1.9.2018 Ajoneuvot 5 vinkkiä savestukseen – karheus pois maalipinnasta Autonhoitokäyttöön tarkoitettu puhdistussavi irrottaa pinnasta epäpuhtauksia vielä huolellisen pesun jälkeen. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autonhoitokäyttöön tarkoitetulla puhdistussavella saa ihmeitä aikaan. Jaamme 5 vinkkiä savestukseen tietoa ja taitoa syventämään. Maalipintaan tarttunut lentoruoste, piki, pihka, kirvanjätökset sekä muu epäpuhtaus irtoaa autonhoitokäyttöön tarkoitetulla puhdistussavella. Lialle on yleensä myös kemiallinen puhdistuskeino, jota kannattaa aina suosia maalipinnan mikronaarmuuntumisen minimoimiseksi. Muutamaa vinkkiä savestukseen kaivataan kun pintaan jää tämänkin jälkeen vielä karheutta.Moottorin autonhoitojuttusarjassa on jo aiemmin esitelty puhdistussavi ja sen käyttö. Se on suositeltavaa lukea johdantona tälle artikkelille erityisesti mikäli saven käyttö ei ole tuttua. 5 vinkkiä savestukseen syventää aiemman artikkelin asioita yksityiskohtiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKumihanskaKumihanska on nerokas suojaväline useammassakin tehtävässä eikä sen tarve suinkaan rajoitu pelkästään autonhoitoon. Savea käytettäessä kumihanskasta on kaksi hyötyä.Ensimmäisenä ja ilmeisempänä se estää käden kuivumisen veden ja savelle tarkoitetun liukasteen altistuksesta. Toisena se, ainakin allekirjoittaneen mielestä, parantaa otetta savesta. Jälkimmäinen saattaa säästää pitkän pennin estämällä savea lipsahtamasta maahan.OteOikea ote auttaa saven pysymistä mukana ja estää sormien kramppeja pitkässä juoksussa. Oma suosikkini on ote, jossa savi sijoitetaan kahden keskimmäisen sormen alle ja reunimmaiset sormet pysyvät tiukasti maalipintaa vasten. Näin savi on välissä, josta se ei pääse luiskahtamaan karkuun. Muitakin otteita toki on.Kaksi palaaJo aiemmassa artikkelissa mainitsimme ohi mennen kahden savipalan käyttämisen, mutta sen tärkeyttä ei varmasti painotettu riittävästi. Kaksi pientä palaa on hyvä siksi, että palan tippuessa maahan ei roskiin tarvitse laittaa suurta määrää savea. Näin menetys on mahdollisimman pieni. Kaksi palaa savea ämpärissä mahdollistaa saven vaihtamisen riittävän usein, jotta käytössä on aina notkea ja puhdas saven puoli.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLämmin vesiEdellä neuvoimme ottamaan käyttöön kaksi palaa ämpäriin. Näin savea voi vaihtaa toiseen aina pienen alueen välein. Todellisen hyödyn tästä saa irti vasta kun ämpärissä on lämmintä vettä, joka pitää saven lämpimänä ja pehmeänä. Tällöin savesta on helpompi taitella puhdasta puolta ja samalla se on hellempi maalipinnalle. Erityisesti viileässä työskennellessä tästä on valtaisa apu.Paine poisTavallista auton savestusta tehdessä maalipinta halutaan puhtaaksi hellävaraisesti, jotta mikroonarmua syntyisi mahdollisimman vähän. Tällöin on todella tärkeää antaa saven ja likapartikkelin välisen kitkan työskennellä. Savipalaa ei siis kannata painaa maalipintaa vasten – se jääköön hurjempiin hommiin, jossa maalipinta korjataan joka tapauksessa vesihionnalla ja kiillotuksella heti puhdistuksen perään.Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?