12.12.2022 Ajoneuvot 802 hevosvoimaa sen todistaa – Mercedes-AMG S 63 E Performance on tehokkain automaailman suunnannäyttäjä koskaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä S-sarjan Mercedeksen mallisto täydentyy vihdoinkin odotetulla AMG-versiolla, joka paljastaa sonderklassen toiset kasvot. 4,0-litrainen V8 on keskiössä lataushybridivoimalinjassa, jonka sähkömoottorit on tarkoitettu ainoastaan siivittämään S 63 uusille sataluvuille, kuten 1 430 newtonmetrin vääntömomenttiin. Uuden Ässän Mercedes-AMG -versio on ensimmäinen laatuaan yli 30 vuoteen ja neljään sukupolveen, joka ei hyödynnä lainkaan V12 -voimanlähdettä, mallimerkinnältään S 65. Siinä missä Mercedeksen viimeinen V12 on lähinnä valtionjohtajien yksinoikeus, nojaa uusi S 63 kahdeksansylinteriseen, jonka ympärille rakentuu useiden muiden nykyisten Mercedes-AMG -mallien tapaan F1:stä ammentava, sähköistetty E Performance -voimalinja. Väkevyydessään se peittoaa kaikki aikaisemmat S-sarjalaiset V12:lla tai ilman. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Enemmän vääntöä kuin Veyronissa S 63 E Performance on 400 voltin sähköarkkitehtuurille perustuva lataushybridi, joka kykenee valmistajan mukaan kulkemaan 13,1 kilowattitunnin ajoakun varassa pelkkää sähköajoa 33 kilometrin verran. AMG-mallista Ässää ei ole siitä huolimatta edelleenkään tarkoitettu varsinaisesti ekoautoksi, vaikka kuljettaja voi niin halutessaan säästää bensiiniä jopa toistakymmentä litraa sadalla, vaikka nyt siihen S 65:een verrattuna. Voimalinjajärjestely on monimutkainen, ja autosta löytyy muun muassa kaksi vaihdelaatikkoa. 9-vaihteinen AMG Speedshift välittää polttomoottorin tehot, kun taas taka-akselille sijoitetulla sähkömoottorilla (140 kW, 320 Nm), on oma kaksivaihteinen välityksensä. S 63 on tietenkin nelivetoinen, ja se on sitä tarvittaessa myös täyssähköisessä ajotilassa, sillä sähkömoottorilta voima voidaan välittää suoraan myös etupyörille. Sähköajoa voi ajaa aina 140 km/h asti, jolloin sähkömoottorin kierrosluku on 13 500 rpm. Tuolloin sen oma vaihteisto kytkee kakkosvaihteen päälle, jotta moottori voi pyöriä maksimaalisella tehokkuudella. V8 ei tosiaankaan lähtenyt S-sarjan keulalta, vaikka monissa muissa AMG-malleissa on lähdetty downsizingin tielle. S 63 E Performancen sydämenä ja keuhkoina toimiva 4,0-litrainen kasi on valmistajan mukaan aikaisempaakin hanakampi vastaamaan kaasuun. Turboahtimet on sijoitettu sylinteriblokkien väliin. Polttomoottorin yhteydessä on myös starttigeneraattori, ja sen omiin voimavaroihin kuuluu 612 hevosvoiman teho sekä 900 newtonmetrin vääntömomentti. Jos polttomoottori ei itsessäänkään jää kuin sata yksikköä 1 000 newtonmetriä kellottaneesta viimeisimmästä S 65:stä, lataa E Performance -järjestelmä tauluun suoraan 1 430 newtonmetriä. Huikea lukema jättää varjoonsa jopa Bugatti Veyronin 180 newtonin erolla. Tasan 802 hevosvoiman järjestelmäteho riittää tekemään uutuudesta AMG:n virittämien S-sarjalaisten 51-vuotisen historian tehokkaimman. Jottei meno kävisi liian vaatimattomaksi, tulee S 63 tietenkin aina pitkällä akselivälillä, kyseessä on siis 5,336-metrinen superauto. Huomattava koko sekä monimutkainen voimalinja tietävät 2,6 tonnin omamassaa, mutta siitä huolimatta - kiitos vielä kerran huimien voimavarojen - S 63 E Performance suoriutuu nollasta sataan 3,2 sekunnissa. Tulos jättää varjoonsa esimerkiksi sähkösisar Mercedes-AMG EQS 53+:n. Huippunopeus on elektronisesti rajoitettu 290 kilometriin tunnissa. Automaailman suunnannäyttäjän kirein versio tarjoaa kuljettajalle seitsemän erilaista ajotilaa, alkaen hiljaa hiipivästä sähköajosta, päättyen villiin sivuluisuun kilparadan mutkassa. AMG Ride Control + -jousituksella riittää töitä tilanteessa kuin tilanteessa. Sporttisessa ja nopeassa ajossa se huolehtii eleettömästi kallistuksenvakauksesta ja laskee muun muassa 120 km/h vauhdissa maavaraa senttimetrin verran. Toisenlaisessa tilanteessa jousitus tekee S 63:sta pilvipuutarhassa lipuvan superedustusauton. Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku