverotaso. Pyyntihinnaltaan kalleimmat lataushybridit ovat Benzeinäkin verojen jälkeen malliston edullisimmat versiot vain noin 4 500 euron autoverollaan, kun esimerkiksi S 500:stä 3-litraisella rivikuutosella verottaja kuittaa itselleen yli 54 000 euroa. Mercedes-Maybach S580:n kohdalla autoveron osuus on jo kolmasosa eli 111 000 euroa auton kokonaishinnasta, joka kuuluu 316 tonnia.

Mercedes-Maybach S-Klasse (Z 223)

Mercedes kertoo, että Maybach S580e:n myynti aloitetaan vähitellen. Ensimmäiseksi markkinamaaksi on valikoitunut Kiina, ja toiseksi kaikista maailman maista Thaimaa. Eurooppaan auto saadaan joskus myöhemmin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Täyssähkö-Maybach tuloillaan

Vaikka tuotanto-Maybach kytketään nyt vasta ensi kertaa latauspistokkeeseen, ei sähköisyys ole ultraluksussiivelle mikään uusi asia. Jo vuonna 2016 näimme huikaisevan näköisen, peräti kuusimetrisen Maybach-sähköcoupékonseptin nimeltä Vision 6.

Mercedes-Maybach EQS SUV sähköauto Mercedes-Benz Mercedes-EQ konsepti
Mercedes-Maybach EQS -konsepti nähtiin jo ennen varsinaisen EQS SUV:in lanseerausta.

Unelmista toteen täyssähköisen Mercedes-Maybachin on tuomassa ensi alkuun versiointi Mercedes-EQ EQS SUV:ista, jota ennakoitiin jo vuonna 2021 Mercedes-Maybach EQS -konseptimallilla. Mercedes ei ole kertonut samannimisen tuotantoauton tarkkaa julkaisuajankohtaa, mutta monet merkit viittaavat siihen, että se tulee tapahtumaan jossain kohtaa kuluvaa vuotta.

Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat