5.8.2018 Ajoneuvot 42 vuoden tauko ohi – MV Agusta palaa MotoGP-sarjaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yhteensä 75 maailmanmestaruutta voittaneen MV Agustan tauko ratamoottoripyöräilyn GP-sarjasta päättyy, kun italialaismerkki palaa ensi vuonna Moto2-luokkaan. Ratamoottoripyöräilyn GP-sarjan Moto2-luokka kokee ensi kaudeksi historiansa suurimman uudistuksen, kun luokan voimanlähteenä alusta asti olleet nelisylinteriset 600-kuutioiset Honda-moottorit korvataan kolmisylinterisillä ja 765-kuutioisilla Triumph-moottoreilla.Se on samalla oiva tilaisuus uusille tiimeille liittyä mukaan MM-sirkukseen, kun pyörän tekniikan uudistuessa kaikki lähtevät enemmän tai vähemmän samalta viivalta kehittämään uutta kilpailukalustoa.Yksi mukaan tulevista uusista merkeistä on legendaarinen italialaisvalmistaja MV Agusta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy75 maailmanmestaruuttaKokonaan uusi tulokas MV Agusta ei MM-tasolla ole, vaan kyseessä on yksi kaikkien aikojen menestyneimmistä merkeistä ratamoottoripyöräilyn MM-sarjassa.Ensimmäinen MV Agusta -moottoripyörä valmistettiin vuonna 1945 ja jo kolme vuotta myöhemmin Franco Bertoni voitti italialaismerkin pyörällä 125-kuutioisten luokan Italian GP:n. Ensimmäisen maailmanmestaruuden Agustalle toi Cecil Sandford vuonna 1952 ja luokkana oli edelleen 125cc.Ennen kuin MV Agusta vetäytyi GP-radoilta vuonna 1976, oli sillä ehditty voittaa yhteensä 270 MM-osakilpailua, 38 kuljettajien maailmanmestaruutta ja 37 valmistajien maailmanmestaruutta.Giacomo Agostini, Phil Read, Mike Hailwood ja John Surtees pitivät huolen siitä, että MV Agustalla voitettiin aikansa kuninkuusluokan - 500-kuutioisten - kaikki kuljettajien maailmanmestaruudet aina vuodesta 1958 vuoteen 1974!MV Agustaa onkin usein nimitetty moottoripyörien Ferrariksi, sillä molempien on aikanaan kerrottu rakentaneen eksklusiivisia sarjatuotantolaitteita vain rahoittaakseen tehtaan kilpailutoimintaa.Tiimillä pitkä kokemus Moto2-luokastaMV Agustan Moto2-kilpailutoiminnasta vastaa Forward Racing Team, joka on operoinut pitkään Moto2-luokassa ja lisäksi sen pyörällä on MotoGP-luokassa ajanut muun muassa Colin Edwards.Vuodesta 2009 toimineen tiimin omistaja Giovanni Cuzari kertoo tämän olleen hänen pitkäaikainen haaveensa, josta neuvoteltiin useaan otteeseen jo Agustan edesmenneen omistajan Claudio Castiglionin kanssa.Nyt unelma vihdoin toteutuu ja MV Agustan 42 vuoden tauko MotoGP-sarjassa päättyy.Merkki aikoo hyödyntää sen kokemuksen, jota se on hankkinut viimeisten vuosien aikana kilpaillessaan tuotantomoottoripyöriin perustuvien Superbike- ja Supersport-luokkien MM-sarjoissa.MV Agusta Moto2 käyttää voimanlähteenä samaa Triumphin valmistamaa 765-kuutioista rivikolmosta kuin kaikki muutkin tiimit.Pyörän tekniikasta on tällä hetkellä tiedotettu vain, että runkona on ristikkorakenteinen CroMo-putkirunko, takasvingi on alumiinia ja vanteina alla pyörivät OZ-takoalumiinivanteet.Akseliväliksi ilmoitetaan kompakti 1382 millimetriä ja keulakulma on jyrkkä 24 astetta. Pyörä ilman nesteitä yhdessä kuljettajan kanssa painaa 217 kiloa.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: MV Agusta Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?