2.4.2020 Ajoneuvot 120 vuotta sitten luotiin ensimmäinen Mercédès, ja vain nimestä tuli autoa merkittävämpi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercédès oli Daimlerille uusi nimi, ja sitä kantanut auto muutti maailmaa. Mercedes-Benz ei varsinaisesti ottaen tehnyt maailman ensimmäistä autoa. Ensimmäisenä autona pidetään nykykäsityksen mukaan vuoden 1886 Karl Benzin Patent-Motorwagenia, joka esiteltiin 3. heinäkuuta Mannheimissa. Siitä sai alkunsa Benzin ura autotehtailijana.Samaan aikaan toisaalla Saksassa Gottlieb Daimler puuhasi yrityskumppani Wilhelm Maybachin kanssa moottoreiden parissa. Vuonna 1885 he suunnittelivat pystyyn asennetulla sylinterillä toimineen moottorin, joka sai nimen olomuotonsa takia nimen Standuhr, joka suomentunee kaappikelloksi.Moottorin kehitys vaati sovellusta, ja jo seuraavana vuonna herra Daimler asensi voimanlähteensä nelipyöräiseen kärryyn.Herrat Daimler ja Benz olivat kumpikin keksineet henkilöauton lähes samanaikaisesti vain noin sadan kilometrin päässä toisistaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLiian saksalainen DaimlerMutta palataan nimeen Mercédès. Vuonna 1900 Daimlerin kärryt niittivät mainetta. Aikansa esittäytymispaikka oli Nizzassa, jonka Promenade des Anglais -pääkadulla järjestetyssä Speed Week -tapahtumassa silmäätekevät kilpailivat paremmuudesta.Yksi kilpailija oli Emil Jellinek, Itävalta-Unkarin Nizzan konsuli ja rabbin poika. Hänen menestyksensä painavien Daimler-kärryjen ohjastajana toi mainetta, mikä auttoi häntä myymään Daimler-autoja muille merkkihenkilöille.Jellinekin mielestä tosin nimi Daimler kuulosti aivan liian saksalaiselta. Niinpä hän käytti merkittävää asemaansa ja neuvotteli Daimlerin nimeämään hänelle kehitetyn moottorin tyttärensä Adrienne Ramona Manuelan lempinimen mukaan: Mercédès. Nimi on espanjaa, ja kääntyy ”taivaan lahjaksi”.Moottorista automalliksiEhkä nimeäkin vaikuttavampaa oli kuitenkin Mercédèsin tekniikka. Suunnitteluvastuu oli nyt Wilhelm Maybachilla, sillä aika jätti Gottlieb Daimlerista vuosisadan vaihtuessa.Mercédès-moottorin ympärille kehitettiin auto, joka nimettiin teholukeman mukaan. Vuonna 1901 paljastettiin Mercédès 35HP. Sitä pidetään Daimler Motoren Gesellschaftin ensimmäisenä autona, kun aiemmat viritelmät olivat vain Daimlerin moottoreita jossakin kärreissä.Ja millainen auto se oli: kirjassaan Drive on! englantilaisen autotoimittamisen instituutio LJK Setright summaa Mercédès-mallin tiiviisti: "määräävä, perusteellisemmin alaa muovannut auto kuin mikään seuraavan viiden vuosikymmenen aikana”.Mercédèstä ennen auton käsite oli vielä häilyvä. Joku hevoskärry alle, epämääräinen moottori sinne tänne, veto jollain nahkaremmillä ja hyvää matkaa!Perusta seuraaville vuosikymmenilleMercédès 35HP loi perustan, joka näytti suuntaa tulevien vuosikymmenten autokehitykselle. Se oli ensimmäinen auto, jonka jäähdytin perustui nykyisinkin käytettyyn hunajakennorakenteeseen, kun ajan tapana oli kuljettaa vettä tehottoman käärmeenpesämäisen putkispagetin läpi.Mercédès oli ensimmäinen auto, jonka vaihteensiirto perustui kaavioon eikä vipumaiseen arvontalaitteistoon. Mercédèksessä oli teräsrunko puun sijaan. Ja Mercédeksen moottori vaihtoi tyypilliset alipaineella sulkeutuneet imupuolen ”automaattiventtiilit” mekaanisesti ohjattuun venttiilikoneistoon, joka jopa korvasi kaasuläpän venttiilien aukeamisen säädöllä. Kaikki tekniikka teki auton ajettavuudesta ennen näkemättömän joustavaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMercedes-Benz syntyyKun vuonna 1902 Daimler Motoren Gesellschaft huomasi luovuttaneensa Daimler-nimen oikeudet Ranskassa pois, päätettiin koko automallistolle antaa nimi Mercedes. Avauskuvan auto on vuodelta 1902, mutta malliltaan Mercedes 40 HP SimplexKun vuonna 1926 kumpikin vuonna 1886 auton kehittänyt yritys, Daimler-Motoren Gesellschaft ja Benz & Cie, fuusioituivat Daimler-Benz AG:ksi, haluttiin merkittävän auton mallinimi säilyttää uuden yhtiön syntyi Mercedes-Benz, jonka logoksi suunniteltiin kolmisakarainen tähti.Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde: Mercedes-Benz, LJK Setright Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle